צוות ההיגוי של איגוד האוצרים.ות: "המערכת עקומה, אנחנו צריכים שיניים"

אלפא חיימוב, הדסה כהן ואלעד ירון, אוצרים עצמאיים, פועלים בימים אלה להקמה של איגוד אוצרות ואוצרים שיסדיר את המקצוע, יעסוק בהסברה וימצא פתרונות לבעיות כמו תמחור, חוזים, הסברה ועוד. לשם כך, יצא בימים אלה מחקר על מקצוע האוצרות בישראל ותוצאותיו ייחשפו בכנס "סוכנות תיווך" שיתקיים בבית לאמנות ישראלית

קראו עוד »

מק'ישו מגיע לביהמ"ש העליון: "התערבות של נבחרי ציבור בתוכן האמנותי היא פגיעה בחופש הביטוי"

בית המשפט העליון ידון השבוע בערעור של האגודה לזכויות האזרח על פסק דין של המחוזי, שקבע שראש עיריית חיפה פעלה כשורה כשהורתה להסיר את היצירה השנויה במחלוקת. באגודה טוענים: "מי שאחראי על התוכן האמנותי הוא הסמכות האמנותית העליונה במוסד התרבות ולא ראשת העיר"

קראו עוד »

משא ומתן לעצירת המכירה של מוזיאון האסלאם: "לא זכור מקרה כזה בעולם, גם בהיקף וגם בחוסר השקיפות"

בימים אלה נפתחים לימודי המוזיאולוגיה בבית לאמנות ישראלית, אותם מרכזת עידית עמיחי, לשעבר מנהלת תחום מוזיאונים במשרד התרבות. השנה, באופן חריג, נדרשו עדכונים רבים בתכני הלימוד בהתאמה לאירועים חריגים שהתרחשו בשדה המוזיאלי בישראל. כמו, למשל, המכירה מהאוסף של מוזיאון האסאלם שעלתה לסדר היום הציבורי. מאמר דעה

קראו עוד »

"שיר ערש לעמק": אירוע פתיחת שנה לתלמידי ותלמידות הבית לדורותיהם

בתאריך 15.10 נקיים אירוע מקוון ומיוחד שפותח את שנת הלימודים תשפ"א: הקרנת טרום בכורה לסרט "שיר ערש לעמק" שעוקב אחר הצייר אלי שמיר (בימוי: בן שני). האירוע פתוח ללא עלות לתלמידי ותלמידות הבית לדורותיהם, בהרשמה מראש. לאחר ההקרנה יתקיים מפגש אונליין עם היוצרים. הצטרפו אלינו!

קראו עוד »

שיתוף פעולה חדש בין בית לאמנות ישראלית וגלריה אלפרד: בוגרי תכנית יונה פישר ישתלבו כאוצרים בגלריה

שיתוף פעולה ייחודי יוצא לדרך: אחת לשנה תוצג בגלריה אלפרד תערוכת נושא של בוגר.ת מצטיין.ת של מסלול האוצרות בבית לאמנות ישראלית. זאת במסגרת תכנית יונה פישר ללימודי אוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה.

קראו עוד »

ורדי כהנא: "צילום פורטרט הוא אוסף של חידות שדורשות פענוח"

ורדי כהנא, המרצה והוגת הקורס “פוטוגניות חברתית: טיפולוגיה ישראלית בצילום”, שייפתח בחודש הבא, מספרת בראיון כיצד נולד המושג "פוטוגניות חברתית" ואיך השתנה הצילום בישראל מראשית הציונות ועד ימינו: "כיום, אנחנו נעים בתוך שדה מלא סתירות ולא תמיד מצליחים לענות על השאלה – האם הדימוי שמולנו הוא בכלל מציאותי?"

קראו עוד »

גדעון עפרת במכתב פתוח: "הדרמה הסוערת שהתחוללה בזירת האמנות המקומית"

ד"ר גדעון עפרת, ממייסדי בית לאמנות ישראלית ומרצה בכיר בבית, במכתב פתוח לעידית עמיחי, מנהלת הבית, על חשיבותם של לימודי תולדות האמנות הישראלית לרגל פתיחת מחזור חדש בקורס הדגל של הבית – אותו בנתה ומרצה האוצרת והחוקרת הבכירה טלי תמיר

קראו עוד »

"הרבה זמן עבר מאז הפעם האחרונה שהיינו בקשר, וכמו תמיד יש יותר מדי מה לספר". שנתיים למותו: הנבואה של אורי קצנשטיין

סרג'יו אדלשטיין, המרצה בקורס "סוגיות בהתפתחות הווידאו-ארט בישראל", חוזר אל עבודת הווידאו של אורי קצנשטיין – אותה הציג בשנת 2007 ב-CCA. באופן מצמרר למדי קצנשטיין יצר בעבודה דיסטופיה שהפכה למציאות בת זמננו. טור אישי לציון שנתיים למותו של האמן

קראו עוד »

יעל ברתנא: "הגיע הזמן שהגברים יעזבו את הכיסאות ושנשים ישבו עליהם כדי לנהל את העולם"

בימים אלה מסיימת יעל ברתנא, מהאמניות הישראליות המצליחות בעולם, את הסרט שמסכם את הפרויקט What if Women Ruled
the World. בשנת הלימודים תשפ"א השתתפה ברתנא בקורס סוגיות בהתפתחות הווידאו-ארט בישראל ושיתפה בתהליכי העבודה על הפרויקט. ראיון

קראו עוד »

מוזיאון ישראל פותח שערים, מה הוא צריך ללמוד מהתקופה האחרונה? עידית עמיחי I דעה

אחרי חמישה חודשים של סגירה כמעט הרמטית – מוזיאון ישראל פותח את שעריו ב-13 באוגוסט וזו בהחלט בשורה משמחת. אלא שעידית עמיחי, מנהלת בית לאמנות ישראלית, סבורה שזה הזמן הנכון עבור מוזיאון ישראל לעשות חישוב מסלול מחדש

קראו עוד »

חדש בבית לאמנות ישראלית: קורס קיץ VOD לצפייה אונליין – מה אתם רואים? כתיבה עברית על אמנות ישראלית

קורס קיץ VOD בבית לאמנות ישראלית – לרכישה אונליין ולצפייה מכל מקום ומתי שנוח. הקורס "מה אתם רואים? כתיבה עברית על אמנות ישראלית" עוסק בניתוח טקסטים על אמנות ומועבר על ידי בכירי המרצים בבית לאמנות ישראלית

קראו עוד »

* 2.8.2020 * מפגש סיום שנה פתוח לקהל: ד"ר גדעון עפרת ואליהו אריק בוקובזה שואלים "מה קרה לנו?!"

לסיום שנת הלימודים תש"פ בית לאמנות ישראלית מקיים מפגש סיום מיוחד ב-zoom, פתוח לקהל ללא עלות, בהשתתפות ד"ר גדעון עפרת והאמן אליהו אריק בוקובזה שעוסק בהבטחות חברתיות – אוטופיות שנשברו ושואל: מה יהיה מחר?

קראו עוד »

"עקבו אחרי!" – שרון תובל כותב על מיצג ה"חניכה" ששלל מהמבקרים את חופש התנועה

האוצר שרון תובל (שגם לומד בסמסטר הזה בקורס של הבית "אמנות פלסטינית עכשווית") מספר על המהלך האוצרותי במיצג "חניכה" שהתקיים תחת מגבלות הקורונה ומתייחס למשבר הכלכלי והאמנותי, על ההשראה ששאב מהאוצר הארלד זימן ושואל מה תפקידו של האוצר העצמאי בעולם המשתנה

קראו עוד »

צפו: קליפ קורסי האמנות של הבית, טעימה מתכנית הלימודים של שנת תשפ"א

תכנית שנתית בת 12 קורסים ממוקדים באמנות ישראלית. כל קורס עומד בפני עצמו וניתן גם להירשם לכל קורס בנפרד. כלל הקורסים יועברו גם באופן מקוון, חלקם יתקיימו במקביל גם בהוראה פרונטלית במכללה. בנוסף למפגשים יוצעו לתלמידים סיורים לימודיים בתערוכות וחללי תצוגה וכן ביקורי סטודיו אצל אמנים פעילים ומפגש עם אוצרים.

קראו עוד »

שר התרבות חילי טרופר בראיון מיוחד לבית לאמנות ישראלית: "אני לא פוסל מודל של כניסה חינם למוזיאונים"

עולם התרבות שוב נסגר בגלל ההגבלות החדשות נוכח משבר הקורונה אך המוזיאונים נחשבים עדיין למקום בטוח. בעיצומו של שבוע סוער שר התרבות והספורט, חילי טרופר, עונה על שאלות דחופות שמציגה לו עידית עמיחי בנושא מצב המוזיאונים

קראו עוד »

פותחים יומנים: חדשות ועדכונים בבית לאמנות ישראלית – יולי 2020

חודש יולי 2020 בבית לאמנות ישראלית: מפגשים מיוחדים עם ד"ר גדעון עפרת בהשתתפות האמנים אירית חמו ואליהו אריק בוקובזה, שני ביקורי סטודיו בבית ים, מפגש אמן והרצאות מקוונות בנושא אמנות פלסטינית, היסטוריה אלטרנטיבית, אמנות עכשווית וכתיבה על אמנות. מוזמנים להתעדכן ולהצטרף לפעילות

קראו עוד »

טניה כהן עוזיאלי: "מוזיאון תל אביב הפסיד 10 מיליון שקלים בשלושה חודשים, אבל אני עם הפנים קדימה"

מוזיאון תל אביב לאמנות נפתח מחדש למבקרים ולדברי מנכ"לית המוזיאון, טניה כהן עוזיאלי, זה קרה "כנגד כל הסיכויים". מה צופן העתיד למוזיאונים, איך היא עונה למבקרים בנושא האוצרים שהפכו לסדרנים ולמה יש לה צמרמורת כשהיא נכנסת לתערוכה של ויליאם קנטרידג'? בית לאמנות ישראלית עוקב אחר מצב המוזיאונים

קראו עוד »

הצצה לתכנית האוצרות והמוזיאולוגיה: תולדות האמנות הישראלית, אוצרות עכשווית, אמנות הווידאו, אמנות הגוף, תכנית מלגות ועוד

ההרשמה לתכנית אוצרות ומוזיאולוגיה תשפ"א יצאה לדרך! תכנית הלימודים גובשה והיא כוללת קורסים כרונולוגיים, נושאיים ומבוססי מדיום אשר מוקדשים לשדה האמנות בישראל. היא מיועדת עבור מי שמעוניין להפוך את התשוקה לאמנות – למקצוע

קראו עוד »

עידו ברונו: "אם המדינה לא תתמוך במוזיאון ישראל נשאיר אותו סגור או שנפתח והמוזיאון יתמוטט כלכלית"

בימים כתיקונם מוזיאון ישראל מחזיק את עצמו מהכנסות עצמיות ומתרומות, תמיכת המדינה עומדת על כ-15% בלבד, בשונה ממוזיאונים אחרים שנתמכים על ידי המדינה או הרשות המקומית. אלא שמשבר הקורונה הוביל לירידה חדה בהכנסות ובתרומות ומצד שני עידו ברונו, מנכ"ל המוזיאון, שומע רק הבטחות ולא קיבל עדיין סיוע מהמדינה. במצב כזה מוזיאון ישראל, המוזיאון הלאומי, יישאר סגור לעוד זמן רב. ראיון מיוחד למגזין בית לאמנות ישראלית

קראו עוד »

א.ב יהושע: "כדי להבין את המרכיבים העמוקים של זהות לאומית יש לבחון את הביטויים האמנותיים שלה"

כאשר הסופר א.ב יהושע ראה את הפרסום של הקורס “מגדר וזהות אצל אמנים פלסטיניים עכשוויים” הוא הבין "אני חייב להירשם לו והייתי ממליץ גם לישראלים אחרים, תהיה נטייתם הפוליטית אשר תהיה". יש לו שלוש סיבות לכך. טור אישי ומיוחד למגזין הבית

קראו עוד »

עידית עמיחי פותחת סמסטר: "הצימאון לאמנות לא מפסיק"

בטור אישי לרגל פתיחת סמסטר ג' בבית לאמנות ישראלית שנפתח באופן מקוון כותבת עידית עמיחי: "כשהחלה הקורונה חששתי שהבית יקרוס. מי ירצה ללמוד אמנות כשהמלחמה היא על הלחם? להפתעתי, מלווה בהתרגשות ממש – תלמידים לא הפסיקו להשתתף ולצפות בקורסים המקוונים. ההרשמה לסמסטר הקרוב גבוהה"

קראו עוד »

כרטיס הפעילות המקוון של בית לאמנות ישראלית: הרצאות, מפגשי אמן ועוד

כרטיס הפעילות המקוון מקנה 8 הרצאות מקוונות, באורך 90 דקות כל אחת, שמועברות בשידור חי, מתוך מבחר שמתחדש כל הזמן. לאחר הרשמה קצרה למערכת תוכלו לרכוש את הכרטיס ולהצטרף בקליק לידידי בית לאמנות ישראלית

קראו עוד »

ניבי אלרואי: "יש משבר קיומי גם בתוך עולם האמנות"

רגע לפני שהחל הסגר האמנית ניבי אלרואי עבדה על החלק השלישי בטרילוגיה "תהום מריאנה" בו היא כותבת ספר אמן ואטלס מצויר של העולם החדש שיהיה אחרי סוף העולם. אלא שהדיסטופיה שניבי יצרה הפכה למציאות ואלה התערבבו זו בזו, שינו את נקודת המבט שלה. מה תהיה השפעת השינויים של ימי הקורונה על האמנות העכשווית בישראל?

קראו עוד »

בלעדי: פרק מספרה של אסנת צוקרמן רכטר "אוצרות עכשווית בישראל"

הספר "אוצרות עכשווית בישראל" הוא פרסום ראשון שעוסק בצורה שיטתית ומקיפה בהתפתחות האוצרות בישראל בשנים המכוננות שלה. במהלך בהיר וקולח מציגה אסנת צוקרמן רכטר את האוצרות העכשווית כמקצוע ששינה את שיח האמנות העכשווי והתבסס כדיסציפלינה חדשה. הנה הצצה לפרק הראשון העוסק בחנוכת מוזיאון ישראל, קבוצת עשר פלוס ואמנות צעירה בישראל

קראו עוד »

8 תשובות אפשריות לשאלה – מהו ציור?

התשובות המוכרות לשאלה מהו הציור נעות בדרך כלל בין “הציור הוא חלון למציאות” לבין “הציור הוא מראה שהמציאות משתקפת בה”, אבל האמנים יצחק ליבנה ויונתן הירשפלד מציעים כמה תשובות פחות צפויות

קראו עוד »

בין האנליזה לציור: על הספר "אות השני" – דם, פצעים וצלקות

שני אנשים יושבים לכתוב טקסט על סיפור. שניהם אינם אקדמאים של ספרות, היא פסיכואנליטיקאית והוא צייר, אבל ישנו דבר מה שהם מנסים להבין – זה הסימן. אורנה קסטל ויונתן הירשפלד מותחים קו בין האנליזה לציור במאמר משותף על הספר "אות השני" מאת נתנאל הות'ורן

קראו עוד »

ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה: "רק 2% מהאמנים הפלסטינים העכשוויים מוצגים בישראל, זאת נקודה כואבת"

בחודש מאי יפתח בבית לאמנות ישראלית הקורס "מגדר וזהות אצל אמנים פלסטינים עכשוויים". כחלק מפרסום הקורס פורסמה מודעה בפייסבוק אודותיו, אלא שתגובות הנאצה לא אחרו לבוא. החוקר ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה מסביר למה הוא לא היה מופתע ומתריע גם כי אחת המגמות המעניינות בעולם האמנות הישראלית לא מקבלת מספיק הכרה

קראו עוד »

"נטשתי את תל אביב". אמן בהסגר: יונתן הירשפלד

הרבה השתנה מאז הפרק הראשון של יומן הקורונה – הכל החמיר, כותב יונתן הירשפלד בפרק השני. את הסטודיו עזב, חזר לבית אמו, כשהוא מתרחק מהציור הוא מתקרב לכתיבה. חשיבה עיונית, הוא מבין, היא היפוכה של החשיבה הויזואלית – בסוף עוד יהפוך לפילוסוף

קראו עוד »

אמן בהסגר: יומן קורונה – יונתן הירשפלד

הוא חי על במבה וקפה בסטודיו, את מטליות שאריות הצבע דוחף בקפה הקר, הבטלה משתקת. מה טיבה של יצירה אם אין בה דחיפות ועד כמה העולם שלו, כך הוא מגלה, היה תפור ברישול. איך נראה יום בחיי אמן בימי קורונה? יונתן הירשפלד בטור מיוחד למגזין בית לאמנות ישראלית

קראו עוד »

בית לאמנות ישראלית אצלך בבית!

לכל המבודדים והמתגעגעים – אנחנו ממשיכים לקיים את הקורסים במתכונת של הוראה מרחוק! הקהל הרחב מוזמן לגלוש לעשרות הרצאות וכתבות באתר החדש של הבית. מוזמנים לשתף

קראו עוד »

מייסדי הגלריה השיתופית אגריפס: "אנחנו נמצאים במצב בו כמות האמנים גדולה על השטח העומד לרשותם"

ב-2004 הקימה קבוצת אמנים ירושלמים את הגלריה השיתופית הראשונה בישראל – אגריפס. כרמלה טייכמן בשיחה עם שניים מדור המייסדים: מיכאל לב-טוב ועינת עריף-גלנטי, ובהשתתפות תמר גיספאן-גרינברג, אוצרת אורחת של תערוכת העשור, על הקמת הגלריה והפעילות בה

קראו עוד »

יונה פישר: "מושג + אינפורמציה הייתה תערוכה שונה, בגלל שהיא הציגה רעיונות שלבשו צורה וביטוי חדשניים לתקופה"

יונה פישר, האוצר הבכיר שהשפיע על שדה האמנות בישראל וקיבל פרס ישראל על תרומתו, בשיחה עם כרמלה טייכמן על נסיעות אופניים כילד למוזיאונים, על העשייה במוזיאונים המרכזיים, על התרוממות הנפש בפתיחת תערוכות ועל מכתבי מחאה של הקהל

קראו עוד »

טלי תמיר: "קיר ריק קורא לך לשים עליו משהו וזו הצהרה על החיים"

"לא ייתכן לכתוב על אמנות ישראלית בלי להכיר את התערוכות “מושג+אינפורמציה”, “גבולות”, “רישום מעל ומעבר”, “דלות החומר”, “נדודים”, ועוד כמה תערוכות מכוננות", אומרת טלי תמיר בשיחה עם כרמלה טייכמן על תחנות מקצועיות ועל שדה האמנות בישראל

קראו עוד »

עידית עמיחי: "התרבות לא צריכה את המדינה, אבל המדינה צריכה את התרבות"

כשהגיעה ליפן קנתה מגזין מקומי והחלה לפקוד אירועי תרבות ואמנות, כך יצרה קשרים והובילה שיתופי פעולה בין ישראל ליפן בתחומי התרבות והיצירה. כיום, עידית עמיחי היא מנהלת בית לאמנת ישראלית. בשיחה עם כרמלה טייכמן מספרת על תחנות בחייה

קראו עוד »

אניסה אשקר: "אני לא מציגה עבודה אם אין בה את הקול שלי. היצירה ואני – אחת, היצירה מדברת ערבית"

"התפתחות האמנות היא כמו ספירלה – שמתקדמת באיטיות. בעבודות שלי אני מתכתבת עם תולדות האמנות, ממיתולוגיה יוונית, מסורות מוסלמיות, ועד השיח האמנותי העכשווי", אומרת אניסה אשקר בשיחה עם כרמלה טייכמן

קראו עוד »

סלה-מנקה: "עד שנת 2009 לא לקחנו תמיכות רשמיות וכשהציעו לנו חסויות – סירבנו"

לאה מאואס ודיאגו רוטמן, חברי סלה-מנקה, בשיחה עם כרמלה טייכמן על אמנות עצמאית שהעירה את ירושלים בתקופה הכי קשה, על אירועי אמנות שעוברים מפה לאוזן, על המתח בין התמסדות לביקורתיות ועוד

קראו עוד »