ורדי כהנא: "צילום פורטרט הוא אוסף של חידות שדורשות פענוח"

ורדי כהנא, המרצה והוגת הקורס “פוטוגניות חברתית: טיפולוגיה ישראלית בצילום”, שייפתח בחודש הבא, מספרת בראיון כיצד נולד המושג "פוטוגניות חברתית" ואיך השתנה הצילום בישראל מראשית הציונות ועד ימינו: "כיום, אנחנו נעים בתוך שדה מלא סתירות ולא תמיד מצליחים לענות על השאלה - האם הדימוי שמולנו הוא בכלל מציאותי?"
VardiKahanaOneFamily071
צאלה קוטלר הדרי

צאלה קוטלר הדרי

ספטמבר 2020 I צילום: יעל, בתה של בת-דודי, אראלה, עם בעלה אלדר וילדיהם הדס, עופר ועמית, קיבוץ כברי, 2007. ורדי כהנא - "משפחה אחת”

"צילום פורטרט, בסטודיו או בשטח, זאת האהבה הכי גדולה שלי. לא רק כצלמת פעילה, אלא גם כמתבוננת בצילומים של מאסטרים או של קולגות", אומרת ורדי כהנא, צלמת עטורת פרסים, המרצה והוגת הקורס "פוטוגניות חברתית: טיפולוגיה ישראלית בצילום", שייפתח בחודש הבא בבית לאמנות ישראלית בהוראה מקוונת (zoom). "ולמה אני כל כך אוהבת את צילום הפורטרט, יותר מכל צילום אחר? כי בעיני צילום הפורטרט הוא כמו אוסף של חידות שדורשות פענוח. לכאורה, אנחנו רואים צילום של בן אדם אבל אנחנו נדרשים למבט שלו, ללבוש, למחווה של היד, לאחיזת הגוף, לנוף שברקע של המצולם. כל אלה טוענים את הדמות המצולמת בפרטים ביוגרפיים. גם צילום אישי יספר לי דבר הרבה יותר גדול, אם אדע לפענח את החידה. ולתוך זה נכנסת הפוליטיקה של המקצוע והשאלות המהותיות של המדיום: האם הצילום אותנטי או מבוים, האם הפרטים אמיתיים או בדיוניים ומה עם הביוגרפיה של הצלם – מה תפיסת העולם שלו, את מי הוא משרת? כל אלה הם תמצית הקורס. בימינו, אי אפשר להסתכל על צילום של אדם עומד בשדה מבלי לשאול מי האיש, למה הוא עומד שם, של מי השדה ומה הוא מגדל שם, באיזה זמן הצילום נעשה ומה הביא את הצלם לשם?" 

צילום פורטרט, יש להבהיר, הוא מבחינת כהנא כל צילום שיש בו דמות אנושית, להבדיל מצילום מופשט או צילום נוף. הדמות יכולה להיות מצולמת מכף רגל עד ראש במרחב גדול או צילום תקריב של ראש וכתפיים בסטודיו, המנעד רחב. הקורס "פוטוגניות חברתית" יעסוק בתיעוד החברה הישראלית דרך אותם צילומי פורטרט, מאמצע המאה הקודמת ועד לצילום עכשווי. כהנא תסקור מאפיינים שבטיים וסקטוריאליים כפי שהם משתקפים בצילום ובאמנות המקומית, יתגלו מקורות ההשפעה, ההיסטוריים והעכשוויים. כהנא תבחן את התמורות שחלו לאורך הדורות בייצוגים של הגיבור המקומי: בני מיעוטים, פליטים ומהגרי עבודה, ובשאלות שעומדות על יחסי הכוח בצילום, בין המרכז לפריפריה ובין הצלם למצולם ועוסקת בסוגיות של זהות, לאום, דת ומגדר.  

ורדי, איך נולד המושג "פוטוגניות חברתית"?

"זה מושג שחשבתי עליו כשמתי לב שהעיסוק בביקורת החברתית בישראל מייצרת גם אסתטיקה של שפה ויזואלית. זה קשור כמובן גם לדמוקרטיזציה של השיח הוויזואלי בזכות הרשתות החברתיות והצילום שהפך לקל וזמין. יש היום הרבה יותר מצלמות במרחב הציבורי ממה שהיינו רגילים לפני עשרים שנה. כל אחד מעלה דימויים טובים או פחות, זה עניין של טרנד. בהפגנות בבלפור עלו בזמן אמת עשרות, אם לא מאות, דימויים לרשתות. גם בשטחים, זירה שהתקשורת המיינסטרימית עייפה ממנה, אנחנו רואים את המתנחלים מצד אחד והפלסטינים מצד שני מתעדים כל הזמן את מה שקורה לשיטתם, ומעלים חומרים לרשת. הזמינות של כלי התיעוד מציפה את הרשת ומייצרת סוג של התבוננות, שיש בה מצד אחד חופש להמון אינפורמציה ישירה ללא תיווך, ומצד שני מבוכה גדולה כי העושר הזה יוצר גם בלבול וקהות חושים”.

את מתעניינת בריבוי הזה.

"כן, כי השפע הזה יוצר גם סוג של מערבולת כשפה ויזואלית. הרי אנחנו נעים בתוך שדה מלא סתירות וצריכים לברור לעצמנו לאיזה דימוי אנחנו מאמינים ואיזה דימוי תופס את העין שלנו. אנחנו לא תמיד מצליחים להגיע לחקר האמת ולענות על השאלה האם הדימוי שמולנו הוא בכלל מציאותי. לכן, כשאני אומרת פוטוגניות חברתית אני מתייחסת לכך שהחברה הישראלית, המצולמת כל הזמן, הפכה לסוג של כלי להבעה אסתטית-מקומית. העין שלי רואה צילום של בחור שמוכה על ידי כוחות הביטחון, ולא משנה אם הוא מפגין בירושלים, ברמאללה או מבקש מקלט בדרום תל אביב, ברגע שאני מוצפת יום יום בדימויים האלה והם כל כך דומים זה לזה, הדימוי הבודד הופך לגנרי. אני מתחילה לבחון אותם בערכים של אסתטיקה, זוויות, צבעוניות, ניגודיות – בערכים פורמליסטיים". 

הריבוי מייצר אסתטיקה שמרוקנת את התוכן?

"בדיוק. זה נורא מעניין שבגלל ריבוי הדימויים והרשתות החברתיות והאופן שבו המוח שלנו מתוכנת, אנחנו כבר קהי חושים למשמעות של התמונה המייצגת. אולי אם לא היה ריבוי של דימויים והייתה רק הנציגות הרגילה של המתווכים – אם אלה צלמי עיתונות או צלמי התיעוד, ולא היה את הריבוי המטורף הזה, אז הייתי יכולה להתייחס יותר עניינית אל הדברים שקורים. אבל, מצד שני, אז לא היינו נחשפים לאירועים וחלקים רבים בחברה הישראלית. הריבוי הזה גורם לנו לתת ציונים של אסתטיקה למחזות שהם לפעמים נוראיים. זה גרם לי לרצות לחזור אחורה בזמן, לראות מה היא אותה פוטוגניות חברתית, כשאני מתבוננת בצילומים בכלים של התיעוד ובערכים של האמנות”.

"צילום פורטרט, בסטודיו או בשטח, זאת האהבה הכי גדולה שלי. לא רק כצלמת פעילה, אלא גם כמתבוננות בצילומים של מאסטרים או של קולגות.

"בימינו, אי אפשר להסתכל על צילום של אדם עומד בשדה מבלי לשאול מי האיש, למה הוא עומד שם, של מי השדה ומה הוא מגדל שם, באיזה זמן הצילום נעשה ומה הביא את הצלם לשם?" 

ורדי כהנא
יזהר, בנה של בת-דודתי, יונינה, ואשתו אלה, מעלה מכמש, שומרון, 2004. ורדי כהנא - "משפחה אחת"
דוֹד משה, קיבוץ כפר מסריק 2000. ורדי כהנא - "משפחה אחת"

כשכהנא מתייחסת לחזרה בזמן היא מתכוונת לסקירה והכרות עם ההיסטוריה של הצילום בחברה הישראלית, כשהיא נעה בציר הזמן אחורה עד לראשית הציונות. "בראשית הציונות הצילום עבד בשירות המדינה במטרה לייצר אתוס ציוני. כשאנחנו מתבוננים בצילומים ובטוחים שהקיבוצניק בדיוק הרים את הטוריה והצלם תפס אותו בהנפה או השומרת של זולטן קלוגר שראשה בעננים, ורצועת הקליעים מונחת בדיוק בזוית הנכונה על החזה שלה, מה נראה לנו? הרי זה לא אותנטי – אלא מבוים. הצלם ביקש ממנה להטות את הראש וזה בסדר גמור, כאשר מבינים את זה בקונטקסט ההיסטורי, שיש מפעל שצריך לקדם אותו, במקרה הזה המפעל הציוני, ויש צלמים שעושים את זה בשמחה כי הם מאמינים במפעל הזה. רובם באו מאירופה הרוסה והתמריץ שלהם היה כפול". 

הצילומים האלה נעשו מתוך אידיאולוגיה.

"הצילומים האלה נשלחו לנדבנים בחו"ל כדי שהם יראו את החיילת שמלמדת עברית או את החלוצים בקיבוץ כזה או אחר או צילומי חומה ומגדל, צילומים של קק"ל, כולם שירתו את המפעל הציוני. השירות של האתוס הציוני המשיך גם אחרי שהמדינה קמה ואנחנו רואים אותו גם בצילומים של שנות החמישים והלאה. הצילום האישי התחיל להתפתח בשנות השבעים, אפשר לייחס את זה כמובן לשבר של שנת 73, בשלב הזה אנחנו מפסיקים לראות צילומים מיתולוגיים. מצב הרוח הלאומי השתנה וההתכנסות פנימה לעולמו הפנימי של הצלם מתרחשת באופן טבעי".

 

זלוטן קלוגר, שומרת בקיבוץ מעברות, 1936. לשכת העיתונות הממשלתית, אתר פיקויקי
פאבל וולברג, שתי דקות לחצות, באר שבע, 2016

בשלב זה, אומרת כהנא, הצילום הישראלי מתחיל להתפתח לכיוונים שונים, אם זה הצילום המבוים, צילומי הפורטרט, הצילום המטופל או הצילום העיתונאי-תיעודי שעובר, לדבריה, הגדרה סוציולוגית – צילום שמנסה לתת סימנים בחברה הישראלית. "וכאן אנחנו בדיוק מגיעים לתמצית של הקורס שלי", אומרת כהנא, "מה שמעניין אותי כשאני רואה צילום זה לעסוק בצלם לא פחות מהמצולם. מה הוביל אותו, את מי הוא משרת, עבור איזה סוכנות הוא עובד ואם זה צולם עבור העיתון או באופן עצמאי, האם מדובר באמנות או במחשבה מערכתית. למשל, יש פרק שלם בקורס שעוסק בצלמים שהם עולים חדשים או ותיקים שמגיעים לישראל, דוגמת פאבל וולברג, ולא משנה אם הם מארצות הברית או ברית המועצות. הם מגיעים עם ראש שהוא נקי מהאתוס הציוני שאנחנו ינקנו מגיל הגן, וזה נורא מעניין לראות את הזרות בצילומים שלהם, למשל. עוד אני מתייחסת לצילום קהילות שולים, גם אם הם שולים רחבים. אנחנו לא תמיד מבינים עד הסוף את המניע לקיום הצילומים הללו. כשאני מתסכלת על הריבוי הזה אני מתחילה להרהר מה המוטיבציה לצילום, והאם הוא נובע מרגשות כנים, או ממבט מתנשא, זה מעניין לבחון את זה”.

בקורס מציגה ורדי דימויים רבים של צלמים וצלמות לאורך הדורות בישראל, "אלה הבחירות שלי והאהבות שלי, אני אציג גם צילומים שלי כמעט בכל שיעור כהערת שוליים". היא עומדת גם על התמורות החיוביות של הריבוי. למשל, הפתיחות במגזרים שהיו בעבר מושאי צילום אך החלו לצלם בעצמם את עצמם ולייצר את הדימויים מבפנים, החברה החרדית היא דוגמה טובה לכך. "זה אחד הדברים הטובים שקרו בשדה הצילומי שלנו. בקורס יש פרק שמוקדש לדמות החרדי ואנחנו רואים איך צלמים שהם חרדים או חרדים שחזרו בשאלה, למדו את המקצוע כדי להיות צלמי חתונות ועשו הסבה לצילומי עיתונות ותיעוד. הם נותנים עדות מתוך הקהילה וזה מעניין כי אנחנו מגלים צילומים מתחומים שהיו טאבו. זה מהלך שקשור לפתיחות שמאפיינת את החברה החרדית והחילונית זו לזו בשני העשורים האחרונים. יש להם משהו מיוחד לספר על העדה שלהם ולפעמים זה בא ממבט אישי, פרטי ולא חברתי, אבל באמנות – כאשר אתה מביא את עצמך, אתה מביא את המגירה שאליה אתה שייך, בתוך הספרייה המרתקת, המסוכסכת והרגישה הזאת שקוראים לה החברה הישראלית".

יונתן ומרב, הילדים של אחי צביקה, הרצליה, 2004. ורדי כהנא - "משפחה אחת"
הנכדים של בן-דודי חנן, קריית ספר, מודיעין עילית 2005. ורדי כהנא - "משפחה אחת"

"פוטוגניות חברתית: טיפולוגיה ישראלית בצילום"

קורס מקוון בהנחיית ורדי כהנא. ייפתח באוקטובר 2020.

לקריאת כתבות נוספות במגזין של הבית > 

Facebook