המקום בו פתיחות התערוכות עדיין מתקיימות: ארכיון הסרטים הישראלי עם חומרים היסטוריים מרתקים

מצאנו אוצר! ארכיון הסרטים הישראלי שעבר דיגיטציה ועלה לרשת מציע קטעים ארכיוניים מרתקים מההיסטוריה של האמנות הישראלית: פתיחות מוזיאונים, סיקור תערוכות, הצצה לסטודיו של האמנים הגדולים באמנות הישראלית, ועוד.
יומני גבע אולפני הרצליה
צאלה קוטלר הדרי

צאלה קוטלר הדרי

נובמבר 20 I צילום מסך מתוך טקס הפתיחה של מוזיאון תל אביב לאמנות. יומני גבע, אולפני הרצליה

בחודש ספטמבר האחרון השיק סינמטק ירושלים את האתר המחודש של ארכיון הסרטים הישראלי. אלפי שעות מצולמות של סרטים ישראליים ותיעודים היסטוריים של אירועים בישראל עברו תהליך דיגיטציה וזמינים לצפייה. ביניהם, גם קטעי ארכיון של יומני גבע שסיקרו את שדה האמנות והתרבות בישראל ומאפשרים הכרות ויזואלית עם ההיסטוריה של האמנות הישראלית. הנה כמה המלצות לקטעי הארכיון הזמינים לצפייה באתר. 

פתיחת מוזיאון ישראל, 1965

ההכנות לפני הפתיחה, השומר שמחכה לאורחים, הקהל הרב שמגיע בסטייל, כובעי הנייר ואורחי הכבוד – נשיא המדינה זלמן שזר, מנהל המוזיאון טדי קולק, ראש הממשלה לוי אשכול, חבר הכנסת דוד בן גוריון, נדבני המוזיאון ועוד, בסרטון שמסקר את הפתיחה החגיגית של מוזיאון ישראל. טלי תמיר כתבה על האירוע: "הפתיחה החגיגית לוותה בסדרת סימפוזיונים והרצאות בנושאי התערוכות, שהוזמנו אליהן מומחים מהארץ ומחו”ל: התנ”ך באמנות, התנ”ך ביצירתו הציורית והגרפית של רמברנדט וכדומה. אף לא הרצאה אחת הוקדשה לאמנות הישראלית. סערת הרוחות בקרב קהילת האמנים המקומית לא איחרה להגיע, והחלו להתנסח תחושת קיפוח ונפקדות". 

צילומי מסך מסרטון יומן גבע, אולפני הרצליה. אתר ארכיון הסרטים הישראלי  >>

קבוצת עשר פלוס, 1966

כשבעה חודשים לאחר הפתיחה החגיגית של מוזיאון ישראל הוצגה בחנות משכית בתל אביב תערוכה ניסיונית של ציורי אמנים על בדי אופנה. זאת הייתה הראשונה בסדרה של עשר תערוכות של קבוצת “+10” שהתקיימו בשנים 1970-1965 בראשותו של רפי לביא ובארגונו, כך כותבת ד"ר אסנת צוקרמן רכטר בספרה "אוצרות עכשווית בישראל". ומוסיפה, כי  התערוכה השנייה של הקבוצה נקראה "עבודות גדולות". היא התקיימה בפברואר 1966 ובמסגרתה התקיים אירוע של תצוגת אופנה של בגדים שעיצב ג' מליץ מהבדים המצוירים. האירוע התקיים בסוף שבוע האופנה הישראלי בביתן האמנים בתל אביב ותיעוד שלו זמין לצפייה.

צילומי מסך מסרטון יומן גבע, אולפני הרצליה. אתר ארכיון הסרטים הישראלי  >>

טקס פתיחה למוזיאון תל אביב החדש, 1971

טקס הפתיחה הרשמי למוזיאון תל אביב החדש נערך ברחבה שמחוץ למבנה בהשתתפות ראש הממשלה גולדה מאיר, שר החוץ אבא אבן, נשיא המדינה זלמן שזר, ומנהל המוזיאון חיים גמזו. ליד המקום ובזמן הפתיחה התקיימה הפגנה של רופאים מתמחים הקוראים להשקיע כספי ציבור במיטות שחסרות בבתי החולים, במקום להשקיע את הכספים במוזיאון. בארבע הגלריות המרכזיות הוצגו תערוכות הפתיחה: אמנות ישראלית, פסלים ורישומים של ז'אק ליפשיץ, ציורים של אמנים צרפתיים בולטים במאה ה-20 והתערוכה הרביעית עסקה בקשר שבין אמנות ומדע. הסרטון מתעד גם את פמלייתה של מאיר מתרשמת מהמוצגים.

צילומי מסך מסרטון יומן גבע, אולפני הרצליה. אתר ארכיון הסרטים הישראלי  >>

ביקור בסטודיו של ראובן רובין, 1963

הצייר ראובן רובין, מגדולי הציירים הישראלים, מציין את יום הולדתו ה-70 ומתועד מצייר בסטודיו שלו בביתו, בית ראובן רובין בתל אביב (כיום מוזיאון). רובין מצייר את נופי הגליל וירושלים, דמויות ודיוקנאות, וסגנונו הארצישראלי הנקי והישיר זוכה להערכה רבה, אומר הקריין בסרטון. המצלמה מתעדת מספר מציוריו המצויים בסטודיו, בהם ציורי נוף, דמויות, ואת הדיוקן העצמי הידוע של האמן כאיש צעיר, משנת 1915, שנעשה בעת שהותו בפריז.

צילומי מסך מסרטון יומן גבע, אולפני הרצליה. אתר ארכיון הסרטים הישראלי  >>

ביקור בסטודיו של מרדכי ארדון, 1970

"הקולנוע בשחור לבן גורם עוול לציוריו של מרדכי ארדון" אומר הקריין בסרטון המתעד את ארדון בעת עבודתו בסטודיו בביתו הירושלמי. עוד מתואר ארדון כ"אחד הציירים הממעטים להציג אצלנו אך שמו ידוע ומכובד". זהו תיעוד יפייפה של ארדון בעת שהוא מניח את הצבע על הבד. 

צילומי מסך מסרטון יומן גבע, אולפני הרצליה. אתר ארכיון הסרטים הישראלי  >>

תערוכת ציור של אביגדור סטימצקי במוזיאון תל אביב, 1958

תיעוד של פתיחת תערוכת יחיד לסטימצקי במוזיאון תל אביב, המסכמת עשר שנות פעילות של האמן. זוהי תערוכת היחיד הרביעית של סטימצקי במוזיאון תל אביב, והאמן מתואר על ידי הקריין כ"איש הזרם המודרני בציור הישראלי".

צילומי מסך מסרטון יומן גבע, אולפני הרצליה. אתר ארכיון הסרטים הישראלי  >>

סרטונים נוספים ניתן למצוא באתר ארכיון הסרטים הישראלי; תערוכות של ציונה תג'ר, רות שלוס, פתיחת התערוכה הראשונה לעיצוב גרפי במוזיאון ישראל, ועוד. צפייה מהנה.

מתעניינים.ות באמנות ישראלית?

נפתחה ההרשמה לקורסי האמנות בסמסטר ב'

לקריאת כתבות נוספות במגזין של הבית >

Facebook