"אני לא חושב שיש עוד מאיירים כמוהו בעולם": דוד פולונסקי מגיע לבית לאמנות ישראלית

בחודש הבא יגיע פולונסקי להרצאה בבית לאמנות ישראלית במסגרת הקורס החדש "ואלס עם קישקה וטריינין" שעוסק באיור וקומיקס בישראל. הרצאתו תתועד ותשולב בסרט קצר שנעשה בימים אלה אודותיו על ידי הבמאי אופיר טריינין. בראיון איתו מספר טריינין על הבחירה בפולונסקי ואיך היא קשורה לאחיו הבכור - המאייר עמית טריינין, המרצה בקורס.
מתוך הסרט "ואלס עם באשיר"
צאלה קוטלר הדרי

צאלה קוטלר הדרי

מרץ 2021 I דימוי: דוד פולנסקי, ואלס עם באשיר, 2008

בשנה הקרובה צפויה לעלות בכאן 11 סדרה דוקומנטרית שתוקדש למספר יוצרים שהשפיעו על התרבות הישראלית. אחד היוצרים שיופיעו בסדרה הוא המאייר דוד פולונסקי, מי שחתום כמאייר על יצירות קולנועיות גדולות כמו "ואלס עם באשיר", "כנס העתידנים", "אגדת חורבן" ועשרות ספרי ילדים בהם: "על עלה ועל אלונה", "אנה פרנק, היומן הגרפי", "טינקר טנק", ועוד.

הסרט הקצר אודות פולנסקי מצולם ומבוים בימים אלו על ידי היוצר הדוקומנטרי אופיר טריינין ("משפחה בטראנס",  "גם כשעיניי פתוחות")זוכה דוקאביב 2010 ו- 2018. "למכרז הוגשו 140 הצעות ליוצרים שונים ונבחרו שש לסדרה. כל פרק יהיה בן חצי שעה ויתמקד ביוצר או יוצרת עכשוויים אחרים", מסביר טריינין, "אני בחרתי לתעד את פולונסקי ואני מלווה אותו בתקופה האחרונה תוך כדי העבודה שלו על איור ספר הילדים החדש של כלת פרס ישראל לספרות נורית זרחי – אסופה של כעשרה סיפורים שעתיד לצאת בשנה הקרובה. אני מלווה את היצירה העכשווית של פולונסקי ונותן גם מבט ליצירות קודמות שלו, שכולנו כמובן מכירים".

למה בחרת להתמקד בדוד פולונסקי?

"אני מגיע מעולם הקולנוע ומה שמאפיין את פולונסקי זה שלצד העשייה האיורית הקונבנציונאלית שלו הוא מאייר שנוגע בקולנוע, כמו למשל בוואלס עם באשיר, או בסרט שיצא בקרוב לאור אגדת חורבן (בימוי: גידי דר). אני לא חושב שיש עוד מאיירים ישראליים, כמוהו, שממש ציירו פיצ'רים קולנועיים ישראליים, אולי גם אין מאיירים כמוהו בעולם. אותי זה מאוד מעניין לבחון את היצירה הקולנועית שלו מול יצירה של איור ספרי ילדים. יש גם משהו תמים בעבודה של מאייר, אני מגיע אליו לסטודיו ופולונסקי יושב לבד ומחדד את העיפרון, ממש כמו פעם, מתכנס לעולם אותו הוא מאייר". 

הופתעת מהמפגש עם פולונסקי?

"כשאתה רואה את היצירה של פולונסקי אתה מדמיין לעצמך מישהו שהוא הכי חשמל שיש, עם עגילים וקעקועים, כי יש משהו מאוד אספקרסיבי ביצירה שלו: עולם מלא צבעים ותנועה. אבל בסופו של דבר פגשתי אדם מאוד צנוע, אולי אפילו מאופק, במידה מסוימת נחבא אל הכלים, מוחזק והכי אינטילגנטי שיש. לכל משפט שהוא אומר אתה מאמין לו, אין טיפה דאוויון. אני חושב שהניגוד הזה בין מישהו שביומיום שלו הוא כמעט נבוך מול היצירה החופשית, העפה והמשוחררת שלו – מקסים ומסקרן".  

אופיר טריינין
איור: דוד פולנסקי

דוד פולונסקי יפתח את הקורס ואלס עם קישקה וטריינין בחודש הבא בבית לאמנות ישראלית – ההרצאה תתקיים באופן מקוון ותתועד גם כן לצרכי הסרט אודותיו. בהרצאתו יוביל פולונסקי את המשתתפים דרך נקודות דרך ביצירתו, בשיח משותף עם עמית טריינין. 

דוד פולנסקי

טריינין הוא אחיו הצעיר של המאייר עמית טריינין, המרצה בקורס ואלס עם קישקה וטריינין שיפתח, כאמור, בחודש הבא. לשנים יש גם אחות, יפעת, שעוסקת גם היא באמנות. את פולונסקי הכיר אופיר דרך אחיו הבכור: "הקישור לפולונסקי נעשה דרך עמית, כן. אני חושב שאח בכור הוא כמו המצפן שלך בחיים ומשפיע עליך אפילו יותר מההורים, אני רואה את זה עכשיו קורה גם אצל הילדים שלי. יכול להיות שדרך פולונסקי אני מתחבר גם אליו, לעמית. אני פתאום טורח להבין מה זה לאייר וכמה זה דומה לעולם שלי, לקולנוע. גם המאייר, כמו הקולנוען, בונה יצירה מכלום ומאין, גיליתי שיש הרבה דברים מן המשותף בעבודה של שנינו". 

 "דרך פולונסקי אני מתחבר גם אל אחי, עמית. אני פתאום טורח להבין מה זה לאייר וכמה זה דומה לעולם שלי, לקולנוע. גם המאייר, כמו הקולנען, בונה יצירה מכלום ומאין, גיליתי שיש הרבה דברים מן המשותף בעבודה של שנינו". 

דוד פולונסקי יפתח את הקורס ואלס עם קישקה וטריינין בחודש הבא בבית לאמנות ישראלית – ההרצאה תתקיים באופן מקוון ותתועד גם כן לצרכי הסרט אודותיו. בהרצאתו יוביל פולונסקי את המשתתפים דרך נקודות דרך ביצירתו, בשיח משותף עם עמית טריינין. אורחים נוספים בקורס הקומיקס והאיור: זאב אנגלמאייר (שושקה), ליאורה גרוסמן, רותו מודן ומרב סלומון. הקליקו לפרטים ולהרשמה. 

דוד פולנסקי, על עלה ועל אלונה, 2002
עמית טריינין

ואלס עם קישקה וטריינין

קורס חדש אודות איור וקומיקס בישראל בהנחיית פרופ' מישל קישקה ועמית טריינין ואורחים.ות

לקריאת כתבות נוספות במגזין של הבית >

Facebook