גדעון עפרת במכתב פתוח: "הדרמה הסוערת שהתחוללה בזירת האמנות המקומית"

ד"ר גדעון עפרת, ממייסדי בית לאמנות ישראלית ומרצה בכיר בבית, במכתב פתוח לעידית עמיחי, מנהלת הבית, על חשיבותם של לימודי תולדות האמנות הישראלית לרגל פתיחת מחזור חדש בקורס הדגל של הבית - אותו בנתה ומרצה האוצרת והחוקרת הבכירה טלי תמיר
תלמידי בצלאל ליד הציור "היהודי הנצחי" של שמואל הירשנברג
ד"ר גדעון עפרת

ד"ר גדעון עפרת

ספטמבר 2020 I תלמידי בצלאל ליד הציור "היהודי הנצחי" של הצייר שמואל הירשנברג

עידית יקרה, 

מהרגע בו צץ ועלה רעיון הקמת "בית לאמנות ישראלית", אף עוד בטרם שיתפתי את רודי בינט במימושו בפועל, היה ברור לי, שהקורס המרכזי והמוביל, שהוא גם עילה מספקת להקמת המוסד, הוא "תולדות האמנות הישראלית"

באותה עת, היעדר הוראת הנושא במוסדות חינוך ישראליים, כולל באקדמיות לאמנות, היווה בעבורי מניע ראשון-במעלה להציע ייסודו של מוסד שיחולל שינוי בנושא. היעדר הידע, אף היחס, כלפי אמנות שנוצרה בישראל מאז סוף המאה ה- 19, לא זו בלבד שפגם בארץ בכתיבה הביקורתית והעיונית על אמנות, ולא רק שהשליט בורות בציבור, אלא אף מנע מאמנים ישראליים לקיים שיג ושיח ביצירתם עם פרקי אמנות קודמים שנוצרו כאן. 

והסתבר, שאפילו אוצרים לאמנות ישראלית במיטב המוזיאונים שלנו לא הצטיינו בידע הנדון, שהוא תנאי בל-יעבור לעשייה אוצרותית ברוכה. 

אישית, במשך עשרות שנים ראיתי לי כשליחות להעמיק את הידע בתחום תולדות האמנות הישראלית: לשם כך חיברתי ספרים, מאמרים, קטלוגים, כפי שגם תערוכות שאצרתי עמדו בחלקן הגדול בסימן שליחות זו. ולכן גם נטלתי על עצמי להרצות במשך שנים על הנושא ב"בית לאמנות ישראלית", עד שהלפיד הועבר לידיה האמונות של טלי תמיר. 

אני כותב לך כל זאת, בתקווה שלימודי תולדות האמנות ב"בית לאמנות ישראלית" ימשיכו להיות השלד הבסיסי של תוכנית הלימודים הכוללת. לא יעלה על הדעת, שמישהו או מישהי יסיים לימודים במוסד מבלי שהונחלה לו תמונה עשירה ומקפת של הדרמה הסוערת שהתחוללה בזירת האמנות המקומית. 

ואם בדבריי אלה אני מתפרץ לשער פתוח, לא נותר לי אלא לברכך על תחזוק השער והרחבת פתחו.

בברכה רבה,

גדעון

"לא יעלה על הדעת, שמישהו או מישהי יסיים לימודים במוסד,
מבלי שהונחלה לו תמונה עשירה ומקפת
של הדרמה הסוערת שהתחוללה בזירת האמנות המקומית" 

לארי אברמסון, למד, שמן על בד, 1998
ד"ר גדעון עפרת

תולדות האמנות הישראלית, סמסטר א' וסמסטר ב' – תשפ"א

קורס הדגל של בית לאמנות ישראלית פותח מחזור חדש 2020-2021.

קורס מבוא באמנות ישראלית, שנועד ללמד התמצאות בסיסית בכרונולוגיה הלינארית של ההתפתחות האמנות בישראל מאז ימי “בצלאל” ולמפות את הנושאים והסוגיות העיקריות בהן עסקה אמנות זו. הקורס יעמוד על קשיי ההשקה והלידה של האמנות הישראלית, שנולדה יש מאין בראשית המאה העשרים, וכיצד התמודדה עם תנאי היסוד שלה כאמנות מגויסת, עם המתח בין אמנות ולאום, ויצרה לעצמה מרחב פעולה חופשי ועצמאי.

המחצית השנייה תתעכב על הדגשים רעיוניים, כגון: הקבוצה ככוח והיחיד כאינדיבידואל המחפש בה את מקומו, המאבק בין אוניברסליזם לבין מקומיות, שאלות של זהות יהודית, הפצעת האמנות הנשית, עליית הזהות המזרחית, נוכחות השפה העברית מול הדימוי החזותי ושאלות של זיכרון, שואה ומלחמה.

מרצה: טלי תמיר
אורחים: לארי אברמסון, חנאן אבו-חוסיין, נועה רז מלמד

*הקורס יועבר במכללה האקדמית תל אביב יפו ובמקביל בהוראה מקוונת.

“קיר ריק קורא לך לשים עליו משהו

וזו הצהרה על החיים”

הקליקו לראיון המלא עם טלי תמיר

טלי תמיר
Facebook