הטבה מיוחדת לחג: ספר מתנה לנרשמים לקורס "בכל מקום גלות"

עד סוף חודש דצמבר 2020 ולכבוד החגים, הנרשמים לקורס "בכל מקום גלות" יקבלו את ספרו החדש של ד"ר גדעון עפרת "אוצר גרילה" במתנה בדואר לביתם. חג שמח!
כריכת הספר אוצר גרילה
בית לאמנות ישראלית

בית לאמנות ישראלית

דצמבר 2020 I כריכת הספר "אוצר גרילה - גדעון עפרת"

חג שמח לעוקבי בית לאמנות ישראלית. ולכבוד החג, הטבה מיוחדת: ספר מתנה לנרשמים לקורס "בכל מקום גלות". בימים אלו יוצא לאור ספרו החדש של גדעון עפרת "אוצר גרילה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד). הספר הוא מעין אוטוביוגרפיה אינטלקטואלית של עפרת, אוצר-יוצר הפועל עצמאית, על פי רוב בשולי האמנות הממוסדת, אורב, מאגף אותה, נאבק בה ופועל נגדה. 

וכך כותב עפרת בספר: "באחד הימים, בדצמבר 1984, זומנתי לפתע למשרדו של מנהל מוזיאון תל־אביב דאז, מארק שפס. הייתי אוצר צעיר ושאפתן וברי היה לי שלזימון המפתיע מירושלים לתל־אביב תכלית אחד ויחידה: להציע לי תפקיד אוצרותי במוזיאון העירוני הנכבד. טרחתי אפוא רבות ושקדתי על הכנת הצעה ארוכה, מפורטת ומנומקת לתערוכת־ על בנושא ”שנות החמישים באמנות הישראלית״, תערוכה שתתפרש על פני מרבית אולמות המוזיאון, לא פחות. בכיס מקטורני כשהיא מודפסת ומקופלת וכך באתי אל לשכתו, שמח וטוב לב. אציין עוד, שמעולם עד אז לא ביקשתי, ולו גם ברמז, תפקיד כלשהו במוזיאון תל־אביב. מר שפס היה כדרכו נעים הליכות וסימפטי, אלא שבמקום להציע לי הצעות כלשהן, הבהיר לי בפרוטרוט מדוע אינני מתאים לעבודה במוסדו בדין אישיותי הלא־ממסדית והבלתי צפויה… נדהמתי. שהרי, כאמור, לא ביקשתי כל משרה במוזיאון תל־אביב. אני זוכר שכלאתי בתוכי את תימהוני לגבי הזימון המוזר ויצאתי מהלשכה כשבכיסי עודנה מקופלת הצעתי הגרנדיוזית לתערוכת ”שנות החמישים״. (אוצר גרילה, עמוד 20-21)

עד סוף חודש דצמבר 2020 ולכבוד החגים, הנרשמים לקורס "בכל מקום גלות" יקבלו את הספר במתנה בדואר לביתם. 

זויה צ'רקסקי, היהודי הנודד, סריגה, 2003. מתוך הקורס "בכל מקום גלות"
אוצר גרילה - גדעון עפרת, הוצאת הקיבוץ המאוחד. עורכי סדרת אמנות מדוברת: גליה בר אור וגיורא רוזן

הקורס "בכל מקום גלות", שכותרתו מצטטת מי.ח.ברנר, מגשר בין מצב היסטורי-לאומי לבין מצב קיומי: מחד גיסא, “היהודי הנודד” או הפליט הערבי; ומאידך גיסא, מצבו של האדם בסימן גלות ואַל-ביתיות. יצירות האמנות, שיוצגו וינותחו לאורך הקורס, יבחנו את המתח בין חוויית ה”מקום” לבין תחושת אובדנה, את המתח בין מרכז טריטוריאלי לבין אובדנו ואת תחושת הגלות והנדידה/פליטוּת הממשיכה לפעום בקרב אמנים צעירים בישראל העכשווית.

כהשלמה לשבע הרצאות (המשלבות אמנות, ספרות, שירה ועוד) בנושאים הנ”ל מפי ד”ר גדעון עפרת, ישולבו בקורס שלוש הרצאות של ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה, שיאירו את ההיבטים הנדונים מכיוון האמנות הפלסטינאית. כמו כן, יינתנו שתי הרצאות של ד”ר עדי אפעל בנושא גלותם האירופית של אוצרים ישראליים בני זמננו. מנחים: ד”ר גדעון עפרת, ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה, ד”ר עדי אפעל. הקורס יועבר בלמידה היברידית: פרונטלית (במכללה האקדמית תל אביב יפו) ומקוונת (zoom). הקליקו  להרשמה ומימוש ההטבה.

"בכל מקום גלות"

קורס מרתק על תחושת הגלות הממשיכה לפעום בקרב יוצרים צעירים בישראל העכשווית

לקריאת כתבות נוספות במגזין של הבית > 

Facebook