"החרות שהחומר מאפשר בימי שלום איננה החרות המתקיימת בזמן מלחמה"

האמן והמשורר גיא סער רוסו מתעד את השתנות תהליכי העבודה והנפש בסטודיו מאז אירועי ה-7 באוקטובר. המלחמה הולידה כבר עשרה פסלי טורסו, דרכם הוא בוחן את השתנות העץ, הגוף והחיים. פיסול בעת מלחמה, חלק ב'
פיסול בעת מלחמה, גיא סער רוסו

פיסול בעת מלחמה, פרק ב'
(הקליקו לפרק א')

(טרם המלאכה)

לוקח כמה רגעים עד שהאור ממלא את חלל הסטודיו, הכניסה של האור מכניסה צל ומנפישה את הפסלים. שקט פה, פרט לרחש השבבים עליהם אני דורך וקולות החוץ הנחלצים פנימה. הדממה מבקשת את תשומת ליבי, מספרת שחבוי פה דבר מה שעלי לגלות טרם תחל המלאכה.

מולי ניצבים פסליי הטורסו עליהם אני עובד מתחילת המלחמה, כבר עשרה במספר. הסטודיו קטן ונדרש היה לפנות להם מקום בין היצירות שקדמו להם. אני מתבונן בהם, מונחים על פדסטלים מאולתרים בשתי וערב, נראים כחיילי משחק על לוח שחמט, אני עומד מולם במרחק צעד.

על גבי שולחן העבודה שכוב טורסו נוסף, הוא כמעט מוכן, יש לו בית חזה נשי ובדיוק באמצעו חריץ עמוק. למרות שחסרים גפיים וראש הגוף קַיָּם וּמֻחְזָק. הראש הנעדר נישא קדימה, חָסֵר מבחירה, יש בו זקיפות של יודע דבר, הוא קטוע, אך שלם בחלקו. כך גם שאר הטורסיים מהעת הזאת, למרות החסרון הם נושאים בגופם את המשא שלי, שותפים בנטל הכאב.

על בלוק עץ לצידי עומד פלג גוף נוסף, פסל חדש שנוצר בימים האחרונים, קראתי לו ״טורסו אחר״, גם הוא נעדר גפיים וראש כמו שאר הפסלים מהתקופה האחרונה, אך חסרים לו גם בית חזה וכתפיים. פסל בטן ואגן, ולו איבר מין הדרוגיני (בין זכרי לנשי) והתחלה של ירכיים, שכבר החלו בעיני רוחי לעשות צעד ראשון. חלקו האחורי נשאר ברובו גולמי, בין תבליט לפסל, חריצי תולעי העץ שחרשו תחת קליפתו יצרו בו שבילים שאינם מובילים לשום מקום, בימים הקרובים יתגלה לי מה תכליתו ואיך עלי לסיימו.

(הכאב שבהחלצות)

ישנה רגישות יתרה בחתך הַמַּפְסֶלֶת בעץ בעת הזאת, קיים פער מוחשי בין עדינות גופי המפסל אל מול הכוח הרב שאני מפעיל על בשר העצה. מחלץ את הדימוי ממצבו החבוי ועד להופעתו; טורסו שלם וחצוי, גמור אך קטוע. בעבודת הפיסול נגבה ממני לעיתים קרובות לנשוא בעורי קוץ, לחטוף מכה, לקבל חתך, למתוח גיד או שריר, שלא נדבר על כאבי הגב או יובש עור הידיים, אך אלו הם רק חלק מהמכאובים.

לצד כאבי הגוף הולמים גם כאבי הנפש, ניסיונות הדיבוב החוזרים אל מול אילמות החומר, מעשה היצירה המותיר אותי חשוף (אך לא פחות כואב להשאר בסתר). העבודה היום יומית, הסיזיפית של תיעוד הדרך, דרך שיש לנווט בתוכה, שלעיתים מתהפכת, נעלמת, מתנגדת. מפגישה עם אמת שורטת המשאירה על גופי שלי ושל הטורסו סימנים. הכאב הוא חלק בלתי נפרד ממהלך הבריאה, בלתי נפרד מההתנסות, מהול בחומרי הבנייה עצמם, נרשם בכל שפה במחזורי החיים.

"מולי ניצבים פסליי הטורסו עליהם אני עובד מתחילת המלחמה, כבר עשרה במספר. הסטודיו קטן ונדרש היה לפנות להם מקום בין היצירות שקדמו להם. אני מתבונן בהם, מונחים על פדסטלים מאולתרים בשתי וערב, נראים כחיילי משחק על לוח שחמט, אני עומד מולם במרחק צעד"

גיא סער רוסו, טורסו, 2023. תהליכי עבודה

(החלוקה לשניים)

כשהטורסו מוכן אני מתבונן בו לזמן מה, הפסל נראה כחלק ממני, מגופי, ובו זמנית כנפרד, צורה בפני עצמה המבקשת מבט. אני מחפש את מה שנותר מהחומר בעקבות פעולת הפיסול, נעלם מהעין אך נמצא עדיין, מוחשי, רוחש בתוך הפסל. אותו אלחומר המאחד בין החלקיקים, מכוון בין הזמנים, מזקיף קומה. אולי אפשר לומר שניתן לראות משהו מנעלם זה בבסיס הגזע הלא מעובד, הנותר כעד לשלמותם של החיים השבריריים.

החרות שהחומר מאפשר בימי שלום איננה החרות המתקיימת בזמן מלחמה. עלי לנשוא את הכאב שבחלוקה, כך גם החומר מסכים להיות החלק הזר שבי, להדמות כמה שיותר לגוף החדש שקיבלתי המתקיים על שבריו. בשעה זו בה אנו נדרשים להמציא יכולות חדשות, להכיר את עצמנו במציאות של אובדן ואי וודאות, המבקשת אותנו להכנס עמוק פנימה ובאותה נשימה לצאת החוצה רחוק מאי פעם ולחפש אופק.

אני עורם את שאריות השבבים לקצה השולחן ומעמיד את הטורסו על חלקה נקייה, מחפש קרן אור בחשיכה המוקדמת של סוף היום. הטורסו מואר באור החודר מחלון הדלת ואני מולו מוחשך, הפער ביננו יוצר גדר-חשכה. אם לטורסו היו עיניים במקום בו אני עומד היה רק צל של אדם. עבור הטורסו אני נמצא בחזית, היכן שהאחר הוא רק סילואטה. ובעבר השני הוא, פלג גוף ללא גפיים וראש, נותר בארצו, פועם, מותיר רק את הנדרש בכדי שיהיה אפשר לחוש, כדי שבבוא היום אוכל להצמיח דרכו מחדש את איברי הזמן, את המשמעות שבן רגע נשמטה. אני מסיט את המבט מהמבט של הפסל עליי ומבחין באותן שאריות שנערמו לתל, הן מגנות עלי מלהסתכל ישירות בכאב, משמשות כמסך, כשריון בו המציאות משתקפת, מעובדת.

(כלי העבודה)

המפסלות איתם אני עובד הן לרוב שטוחות בחתך של 11 מעלות לפאה \ 22 מעלות סהכ \/
באחיזה איתנה בנויות המפסלות השטוחות לחדור ישר אל תוך העצה, תנועתם תמיד פנימה, עוד מכה והחלק המושחז נמצא כולו או ברובו בתוך העץ ושם הכלי ייעצר. לרוב אסובב את בול העץ ואחצוב עד שאפגש בסופו עם החתך שמנגד. המפסלות השטוחות מדמות בתנועתן משהו חופשי, רישומי, קווי, רץ ונפסק, חד.

לאחרונה מצאתי את עצמי עובד עם מפסלות בצורת סהר איתן לא עבדתי מזה זמן. 22 מעלות בפאה אחת ) בהכוונת היד הכלי יכול להכנס בעצה ולפלח דרכו כגל, התנועה היא כשל צוללן הצולל לרגע לתפוס דג ושב. סימני הכלי מדמים יותר עבודה בחימר, מעין בוהן נעלמה המשקיעה את החומר. צורת הסהר היא יותר ציורית, רכה, פיגורטיבית.

מפסלות הסהר היו יכולות להקל על עבודת הגמר בטורסויים שקדמו לשניים האחרונים, אך מסיבות שלא ברורות לי עד הסוף עבדתי רק עם כְּלֵי המפסלות השטוחים. עם הזמן, כנראה, ככל שאנו נחשפים לפגעי המלחמה הגוף המפוסל דורש ממני להיות חשוף יותר, עדין יותר.

(עד לאן שאחצוב)

כשאני בעבודה על פסל מעץ מתעוררת בי פליאה רבה על כך שעד לאן שאחצוב יתגלה עוד מן היופי החבוי בתוכו. מתחת לקליפת העץ מסתתר עולם של שכבות, טבעות העץ מספרות על מה שנחשף אליו העץ בגדילתו, את קורותיו מקיץ לחורף. לפעמים מופיע בקע, חריץ, עין פנימית או שביל מפותל של זחל המבקשים להרהר בהם ומשנים את הבעת הפסל.

אני נותן מכה אחרונה (להיום) בטורסו ילדי למראה שעל בטנו נחשפה גומה הדומה לטבור וחושב על כך שהתופעות נגלות במלוא ייחודם ללא הקשר האם יהיה מי שיביט בהן. הטבע מאחסן בתוכו יופי, בנוי מיופי, גם באזורים האפלים, הבלתי נראים, מחכה להיוולד.

"כשאני בעבודה על פסל מעץ מתעוררת בי פליאה רבה על כך שעד לאן שאחצוב יתגלה עוד מן היופי החבוי בתוכו. מתחת לקליפת העץ מסתתר עולם של שכבות, טבעות העץ מספרות על מה שנחשף אליו העץ בגדילתו, את קורותיו מקיץ לחורף"

גיא סער רוסו, טורסו, 2023

עריכה ודיאלוג: רות חוף. 
גיא סער רוסו הוא אמן ומשורר, מתגורר בירושלים ויוצר בסטודיו במרכז ענאנה, אומנות עכשווית, טבע ומחקר בעין יעל. ספר הביכורים שלו "שהעולם פתאומי" יצא לאחרונה בהוצאת עם עובד, עורך: דרור בורשטיין.

הקליקו לפרק א' – פיסול בעת מלחמה, גיא סער רוסו. 

כותבים את המצב >

Facebook