הצצה לתכנית האוצרות והמוזיאולוגיה: תולדות האמנות הישראלית, אוצרות עכשווית, אמנות הווידאו, אמנות הגוף, תכנית מלגות ועוד

ההרשמה לתכנית אוצרות ומוזיאולוגיה תשפ"א יצאה לדרך! תכנית הלימודים גובשה והיא כוללת קורסים כרונולוגיים, נושאיים ומבוססי מדיום אשר מוקדשים לשדה האמנות בישראל. היא מיועדת עבור מי שמעוניין להפוך את התשוקה לאמנות - למקצוע
מורן שוב | שזיפים צהובים III מתוך סדרת טופוגרפיות בספרים ובמחברות נוישטאדט, יולי 2011
בית לאמנות ישראלית

בית לאמנות ישראלית

תכנית יונה פישר לאוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה תשפ"א I דימוי: מורן שוב, שזיפים צהובים III, יולי 2011

החודשים האחרונים היו עמוסים למדי עבור עידית עמיחי, מנהלת בית לאמנות ישראלית. המעבר ללמידה מקוונת עם פרוץ הקורונה הצריך התאמות, הכנת תשתית ויצירתיות שנדרשה להמשך הפעילות. סמסטר ג' שנפתח בחודש שעבר הפתיע לטובה ומספר הנרשמים לקורסים המקוונים ברוח ימי הקורונה הלך וגדל. במקביל גובשה תכנית יונה פישר לאוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה תשפ"א, שתפתח ב-18 באוקטובר 2020 ותסתיים עד 20 ביולי 2021. מה מתכונן?

“מדי שנה אנחנו בונים את התכנית כך שתכלול קורסים כרונולוגיים של לימודי האמנות הישראלית, לימודי אוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה ולצידם קורסים נושאיים וקורס מדיומלי", אומרת עמיחי, "הפעם תתמקד התכנית באמנות הווידאו, באמנות הגוף, ובנושא חתך חדש שיעסוק בתחושת הגלות והנדידה אצל אמנים ואוצרים ישראלים. כמדי שנה ינתן גם  לצד קורס הדגל של הבית הסוקר את תולדות האמנות הישראלית. כך אנחנו מכסים כמה שיותר נושאים וסוגיות בהן עוסקת האמנות הישראלית. השנה, לשמחתי, גם פתחנו תכנית מלגות להשתתפות בתכנית”.

את לימודי המבוא למוזיאולוגיה מובילה עמיחי, לשעבר ראש תחום מוזיאונים במשרד התרבות בשיתוף מרצים אורחים, אוצרי מוזיאונים ובעלי תפקידים בשדה. במבוא נלמדים כלל הנושאים הנדרשים לכל מי שרוצה להשתלב בענף המוזיאלי בישראל: התפתחות המוזיאונים בעולם ובישראל, חוק המוזיאונים, פרוגרמה מוזיאלית, הפעולה האוצרותית במוזיאונים, אתיקה מוזיאלית, תכנון תערוכות ועוד. את לימודי האוצרות העכשווית מובילה ד"ר אסנת צוקרמן רכטר, היועצת האקדמית של התכנית, והם יעסקו בהתפתחות תפקידו של אוצר האמנות העכשווית ובשינוי מעמדו במערכת המוזיאלית ומחוצה לה, כמו גם באוצרות כפרקטיקה ביקורתית. 

תכנית הלימודים מתקיימת בשיתוף מלא עם מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית (מוזיאון הבית של התכנית). מנהלת ואוצרת המוזיאון, ד"ר איה לוריא, מעבירה את סדרת ההרצאות "האבולוציה של המוזיאונים", מקיימת הדרכות מקיפות בכל מארג התערוכות המתקיימות במוזיאון ומנחה את התלמידים המתמחים במחלקות השונות במוזיאון.  כן מתקיימים במוזיאון סדנאות על חינוך מוזיאלי בהובלת הילה פלד, מנהלת מוז"ה. ייחודה של התכנית הוא בשילוב לימודים תאורטיים עם פרקטיקה אוצרותית ולשם כך מתקיימים למעלה מעשר סיורים מונחים במוזיאונים ובחללי תצוגה ברחבי הארץ, לצד סדנאות מעשיות (סדנאות חינוך מוזיאלי, הכנת מקט, הכרת חומרים, יחסי אמן – אוצר ועוד).

אורי קצנשטיין - Hope Machine. קורס אמנות הווידאו
סמאח שחאדה, שוכבת 2, 2015. קורס בחירת האוצר
הילה בן ארי, שחרית, 2011. קורס גוף נע, נח ונופל
מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית - מוזיאון הבית של תכנית יונה פישר

תולדות האמנות הישראלית הוא קורס שנתי בהנחיית טלי תמיר, היסטוריונית של האמנות הישראלית ואוצרת עצמאית. הקורס נועד להקנות ידע מסודר ומאורגן כרנולוגית בהתפתחות האמנות בישראל ולמפות נושאים וסוגיות עיקריים בהן היא עוסקת. תמיר גם מנחה ומלווה את התכנית בשיעורים נושאיים שונים: חשיבה ביקורתית, בחירת נושא לתערוכה ועוד.

בתכנית הקרובה ייחשפו המשתתפים בתכנית לתחום הווידאו-ארט בישראל בקורס אותו ינחה סרג'יו אדלשטיין. הקורס “סוגיות בהתפתחות הוידאו-ארט בישראל” יכלול היכרות עומק עם כ-50 אמני וידיאו ועם עבודתם בתקופות שונות. יתארחו בו האמנית יעל ברתנא שתציג את עבודתה החדשה, האוצרת חן תמיר ועוד. בקורס "בחירת האוצר" ייחשפו התלמידים ל- 12 אוצרים ואוצרות אשר יציגו את בחירתם ואהבתם ל-12 אמניות ואמנים הפועלים בארץ. את הקורס “גוף נע, נח ונופל – תפיסת הגוף באמנות הישראלית העכשווית” תנחה האמנית ניבי אלרואי עם אורחות: האמנית הילה בן ארי והיוצרת יסמין גודר.

ד"ר גדעון עפרת, היסטוריון וחוקר אמנות ישראלית, יעביר את הקורס התמטי בתכנית תשפ"א. "בכל מקום גלות" הוא קורס שעומד על המתח בין מרכז טריטוריאלי לבין אובדנו ועל תחושת הגלות והנדידה/פליטוּת הממשיכה לפעום בקרב יוצרים צעירים גם בישראל העכשווית. מנחים נוספים בקורס הם ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה וד"ר עדי אפעל.

תכנית יונה פישר נפרשת לאורך שלושה סמסטרים והיא כוללת גם סדנת כתיבה על טקסט אוצרותי, פרויקט גמר בהנחיית רון ברטוש, בתיה דונר, ד"ר איה לוריא, ד"ר אסנת צוקרמן רכטר וטלי תמיר וכן, התמחות במוזיאונים בארץ ובחו"ל. התכנית מעניקה לבוגריה תעודת אוצר המוכרת על ידי משרד התרבות וחושפת את משתתפיה להכרות עם עשרות חוקרים, אמנים ואוצרים בכירים בעולם האמנות הישראלי. הצטרפו אלינו!

תכנית יונה פישר לאוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה

תשפ"א - ההרשמה נפתחה!

    לקריאת כתבות נוספות במגזין של הבית >

    Facebook