פיסול בעת מלחמה

גיא סער רוסו, אמן ומשורר, חוזר אל הסטודיו: "ניצבים כבר שבעה פסלי טורסו, ממצאי המלחמה הזו על שולחן העבודה, לאט נאספות ההבחנות"
גיא סער רוסו, סטודיו

ברגע אחד נעלמו המילים שרגילות היו לפענח עבורי את מטר המאורעות. אלו שהחלו להתחבר מחדש לא ידעו לספר מאין שבו.
אחרי שההלם הראשוני התפוגג מעט חזרתי אל הסטודיו, מסביב הכל היה ריק, במשך שבוע לא פגשתי אדם. ושם בתוך חלל העבודה אותן המילים, מילותי, ביקשו מידיי ומהעץ שנתהה עבורן, שנהיה מצע לח לאילמותן, שנראה להן איך נמשך הכל גם בהיעדרן.

(במקום מילים נקישות)
האדם מתפסל מכה אחר מכה, המכות שקיבלנו ואלו שֶׁנָּתַנּוּ, זאת היא דרכנו.
הרשמים הראשונים שסומנו בנו הפכו הצלקות, עם הזמן נרשמו מאורעות הציד ומלאכות היום יום על קירות הסלע, והם הולכים ונאספים מאז ועד היום, בו אני כותב מילים אלו.
שינוי הצורה נשמע (כמו נקישה) בכל פסע באורכות הנפש, אנו נושאים אותו בגופנו, ברוחנו, בזיכרון התאי שלנו. המכה מעצבת את שהיה ושיהיה באותה דחיפות הקיימת בטבע, להשתנות.
בין הנקישות קורה דבר, המפסל והמפוסל מספרים זה אודות זה, בתשומת לב בוראת. עם כל הנפת פטיש והכוונת המפסלת גוש העץ מקבל צורה, והאגרוף שלי, האוחז ונוקש, משתנה גם הוא, אנו חולקים באחריות ההדדית, בלקיחת חלק בדבר החיים.

"בין הנקישות קורה דבר, המפסל והמפוסל מספרים זה אודות זה, בתשומת לב בוראת. עם כל הנפת פטיש והכוונת המפסלת גוש העץ מקבל צורה, והאגרוף שלי, האוחז ונוקש, משתנה גם הוא, אנו חולקים באחריות ההדדית, בלקיחת חלק בדבר החיים"

(טורסו)
מתוך הגזע (הכרות שנקלב אל שולחני) יצא טורסו, פלג גוף חסר גפיים וראש, גוש עץ עם לב, בית חזה, בטן, גב, התחלה של צוואר ועור.
גם אחרי שניצבו על שולחן העבודה ארבעה טורסויים נוספים התבהר לי כי זה עדיין לא הזמן לדעת; לאן נמשכת היד החסרה, מה צד את העיניים שאינן, לאן הולכים ללא רגליים, את מי או מה מרימים כשאין זרועות.ְ
אך בין כל השאלות כשהשמש ירדה, האור הרכין וצילו התארך, התגלו מספר רמזים לֶדֶרך; בפיתול, בסדקים בקימור, בבסיס האגן, במפרק הנותר, הקטוע, הבלתי נראה, באיברים החסרים, שנשארו תלויים באוויר, בלתי מחוברים, שרויים בין הנוכח לנעדר.
גיא סער רוסו, טורסו, פרט מסדרה. אוקטובר 2023
גיא סער רוסו, טורסו, פרט מסדרה. אוקטובר 2023

(הלב)
ואותו הגוף החצוי, חסר הגפיים, שלא יכול לפעול, לנוע, לנקום, לאסוף, השרוי כולו במצב סביל, נוכח בתוך שבר, הוא ה-שבר ועדיין ליבו פועם.
הלב חבוי בתוך הפסל, הוא איננו נראה. הוא גם איננו נשמע, נושא איתו את זיכרון הנקישות הקצובות של הפטיש והמפסלת, כאות חיים.
זאת הברית ביני לבין הפסל, עליי לתת מקום, השאר ייעשה בעצמו, הפסל יתעטף סביב לב דימיוני והמתבונן בו יוכל לדמיין לב פועם בקצב ליבו שלו.

הלב מבקש שנקשיב לפעימות העולם דרכו, שנראה מבעד לַחֶסֶר את השלם החדש, שנהיה ערים לקריאה שמִּבִּפְנִים לחיות.

(העור)
ניצבים כבר שבעה פסלי טורסו, ממצאי המלחמה הזו על שולחן העבודה, לאט נאספות ההבחנות.
אני גורע מהעץ, מסיר את העצה כדי ללמוד מצורתו, מחפש כמו ארכיאולוג ממצא בשכבות. השולחן מתמלא בשרידים, כואב לצורה להחלץ.
השכבה האחרונה שתוסר תגלה את העור, ולכן החתך האחרון צריך להיות חד ורך כי הוא זה שיגלם את הנראה והחבוי, החתך שינפיש את הפסל, יגלה בו סדק, יתן בו סימן היכר או צלקת ויהפוך אותו לחד פעמי. ינכיח לרגע את הרגע בו הכל מתפסל, את האור המאיר ומסתיר בצילו הכל, אותי.

(…)
יש עוד חמישה גזעים מונחים בערמה, מוכנים להיות חמישה טורסויים נוספים. רק הזמן יגיד האם יקבלו צורה או ישארו גדמים עם זיכרון עץ ויתפוררו עם הזמן.
הקריאה הפנימית לטורסו נוסף לא באה רק ממני, היא נקראת מתוך האדישות האופיינית לגזע כרות, ומהצורך שלי לתת משמעות. בימי מלחמה אני מחפש אותה ביתר שאת.
אני שולף גזע אחד מערימת העצים הדוממת, מניח על השולחן, מחפש את כיוון האור ומתבונן בו: איפה יהיה מונח הפעם פלג הגוף החסר? מתי אתבקש ללכת עמוק יותר בסדק? מתי עלי לעצור? איפה מסתתרת הרוח? מה הפעם אלמד מהעץ?

"הקריאה הפנימית לטורסו נוסף לא באה רק ממני, היא נקראת מתוך האדישות האופיינית לגזע כרות, ומהצורך שלי לתת משמעות". גיא סער רוסו, טורסויים, 2023

גיא סער רוסו, אמן ומשורר, מתגורר בירושלים ויוצר בסטודיו במרכז ענאנה, אומנות עכשווית, טבע ומחקר בעין יעל.
ספר הביכורים שלו "שהעולם פתאומי" יצא לאחרונה בהוצאת עם עובד, עורך: דרור בורשטיין.
עריכה ודיאלוג טקסט "פיסול בעת מלחמה": רות חוף

כותבים את המצב >>

Facebook