מה ציור על אהבה יכול ללמד אותנו על שפה ותרבות?

"זו האמנות האבודה של סיפור בקומפוזיציה, של הלחנת ציורים, של תקשורת במבעים עדינים. התבוננות בציור "נערה מתגוננת מפני ארֹוס"". הצצה מיוחדת לספרו של האמן יונתן הירשפלד לקראת פתיחת הקורס החדש "לדעת ציור" אודות דרכים לקריאת ציור, בהשתתפות הירשפלד, פרופ' דרור בורשטיין, פרופ' דיויד גריבס, ארם גרשוני ורוני טהרלב. מיוחד לבית לאמנות ישראלית
יונתן-הירשפלד-ספר
בית לאמנות ישראלית

בית לאמנות ישראלית

פברואר 2023. מימין: יונתן הירשפלד, משמאל: ויליאם־אדֹולף בוגרו, נערה מתגוננת מפני ארֹוס, 1880, מוזיאון גטי, לוס אנג׳לס

יחס משונה יש לנו אל האהבה. כולנו כמהים לאהוב, להיות נאהבים. כולנו רודפים אחריה. אבל אחרי שמסירים שכבה אחת, מתגלה שכולנו גם בורחים מפניה, דוחים אותה מעלינו. אנו מגיבים עליה לעיתים כמו למוזיקה נעימה הגורמת הרגשה טובה: פתאום אנחנו חשים בסתירה בין תחושתנו לבין המציאות, ואנחנו כועסים על המוזיקה שגנבה מאיתנו את חופש הבחירה, את הערנות, שהשתלטה על נפשנו. אכן, האהבה היא השתלטות עוינת על נפשנו. אנחנו "נכבשים".

גרוע מזה, האהבה היא סינדרום שטוקהולם — היא הזדהות עם שובינו. נערה "נכבשת" בשלהי המאה ה 19 עשויה לעשות דבר מה בלתי צנוע ולהתחרט על כך, ובהסרת עוד שכבה, מתגלה כי יש לנו עוד מניעים רבים לברוח מאהבה. בהם, למשל, המחשבה הרואה באהבה איום משמעותי על האני: איום ההיטמעות. למי לא הייתה בילדותו איזו דודה שאמרה לו: "אני אוכל אותך!", ורשמה בנפשו את הרעיון שהאהבה עשויה להיות בולענית, עוטפת, כזו המעלימה את האני בתוך האחר.

"אף שזה ציור על אהבה, אני מביא אותו כאן כמקרה מבחן של הציור כשפה. אני מבקש לשאול משהו על רובד שפתי מסוים בתולדות האמנות שנדמה כדועך באמנות העכשווית. אופן של פנייה אל הקהל, של ציפייה מהצופה. סוג של, הייתי אומר, תרבות".

ויליאם־אדֹולף בוגֶרֹו, נערה מתגוננת מפני ארֹוס, 1880 ,מוזיאון גטי, לוס אנג׳לס. מתוך הספר "לדעת ציור"

זו הסיבה שהעלמה הנחמדה בציור של ויליאם אדוֹלף בּוּגֶרוֹ (Bouguereau) הודפת בשתי ידיים את "ארוס", וזו הסיבה שהיא עושה זאת באופן בלתי
נחוש, בחיוך, כדרך משחק. קפקא כותב כי אחת מדרכי הפיתוי של הרוע היא הזמנה למאבק ש"כמוהו כמאבק עם נשים, שסופו במיטה". זה המאבק שאנו רואים בציור הזה בין ארוס לנערה. קדימה אחורה. טבע תרבות. חושך אור.

הניחו צורת צלב על הציור הזה: הרבע הימני העליון, החשוך יחסית והפראי כמו יער, עם ראשו של "ארוס" וצמיחת הגפן המשכרת, החץ חוצה) מן החושך אל האור: ציור אחד. הרבע השמאלי העליון המואר — מה שגורם ל"בק לייט" ולכן להחשכת פניה של הנערה (משחק נפלא בטבע כמשל לנפש האדם), גופה החשוף נקטע בבד ואבן: ציור שני.

הרבע הימני התחתון ממשיך את עירום גופה, שנבלם עם ישבנו ורגליו של המלאך בחלק החשוך, הפראי והיצרי בקומפוזיציה: ציור שלישי. וברבע השמאלי התחתון אבן מרובעת ממסגרת קוץ בפריחתו. זה מילון של סמלים. חושך, טבע, יין, תשוקה, וממול: אור, תרבות (יש שם עיר קטנה במרחק), ושוב טבע ושוב תרבות (האבן המרובעת), עונג מכאן (שדיים, ירכיים, ישבן) וכאב מכאן (החץ, הקוץ). ונוסף על כך, תנועת קדימה אחורה: דחיפת הקופידון בידיה, כיוון החץ מידיו, ברכי הנערה ורגלו השמאלית.

זו האמנות האבודה של סיפור בקומפוזיציה, של הלחנת ציורים, של תקשורת במבעים עדינים האמורים להיקלט אינטואיטיבית. נכון, זה ציור שמרני שתפקידו לענג, להציג עירום נשי, להניח לצופה לשייט בתוך הקומפוזיציה, לאסוף רמזים ולטפוח לעצמו על השכם. בּוּגֶרוֹ מניח צופה רגיש, אקטיבי, אינטליגנטי, תרבותי; לא זומבי רדום שיש להעירו בסטירה, לא קפיטליסט שיכור שיש להציג לו סחורה כפטיש, לא רודף סלבריטאים רדוד, לא אוויל שקוע בתודעה כוזבת שעל האמן לחנכו בדרשות על פוליטיקה ומגדר. אף שזה ציור על אהבה, אני מביא אותו כאן כמקרה מבחן של הציור כשפה. אני מבקש לשאול משהו על רובד שפתי מסוים בתולדות האמנות שנדמה כדועך באמנות העכשווית. אופן של פנייה אל הקהל, של ציפייה מהצופה. סוג של, הייתי אומר, תרבות.

זה אם כן — למרות היותו תוצר קיטשי למדי של אמן לא מאוד נחשב בימינו — ציור תרבותי. ואולי אפשר להבין ממנו משהו על כל מה שאבד לנו בדרך הטובה והאהובה של הקִדמה, משהו על הפן של המודרניות, ובוודאי של הפוסט מודרניות, כקניבליזם תרבותי.

מתוך ספרו של יונתן הירשפלד, "לדעת ציור", בהוצאת רסלינג, שיצא לאור בשנת 2021 ומאגד את טורו, "תמונה", המתפרסם במוסף "תרבות וספרות" של עיתון "הארץ". 

>> הקליקו לרכישת הספר <<

התבוננות ביצירה היא הזמנה לצמיחה אישית רוחנית ואינטלקטואלית. יצירות המופת מגרות את הנפש ואת הדעת, ואף יכולות לשנות את נקודת מבטנו על החיים. 

בקורס "לדעת ציור" שיפתח בבית לאמנות ישראלית בסמסטר ג' תשפ"ב נלמד על דרכים לקריאת ציור. 

בהשתתפות המרצים:  פרופ' דרור בורשטיין, פרופ' דיויד גריבס, ארם גרשוני, יונתן הירשפלד, רוני טהרלב.

 
Facebook