"הצילום המושגי מעביר את השיח מהשדה האסתטי לשדה הפוליטי"

לקראת פתיחת הקורס "על גבולות הצילום" אודות צילום מושגי עכשווי בישראל, עונה המרצה והאמן יאיר ברק על השאלה הבסיסית: מהו בכלל צילום מושגי? ראיון
יאיר ברק, מראה הצבה, משכן האמנים הרצליה. צילום: טל נסים
רעות ברנע

רעות ברנע

פברואר 2023. דימוי: יאיר ברק, מראה הצבה, משכן האמנים הרצליה. צילום: טל נסים

"צילום מושגי הוא עניין שמתחיל להופיע בתוך שדה האמנות, ולא צומח בתוך הצילום", מסביר יאיר ברק, על הקורס "על גבולות הצילום – צילום מושגי בישראל בשנות ה-2000" שיתקיים בסמסטר ג' בבית לאמנות ישראלית. "הצלמים הראשונים שפעלו בז'אנר היו כאלה שהגיעו ברוב המקרים מציור, ואימצו את הצילום ככלי ביטוי והמשגה".

ברק, אחד המרצים האהובים והוותיקים בבית לאמנות ישראלית, חוזר אלינו לאחר היעדרות של שנתיים. הוא אמן, מרצה וכותב, בוגר בהצטיינות של המחלקה לצילום בקמרה אובסקורה ולמד בתכנית ה-MFA של Bard College בניו יורק. בשנת 2005 הקים את המחלקה לצילום במנשר והיום הוא ראש בית הספר לאמנות בפקולטה לאמנויות של סמינר הקיבוצים. מעבר לזה הוא גם האוצר הראשי של "מקום לאמנות בקרית המלאכה" ואמן פעיל וזוכה פרסים. בקורסים קודמים שהעביר ברק בבית לאמנות ישראלית עסק בהזדמנויות שונות בנושא של צילום מושגי, אבל בקורס הקרוב הוא ידון בו לעומק, ויארח אמנים מקומיים שעובדים במסגרתו כמו מיכל בראור ואורי גרשוני.

אבל קצת לפני שנצלול אל תוכן הקורס, נשאלת השאלה המתבקשת – מהו בכלל צילום מושגי? "לצילום מושגי מתייחסים בתוך השיח הפוסט מודרני", מסביר ברק, "אבל מבחינתי יש לו מבשרים מוקדמים הרבה יותר. אפשר לומר שהוא מתחיל להתהוות סביב האוונגארד באמנות בתחילת המאה ה-20, אז אפשר לראות מופעים אמנותיים שאפשר להגדיר אותם כצילום מושגי, בעיקר במסגרת זרמים כמו הבאוהאוס והדאדא. המופעים המוקדמים האלה הם מודרניסטיים באופי שלהם: הם חוקרים את המנגנון ואת מדיום הצילום.

ראשיתו של הצילום המושגי הרשמי הוא בשנות ה-70, ואז כבר מדובר בצילום פוסט מודרני. הקורס יעסוק במופע הזה, שמתחיל להופיע כאמור בתוך שדה האמנות הפלסטית. זהו רגע של פרידה מהתפקיד האינדקסלי של הצילום. מהרגע הזה הצילום כבר לא מחוייב להראות דבר בעולם אלא משמש ככלי של ייצוג. במסגרת הסגנון הזה יש גם פרידה מהמיומנות הצילומית. אין כבר צורך בידע הטכנולוגי ובעקבות זה גם המעמד של הסובייקט המצלם משתנה. אנחנו רואים הרבה שימוש ברדי מייד, בצילומי ארכיון, עיתונות ותקשורת בתוך עבודות הצילום עצמם. זוהי גם תחילתו של הצילום המנוכס, מה שיהפוך להיות מושג בשנות ה-80".

"הצילום המושגי מעביר את השיח בעולם הצילום משדה אסתטי לשדה פוליטי", מסביר ברק. "שאלות על קומפוזיציה, צבע, צורה ואור הופכות להיות של זהות, לאום, מגדר, אידיאולוגיה. בדיוק כמו שקורה באמנות המושגית, שהצילום המושגי הוא כמובן נגזרת שלו, רק שהוא קורה יותר מאוחר כי ההיסטוריה של הצילום עצמו היא קצרה יותר".

בשנות ה-80 מגיע הצילום המושגי לשיא בארה"ב עם מה שמכנה ההיסטוריון והמבקר דגלאס קרימפ (Douglas Crimp) "The Pictures Generation". המייצגים הבולטים של הדור הזה הם אמנים כמו ברברה קרוגר, שרי לוין וריצ'ארד פרינס, שניזונים מתמונות, צילומים וחומרים קיימים. ומה קורה באותו הזמן באמנות הישראלית? "בשנות ה-80 מתחיל לפעול בארץ דור של אמנים שמאמצים פרקטיקות דומות לאלה של האמנים האמריקאיים", מסביר ברק. "זה אמנם טרום עידן האינטרנט, אבל הם כן מתחילים להתוודע אליהם, לומדים במקומות שונים בעולם ובאים במגע עם החומרים האלה. המבשרות הראשונות של הסגנון הזה בארץ היו דווקא אמניות נשים – דגנית ברסט, מיכל נאמן, מיכל היימן בשלב יותר מאוחר, וגם אמנים גברים כמו דוד גינתון".

"הצילום המושגי מעביר את השיח בעולם הצילום משדה אסתטי לשדה פוליטי", מסביר ברק. 

"שאלות על קומפוזיציה, צבע, צורה ואור הופכות להיות של זהות, לאום, מגדר, אידיאולוגיה. 

"בדיוק כמו שקורה באמנות המושגית, שהצילום המושגי הוא כמובן נגזרת שלו, רק שהוא קורה יותר מאוחר כי ההיסטוריה של הצילום עצמו היא קצרה יותר"

יאיר ברק
מארק יאשאייב
אורי גרשוני

הקורס שיעביר ברק בבית לאמנות ישראלית יתמקד במופע המאוחר יותר של הצילום המושגי בישראל – האמנים ממה שמכונה הדור השלישי של האמנות הישראלית, כלומר בני דורו של ברק עצמו, ילידי שנות ה-70 וה-80. "אחד הדברים שאני טוען הוא שבהרבה מובנים, הצילום המושג ויתר בשנות ה-70 ןה-80 על המהלך האסתטי לגמרי. לא עניין את האמנים שפעלו אז ליצור אמנות יפה. בשנות ה-90 וה-2000 אנחנו מתחילים לראות חזרה לצילום האסתטי. משנות ה-90 הצילום המושגי חוזר להשתמש בערכים המודרניסטיים של הצילום".

כל זה קורה בין השאר גם הודות לכניסה של הצילום הדיגיטלי והוידיאו. "הטכנולוגיות האלה קודם כל מאפשרות מניפולציות מאוד פשוטות. חומר הצילום הופך להיות חומר אלסטי יותר. אבל שאלת האמת של הצילום שכוננה את השיח המודרניסטי מתפוגגת לחלוטין עם כניסתו של הצילום הדיגיטלי ושאלת המקור של הצילום מאבדת את הרלוונטיות שלה. אז כן יש ערכים מודרניסטיים, אבל הם מודרניסטיים פלוס – כי המסגרת היא פוסט מודרניסטית".

בקורס ידון ברק בעבודות של אמנים.ות עכשוויים כמו בועז אהרונוביץ, עילית אזולאי, אוהד מטלון, ינאי טויסטר, מיכל בראור, יעל אפרתי, אסף שחם, ליאת אלבלינג ועוד. "אחד הדברים שאני מתייחס אליהם הוא גבולות הצילום. מתי מתחיל צילום ומתי הוא מסתיים. נעסוק גם בהרבה אמנים שמסתכלים הצילום, מדברים על צילום ועוסקים בו – אבל לא תמיד מצלמים בעצמם".

אתה רואה גם בעצמך חלק מהקבוצה הזאת?
"אני בוודאות עושה צילום מושגי. אבל אני יצור דו ראשי. יש בי כל השנים תשוקה לצילום ישיר, אינדקסלי, בלי מניפולציות. אז יש לי גופי עבודות כאלה, ויש גופי עבודות שהם בפירוש צילום מושגי. אחת הטענות שלי היא שבשני העשורים האחרונים הצילום מצליח להשתחרר מהאו ואו והופך להיות גם וגם. אני מרשה לעצמי להנות מהפריבילגיות של הפוסט מודרניזם, אבל במקביל להנות מהערכים המודרניסטיים. אני נשען את הפרקטיקות של המודרניזם אבל טוען טענות פוסט מודרניות".

ברק מספר שהנחת היסוד שלו בנוגע לצילום באופן כללי היא ערעור בצילום ולא אמונה בו. "מבחינתי הצילום לא יודע לספר שום דבר, וזו תפיסה רדיקלית בתוך העולם של צילום מודרניסטי". עוד אחד מהנושאים בהם יעסוק בקורס, שהם מבחינתו מפנה של אותו הדור, הוא השינוי ביחס לתפיסת התצוגה של צילום. "אנחנו יוצאים מתפיסה מסורתית של צילום בדו ממד, לרוב סדרתי, לרוב מוצג על קיר, אל תפיסה שמתייחסת אליו כאובייקט דמוי חלל. הדוגמה המובהקת לאמן שמתחיל את זה היא וולפגנג טילמנס. המושג של פוטו-אינסטליישן, מיצב צילומי, הוא עניין שמתרחש רק בעשרים-שלושים השנים האחרונות".

המפגש של הקהל הרחב עם הצילום המושגי נחשב מאתגר גם היום?
"כן, יש קושי איתו. אנשים עדיין חיים בתפיסה לפיה צילום צריך לדבר את עצמו, שהוא לא צריך להיעזר בסאבטקסט או בטקסט אוצרותי. לכן צילום מושגי הוא מדיום שקשה לקהל הרחב. זה נכון שהיום הצילום נהיה נגיש לכולם, אבל מה שהפך להיות נגיש וזמין הוא הצילום כמדיום אינדקסלי, השימוש המודרניסטי בצילום ולא הצילום המושגי".

למרות שהיום כל אחד גם יכול בלחיצת כפתור לבצע אינסוף מניפולציות על צילום.
"נכון, אבל המניפולציות הן לא אלה שהגדירו את הצילום כצילום מושגי. הן משמשות יותר ככלי אסתטי מאשר ככלי מושגי. לייצר עננים בשמיים או למחוק קו באופק לא שינו את הכוח האינדקסלי של הצילום. בניגוד למה שנוטים לחשוב, הצילום מפגין היסטוריה של שקר ולא של אמת מאז ומעולם. הוא אף פעם לא הראה את המציאות כפי שהיא, אלא תמיד היה כלי לעיצוב תודעה סלקטיבית".

"המניפולציות הן לא אלה שהגדירו את הצילום כצילום מושגי. הן משמשות יותר ככלי אסתטי מאשר ככלי מושגי. לייצר עננים בשמיים או למחוק קו באופק לא שינו את הכוח האינדקסלי של הצילום. בניגוד למה שנוטים לחשוב, הצילום מפגין היסטוריה של שקר ולא של אמת, מאז ומעולם"

מיכל בראור
יאיר ברק, מראה הצבה, 2014. מוזיאון ת"א לאמנות. צילום: נסים טל
Facebook