"בתוך הבית, בין חפצים" – על מעמד הפנים והחפץ בתרבות ובאמנות הישראלית

טלי תמיר, מרצה ואוצרת בכירה, בטקסט מיוחד לקראת פתיחת הקורס החדש "בתוך הבית, בין חפצים" שיפתח בחודש מאי 2023 בבית לאמנות ישראלית. אורחים: יאיר גרבוז ויצחק ליבנה
יצחק ליבנה, תפנים פילאטיס' 2010
טלי תמיר

טלי תמיר

דימוי: יצחק ליבנה תפנים (פילאטיס)

"סדרת ההרצאות "בתוך הבית, בין חפצים" מבקשת לתהות על מעמדם הסימבולי של חלל הבית, חפציו וחדריו, על רקע האדרת המרחב הלאומי-ספיריטואלי של "ארץ־ישראל". היות "ארץ־ישראל" מרחב כמיהה וגעגוע שהפעיל במשך מאות שנים את הדמיון היהודי, והתגלגל למחשבה הציונית כאתר של תשוקה ומימוש, הטעין אותה בעוצמה אדירה שהאפילה על הכל. 

בעשורים הראשונים של צמיחת האמנות הארץ־ישראלית, זכה הנוף המקומי למעמד בכיר, ששמר על מעמדו באופן מלא, כשהוא לא מאפשר למוטיב הבית או האינטריור להתחרות בו. למעשה, דימויים של פנים הבית כנושא מאז'ורי הופיעו באמנות הישראלית רק באמצע – סוף שנות השלושים וגם אז במידה מועטה וללא צבירה של מעמד ויוקרה. 

הקורס (יפתח בחודש מאי 2023) ידון באי הסימטריה הזו ובמקורותיה, לאור לימוד הנושא באמנות המערבית והבנת ערכו הסימבולי הרחב. הקורס יבחן את הקשר בין אדם לבין חפץ, שאלה שגוררת עמה מחשבות על בנייה של אינטימיות, יומיומיות ופרטיות.  נבחן לא את החפץ הציוני, הסימבולי, המסמל את האתוס הקולקטיבי אלא את החפץ הפרטי, הבא במגע יומיומי עם בעליו, זה שהסוציאליזם הציוני המוקדם פסל ושלל.

יצחק ליבנה, טבע דומם ומסגרת ריקה, 1987

"בקורס נדון בקשר בין אדם לבין חפץ, שאלה שגוררת עמה מחשבות על בנייה של אינטימיות, יומיומיות ופרטיות. 

"נבחן לא את החפץ הציוני, הסימבולי, המסמל את האתוס הקולקטיבי – אלא את החפץ הפרטי, הבא במגע יומיומי עם בעליו, זה שהסוציאליזם הציוני המוקדם פסל ושלל"

הקורס יעמוד על ההבדל בין פרקטיקת עיצוב הבית, כתומכת זהות מעמדית וסגנונית, לבין מושג הפנים (interior) כמושג תרבותי של חיי בית על כוחם המעצב, המכנס והבונה. נבחן את נוכחות היחיד בחלל הבית ונסה לאתר אותו בדימויים החזותיים שמציעה האמנות הישראלית. 

לאחרונה, בעקבות מגפת הקורונה שהצמידה את הישראלית לביתם ויצרה סגרים ביתיים, התגלה מרחב הבית כמרחב בעל משמעות ונכתב על כך רבות; מידת הפליאה והגילוי הדגישה עד כמה מושג הבית והפנים לא היה מוכר במערך המחשבה הסימבולית של התרבות הישראלית ועד כמה היה צריך לגלות אותו ולהגדירו מחדש, ועדיין מתוך חוסר מודעות למשקעים התרבותיים הקשורים בו בתרבות האנושית. 

"בעקבות מגפת הקורונה התגלה מרחב הבית כמרחב בעל משמעות; מידת הפליאה והגילוי הדגישה עד כמה מושג הבית והפנים לא היה מוכר במערך המחשבה הסימבולית של התרבות הישראלית ועד כמה היה צריך לגלות אותו ולהגדירו מחדש"

הקורס ינסה להרחיב את מושג הפנים והחפץ, לקשור ביניהם כישות אחת הצומחת ממקום זהה ולהצביע על הסכנה שבחוסר האיזון בין הפנים והחוץ. לאורך הקורס נבחן נושאים אלה ביצירתם של  אמנים ישראליים, מראשית האמנות הישראלית ועד אמנים עכשוויים הפעילים היום: ראובן רובין, נחום גוטמן, גליקסברג, אריה ארוך, יצחק ליבנה, שוש קורמוש, מיכה אולמן, נועה תבורי, גלי גרינשפן, יערה צח, ערן וולקובסקי, דרורה דומיני ואחרים.

שוש קורמוש, ללא כותרת, 1992
שוש קורמוש, מטפחת
טלי תמיר
אורחים בקורס: יאיר גרבוז (צילום: בר גורדון) והאמן יצחק ליבנה

בתוך הבית, בין חפצים

קורס חדש עם המרצה טלי תמיר. אורחים: יאיר גרבוז ויצחק ליבנה. מאי - יולי 2023. נפתחה ההרשמה!

לכתבות נוספות במגזין של הבית >

Facebook