"הנושא דיבר לליבי": חלופת מכתבים בין א.ב יהושע לעידית עמיחי

לפני כשנתיים התקיים בבית לאמנות ישראלית יום עיון "הפורשים" שעסק בפרישתם של אמנים מהיצירה. כך נוצר לראשונה הקשר בין א.ב יהושע, שהוזמן לדבר בהשראת הנובלה שכתב: "שתיקתו המתמשכת של משורר", ובין בית לאמנות ישראלית. חלופת המכתבים למחרת הכנס - בין עידית עמיחי, מנהלת בית לאמנות ישראלית ובין יהושע חושפת את מחשבותיו של ענק הרוח, שהלך השבוע לעולמו, על הקשר בין תרבות ופוליטיקה, בין געגוע ויצירה. אנו מפרסמים את מכתבו החשוב כך שיהיה לנו כתזכורת ללב הדברים וכמכוון דרך, כפי שהיה גם בחייו. יהי זכרו ברוך
הבת היחידה: מפגש אינטימי מסלון ביתו של א.ב יהושע בהשתתפות השחקנית לאורה ריבלין. הנחיה: עידית עמיחי
בית לאמנות ישראלית

בית לאמנות ישראלית

יוני 2022 I א.ב יהושע ועידית עמיחי, צילום: ולרי פרושין

24.5.2019
בולי יקר,

זכות גדולה היתה לתלמידי בית לאמנות ישראלית שבמכללה האקדמית תל אביב יפו להאזין לך הבוקר. כמי שמורגלים בדימויים חזותיים ובפרשנויות על אובייקטים אמנותיים – היתה לתלמידים חוויה חדשה לחבר את הספרות לאמנות ולהרגיש את כוחה של היצירה, גם בשתיקתה.

התנגדת לדברי האמן שראה בפעולות יומיומיות מעשה של יצירה אך מבחינתי ומבחינת תלמידים רבים גם הרצאתך היתה היום מעשה של יצירה והחיבור שלך לנושא האמנות והאמנים היה מרחיב דעת ולב. בזכות יום העיון סיפור פסיכולוגי רב רבדים שב ועלה לאחר כמעט 55 שנה. מסתבר, שהמשורר הזועף והעייף זקוק היה לא פחות ואולי אף יותר לבנו הצעיר שאמנם הוגדר כגבולי (אך מה הם הגבולות – זה שם המשנה ליום העיון אולי…) בכל אופן, לעיתים, מסתבר שגם היצירה זקוקה לקהלה לא פחות מאשר הקורא זקוק לקריאתה. 

תודה לך בולי על השתתפותך הטובה, תרמת מאד להצלחתו של יום העיון הפורשים. אודיע לך כאשר נעלה את הרצאתך שצולמה לאתר בית לאמנות ישראלית. מקווה שהחוויה היתה נעימה גם לך, ועוד תשוב ותבקר בבית לאמנות ישראלית.
בברכה חמה,
עידית

***

25.5.2019
עידית היקרה,

מכתב התודה שלך מאד יפה ועמוק בעיני. כאשר פנית אלי בבקשה להשתתף ביום העיון שלכם, לא ידעתי עליכם דבר, אבל הנושא דיבר אל ליבי. 

בשנים האחרונות אני מרגיש שהחברה הישראלית ובעיקר החלק השמאלי שלה עוסק יותר מדי בתרבות ופחות מדי באידיאולוגיה, ובעיני זאת חולשתו. בוא לא נשכח ששיאי התרבות העולמית התרחשו בין שתי מלחמות העולם, וגם לפני מלחמת העולם הראשונה, וכל העוצמה התרבותית הזאת לא הועילה כלום כדי למנוע את הזוועות שהתרחשו בחלק הכי תרבותי בעולם.

לכן אני לא נעמד אוטומטית לדום כאשר מופיעה המילה תרבות ויצירה. ואני חש שאנרגיה פוליטית ואידיאולוגית רבה וחשובה מוצאת בשנים האחרונות את סיפוקה בפעולה תרבותית או מחקרית במקום להילחם בשדה הקרב הפוליטי, שהיה תמיד חשוב לי גם בחיי הפרטיים וגם בכתיבה הספרותית שלי.

"אני לא נעמד אוטומטית לדום כאשר מופיעה המילה תרבות ויצירה. ואני חש שאנרגיה פוליטית ואידיאולוגית רבה וחשובה מוצאת בשנים האחרונות את סיפוקה בפעולה תרבותית או מחקרית במקום להילחם בשדה הקרב הפוליטי"

לא ידעתי שקיימת מין אקדמיה גדולה ומורכבת כזאת ביפו. ונדהמתי שהוויז שלי הביא אותי אל שלושה בניינים כה גדולים, מלאים יצירה ומחקר והוראה. כיוון שנותרתי בודד מאד אחר פטירתה של אשתי, שאליה הייתי קשור בכל נימי נפשי, התחלתי להיות קל יותר בהיענות לכל מיני הזמנות. וכך היה גם עם הזמנתך. אבל בניגוד לאירועים אחרים אני מרגיש שהתגלגלה אלי זכות להיות ביום העיון שלכם. 

בהרצאות המאלפות והמעמיקות ששמעתי, בקשב של הקהל שלצערי לא יכולתי להתבונן בו טוב יותר בגלל ישיבתי בשורה הראשונה. סיום יום עיון כזה במוסיקה הדתית של רוסיני היתה עבורי מתנה כה רוחנית, שאני מוכן לוותר קצת על טרונייתי האידיאולוגית.
ולך תודה על היוזמה ועל המחשבה מאחורי כל זה.

להתראות
בולי

***

26.5.2019
בולי,
 

כמה התרגשתי להתעורר בבוקר ולקרוא את מכתבך היפה. 

התעוררתי מאוחר בבוקר אחרי היום המלא והארוך שהיה לי אתמול ועוד נוסף לו הסרט שלא ויתרתי בדוקאביב על ליאונרד כהן ומריאן, אהבה שבזכותה זכינו בשירים בלתי נשכחים אבל היא היתה סבוכה ורצופת משברים ופרידות ונפתרה רק ימים לפני מותה של מריאן. דמעתי בסרט והמשכתי לדמוע כשקראתי את שורות מכתבך. זכית בקשר נדיר של חיבור בנימי דמך ואני מאמינה שלמרות געגועי הפרידה הכואבים לבך טעון באהבה עמוקה שמלווה אותך גם אחרי לכתה. 

בולי, המכתב שלך כל כך יפה וחכם. האם אוכל להעביר אותו למרצים ולאנשים שהיו מעורבים בהכנת הכנס?
תודה,
עידית

***
26.5.2019

בהחלט כן, תעבירי למי שאת רוצה. אבל גם עם המכתב המקורי שלך. 

בולי

***

הקליקו לצפייה בהרצאתו של א.ב יהושע ביום העיון "הפורשים" >>

א.ב יהושע (1936 – 2022) סופר, מסאי ומחזאי ישראלי. חתן פרס ישראל (1995), זוכה פרס א.מ.ת לספרות (2016). יצירתו של יהושע זוכה להכרה רחבה, בישראל ובעולם. על מגוון יצירותיו זכה בפרסים ספרותיים רבים, בכללם פרס ביאליק, פרס ברנר, פרס ישראל לספרות ופרס מדיסיס לסופר זר. 

א.ב יהושע לקח חלק באירועי בית לאמנות ישראלית והשתתף כתלמיד בקורס "אמנות פלסטינית עכשווית" ואף כתב טקסט אודות חשיבות ההכרות עם האמנות הפלסטינית >> הקליקו לקריאה

אירוע מיוחד התקיים עם א.ב יהושע על ספרו "הבת היחידה" במסגרת קורס שעסק באמנות ישראלית שנעשית מחוץ לישראל. במפגש זה שיתף ממשנתו בנושאי זהות, שייכות ומקום >> הקליקו לצפייה

יהי זכרו ברוך.

המגזין של הבית >

Facebook