ורדי כהנא: "הביטוי המרכזי של הדיון במגדר הוא בוויזואליה, הוא בנראות" 

הצלמת והמרצה ורדי כהנא בטקסט מיוחד לקראת פתיחת הקורס "אמנות ורודה" בבית לאמנות ישראלית שעוסק בתהליכים, אבני דרך ובהתפתחות של האמנות הקווירית בישראל ובעולם.
אורי גרשוני, ללא כותרת (יוהאנס ומארק), 2007
ורדי כהנא

ורדי כהנא

ספטמבר 2022. דימוי: אורי גרשוני, ללא כותרת (יוהאנס ומארק), 2007

קבוצת הורים מגבעת שמואל יצאו החודש נחושים להפגנה, הניפו שלטים ותפסו כותרות בתקשורת. ההורים דרשו ממשרד החינוך לסלק לאלתר ילד בכיתה ג' מבית הספר משום שגילו שהוא בהליך של שינוי מגדרי. הם דרסו ברגל גסה את זכותו לפרטיות ולחיסיון רפואי, וחשפו את זהותו ברבים, תוך שהם מקבלים דחיפה מחברי כנסת מהימין שהצטרפו להפגנה והביעו תמיכה בדרישתם. אותם הורים מגבעת שמואל הפגינו רוע לב ואלימות, שנובע בעיקר מבורות וחוסר הבנה, באחד הנושאים המורכבים והעדינים ביותר בנפש האדם. נושא שמעסיק את החברה הישראלית כולה בשנים האחרונות –זהות מגדרית.

הלימוד והמחקר בנושא "מגדר ומיניות" החל בשנות השמונים. הנושא נחשב צעיר יחסית בתחום האקדמי, אבל מעסיק את השיח היומיומי בעולם כולו. בשדה הפוליטי, הרפואי והסוציולגי. הנושא נמצא על סדר היום בתחומי התרבות, האמנות והתקשורת, וזה לא מפתיע כמובן, משום שהביטוי המיידי של הדיון במגדר הוא בוויזואליה –בנראות. 

"העיסוק במגדר והדיון שהוא מייצר הולכים ומתעצמים מבחינת הנוכחות הוויזואלית בתקשורת, בפוליטיקה ובחברה הישראלית. זה כמובן לא מפתיע, משום שהביטוי המרכזי של הדיון במגדר הוא בוויזואליה – הוא בנראות" 

הצילום מוביל את העיסוק האמנותי בנושא המגדר והמיניות. ישנם גם כלי ביטוי אמנותיים נוספים, אלא שבצילום התיעודי וגם בצילום האישי העיסוק במגדר הוא טבעי למדיום. חיפוש ה"אני" בעידן של פוליטיקת הזהויות מגדיל ומעשיר את הארכיון בדימויים, שפעם היו נעשים במחתרת. דור הילדים שלנו כבר לא מתרגש מפלואידיות מגדרית. זהו תהליך חברתי מתמשך שבא לביטוי גם באמנות. הפער הדורי הזה ניכר בצילום האמנותי, האישי והתיעודי, ומעניין לבחון ולחקור אותו.

מגזין LIFE, שנת 1967
עדי נס, מתוך הסדרה "חיילים", 1994-2000

אגרוף בבטן

דור הצלמים של קום המדינה נחשב לדור הצלמים הראשון. הם הגדירו בצילום את האתוס הציוני של הישראלי החדש. הצבר המחוספס והגיבור. למניין הזה שייכים מיכה בר עם, דיוויד רובינגר ועוד. עם הדור השני של הצלמים נמנים, למשל, מיכה קירשנר ועודד ידעיה. אלה חוו את שבר הגבורה הגדול של מלחמת יום כיפור, והדבר ניכר בעבודותיהם. בדור הצלמים הבא נמצאים עדי נס, רונה יפמן, דוד עדיקא ואחרים, והם מאתגרים את הדימוי המייצג של אותו אתוס גברי.

כשעדי נס פרסם בשלהי שנות ה-90 את סדרת החיילים שלו, היה זה אגרוף בבטן של האתוס הצה״לי. בצילומיו המבוימים הציג נס דימויים שחלקם מתכתבים עם צילומי ניצחון איקוניים, וחלקם מדמים תעסוקה צבאית שוטפת. האווירה ההומו-ארוטית שנשקפה מצילומי הסדרה, החליפה את האידאל המצ׳ואיסטי שלאורו גדלנו והתחנכנו כולנו. עדי נס הצליח לנער את האבק הקדוש שדבק ב״חיילינו המצויינים״ מכיוון לא צפוי. 

דוגמא לכך הוא הטיפול של נס בצילום הידוע ממלחמת ששת הימים. נראה בו קצין ישראלי צעיר ונמרץ (יוסי בן חנן) מניף רובה תוך כדי צליחה במימי תעלת סואץ. הצילום הפך אייקוני והתנוסס על שער במגזין LIFE. שלושה עשורים אחרי, מציג לנו עדי נס,  חבורת חיילים "צולחים את התעלה" אחד מהם מניף רובה במחווה ברורה לאותו צילום, אבל האווירה הכללית היא של מסיבת בריכה. כמו חבורת הומואים צעירים במדים שצולמו חוגגים במסיבת מים.  בסדרת החיילים נס גרם לנו, לראות את הדימויים ההרואיים שגדלנו עליהם, במבט חדש, הוא לא עוסק בסוגיות של הכיבוש או בענייני מוסר, אבל הוא מציג נקודת מבט חדשה, על הקבוצה בלב של הישראליות, בצבא.

"כשעדי נס פרסם בשלהי שנות ה-90 את סדרת החיילים שלו, היה זה אגרוף בבטן של האתוס הצה״לי. האווירה ההומו-ארוטית שנשקפה מצילומי הסדרה, החליפה את האידאל המצ׳ואיסטי שלאורו גדלנו והתחנכנו כולנו"

בקורס "אמנות ורודה" שיתקיים בבית לאמנות ישראלית, נבדוק את התהליך שהוביל אל העיסוק במגדר. דור פותח דלת בארון, ועולה על בריקדות והדור הבא פותח דלת נוספת לדיון מאתגר יותר מקודמו. ראשון היה תמיר להב, עדי נס המשיך את המהלך. אורי גרשוני ודוד עדיקא מפגינים את הנוכחות של ההוויה ההומוסקסואלית שלה בצילום האישי, אבל הם כבר מתייחסים אליה כאל פרט אחד מני כמה בביוגרפיה שלהם. והנה, הדור החדש של הצלמים מרגישים מאוד נוח במרחב הלא מוגדר שבין המינים. נמצא ביניהם את שי איגנץ, יעל מאירי, מיכאל ליאני דניאל צאל ועוד. חלקם דור התלמידים של עדי נס ודוד עדיקא.

ההתפתחות והפתיחות הזאת מאפיינת את עולם האמנות, כמו את החברה הישראלית כולה. ברור שלכל מהלך היסטורי יש ריאקציה חברתית, וככל שהשונה והאחר מתקרב למרכז החברה, הצד השמרני נעמד על רגליו האחוריות. כך, אנחנו עדים למופעי גזענות שחשבנו שכבר עברו מהעולם, וגילויי אלימות, כפי שראינו החודש בגבעת שמואל. 

"בקורס "אמנות ורודה" שיתקיים בבית לאמנות ישראלית, נבדוק את התהליך שהוביל אל העיסוק במגדר. דור פותח דלת בארון, ועולה על בריקדות והדור הבא פותח דלת נוספת לדיון מאתגר יותר מקודמו" 

דניאל צאל, דמיאן, 2019
דוד עדיקא, ללא כותרת (דוד), 2009
דוד עדיקא, ללא כותרת (דוד), 2009
שי איגנץ, ללא כותרת. מתוך התערוכה "שי איגנץ: גולדי" המוצגת במוזיאון ת"א לאמנות
מיכאל ליאני, כרמל ועומרי, 2018

"אמנות ורודה"
קורס חדש בבית לאמנות ישראלית
אוקטובר 22 – ינואר 23
מרצים: ורדי כהנא וד"ר גלעד פדבה
12 מפגשים, למידה מקוונת

אמנות ורודה

אמנות, צילום וקולנוע קווירי בישראל. הפתיחה באוקטובר 22

לכתבות נוספות במגזין של הבית >

Facebook