"אחד המקומות הטובים בעולם לגדל ילדים"

יקטרינה סוסנסקי, רכזת מרכז המידע לאמנות ישראלית במוזיאון ישראל, כותבת על עבודת הווידאו של האמנית תמר נסים שצולמה בקיבוץ בארי והוצגה בגלריה בארי בשנת 2017
תמר נסים 2

המשמעות החדשה של יצירת אמנות אחרי אסון

מה קורה לאמנות בזמן אסון? מצד אחד, היא חווה אובדן בלתי נמנע. הדוגמה לכך היא הגלריה בקיבוץ בארי, שנשרפה עד יסוד באירועי שבעה באוקטובר – יחד עם בתים, יחד עם אנשים. השריפה הזו היא בעלת משמעות סימבולית, במיוחד בהקשר האירועים שמתרחשים כרגע בעולם. בגלי אנטישמיות העוברים ברחבי העולם מותקפים לא רק יהודים עצמם, אלא גם המורשת התרבותית שלהם. ובתוך המורשת הזו נטמנה ההיסטוריה של העם והזיכרון הקולקטיבי שלו. בעקבות המלחמה נהרס ההווה של האנשים, אבל גם העבר – ויחד עם העבר גם העתיד.

במצב כזה חשובות במיוחד היצירות, ששורדות את האירועים הטרגיים ומעבירות הלאה את הקולות, את הרגשות, את הזיכרונות. וישנן היצירות שאחרי התרחשות האסון מקבלות רובד חדש, שכבה נוספת לפרשנות, אכן השכבה הכבדה ביותר. המימד של זמן מופיע בתמונה. בשנת 2017 הוצגה בגלריה בארי עבודת הווידאו "אחד המקומות הטובים בעולם לגדל ילדים", שצולמה על ידי האמנית תמר נסים. 

צפייה בעבודת הווידאו "אחד המקומות הטובים בעולם לגדל ילדים", תמר נסים, 2017 >>

 

העבודה הוקדשה לנשים המתגוררות – או בניסוח המדויק יותר לעכשיו – לנשים שהתגוררו בקיבוץ בארי, תחת האיום התמידי של נפילת טילים והחשש מפלישות. עשר נשים מגיל 18 עד 90 מספרות על חיי היומיום שלהן במציאות המורכבת הזו. כל סיפור מתחיל בצילומי טבע בעלי יופי אדיר שמסביב לקיבוץ. אפשר לחשוב שאנחנו רואים מולנו גן עדן, אילו לא היינו שומעים את המילים שמאחורי הצילומים.

כשצולמה העבודה הזו, לפני שש שנים, היא שיקפה את המציאות המורכבת שחוות תושבות הקיבוץ ואת הפחדים והחששות שלהן, אך גם את הכוח הפנימי שלהן, את השמחה ואת התקווה שהן חשות למרות הכול. הנשים דיברו על החיבור העמוק שלהן למקום, על תחושת הביטחון והשלווה שהן מוצאות בו, על אי-יכולת פנימית לחיות בשום מקום אחר. יחד עם זאת, כל אישה שיש לה ילדים סיפרה על הפחד העיקרי שלה – לסכן אותם.

סטיל פתיחה מתוך הודיאו
סטיל מתוך הווידאו, דקה 11:50
סטיל מתוך הווידאו דקה 1:50

כיום, אחרי אירועי שבעה באוקטובר, כבר קשה לראות בעבודה הזו את האור והתקווה שהיו בה. אותן תמונות ואותן מילים התמלאו במרירות בלתי נסבלת. עשר הנשים האלו – איפה הן עכשיו? האם הם עדיין בחיים, האם הן חטופות, האם הן הצליחו להינצל?  אנחנו כבר יודעים שהממ"דים, שנתנו תחושת רוגע וביטחון למרואיינות, לא הגנו על תושבי הקיבוץ, אלא הפכו למלכודת שאין ממנה בריחה. אנחנו יודעים שחסד לא חל גם על ילדי הקיבוץ, שהאימהות שלהם דאגו להם כל כך.

הידע החדש הזה מעניק משמעות חדשה ליצירה – המשמעות של נבואה איומה. גם הטבע היפה מקבל פתאום פן סימבולי – פריחתה של כלנית בצבע אדום, הפרח שהפך לא רק לאחד הסמלים של ישראל אלא גם לסמל האמנותי של המלחמה  – נתפסת כאזהרה על האסון המתקרב. 

אך יש לעבודה הזו עוד משמעות – המשמעות של תיעוד, שנשאר למרות הכול, אחרי הכול. המדיום של וידאו אינו תלוי במקום, הוא מתפשט בלי להינזק, לא נשרף כמו מבנים, לא נכחד כמו אנשים. היצירה של תמר נסים שומרת לפחות על חלק מהנפש של המקום, של דורות הנשים שחיו בו – ובכך ממלאת את אחת מתפקידי האמנות  – להנציח את מה שנעלם, להכניס אותו להיסטוריה, לזיכרון הקולקטיבי. 

כל תקופה קשה ומזעזעת נותנת דחיפה להופעת יצירות אמנות חדשות. עכשיו מתרחשת פריחה עצומה – ועצובה – של היצירות המוקדשות למלחמה בישראל. היצירות האלו מבטאות אובדן, עצב ואימה כתגובה לאירועים הקשים שעוברים על הארץ. העבודה של תמר נסים היא אחרת. האמנית לא ידעה איזו משמעות תקבל יצירתה אחרי כמה שנים. היא צילמה את המקום, הדומה לגן עדן שביר, שקיים תחת סכנת היעלמות תמידית – ועכשיו, כשהוא אכן נעלם, מה שנשאר זה התיעוד. היצירה הפכה קשה מאוד לצפייה, אך הכרחית להישרדות של הזיכרון.

Facebook