רעות ברנע
ספטמבר 2025. דימוי: יעל מוריה, סטודיו מא, פרט מתוך הגן, 2025. מוזיאון ת"א לאמנות
"מה שמעניין אותי הוא להסתכל על מה שכאילו מובן מאליו, אבל באופן שונה", אומרת פרופ' יעל מוריה. "לדעת לקרוא אותו דרך מה שכתוב בין השורות, בין המילים, ולא רק דרך הסימנים החיצוניים". בהתבוננות זו לא מתכוונת מוריה להתבוננות ביצירת אמנות או לקריאת טקסט – אלא להתבוננות במרחב הציבורי. במבנים, שבילים, כבישים, גינות, עצים – כל מה שמכיל אותו מרחב שכולנו חיים ומתנהלים בו.
ההתבוננות במרחב הציבורי תעמוד במרכזו של סיור מיוחד שתעביר פרופ' מוריה במסגרת הקורס החדש "בחיפוש אחר (אי) יציבות" בבית לאמנות ישראלית. הקורס, בהנחייתה של ד"ר סמדר שפי, יעסוק במרחב באמנות הישראלית – במרחב הפיזי, הביתי, העירוני, המטאפורי, והמדומיין – קטלוג של מרחבים במקום שגבולותיו נמצאים בחוסר הגדרה מתמדת, או אם נרצה מוגדרים כל העת מחדש. לצד מוריה יתארחו בקורס גם האמנים פרופ' שרון יערי ובעז נוי.
"היום, בתחום של עיר ועירוניות, כמו בהרבה תחומים אחרים – יש השטחה מאוד גדולה. יש איזשהו טעם שמגדיר מה טוב ומה לא, מה יפה ומה לא. זה בין השאר מה שיוצר מרחבים ללא זהות, ללא תחושה של שייכות, שבהם אנחנו לא מבדילים בין דבר אחד למשנהו. התוצאה היא שאנחנו לא מייצרים מרחבים מלאי חיים. המקומות שנדמים לנו לפעמים כעניים יותר, פחות מתוחזקים או פחות נקיים – הם לפעמים כאלה ש"מדד האושר" בהם גבוה יותר מהמקומות הסטריליים. רוב המרחבים שאנחנו מייצרים היום הם מרחבים סטריליים; מרחבים ללא סדק, מרחבים ללא פואטיקה".
פרופ' יעל מוריה היא אדריכלית נוף ומעצבת עירונית, מייסדת שותפה של משרד האדריכלות "סטודיו מא". במהלך השנים היא מלמדת ומרצה באקדמיות שונות, ועד שנת 2023 כיהנה כדיקנית הפקולטה לעיצוב בשנקר. היא גם אצרה והציגה תערוכות, בין השאר בביאנלה לאדריכלות נוף בוונציה בשיתוף עם סיגל בר ניר. השנה הוצגה תערוכתה "הגן" במוזיאון תל אביב לאמנות (אוצרת: מאיה ויניצקי), במסגרתה הפכה את אחד מחללי המוזיאון, בשטח של חצי דונם, למרחב של גבעות, עצים ושיחים (חלקם לוקטו בטבע וחלקם מפלסטיק ומשי).
"המטרה שלי היא לנסות להסתכל על העיר כמעשה אמנותי – מה שיכול לגלות לנו דברים שלא ידענו עליה קודם. מעניין אותי לייצר אפשרות להתבוננות חדשה והגדרות להתבוננות חדשה.
"להעז להסתכל על דברים בלי לבוא עם דעות קדומות – בלי להגיד שעשב שוטה הוא בהכרח עשב רע או שמיינות הן מין פולש. יש מקרים שבהם אנחנו לא מאפשרים לטבע לעשות את שלו כי הוא נראה לנו אכזרי, אבל לפעמים צריך לחשוב אולי שהוא צריך לעשות את שלו – גם אם הוא אכזרי"
בתאריך 21.11.25 תעביר מוריה סיור במסגרת הקורס במהלכו תנסה לזהות עקבות של חיים אחרים, ולהסתכל בעין ביקורתית לגבי מה נחשב יפה ומה לא.
בסיור שתעביר במסגרת הקורס (21.11.25) תנסה לזהות עקבות של חיים אחרים, ולהסתכל בעין ביקורתית לגבי מה נחשב יפה ומה לא. "אפשר לקחת לדוגמה את כיכר דיזינגוף, מרחב חיים שהיו לו כל מיני שלבים. לפני כמה שנים, כשהורדנו אותו מלמעלה למטה, שמתי לב שאנחנו מוציאים משם כמה סוגי קהילות חשובות שהוא היה הבית הציבורי שלהן. גם צעירים שנהגו לשבת בו, גם כאלה שקצת הסתתרו בו כאילו חיו מתחת לאדמה; ואפילו השוק המצליח שפעל בו ואמנם ממשיך לפעול גם עכשיו – אבל אז היה לו קסם אחר.
"המטרה שלי היא לנסות להסתכל על העיר כמעשה אמנותי – מה שיכול לגלות לנו דברים שלא ידענו עליה קודם. באופן כללי, מה שמעניין אותי גם בעיסוק היומיומי שלי, הוא לייצר אפשרות להתבוננות חדשה והגדרות להתבוננות חדשה. להעז להסתכל על דברים בלי לבוא עם דעות קדומות – בלי להגיד שעשב שוטה הוא בהכרח עשב רע או שמיינות הן מין פולש. יש מקרים שבהם אנחנו לא מאפשרים לטבע לעשות את שלו כי הוא נראה לנו אכזרי, אבל לפעמים צריך לחשוב אולי שהוא צריך לעשות את שלו – גם אם הוא אכזרי".
בעבודה שהציגה מוריה וסטודיו מא בבית ליבלינג ב-2023 בתערוכה "מניפסט השדה העירוני" היא עסקה בדיוק בזה. היא יצרה קטלוג של עשבים שוטים באמצעות שימוש בבינה מלאכותית וניסתה לגרום לנו לחשוב על אפשרות שהם לא בהכרח שוטים, אלא יכולים להיות גם יפים, חכמים וחזקים. "בעיר מרססים מתחת למדרכות כדי שלא יצמחו מהן עשבים שוטים. רבים מאנשי אגפי השפ"ע של הערים השונות מעדיפים שלא יהיו עצים במרחב הציבורי כי הם מלכלכים. וגם כיוצרים תכניות ייעור לערים, כמו במקרה של באר שבע, מגלים שאנשים רוצים לכרות את העצים ברחובות כי הם מלכלכים את החצרות הפרטיים שלהם. אותי מעניין להזיז את התפיסות של אנשים לגבי הדברים האלה. לגרום להם לפקפק בדברים שהם בטוחים שהם נכונים ושככה הם צריכים להיעשות. לא תמיד יש לנו מה לעשות נגד תהליכים שקורים, אבל להיות מודעים לנושא ולשמר את הרעיונות האלה בתודעה – זה חשוב לא פחות".
הקורס "בחיפוש אחר (אי) יציבות" יפתח בתאריך 28 באוקטובר 2025 בלמידה מקוונת דרך זום.
המרצה בקורס, ד"ר סמדר שפי, תארח את האמנים בעז נוי ופרופ' שרון יערי להרצאות אורחות.
עוד במסגרת הקורס יתקיימו שני סיורים מיוחדים בת"א בהובלתן של שפי ושל פרופ' יעל מוריה.
אירוע פתיחת הקורס: הקרנת אונליין של הסרט "מקומות הבריחה" מאת ז'ורז' פרק. ההקרנה באדיבות המכון הצרפתי בישראל.