זיכרון עז: ראיון מיוחד עם האמן רונן זן

ראיון מיוחד עם האמן רונן זן, זוכה פרס לורן ומיטשל פרסר לצילום לשנת 2023, לקראת השתתפותו בקורס החדש "דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית". הקורס מציע לקהל הזדמנות להכיר את דור חדש של אמנים ואמניות פלסטינים הפועלים בישראל ולמורכבות הגלומה בכך: "המשפחה שלי מפוצלת בין ישראל לסוריה ואני אישית לא תמיד מבין לאן אני שייך", אומר זן בראיון
רונן זן, חאן אל אחדר, 2017
רעות ברנע

רעות ברנע

דימוי: רונן זן, חאן אל אחדר, 2017

מאז שסיים את לימודי התואר הראשון בצילום בבצלאל, בשנת 2018, הצלם רונן זן לא נח. לפני כחודשיים פורסם כי זכה בפרס לורן ומיטשל פרסר לצילום לשנת 2023, מה שמזכה אותו מלבד הפרס הכספי גם בתערוכת יחיד שתוצג במוזיאון תל אביב בדצמבר 2024. בשנים שמאז סיום התואר הראשון הוא הספיק להציג בגלריה רוזנפלד, לסיים לימודי תואר שני באמנות בבצלאל בתכנית ה־MFA (2022), להציג תערוכת יחיד בגלריה לאמנות באום אל-פחם, בגלריית לחם ושושנים ועוד. עוד לפני הזכייה בפרס נרכשו עבודות שלו לאוסף מוזיאון ת"א לאמנות ולאוסף מוזיאון ישראל בירושלים – הישג לא מבוטל בכלל לאמן בן 33 בלבד.

בסמסטר הקרוב ישתתף זן, דרוזי שגדל וחי בשפרעם, בקורס "דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית", בו יקיים שיחה עם ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה, שגם כתב מאמר אודות עבודתו של זן שפורסם בקטלוג שיצא במקביל לתערוכה באום אל-פחם בתחילת שנת 2023.

לתואר הראשון בבצלאל הגיע זן אחרי שסיים תואר באלקטרוניקה וחשמל. "התחביב שלי מגיל קטן היה צילום", הוא מספר, "אבל החברה והמשפחה אצלנו דוחפת לעבר מקצועות אחרים. אחרי שסיימתי את התואר באלקטרוניקה אמרתי לעצמי שאנסה להמשיך ולעשות משהו שאני אוהב, לפני שאני מתחיל לעבוד במפעל. זה היה אתגר מבחינתי להבחן לבצלאל כי לא ידעתי אם אני ראוי או לא. במהלך הלימודים בבצלאל המחשבה שלי סביב צילום השתנתה לגמרי: מניסיון לצלם צילומים יפים, שאנשים יאהבו, עברתי לחשוב על צילום כעל דרך להעביר מסר, כשפה. לא רק כעל תמונה".

רונן זן
רונן זן, נוף קדוש, 2021

פרויקט הגמר שלו, שחלקו הוצג בהמשך גם בגלריה רוזנפלד, עסק בחאן אל אחמר (בתרגום לעברית: החאן האדום), מתחם באזור יהודה ושומרון שבו מתגוררים בדואים בני שבט הגי'הלין, וסביב פינויו מתרחשת דרמה פוליטית כבר לא מעט שנים. "הגעתי לשם במקרה", הוא מספר. "הייתי בורח מהלימודים לשבת ולשתות שם תה, לנוח. לאט לאט פיתחתי קשר עם בני המקום. התאהבתי באורח החיים שם שמחובר לאדמה ולטבע, וכל זה תוך כדי תקופה של מהומות. אני אדם ביקורתי, ואם יש לי משהו להגיד אני לא שותק, אבל לא רציתי להראות את הבלאגן. היו באותה תקופה במקום לא מעט צלמים ואנשי תקשורת מכל העולם שהגיעו לתעד. אני, במקום לצלם את ההפגנה למטה, את הגירוש ואת המהומות, בחרתי לעלות לגבעה ולבנות בה סט. צילמתי צילומים שינסו אולי להסביר את מה שמתרחש שם – פריימים יפים אבל טעונים".

"אני אדם ביקורתי, ואם יש לי משהו להגיד אני לא שותק, אבל לא רציתי להראות את הבלאגן. היו באותה תקופה במקום לא מעט צלמים ואנשי תקשורת מכל העולם שהגיעו לתעד. אני, במקום לצלם את ההפגנה למטה, את הגירוש ואת המהומות, בחרתי לעלות לגבעה ולבנות בה סט"

לאותה הסדרה קרא זן "חאן אל-אחדר" (החאן הירוק), בין השאר הודות לשימוש שעשה בה בגרין סקרין – המסך הירוק המוכר מצילומי טלוויזיה וקולנוע, שעליו אפשר "להלביש" רקעים משתנים. הגרין סקרין של זן בולט בנוכחותו הירוקה, כזו שמראה בדיוק את המציאות ולא צריך להשתמש בה כדי לבצע מניפולציות צילומיות. "בזמנו, לא ידעתי אם יבינו את העבודות. יצרתי סוג אחר של צילום, שעוסק בפוליטיקה אבל בצורה שונה מזה שאנחנו רואים בטלוויזיה. לא רציתי לתעד את הסיפור – אלא להגיב אליו.

עבודות הווידיאו והצילום שהציג בפרויקט הגמר של התואר הראשון הוצגו אחר כך בתערוכות נוספות, ועוד לפני הזכייה בפרס פרסר נרכשו לאוסף מוזיאון ת"א – כל זאת בעוד שהמצב הפוליטי המורכב בחאן אל אחמר עדיין נוכח. "בעבודה של רונן הסערה שלו מוסווית מאחורי מסך ירוק, שהאמן מכנה רעש", כותב ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה במאמר אודות עבודתו של זן. "הצבע הירוק, מטבעו, משלים את האדום, אבל בעבודה זו מופר האיזון הטבעי. הירוק כאן הוא צבע ההתנחלות, על כל האלימות והעריצות שהיא מבטאת בהשתלטותה על המרחב ועל שינוי אופיו של המקום. הרחק באופק נראה כלב שנביחותיו כאילו נשמעות בסצנה זו. דימוי נוסף הוא משאית שאינה יכולה לנוע, מאחר וגלגליה פורקו. המשאית מקובעת אל אבנים וסלעים, והיא מסמלת השתלטות ושליטה על אותה חלקה שלווה, מרוקנת את המקום מאופיו המקורי ומחליפה אותו באופי אחר – התנחלות חדשה של מתנחלים בני העם הנבחר".

 

רונן זן, זיכרון עז
רונן זן, זיכרון דהוי

כשסיים זן את התואר הראשון חזר לחיות בשפרעם. "התחלתי לראות דברים אחרת, לשמוע דברים אחרת. הרגשתי קצת כמו תייר שמגיע למקום. זו אמנם המשפחה שלי, הילדות שלי, ההיסטוריה שלי, אבל אני התבגרתי – גם בגיל וגם באיכות המחשבה". בשפרעם נולד גם הפרויקט הגדול האחרון של זן, שאותו הציג בתערוכת הבוגרים בתואר השני בבצלאל בשנה שעברה – "זיכרון דהוי".

"הזהות שלי תמיד היתה מורכבת ומפוצלת. המשפחה שלי מפוצלת בין ישראל לסוריה ואני אישית לא תמיד מבין לאן אני שייך. בפרויקט הזה חזרתי לדימויים שהיו עבורי זיכרון – חלקם בכלל עוד מלפני שנולדתי, ואחרים הם כאלה שמתארים חוויות שחוויתי בעצמי. הארכיון המשפחתי שלי הוא עוגן שאני חוזר אליו תמיד. גדלתי לאבא חייל, אבל כזה שהיתה לו מצלמה ואהב תמיד לתעד. במהלך לימודי התואר השני חזרתי לאלבומים המשפחתיים והצבאיים שלו ושל המשפחה שלנו, והצילומים מהם שימשו לי כחומר הגלם לפרויקט". 

"הזהות שלי תמיד היתה מורכבת ומפוצלת. המשפחה שלי מפוצלת בין ישראל לסוריה ואני אישית לא תמיד מבין לאן אני שייך" 

בפרויקט הזה לא צילם זן עבודות חדשות בעצמו – אלא התבסס על צילומים קיימים מאלבומיו המשפחתיים כדי לייצר עבודות חדשות. הרעיון המקורי שלו היה להגדיל אותן משמעותית ולהפוך אותן לטפטים, אבל טעות בתהליך העבודה הביאה לתוצאה קצת אחרת: "את הצילומים המקוריים סרקתי והכנסתי למחשב, ובגלל שהטפט תוכנן להיות כזה בגודל של 3 מטרים על 2.5 מטרים – הייתי חייב לחלק את ההדפסה שלו לארבעה פריימים. כשהתחלתי להדפיס את הפריימים, הדיו במדפסת הביתית שהשתמשתי בה החל להיגמר. בהתחלה התבאסתי, אבל אחרי שהרכבתי את הצילום כולו הבנתי שזה הדבר עצמו – הזיכרון שדהה ובא לידי ביטוי בחוסר הצבע במדפסת. משם המשכתי להדפיס ולתת למה שקורה בדרך לקרות. זו כבר לא היתה האחריות שלי – אלא של המכונה".

"מבחינתי זו היתה גם דרך להתגרות בצילום, לבדוק את הגבולות שלו, איפה הוא נגמר ביחס למדיום. בניגוד לציור, צילום אני יכול לשכפל ולמכור בסדרה של חמישה עותקים, או לחילופין להפיס 1,000 פעמים אם אני רוצה. בסדרה הזו היה צילום שהוא וואן פיס – אחד מסוגו. הדיו במדפסת נגמר בנקודה מסוימת, ולא יכולתי לחזור על אותו תהליך בדיוק שוב. הסדרה הזו, שנמכרה לאוסף מוזיאון ישראל, היא כזו שאני לא יכול לשחזר. יש לי רק את התיעוד שלה".

בחלק מהצילומים שסרק והדפיס גילה זן גם דברים חדשים, שלא הכיר בהם לפני: "אחת התמונות צולמה על גבעה שכונתה 'גבעת הצעקות', אליה היינו עולים בשנות ה-90 כדי לצעוק לבני המשפחה שלנו מעבר לגבול עם סוריה. זו היתה הדרך היחידה שלנו אז לתקשר. כשסרקתי את התמונה והגדלתי אותה, ראיתי פתאום את המשפחה הסורית שעמדה בין העצים על הגבעה הרחוקה מעבר לגבול. זה דימוי שאין סיכוי שהעין תוכל לראות באופן טבעי בלי להגדיל את התמונה".

יש בעבודות שלך ניסיון להעלות נושאים מסוימים למודעות?
"תמיד אמרתי שעבודות האמנות שלי לא באות לתת תשובות, אלא להעלות שאלות, אולי כאלה שלא פתורות גם עבורי. רוב העבודות שלי שואלות את הצופה שאלות. על הדרך גם המודעות עולה. אני מנסה לעסוק בנושאים שרלוונטיים לזהות שלי, כמו החיים של הדרוזים בארץ והחיים של התושבים בחאן אל אחמר. כשהצגתי את העבודות בגלריה רוזנפלד זו היתה שאלה איך והאם אנשים ירצו לקנות עבודות כאלה שמדברות פוליטיקה. אבל יש כאלה שהתאהבו בפרויקט".

"תמיד אמרתי שעבודות האמנות שלי לא באות לתת תשובות, אלא להעלות שאלות, אולי כאלה שלא פתורות גם עבורי. רוב העבודות שלי שואלות את הצופה שאלות. על הדרך גם המודעות עולה"

אולי זה בגלל שבמבט ראשון הן לא נראות פוליטיות?
"יכול להיות. אנחנו חיים היום את הפוליטיקה ביומיום כל הזמן, והעובדה שאני מביא אותה בצורה נקיה מעלה את ההתעניינות של הצופה בדימוי בשלב הראשון. רק אחרי שהוא חוזר אל הטקסט המודעות הפוליטית מתחילה לעלות".

"בעבודותיו של רונן זן הנוף ממלא תפקיד מרכזי הדומה לאירוע מכונן בהווייתו האישית והאומנותית", כותב אלח'טיב שחאדה. "האם המקריות היא זו שנותנת ביטוי לצומת כלשהו בחייו של אמן צעיר זה? רונן מתייחס לאירוע הקשור במקום דרך מראות ומחזות שאותם בוחר בקפידה ומתוכם הוא מנהל דיאלוג עם עצמו על מה שקורה במרחב של הונאה, וכאלה שחלקים ממנו אף אינם ניכרים במבט ראשון ונותרים נסתרים מן העין".

דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית

קורס חדש בהשתתפות: ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה, דועאא בדראן, פרופ' ציבי גבע, ד"ר עיסא דיבי, מנאר זועבי, אמירה זיאן ,רונן זן, רולא ח'ורי, מריה סאלח מחאמיד, נרדין סרוג'י, פרופ' אסד עזי, יארא קאסם מחאג'נה, סאהר מיעארי, חנא קובטי, פאטמה שנאן, טלי תמיר
Facebook