קיצור תולדות התערוכות: התערוכות ששינו את פני האמנות המקומית

הקורס "קיצור תולדות התערוכות" יפתח בחודש פברואר 2023 ויזמן את משתתפיו למסע הכרות, גילוי וחשיפה עם התערוכות ששינו את שדה האמנות הישראלית. "קורס שבוחן את ההיסטוריה של תערוכות בישראל הוא כזה שמגדיר ומאשר את הקנון אך גם מרחיב אותו. והוא במידה רבה מעשה של "תיקון", אומרת עידית עמיחי, מנהלת בית לאמנות ישראלית
העיניים של המדינה
בית לאמנות ישראלית

בית לאמנות ישראלית

ינואר 2023. דימוי: מיכל נאמן, 1974, מהתערוכה "העיניים של המדינה"

בשנת 1998, כשמלאו 50 למדינת ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות והגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר באוניברסיטת תל אביב ציינו את היובל בשלוש תערוכות שהוקדשו למבטים על שנות ה-70 באמנות הישראלית. "גבולות השפה" ו"תיקון" שאצר מרדכי עומר ו"העיניים של המדינה": אמנות חזותית במדינה ללא גבולות, שאצרה אלן גינתון.

התערוכה של גינתון היתה פוליטית במוצהר. היא ביססה חיבור בין המדיני והאמנותי בשנות ה-70 בישראל. גינתון הצביעה על קשר בין מחיקת הגבולות הפוליטיים של מדינת ישראל בעקבות מלחמת 1967 – מחיקת הקו הירוק – לבין מחיקת גבולות באמנות המושגית. היא הגדירה את היחס בין מחיקת הגבול המדיני לבין מחיקת הגבולות המדיומליים של האמנות המושגית כהיפוך דיאלקטי – היעדר גבול מקלקל ולעומתו (גם כמחאה) היעדר גבול שבונה גשרים בין אמנות לחיים. תיקון, התערוכה שאצר עומר והתקיימה בגלריה האוניברסיטאית, ביססה חיבור מסוג אחר. בין אמנות שנות ה-70 והרעיון המיתי-קבלי של תיקון עולם.

במסגרת הקורס "קיצור תולדות התערוכות", שממפה תערוכות מפתח תחזור אלן גינתון ותבחן מחדש את התערוכה שהיא אצרה וגם תתבונן ממרחק הזמן בתערוכה תיקון שאצר מרדכי עומר. "קורס שבוחן את ההיסטוריה של תערוכות בישראל הוא כזה שמגדיר ומאשר את הקנון אך גם מרחיב אותו. והוא במידה רבה מעשה של "תיקון"", אומרת עידית עמיחי, מנהלת בית לאמנות ישראלית, "הקורס החשוב הזה נותן ביטוי לחזון של הבית לאמנות ישראלית שעיקרו לחקור, להבין, לחשוף וללמד את התפתחות האמנות בישראל וגם למנוע מחיקה ושכחה של מחולליה".

"קורס שבוחן את ההיסטוריה של תערוכות בישראל הוא כזה שמגדיר ומאשר את הקנון אך גם מרחיב אותו. והוא במידה רבה מעשה של "תיקון"", אומרת עידית עמיחי, מנהלת בית לאמנות ישראלית

שלושים התערוכות שנכללות בשני חלקי הקורס (חלקו הראשון נלמד בתשפ"ב) נבחרו על ידי ועדת היגוי. במסגרת הקורס השנה יוצגו כ-15 מהן בתריסר הרצאות. המרצים.ות הם ברוב המקרים האוצרים.ות שלהן. במקרים אחרים אלה חוקרים.ות שמתבוננים.ות על פעולות עבר של קולגות. הקורס "קיצור תולדות התערוכות בישראל" מזמן את אוצרי.ות התערוכות ו/או חוקרי.ות אמנות להביט עליהן יחד מחדש ולסלול את שביל-האבנים-הצהובות של תולדות האמנות המקומית מנקודת מבט של תערוכות פורצות דרך.

"ההבנה שתערוכה היא פורצת דרך תמיד תלויה בהתפתחויות חברתיות, פוליטיות וטכנולוגיות ולעיתים קרובות מתרחשת בדיעבד". מסבירה ד"ר אסנת צוקרמן רכטר, מנהלת שותפה של תכנית האוצרות בבית לאמנות ישראלית וחברה בוועדה המקצועית שבחרה את התערוכות. "חלק מהתערוכות נחשבו לנקודות ציון משמעותיות כבר בעת שהוצגו, אחרות הפכו לכאלה בחלוף השנים. תערוכות ראשונות שהציגו רק נשים אמניות, למשל, או אמנים עכשוויים אפריקאים או סינים במערב, או כאלה שהציגו לראשונה וידיאו ארט או אמנות מחשב וכו' יכולות להתברר בדיעבד כנקודות ציון היסטוריות גם אם בשעתו הן היו מינוריות ולאו דווקא זכו לתהודה". בנוסף לכך, מציינת צוקרמן רכטר כי "כמו בכל תחום אחר גם באמנות יש אופנות, זרמים ומגמות. תערוכות שהיו חלק ממגמה מסוים והפכו למזוהות איתה יכולות אף הן להסתמן כפורצות דרך".

"ההבנה שתערוכה היא פורצת דרך תמיד תלויה בהתפתחויות חברתיות, פוליטיות וטכנולוגיות ולעיתים קרובות מתרחשת בדיעבד". מסבירה ד"ר אסנת צוקרמן רכטר, מנהלת שותפה של תכנית האוצרות בבית לאמנות ישראלית וחברה בוועדה המקצועית שבחרה את התערוכות. "חלק מהתערוכות נחשבו לנקודות ציון משמעותיות כבר בעת שהוצגו, אחרות הפכו לכאלה בחלוף השנים"

התערוכה "שנות העשרים באמנות הישראלית". צילום: אברהם חי
התערוכה "לחיות עם החלום". צילום: אברהם חי

ד"ר צוקרמן רכטר תעביר את ההרצאה הראשונה במסגרת הקורס, שתעסוק ב"שנות העשרים באמנות ישראל". תערוכה זו שהוצגה במוזיאון תל אביב לאמנות בשנת 1982 כחלק מחגיגות היובל של המוזיאון, נאצרה על ידי מארק שפס בהשתתפות מיכה לוין ומיכה בר עם שאצרו פרקים על ארכיטקטורה וצילום בהתאמה. "היה זה רגע נכון מוסדית וגם הזדמנות פז להתבונן אחורה אל שנות העשרים של המאה ה־20 שנתפסו כמכוננות מבחינה דמוגרפית ותרבותית". מציינת צוקרמן רכטר, "אלה שנים שבהן החל להבנות אוסף המוזיאון, וששיאן היה בהקמת מוזיאון תל אביב בבית דיזינגוף באביב 1932".

אחד המסמכים שפרסם המוזיאון לרגל חגיגות היובל שלו תאר בקצרה את חזונו של מאיר דיזינגוף – ראש העיר הראשון של תל אביב. בסופו של המסמך מצוטט משפט ממחברת זכרונותיו של דיזינגוף:

"אם נרגיל עצמנו להשקיף לפעמים על העולם דרך אספקלריא של תיאור וציור, נמצא אולי את העולם המתואר יותר יפה מעמק הבכא אשר הננו מתלבטים בו, והיתה זו נחמתנו ביום צרה".

בהמשך המסמך הזה משנת 1982 נכתב כי יש בדבריו אלה של דיזינגוף "אמת פשוטה שהיתה נכונה אז ונכונה גם היום". לדברי צוקרמן רכטר, כעת, בעיצומן של חגיגות ה-90 למוזיאון, נקודת המבט הכפולה שלנו – על התערוכה של 1982 ודרכה גם על שנות העשרים, מגלה כי תוקפם של הדברים הללו עדיין לא פג.
הרצאה נוספת בקורס תעסוק ב"לחיות את החלום", תערוכה משנת 1989 שהתקיימה אף היא במוזיאון תל אביב לאמנות. בתיה דונר שאצרה את התערוכה תחזור לבחון אותה במבט ביקורתי: "התערוכה הציגה את הדימוי החזותי כמושא להתבוננות ולפרשנות", היא מסבירה, "היא בחנה ייצוגים חזותיים של סטריאוטיפים, סמלים ומיתוסים שונים, שהצמיחה הציונות בישראל החל בשנות ה-30 עד מלחמת ששת הימים, ובחנה את מקורותיהם, ביטוייהם בתחומי יצירה מגוונים ואת רובדי העומק שלהם".

ד"ר גדעון עפרת יקדיש הרצאה לתערוכה "מסלולי נדודים" שאצרה שרית שפירא במוזיאון ישראל בשנת 1991. "מסלולי נדודים היתה מהתערוכות החשובות שהוצגו בישראל", אומר עפרת, "משום שהעניקה משמעות נועזת, חדשה ומטלטלת למושג ה'מקום' באמנות הישראלית. מחשבה פילוסופית אקס-טריטוריאלית, שבסימן תנועה ממרכז לשוליים ושהציגה את האמנות המודרנית הישראלית כצופנת גרעין יהודי של גלות ושל פוסט-ציונות". הרצאה נוספת של עפרת תוקדש לתערוכה "שיבת ציון: מעבר לעקרון המקום", שהוא אצר בשנת 2002 כחלק מפרויקט "זמן לאמנות".

"ד"ר גדעון עפרת יקדיש הרצאה לתערוכה "מסלולי נדודים" שאצרה שרית שפירא במוזיאון ישראל בשנת 1991. "מסלולי נדודים היתה מהתערוכות החשובות שהוצגו בישראל", אומר עפרת, "משום שהעניקה משמעות נועזת, חדשה ומטלטלת למושג ה'מקום' באמנות הישראלית" 

20 שנה חלפו מאז שסדרת התערוכות החשובה "וידיאוסטוריה" הוצגה במוזיאון חיפה לאמנות בין השנים 2004-2001. האוצרת אילנה טננבאום מספרת: "הסדרה הציגה וחשפה באופן ראשוני את העשור הראשון של וידיאו ארט בארץ – חוליה חסרה בקאנון הישראלי, ויצרה את התיאור ההיסטורי שלו. זאת לצד תצוגה של עבודות מפתח באמנות הבינלאומית שגם הן לא הוצגו בארץ בפריסה רחבה ומחקרית שכזו". לדבריה במסגרת המחקר הומרו עבודות רבות שלא ניתן היה אז לצפות בהן לפורמטים עכשוויים ובכך תרמה התערוכה לשימורם. סדרת וידיאוסטוריה עסקה במיפוי ההקשרים הנוגעים להתהוותה של אמנות הווידיאו, ביניהם הטכנולוגיות שהביאו להתפתחות המדיום והזיקה לקולנוע, לאמנות המיצג ולטלוויזיה. מחקרה של טננבאום נעשה תוך איסוף, שימור של עבודות וידיאו היסטוריות ותרגום של מאמרים חשובים בתחום שפורסמו בקטלוגים של הפרויקט. האוצר רן קסמי אילן יחבור אל טננבאום ויחד הם יבחנו בשני קולות סדרת תערוכות זו.

"לינה משותפת" שהוצגה בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל אביב בשנת 2005 נגעה לראשונה בנושא רגיש זה ובחוויות אישיות וזיכרונות פרטיים של ילדי הלינה המשותפת. את התערוכה פורצת הדרך הזו אצרה טלי תמיר לאחר עשור שבו אצרה את גלריה הקיבוץ (1994 – 2004). התערוכה משכה אליה מבקרים רבים בני קיבוצים, עוזבי קיבוצים ורבים אחרים. "התערוכה נגעה בלב כל המבקרים לא רק משום שנגעה בשאלות של ילדות ובחווית אנושיות של אמנים שצמחו בתוך הלינה המשותפת", אומרת תמיר, "חשוב להדגיש שהנושא העקרוני של התערוכה היה מוטיב הקבוצה בחברה הישראלית ובחינוך הציוני בכלל, ולא רק בחינוך הקיבוצי, והיא ביקשה לדון בדחף הקבוצתי הנטוע בלב האתוס הציוני. חוויית הילדות בקיבוץ האירה את הסוגיה הזאת באור בהיר וחד במיוחד".

בשנת 2007 אצרה דרורית גור אריה במוזיאון פתח תקוה לאמנות, שאותו גם ניהלה לאורך שנים, את התערוכה "מרחב ביניים". תערוכה זו פתחה, לדבריה, את הגדרת חלל המוזיאון לקריאה מחודשת. "התערוכה שנבנתה כמבוך הזמינה את הצופה לבחון גבולות, מוסכמות והגדרות של מרחב פרטי ומרחב ציבור", אומרת גור אריה. "היא חיברה בין פרויקט במדיום אדריכלי לאמנות וזימנה לצופה חוויה פיזית ומנטאלית לא שגרתית, תוך חשיפה של הקרביים של מכונת המוזיאון – החללים הסמויים בדרך כלל – מחסני האוסף". בתערוכה פורצת דרך זו ההתערבות בחלל מתוך כוונה לבחון כיצד יפעל החלל המוזיאלי-נייטרלי (הקוביה הלבנה) במתכונת אחרת, שיבשה את התנועה ומישטרה את חוקי הצפייה המקובלים במוזיאון.

"בשנת 2007 אצרה דרורית גור אריה במוזיאון פתח תקוה לאמנות, שאותו גם ניהלה לאורך שנים, את התערוכה "מרחב ביניים". תערוכה זו פתחה, לדבריה, את הגדרת חלל המוזיאון לקריאה מחודשת: "התערוכה שנבנתה כמבוך הזמינה את הצופה לבחון גבולות, מוסכמות והגדרות של מרחב פרטי ומרחב ציבור"

כל התערוכות שנכללו בקורס הן פרי אינטואיציה חדה של אוצרים.ות ותולדה של מחקר אוצרותי רחב היקף. האוצרים.ות שיזמו ואצרו אותן, ליוו פעולות של אמנים וקבוצות אמנות והשכילו לסמן בזמן אמת מגמות וזרמים או לחשוף ולהגדיר מחדש תופעות אמנותיות בזיקתן לתחומי מחשבה אחרים. כולן היו תערוכות נושא קבוצתיות וברוב המקרים – תערוכות תזה קבוצתיות. ד"ר צוקרמן רכטר מבהירה: "יש הבדל גדול בין תערוכה קבוצתית לתערוכת נושא קבוצתיות. תערוכה קבוצתית יכולה להיות גם מקבץ אקראי של יצירות שיש מאחוריו החלטות טכניות ונסיבתיות אבל לא בהכרח מהלך רעיוני מנומק ומנוסח היטב. עליית קרנו של האוצר במחצית השנייה של המאה ה-20 קשורה קשר הדוק לסוגה של תערוכות נושא או רעיון קבוצתיות משום שהיא זו שמבליטה באופן הברור ביותר את העובדה שתערוכה היא מדיום ככל מדיום אמנותי אחר ושהיא יצירה של אוצר.ת. ובמובן זה גם אמן שמשתמש בו פועל למעשה כאוצר".

פנחס כהן גן מתוך התערוכה "מסלולי נדודים"
אדוה דרורי, תפור בבטן, (פרט), 2005. מהתערוכה "לינה משותפת"

בשנת 2009 אצרו טל בן צבי וחנא פרח כפר בירעים יחד במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית את התערוכה "גברים בשמש". "13 שנה עברו מאז התערוכה הייחודית", אומר ד"ר חוסני אלחטיב שחאדה שיבחן וינתח את התערוכה הזו. "כותרת התערוכה, "גברים בשמש", הושאלה מכותרת רומן שנכתב על ידי הסופר הפלסטיני ע׳סאן כנפאני", מציין אלחטיב שחאדה, "רומן המשקף את הטרגדיה של העם הפלסטיני בהגיעו תמיד למבוי סתום. טל בן צבי וחנא פרח כפר ברעים אצרו תערוכה שנחשבה לאמיצה במובן הישראלי, בהציגן בתוך כותלי מוזיאון ישראלי חשוב נקודות מבט שונות של קבוצה מכובדת של יוצרים פלסטינים, כשכל אחד בדרכו האמנותית מתייחס לסיטואציה המורכבת שבה הפלסטיני חי בתוך ישראל. התערוכה נגעה בשלושה צירים מרכזיים – האישי, הפוליטי והחברתי – שלא תמיד ניתן להפריד ביניהם. זו הזדמנות לחזור אחורה בזמן ולבחון מחדש את ייחודה וחשיבותה של תערוכה זו בשדה האמנות הישראלית. אולי זוהי גם הזדמנות להתייחס לתערוכה הנוכחית של משפחת אבו שקרה שמוצגת כיום במשכן לאמנות בעין חרוד".

הקונפליקט הישראלי-פלסטיני ייבחן באמצעות התבטאותו במדיום אחר – צילום, ומנקודת מבט שונה בהרצאתה של ד"ר נורמה מוסי על תערוכות הצילום הביקורתיות שאצרה פרופ' אריאלה אזולאי בין השנים 2010-2007. שלוש מהן התקיימו בגלריה של עמותת "זוכרות" בתל אביב בשנים שבהן מוסי ניהלה את העמותה. "מעשה מדינה: ההיסטוריה המצולמת של הכיבוש" התקיימה בגלריה מנשר; "ארכיטקטורה של הרס פחד וכפיפות, אלימות מכוננת ותצלומים שלא צולמו" התקיימו בגלריה זוכרות. "התערוכות מהוות נדבך מרכזי מהתפתחות תיאוריית הצילום והתיאוריה הפוליטית שניסחה אזולאי בספריה "האמנה האזרחית של הצילום" ו"דמיון אזרחי: אונטולוגיה פוליטית של הצילום", מסבירה ד"ר מוסי. בהרצאתה תתחקה מוסי אחר המהלך האוצרותי והתיאורטי של אזולאי, ותתבונן באופן שבו אלו הספרים והתערוכות מזינים אלה את אלה.

"התערוכות מהוות נדבך מרכזי מהתפתחות תיאוריית הצילום והתיאוריה הפוליטית שניסחה אזולאי בספריה האמנה האזרחית של הצילום ודמיון אזרחי: אונטולוגיה פוליטית של הצילום", מסבירה ד"ר מוסי

רותי דירקטור, שבימים אלה אמונה על תערוכה ראשונה מסוגה במוזיאון תל אביב "דמיינו מוזיאון (או: הגוף הזוכר)", תציג בקורס את התערוכה המופלאה שאצרה במוזיאון חיפה לאמנות בשנת 2013: "במעגלים אחרים: אמנים אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים". "זו הייתה תערוכה מקיפה וראשונה מסוגה בארץ של אמנות שנעשתה בחגורות השוליים של עולם האמנות: שוליים נפשיים, גיאוגרפיים, מגדריים ותרבותיים", מסבירה דירקטור. "מדובר ביוצרים שחיו בצורה זו או אחרת בשולי החברה ומחוץ למסגרות נורמטיביות, ויצרו אמנות שנבעה ממעמקים כאוטיים, דחוסים, מיוסרים ולא תמיד מובנים". בתערוכה זו הוצגו לראשונה בישראל אמנים בינלאומיים שנחשבים היום לקלאסיקה של אמנות אאוטסיידרים (מושגים סותרים לכאורה) וכן אמנים ישראלים. לדברי דירקטור "התערוכה הייתה מפגן מעורר השתאות של אמנות שנוצרת בנסיבות שחורגות מהמקובל בעולם האמנות, ונגעה בשורש המהות של עשיית אמנות".

ההרצאה האחרונה בקורס תעסוק בתערוכה "ניאו ברבריזם" שאצרו יחד נעמי אביב וד"ר נועם סמל בשנת 2010 בחלל אמנות אלטרנטיבי – רוטשילד 69. סגל שחיה ועובדת בשנים האחרונות בניו יורק תאפיין את התערוכה שחנכה את הפעילות בחלל זה שאותו גם ניהלה. רוטשילד 69 חבר אז לקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה לטובת תקצוב וממון עבודות וידאו חדשות ואביב וסגל הזמינו 12 אמנים להגיב לשינויים טקטוניים במדיניות הלאומית כלפי התרבות המקומית כמו הדרישה לנאמנות בתרבות. "מודל התערוכה עירב מספר תצורות תצוגה דיגיטליות תוך כדי עידודו של כישלון טכנולוגי – הגליץ׳, על מנת להפנות תשומת לב לכשלים מערכתיים מובנים", אומרת סגל. ניאו-ברבריזם הפך לציון דרך מושגי בכל הקשור לתערוכת נושא.

 "מודל התערוכה עירב מספר תצורות תצוגה דיגיטליות תוך כדי עידודו של כישלון טכנולוגי – הגליץ׳, על מנת להפנות תשומת לב לכשלים מערכתיים מובנים", אומרת סגל. "ניאו-ברבריזם" הפך לציון דרך מושגי בכל הקשור לתערוכת נושא

"ההיסטוריה של תערוכות מקומיות היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של האמנות והתרבות של המקום שבו אנו חיים" אומרת לסיכום ד"ר צוקרמן רכטר. "זו עוד דרך להתבונן על מה שהיה כאן ולהרחיב את ההבנה לגביו גם דרך אופני הייצוג החזותיים שלו. כמו בכל מהלך היסטורי ניתנת כאן עוד פרספקטיבה שמאפשרת לשזור את הרגע הנוכחי בהקשרים מרובדים מקומיים וחוץ-מקומיים".

מהתערוכה "מרחב ביניים". אתר מוזיאון פתח תקווה לאמנות
מהתערוכה "וידאוסטוריה", חלל מרכזי
סם דויל, קפטן ב' בראון, ללא תאריך. אוסף רוברט א' רות', שיקגו. מהתערוכה "במעגלים אחרים"
תערוכות "הצילום הביקורתי"

קיצור תולדות התערוכות

סדרת הרצאות אודות תערוכות המפתח באמנות הישראלית.
Facebook