עולם ומלואו: סמינר חדש אודות רישום אוספים וחפצים

בית לאמנות ישראלית בשיתוף מיזם "ארץ חפץ" פותח סדנה לרישום ותיעוד פריטים בחודש אפריל 2023 ביד בן צבי בירושלים. הסדנה מיועדת לסטודנטים ולבוגרי תכניות אוצרות ומוזאולוגיה ולכל מי שעוסקים באוצרות, כדי להכשיר במלאכת מיפוי, רישום וטיפול בחפצים ואוספים: "נתחיל מהדברים הכי בסיסיים: מה לעשות באצבעות הידיים שכניגשים לחפץ, איך לגעת בתמונה ומה צריך לעשות כשקולטים אותה לאוסף"
ארץ-חפץ
בית לאמנות ישראלית

בית לאמנות ישראלית

פברואר 2023

בשבוע שעבר סערה הרשת ועולם התרבות המקומי בעקבות איתורם של עשרות חפצים ויצירות אמנות של האמן המנוח גרשון קניספל, שפונו לרחוב וניזוקו ממזג האוויר (הקליקו לסיקור בכאן תרבות אודות הסערה של חפצי קניספל). המקרה המצער הזה הוא כנראה רק אחד מתוך עשרות שקורים מדי שנה, כאלה שאנחנו לא שומעים עליהם. לעיתים באמת מדובר בחפצים חסרי ערך, אבל לפעמים אלה חפצים ויצירות שמעבר לפן האישי והסנטימנטלי, יכולים גם להוות אבני דרך חשובות בהיסטוריה התרבותית שלנו.

"תחום רישום ותיעוד חפצים הוא עולם ומלואו, אבל בקורסים לאוצרות ומוזיאולוגיה הוא מקבל רק שעה וחצי", אומרת רבקה קלדרון. קלדרון עבדה במשך 20 שנה במחלקת הרישום של מוזיאון ארץ ישראל, מתוכן ניהלה אותה במשך עשר שנים. בשנתיים האחרונות היא חלק משמעותי מהמיזם החשוב "ארץ חפץ" שביד בן צבי בירושלים, בשיתוף עם מיזם "ציוני דרך" במשרד מורשת.

בית לאמנות ישראלית בשיתוף ארץ חפץ יזם סדנה לרישום ותיעוד פריטים שתתקיים בחודש אפריל ביד בן צבי בירושליםהסדנה מיועדת לאוצרים, מנהלי עזבונות, לסטודנטים למוזיאולוגיה ולכל מי שרוצה לרכוש את הכלים המקצועיים הנדרשים במלאכת מיפוי, רישום וטיפול בחפצים ואוספים. מיזם ארץ חפץ עוסק בחפצים שנמצאים במוזיאונים לא מוכרים ובבעלות פרטית – בין אם מדובר באספנים או בבני משפחה, כמו במקרה של גרשון קניספל. 

הסמינר הקרוב יקנה יסודות מעשיים לרישום, תיעוד וקטלוג של אוספים ועיזבונות. הוא יעסוק גם ב"חקר החפץ", תחום אקדמי שבו מתמחה ד"ר נירית שלו כליפא, אוצרת יד בן צבי, וגם בנושא של שימור ושימור מונע. "כל מי שרוצה בשלב מסוים לנהל אוסף צריך לדעת איך להתנהג עם המדיות השונות" מסבירה שלו כליפא. "אנחנו רוצים להעשיר את ארגז הכלים והחומרים של האוצרים, מהדברים הכי בסיסיים: מה לעשות באצבעות הידיים שכניגשים לחפץ, איך לגעת בתמונה, מה צריך לעשות כשקולטים אותה לאוסף".

"אנחנו רוצים להעשיר את ארגז הכלים והחומרים של האוצרים, המשמרים ומנהלי האוספים. נתחיל מהדברים הכי בסיסיים: מה לעשות באצבעות הידיים שכניגשים לחפץ, איך לגעת בתמונה, מה צריך לעשות כשקולטים אותה לאוסף"

ד"ר נירית שלו כליפא, אוצרת יד בן צבי
ארגז כלים למנהלי אוספים ומשמרים. מתוך אתר "ארץ חפץ"

במהלך הסמינר תתקיים גם הדרכה על אשמו"ר (איסוף, שימור, מידע ורישום) – מערכת לניהול אוספים שפותחה ביד בן צבי. "המערכת הזו זמינה לשימוש של כל אחד", מסבירה שלו כליפא. "כל אחד יכול לרשום את אוסף ואז אפשר גם להכניס אותו, אם הוא רוצה, למאגר מידע כללי. אנחנו רוצים לנתק את נושא הרישום והתיעוד מנושא הקניין, אלא לאפשר ארגז של כלים וחומרים שאנחנו יכולים לנתח, לחקור ולייצר באמצעותו קשר עם אחרים".

"כל אחד יכול לרשום את אוסף ואז אפשר גם להכניס אותו, אם הוא רוצה, למאגר מידע כללי. אנחנו רוצים לנתק את נושא הרישום והתיעוד מנושא הקניין, אלא לאפשר ארגז של כלים וחומרים שאנחנו יכולים לנתח, לחקור ולייצר באמצעותו קשר עם אחרים"

הסמינר, מסבירה שלו כליפא, נועד כדי להעניק בסיס ויכולת להשתמש באמצעים האדירים שעומדים לרשותה של יד בן צבי, ובכאלה שעוד יעמדו לרשותה בעתיד. "אי אפשר באמת לאצור אם לא יודעים להתנהג עם המדיום. בכל זה מעורבות גם סכנות ביטוחיות ושימוריות וכשאנחנו כאוצרים רוצים לקחת חפץ ממישהו, גם אם לשם תערוכה – אנחנו צריכים לדעת להיות מוגנים".

"אוסף הוא אחת מאבני היסוד של קיום המוזיאונים", אומרת רבקה קלדרון. "תחום הרישום במוזיאונים הוא עתיק יומין, אבל עם השנים והכניסה של העידן הממוחשב הוא כמובן השתנה. גם כשניהול ורישום האוסף הלך והשתכלל, הוא עדיין לא קיבל את אותם יחסי הציבור שמקבל תפקיד האוצרות או הרסטורציה. אנשים עדיין לא מבינים מה עושה הרשם. עם זאת, בשנים האחרונות, יש קצת תזוזה בתוך תחום העיסוק המוזיאלי ומתחילים להבין שרישום הוא מלאכה חשובה ביותר. כשמדובר באנשים שרוצים להיות אוצרים או לעבוד בניהול אוספים, מוזיאליים או גם כאלה של אספנים פרטיים, כדאי מאוד שיידעו לרשום חפץ".

"רישום הוא מלאכה חשובה ביותר. כשמדובר באנשים שרוצים להיות אוצרים או לעבוד בניהול אוספים, מוזיאליים או גם כאלה של אספנים פרטיים, כדאי מאוד שיידעו לרשום חפץ"

אל מיזם ארץ חפץ הצטרפה קלדרון עוד כששימשה בתפקידה במוזיאון ארץ ישראל, לפני ארבע שנים. לפני כשנתיים עזבה את המוזיאון ומאז היא מסתובבת עם המיזם ברחבי הארץ. "אנחנו רושמים אוספים של בתי אוסף בכל מקום", היא מספרת, "ולפעמים מדובר גם בחצי עבודת אוצרות. כבעלי ניסיון, אנחנו יכולים כבר להגיד לא מעט על חפץ רק מהסתכלות – גם אם אין שום אינפורמציה אודותיו".

רבקה קלדרון
מערכת לניהול אוספים שפותחה ביד בן צבי. זמינה לכולם

"ארץ חפץ: סמינר רישום ותיעוד חפצים"
יתקיים בתאריכים 19.4, 20.4, 21.4, שלושה ימים מרוכזים ביד בן צבי, ירושלים
מרצות: דינה גרוסמן, רחל לאופר, עירית לב בייט, רבקה קלדרון, ד"ר נירית שלו כליפא.
מספר המקומות מוגבל, הקליקו לסילבוס המלא ולהרשמה. 

סמינר רישום "ארץ חפץ"

אפריל 2023: שלושה ימים מרוכזים בירושלים, בשיתוף יד יצחק בן צבי.

כתבות נוספות במגזין של הבית >

Facebook