רעות ברנע
דצמבר 2024. דימוי: מיכל בראור, מתוך התערוכה ציפורי טרף, ציפורי שיר במוזיאון פתח תקווה, 2015
"בארכיון יש כוח לספר עוד סיפורים על עצמנו ועל העולם", אומרת האמנית מיכל בראור, לרגל פתיחת הקורס "חור בארכיון" שיפתח בחודש פברואר הקרוב, סמסטר ב' תשפ"ה של בית לאמנות ישראלית. "בארכיון יש כוח לפרוט את ההיסטוריה להרבה מקטעים ולשים לב למה שקורה בדרך. הוא מאפשר לנו לגלות". במהלך הקורס יתארחו אמנים ואמניות המשתמשים בארכיון כחומר גלם ליצירותיהם. אלה יוצרים שבחרו להתבונן במציאות מנקודת מבט ייחודית, תוך שימוש בדימויים קיימים בעולם כחומרי גלם לעבודתם.
העיסוק ארוך השנים של בראור בארכיונים החל כבר בעת שלמדה בבצלאל. כמה שנים לפני שסבה נפטר, היא החלה לראיין אותו ולחקור את הספרייה העשירה שהייתה בביתו. "הבנתי שיש לי אוצר היסטורי בבית, שאני יכולה דרכו לפתח את המחשבה הזהותית שלי. כשפרקנו את הבית שלו אחרי פטירתו, מצאנו המון תצלומים היסטוריים שלא היו מאורגנים בשום צורה – קצת מפתיע בהתחשב שמדובר במשפחה ייקית. הדבר הזה הפעיל אותי מיד, היה לי ברור שאני יכולה לראות דרכו דברים שלא סיפרו לי או יותר ממה שהוא רצה לספר. שיש תכונה בסיסית לצילומים שהם תמיד מגלים יותר".
באותה התקופה החלה בראור לעסוק בשאלות כמו 'מי היא ביחס להיסטוריה שממנה היא מגיעה' ו-'איך דרך הצילום אפשר לחשוב על המקום הזה מחדש'. מה שהוביל לסדרה של צילומים שבה הכניסה את עצמה לתוכם בפוזיציות שהדהדו דימויים של יהודים ציונים גלותיים, שצילמו את עצמם כמו פלסטינים תושבי המקום. בתאריך 24.1.25 יתקיים אירוע פתיחה מיוחד בהשתתפות בראור ובהשתתפות אביה, אדריכל השימור פרופ' אמנון בר אור, לשיחה אישית ביוגרפית ומקצועית בו זמנית, בהנחיית יאיר ברק. הכניסה חופשית.
בהמשך עברה בראור לצילום ישיר מאחורי הקלעים של מוזיאונים. "עניין אותי האופן שבו מוסדות מסדרים לנו את ההיסטוריה, מאפשרים לנו לקרוא אותה כדבר פרוס, ליניארי. במקביל, תמיד אני שואלת את עצמי את אותה השאלה – האם אני בעצמי לא עושה בדיוק את אותו הדבר? מארגנת את החיים הכאוטיים והפרגמנטריים במהלך ליניארי? זה רגע מעניין בעבודה גם באופן רפלקסיבי".
"עניין אותי האופן שבו מוסדות מסדרים לנו את ההיסטוריה, מאפשרים לנו לקרוא אותה כדבר פרוס, ליניארי. במקביל, תמיד אני שואלת את עצמי את אותה השאלה – האם אני בעצמי לא עושה בדיוק את אותו הדבר?"
במהלך אותה התקופה שצילמה במוזיאונים החליטה לצאת ללמוד לתואר שני בלונדון ("כי שם גם טמונה ההיסטוריה המקומית"). בלונדון נחשפה לארכיון של "הקרן לחקר פלסטין" (PEF) – הגוף המערבי הראשון שנוצר לחקירת הארץ, ב-1865, גוף שהוקם על ידי חוקרים בריטיים, במטרה לתת אסמכתא מדעית לסיפורים אודות הארץ הקדושה. "הוא ממוקם באזור עשיר בלונדון, נכנסים לסמטה, יורדים במדרגות ומגיעים למרתף שהוא כמו פנטזיה על ארכיון. הכל עשוי עץ, אין בו שום דבר דיגיטלי, הכל קסום ושובה לב. באותו הרגע שהגעתי הבנתי ששם אני עומדת לבלות את השנתיים הקרובות.
"נכנסים לסמטה, יורדים במדרגות ומגיעים למרתף שהוא כמו פנטזיה על ארכיון. הכל עשוי עץ, אין בו שום דבר דיגיטלי, הכל קסום ושובה לב. באותו הרגע שהגעתי הבנתי ששם אני עומדת לבלות את השנתיים הקרובות"
"יש הרבה קסם רומנטי בארכיונים, שקשור למשיכה וברצון לגעת בדברים עצמם, קצת כמו הקסם של לעמוד מול יצירת אמנות מקורית. דרך החומר את מוצאת את עצמך נפגשת עם האדם עצמו. הארכיון הזה אפשר לי לגלות 'אלבום משפחה' שלא ידעתי על קיומו, אלבום קדום שעליו נבנתה המשפחה, הזהות הציונית, אבל בעצם הוא מבוסס על זהות אחרת שהזהות הציונית השאילה ממנו".
המפגש עם הארכיון הזה הוא מה שהוביל את בראור להבין שכצלמת, פחות מעניין אותה לברוא דימויים בעצמה, אלא לעבוד עם צילומים קיימים. "הבנתי שמעניין אותי ללמוד איזה כוח והשפעה יש לי כמישהי שמסתכלת על מדיום הצילום ולא פועלת בתוכו. מאז רוב הפעולה שלי היא על גבי הצילום, ולא בתוכו.
"מרגע שהתחלתי לעבוד בלונדון, הבנתי שהמרחב הזה שבו אני משבשת את הסדר של הידע, העבר וההווה מתערבלים זה בזה, הופכים להיות דבר אחד. הצומת שבה הזמנים נפגשים ועוברים עיבוד – הוא הדבר שמעניין אותי בתוך הפעולה האמנותית".
בראור מבקשת להפנות מבט בהקשר זה אל ציטוט של סעידיה הרטמן, "מההוגות השחורות החשובות בזמננו, שכתבה במאמר שלה "ונוס בשתי מערכות" כך: 'ההיסטוריה של ההווה שואפת להאיר את האינטימיות, את החוויות שלנו באמצעות חייהם של המתים, לכתוב את העכשיו שלנו כפי שהוא מופרע על ידי העבר, ולדמיין מצב חופשי לא כזמן שלפני השבי או העבדות – אלא דווקא כעתיד הצפוי של הכתיבה הזאת'".
כששבה בראור מלונדון החלה דיאלוג עם האוצרת הילה כהן שניידרמן, מה שהוביל לתערוכת יחיד במוזיאון פתח תקווה שבה עסקה במחסן המוזיאלי; ובהמשך לתערוכות נוספות שעסקו בפעולה הארכיונית על סוגיה השונים במרכז לאמנות עכשווית, בגלריה דנה ביד מרדכי, בגלריה השיתופית בקיבוץ כברי ועוד. "האובססיביות שלי לארכיונים יושבת על המתח שבין העולם הכאוטי לצורך האנושי לארגן את הכאוס הזה. זה צורך שקיים גם אצלי, ואני מנסה להיות כל הזמן בין התנועות האלה. אני חייבת שהדברים יהיו מסודרים ובמקום, אבל במקביל מנסה כל הזמן לחשוב איך אני מארגנת ולמה אני מארגנת".
"האובססיביות שלי לארכיונים יושבת על המתח שבין העולם הכאוטי לצורך האנושי לארגן את הכאוס הזה. זה צורך שקיים גם אצלי, ואני מנסה להיות כל הזמן בין התנועות האלה"
בקורס "חור בארכיון: זיכרון פרטי וקולקטיבי" שיפתח בחודש פברואר 2025 ויכלול 9 מפגשים מקוונים בימי שלישי, תעסוק בראור, יחד עם האמנים והאמניות האורחים.ות, גם בחשיבותם של הארכיונים בהווה. "כשהתחלתי ללמד בנושא ארכיונים, אנשים הסתכלו עליי בפאניקה והתלוננו שארכיונים זה משעמם ואפור. אחרי השיעור הם עברו טרנספורמציה, שינוי ממש רדיקלי, כשהבינו שבלי הדבר הלכאורה אפור, משעמם ודידקטי אין לנו יכולת לחשוב על המון נושאים באופנים שונים. באופן טבעי אנחנו מסדרים דברים, מארגנים אותם. את הלופ הזה צריך לפתוח ולייצר לצידו נרטיבים נוספים.
"כל אחד מהאמנים.ות שהזמנתי לדבר בקורס עוסק בצורה אחרת בארכיון, השימוש בחומרי הגלם הוא שונה וגם האופן שבו הוא מארגן אותם מחדש. כל אחד ואחת מהאמנים והאמניות האלה הן כאלה שאני לומדת מהן הרבה ושואבת השראה מהעבודה שלהן – החל מהפואטיקה הקסומה של רונית פורת, דרך השילוב בין סיפורים אישיים והיסטוריים של ניר עברון וכלה בעילית אזולאי שכל פרויקט אצלה הוא פרויקט ארכיוני מרתק יותר מקודמו". האמנים.ות האורחים בקורס: עילית אזולאי, הילה לביב, ניר עברון, רונית פורת, שבתאי פינצ׳בסקי, ד"ר חגית קיסר.
"כל אחד מהאמנים.ות שהזמנתי לדבר בקורס עוסק בצורה אחרת בארכיון, השימוש בחומרי הגלם הוא שונה וגם האופן שבו הוא מארגן אותם מחדש באופן מעורר השראה"
"במהלך הזמן הבנתי גם שהעיסוק שלי בארכיונים הוא שמרני יחסית. אני לא הולכת לארכיונים דיגיטליים או בינה מלאכותית (שגם היא ארכיון שלם בפני עצמה). יש אמניות מופלאות שעושות את זה בעולם. אני חוזרת לצורות ישנות של מחשבה על ידע. אני בכוונה משתמשת במונח 'שמרני' על כל הפוליטי שבו, וזה קשור בעיניי גם לירושה – הזהות שלי וגם הזהויות של הקולגות שלי שישתתפו בקורס התחילו במודרנה, וזה גם דבר שצריך לשים לב אליו ולשאול לגביו שאלות".