מכונת התנועה הנצחית

תמר שליט אבני כותבת על אשליה בפעולה נצחית שחוזרת על עצמה שוב ושוב. ושוב
תמר שליט אבני

עבודת הווידאו "פרפטום מובילה" נעשתה לפני ארבע שנים בדיוק, בנובמבר 2019. היא חלק מטרילוגיה בהתהוות ובמבט לאחור אני מופתעת ועצובה מהתמונה הברורה שהיא שיקפה על מה שהיה ומה שיהיה.

העבודה מתייחסת למיתוס הישראלי, לסיפור שלנו כאן מנקודת המבט שלי כאמא, אישה, שמסתכלת בו זמנית על העבר ועל העתיד. את החלק הראשון בטריולוגיה, עבודת הווידאו "פולחן האביב", צילמתי במהלך מספר שנים בבקו"ם תל השומר והיא עוסקת בטקס הפולחני, כמעט פגני, שמייצרת החברה הישראלית במהלך תהליך הגיוס של הדורות לצה"ל.

החלק השני בטרילוגויה, עבודת הווידאו "פרפטום מובילה", צולמה ביום אחד. 

המושג "פרפטום מובילה" מתייחס לאשליה של מכונה שיכולה לייצר יותר אנרגיה ממה שמושקע בה. לא ניתן לייצר מכונה כזו במציאות – זוהי פעולה נצחית שחוזרת שוב ושוב על עצמה. מבחינתי, המיתוס הישראלי והאירועים שחוזרים על עצמם ומתגלגלים בחיים שלנו ושל ילדינו, הם האשליה הזו. 

הסרט צולם בחולות אשדוד ומשתתפים בו הבן שלי, אמיר אבני, וחבר הילדות שלו, מיכאל ענוג. שניהם היו רגע לאחר השחרור משירות קרבי בצה"ל ויום לפני הנסיעה לטיול הגדול של אחרי הצבא. בסרט הם ספק מתפקדים כחיילים, ספק משחקים משחק של נערים. בבוקר הצילומים היו אזעקות בדרום, בפריים הראשון ניתן לראות מסוק שממריא דרומה, אך מכיוון שהם עמדו לטוס לחו"ל החלטנו שלא לדחות את הצילומים. 

בדיעבד הסתבר שצילמנו ביום הראשון למבצע נוסף שהתרחש בעזה באותה שנה – "חגורה שחורה" .

סטיל מתוך הוידאו "פרפטום מובילה"

"הסרט צולם בחולות אשדוד ומשתתפים בו הבן שלי, אמיר אבני, וחבר הילדות שלו, מיכאל ענוג. שניהם היו רגע לאחר השחרור משירות קרבי בצה"ל ויום לפני הנסיעה לטיול הגדול של אחרי הצבא. בסרט הם ספק מתפקדים כחיילים, ספק משחקים משחק של נערים"

כותבים את המצב >>

Facebook