ד"ר גליה בר אור וד"ר רביד רובנר הן הזוכות במענק אוצרותי לשנת 2022 של בית לאמנות ישראלית

המענק למחקר אוצרותי לשנת 2022 של בית לאמנות ישראלית, האקדמית ת"א יפו, בסך 30 אלף ₪ יוענק לד"ר גליה בר אור על הצעתה לתערוכה מקיפה לאמן מוטי מזרחי המיועדת להצגה במוזיאון פתח תקוה לאמנות. ד"ר רביד רובנר זכתה בציון לשבח ובמענק בסך 10 אלף ₪ על הצעתה "בית היוצר" המיועדת להצגה בבית בנימיני, תל אביב
גליה-בר-אור-צילום-מיכל-היימן-ורביד-רובנר-web
בית לאמנות ישראלית

בית לאמנות ישראלית

ד"ר גליה בר אור, צילום: מיכל היימן. ד"ר רביד רובנר, באדיבות המצולמת.

המענק למחקר אוצרותי נחנך בשנת 2020 ומוענק זו השנה השלישית ברציפות מטעם בית לאמנות ישראלית. הוא נועד לאפשר לאוצרים ואוצרות להקדיש זמן למחקר על מנת לפתח תזה אוצרותית מעמיקה, רעננה ומקורית בתחום האמנות. בשנת 2020 זכתה בו הדס קידר על תערוכה העוסקת באמנית דורית רות יעקבי שהוצגה במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. בשנת 2021 זכו במענק האוצרים אורי דרומר על הצעתו “חזון העצמות החדשות: דמיונות וחזיונות יהודיים במאה העשרים”, המיועדת להצגה במוזיאון תל אביב לאמנות; וד”ר אורית בולגרו על הצעתה “פנורמה”, העוסקת בפרויקט “אטלס מנמוזינה” ומיועדת להצגה במוזיאון בת ים לאמנות.

המענק למחקר אוצרותי לשנת 2022 של בית לאמנות ישראלית, האקדמית ת"א יפו, בסך 30 אלף ₪ יוענק לד"ר גליה בר אור על הצעתה לתערוכה מקיפה לאמן מוטי מזרחי המיועדת להצגה במוזיאון פתח תקוה לאמנות. ד"ר רביד רובנר זכתה בציון לשבח ובמענק בסך 10 אלף ₪ על הצעתה "בית היוצר" המיועדת להצגה בבית בנימיני, תל אביב.

ועדת המענק 2022 מטעם בית לאמנות ישראלית, האקדמית ת"א יפו: עדנה מושנזון, איה מירון, הדס קידר, ד"ר אסנת צוקרמן רכטר, עידית עמיחי ופרופ' דרור ורמן, נשיא האקדמית ת"א יפו.

מנימוקי הוועדה:

ד"ר גליה בר אור / תערוכה מקיפה למוטי מזרחי במוזיאון פתח תקווה

עבודתו של מוטי מזרחי היא חלק בלתי נפרד מפסקול חזותי של האמנות הישראלית משנות ה-70 של המאה ה-20 ואילך אך הוא מעולם לא זכה לתערוכה מחקרית מקיפה בחלל מוזיאלי. "נדמה כי הבשיל הזמן למחקר הקשוב לעורק הפנימי של עבודתו לכל אורכה, המתחקה אחר מהלכי עבודתו ב- 50 שנות פעולתו כאמן", כתבה גליה בר אור בהצעתה. בר אור מציעה לשלב נקודת מבט רטרוספקטיבית בדיון ממוקד בשאלות מפתח ביצירתו הרב-תחומית ורב-ממדית, ולסקור פרקים מכוננים בחייו ועבודתו.
הצעתה של בר אור, אחת האוצרות-חוקרות הפוריות והמוערכות ביותר בישראל שניהלה לאורך שלושה עשורים את המשכן לאמנות בעין חרוד והפכה אותו לאבן שואבת לעשייה אוצרותית ומוזיאלית מהמעלה הראשונה, עונה במלואה על כל הקריטריונים שוועדת הפרס הציבה לעצמה. בהירות ההצעה, רלוונטיות של הנושא וחשיבותו להיסטוריה של האמנות בישראל, יכולות מחקריות ואוצרותיות של החוקרת ושיתוף פעולה עם מוסד אמנותי איכותי ומנוסה היו קריטריונים חשובים בהכרעה.
עבודתו ארוכת השנים של מזרחי בפיסול, מיצגים, מיצבים ובשנים האחרונות גם ברישום ראויה מאין כמוה למחקר מעמיק. ה"ויה דולורוזה", ה"נהי" וה"רחמים" (כשמן של עבודות שיצר) השלובים בריפוי, בצמיחה ובהבטחה, ראויים להתבוננות מחודשת ולחשיפה בתערוכה ובקטלוג. ואין מתאימה למלאכה העדינה והמשמעותית הזו מגליה בר אור.
אנחנו מברכות את גליה בר אור על זכייתה במענק ומחכות בסקרנות גדולה לראות את תערוכתו של מוטי מזרחי נפרשת על פני חלליו המאפשרים של מוזיאון פתח תקווה.

מוזמנים לצלול לגוף יצירתו ועבודותו של האמן מוטי מזרחי גם במסגרת השת"פ של בית לאמנות ישראלית עם פסטיבל אפוס לסרטי אמנות בחודש ספטמבר, ולצפות בסרט "לא בדיוק מזרחי" ובו דיאלוג הנמשך מספר שנים בין הקולנוען עמית גורן לבין האמן מוטי מזרחי, שעוסק בהתלבטויות משותפות הנוגעות למשמעות היצירה, על תכניה וסגנונותיה המשתנים, ונסיבות עשייתה.הרצאה מקדימה לסרט: ד"ר אמיתי מנדלסון, בנוכחות האמן מוטי מזרחי.

הקליקו לפרטים ולרכישת כרטיס לצפייה בסרט "לא בדיוק מזרחי" ובהרצאה המקדימה

מוטי מזרחי, נהי, 2004. הצבה בגלריה דביר
מוטי מזרחי, 1973
מוטי מזרחי, שמשון, מגדל דוד, 2015, ביאנלה ירושלים
מתוך הסרט "לא בדיוק מזרחי" (אורך 64 דקות, ישראל, 2001. בימוי: עמית גורן)

ד"ר רביד רובנר / תערוכה על "בית היוצר" בבית בנימיני, תל אביב

ד"ר רביד רובנר, חוקרת בתחום הפילוסופיה של האמנויות וההיסטוריה של הרעיונות ואוצרת מתחילה בתחום העיצוב, מציעה לחקור את ״בית היוצר״, מפעל הקרמיקה הישראלי שפעל בפתח תקוה בשנים 1963-1984. המפעל ייצר לאורך שנות קיומו מאות כלי נוי, כלי בית, תבליטים ופסלים ועבדו בו המעצב הראשי, צבי בן-אמיתי, מעצבות/ים נוספות/ים וגם סבה של רובנר, שהיה אחראי על צבעוניות הכלים. רובנר כותבת בהצעתה כי "השפה החזותית־חומרית שפותחה במפעל ביטאה את התרבות הישראלית המתגבשת", ומציינת כי העיצובים שצמחו במפעל ושהיו מזוהים איתו יצרו שפה קרמית ייחודית. חברות הוועדה רואות חשיבות בטיפוח מחקר של תחום הקרמיקה. בתחום זה פעלו אנשי מקצוע מאחורי הקלעים ויצרו סגנון עיצובי ישראלי ייחודי. הענקת ציון לשבח ומענק לרביד רובנר מבטאת בראש וראשונה הערכה לפעילותה המחקרית ולתרומתו העתידית של מחקרה להעמקת הידע על הקרמיקה בישראל. בנוסף לכך הוא ניתן מתוך כוונה לקדם הרחבת הגדרות של השיח האמנותי ולעודד בחינה מחודשת של ההבניות המקובלות של "עיצוב" ו"אמנות". אנחנו מברכות את רביד רובנר על זכייתה ומצפות למימושו של מחקרה כתערוכה מלווה בקטלוג בבית בנימיני.

עידית עמיחי, מנהלת בית לאמנות ישראלית: "מענק המחקר האוצרותי מעמיק את מחויבותו של "בית לאמנות ישראלית" לאוצרות ולאמנות בישראל וזאת בהמשך לפעילותו השוטפת לקידום הלימוד, המחקר והפרסום של אמנות ישראלית. המענק ייאפשר לאוצר להתעמק במחקר, ירחיב את נושאי הדיון בשדה האמנות וישביח את תערוכות הנושא החשובות המתקיימות במוזיאונים בישראל. בית לאמנות ישראלית מברך את שתי החוקרות החשובות הזוכות השנה במענק ומצפה לשתי התערוכות החשובות שיעשירו את שוחרי האמנות והתרבות בישראל".

בית היוצר באזור התעשייה סגולה פתח תקווה, שנות השבעים, צלם לא ידוע
כלי בית היוצר. צילום: רביד רובנר

120 שנות אמנות ישראלית

קורסי אמנות חדשים עם מיטב המרצים בשנת תשפ"ג 2022-2023

לקריאת כתבות נוספות במגזין של הבית >

Facebook