"דיאלוג": דור חדש של אמנות פלסטינית עכשווית

קורס חדש בבית לאמנות ישראלית אודות אמנות פלסטינית עכשווית בישראל! הקורס כולל 12 מפגשי דיאלוג בין אוצרים ואוצרות ובין אמנים ואמניות שעוסקים בזהות הערבית שלהם כאמנים הפועלים בתוך ישראל, במגוון מדיומים ותחומי יצירה. הקליקו להכרות עם האמנים והאוצרים המשתתפים בקורס
Yara2BSיארא
 בית לאמנות ישראלית

בית לאמנות ישראלית

דימוי: יארא קאסם מחאג'נה, House Of ears, Video Installation, שנת 2023. צילום: Stefan Stark.

דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית הוא קורס חדש בבית לאמנות ישראלית שיפתח בחודש אוקטובר 2023 ויציע לקהל הזדמנות להכיר קבוצה נבחרת המייצגת את הדור החדש של אמנים ואמניות פלסטינים הפועלים בתוך ישראל. במהלך 12 מפגשים מקוונים ינהלו קבוצה נבחרת של אוצרים ואוצרות דיאלוג עם אותם יוצרים ויוצרות שיחשפו בפנינו את מאווייהם, דרכם האמנותית ואת מידת שביעות רצונם מהישגיהם בזירה המקומית והעולמית בתחום האמנות החזותית.

קבוצת האמנים המשתתפים בקורס מייצגת, במידה רבה, את הדור החדש של שנות ה-2000 הפועל בתחומי היצירה החזותית על כל גווניה: ציור, צילום, פיסול, וידאו ארט, אמנות המיצג והמיצב. הקורס יתנהל כסדרת מפגשים אישיים ואינטימיים בין אמן או אמנית שישוחחו על עבודותיהם ויחשפו את עולמם הפנימי, ממנו הם שואבים את הרעיונות המתורגמים לכדי יצירה אמנותית.

האמנים יתייחסו למורכבויות הגלומות בהיותם אמנים ערבים החיים בתוך מדינה המוגדרת כיהודית. הם ינסו להסביר כיצד אמנים אלה חיים בשלום, או לא בשלום, עם המצב הנוכחי שבו זהותם ותרבותם הערבית או הפלסטינית עלולה להיתפס כבלתי חוקית, ואף לשבש את התפיסה ההגמונית של מדינה המוגדרת כ״מדינה יהודית״.

דרך מפגשים אלה נוכל גם לעמוד על דרכי פועלם, שיתופי הפעולה בינם לבין אמנים נוספים במרחב הישראלי, מקום פועלם במרחב הישראלי ושאלות רבות שיעלו במהלך כל מפגש. ההרשמה לקורס נפתחה – מחיר מיוחד בהרשמה מוקדמת עד לתאריך 14.9.23. 

אסד עזי בשיחות עם נרדין סרוג'י, ד"ר עיסא דיבי

נרדין סרוג'י, מתוך תערוכת יחיד בבית הגפן, 2019
אסד עזי, דיוקן עצמי
נרדין סרוג'י
נרדין סרוג'י, מתוך תערוכת יחיד במוזיאון חיפה לאמנות, 2023
ד"ר עיסא דיבי

שני מפגשים בקורס "דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית" יתקיימו בהובלתו של אסד עזי, צייר ומשורר דרוזי-ישראלי. עבודתו של עזי מושפעת משאלת הזהות האישית האנושית והפוליטית, בהתייחסות לקוטביות של שאלת הערביות מול הישראליות וביטוי לתחושת הניגודיות התרבותית, ערכית וסגנונית של המזרח מול המערב. נושאים עיקריים בעבודתו הם החמור כסמל; האישה והזוגיות; אוטופורטרט; ציורי משפחה ועוד. הטכניקה האומנותית של עזי היא קולאז'יסטית בעיקרה.

המפגש הראשון בקורס יתקיים בין עזי ובין ד"ר עיסא דיבי,  אמן, אוצר וסופר המחלק את זמנו בין הסטודיו שלו בז'נבה, שוויץ, ובין VCUarts קטאר, שם הוא גם מנהל המחלקה לציור והדפס, ופרופסור חבר לאמנות. הפרקטיקה של דיבי עוסקת בסוגיות של אמנות ופוליטיקה, בדגש על הגירה תרבותית, תפוצות, גלות ופוסט-קולוניאליזם. עבודותיו הוצגו במוזיאונים וגלריות בעולם כולל המוזיאון הפלסטיני, פלסטין; ארט דובאי, איחוד האמירויות הערביות, ביאנלות בוונציה ובטורקיה, ועוד.  

המפגש של אסד עזי עם נרדין סרוג'י יתקיים במכללה ובמקביל בזום. סרוג'י, אמנית רב-תחומית המתגוררת בחיפה, בוגרת תכנית ה-MFA לאמנויות באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים (2017) ובעלת תואר ראשון באוניברסיטת חיפה בספרות אנגלית ואמנות (2004). כיום גם מרצה בטכניון ובבצלאל. עבודתה של סרוג'י משתנה באמצעים ובחומרים. היא מנכסת אובייקטים, דימויים וצלילים מוכרים מסביבתה, הופכת אותם למעין התערבות, ובכך מזמינה את הצופה להגדיר מחדש את הבנתו ויחסיו לעולם. 

סרוג'י זכתה בשנים האחרונות במספר מענקים ופרסים כגון פרס רפפורט (2021), ועוד. הציגה תערוכות יחיד בבית הגפן (2019), במוזיאון חיפה לאמנות (2023) ובימים אלו בגלריה זומר וכן השתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות: הביאנלה הבינלאומית קלנדיה ברמאללה, מוזיאון בת-ים,  המוזיאון לאמנות האסלאם, ירושלים. עבודותיה נרכשו לאוסף האמנות הישראלי על שם ברוס ורות רפפורט, מוזיאון לאמנות, תל אביב.

ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה בשיחה עם רונן זן

רונן זן

ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה יארח בקורס "דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית" את האמן רונן זן. שחאד'ה הוא מרצה בכיר בבית לאמנות ישראלית, החוקר את ההיסטוריה, האמנות, הספרות הערבית והמדעים באסלאם של ימי הביניים וכן עוסק במחקר האמנות הפלסטינית העכשווית. שחאד'ה אצר תערוכות רבות ביניהן תערוכת אמני משפחת אבו שאקרה שהוצגה השנה (2023) במשכן לאמנות עין חרוד, באוצרות משותפת עם ד"ר גליה בר אור.

רונן זן הוא זוכה פרס לורן ומיטשל פרסר לצלם ישראלי צעיר לשנת 2023 – פרס שנתי שמוענק מטעם מוזיאון תל אביב לאמנות. זן הוא בוגר התואר הראשון במחלקה לצילום והתואר השני באמנויות בצלאל. זן עוסק בצילום, וידאו ומיצב, הפרקטיקה האמנותית שלו כוללת צילום אנלוגי ודיגיטלי. הוא מאתגר את מדיום הצילום כמושג וכטכניקה ובין המניעים המרכזיים בעבודות שלו נמצאות שאלות ועמדות ביחס לנוף המקומי ולחברה הדרוזית. זן הציג תערוכות יחיד והשתתף בתערוכות קבוצתיות בגלריות ברחבי הארץ.

בנימוקי השופטים להענקת הפרס נכתב על זן: ״התרשמנו מהמקוריות, התעוזה והתחכום הרב של זן הפועל מתוך הבנה של המגבלות והאפשרויות הטמונות במדיום. חומריות הצילום העומדת לעיתים קרובות בחזית יצירתו, משמשת להצגת אידיאולוגיות תיעודיות הן ביחס לנוף והן ביחס לארכיון המשפחתי האישי שלו. ואף שהוא עוסק בנושאים רציניים ומורכבים ביחס למקום, אין שום דבר דידקטי באופן שבו הם נחקרים. אנו מקווים כי הפרס יאפשר לו להמשיך לפעול באותה רוח״.

 

רונן זן, חאן אל אחדר, 2017
רונן זן, נוף קדוש, 2021

ציבי גבע בשיחה עם מריה סלאח מחמיד

ציבי גבע
מריה סלאח מחמיד
מוניטור, מריה סאלח מחמיד, 2021. צילום: לנה גומון

המפגש בין ציבי גבע ומריה סאלח מחמיד יתקיים במכללה ויועבר במקביל גם בזום. שיתוף הפעולה בין השניים מאז תערוכתם המשותפת במוזיאון מקסי ברומא, ולאחרונה במוזיאון פתח תקווה לאמנות. גבע הוא אמן בכיר, מרצה ואוצר, משמש כפרופסור וראש התכנית ללימודי אמנות במדרשה לאמנות במכללת בית ברל ומרצה לאמנות באוניברסיטת חיפה. הציג בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות במוזאונים וגלריות מובילים בארץ ובעולם כגון – מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון ישראל ירושלים, מוזיאון חיפה לאמנות ועוד.

מחמיד היא אמנית, חיה ועובדת בעין–מאהל, בוגרת מכללת אורנים. הציגה תערוכות יחיד במוזיאון הרצליה, גלריה מאיה, תל אביב, בית האמנים בירושלים והגלריה לאמנות אום אל פחם. זוכת פרס יוצרים צעירים מטעם מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה ופרס הצטיינות ממכללת אורנים.

פחם הוא אלמנט עיקרי בחיים וביצירה של מחמיד, שנולדה וגדלה באום אל–פחם (אמא של הפחם, שם היא התחילה לפלס את דרכה באמנות דרך יצירת פחם אומנותי שבתוכו היא שורפת את סערת רגשותיה. ביצירה היא מתייחסת לזהותה המורכבת מבחינת הלאום והדת המשקפת את העולם בו היא חיה. האמנות שלה מושפעת מאירועים אישיים ומשפחתיים, פוליטיקה, כמו גם חיי היום יום והחברה בה היא חיה. אחרי מספר אירועים מכוננים שעברה היא החלה לחקור את עולם החיים והמוות ואת זהותה האישית, שנעה בין החיים שלה באום אל–פחם לקייב, מקום מוצאה של אמה.

מנאר זועבי בשיחות עם אמירה זיאן, סאהר מיעארי

מנאר זועבי
אמירה זיאן
סאהר מיערי, מתוך התערוכה "שעת טיפול", גלריה כברי, 2021
סאהר מיערי

שני מפגשים נוספים בקורס "דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית" יתקיימו בין מנאר זועבי, אמנית פלסטינית, אוצרת, אקטיביסטית ומחנכת. אמנית מיצב, מיצג ווידאו ארט. זועבי עוסקת בשאלות על זהות ותרבות בציר שמפגיש בין האמנות לחיים, מנקודת מבט פוליטית וחברתית. בתוך היצירה שלה היא מציגה את ארעיות החיים והאמנות כאחד, באמצעות שימוש בחומרים נשיים יומיומיים, כמו גרביונים, חוטי צמר וסיכות שיער, חומרים אשר מתכלים עם חלוף הזמן ומיצבים שמתפרקים בסוף התצוגה. 

את המפגש הראשון תקיים זועבי עם אמירה זיאן, אמנית ומרצה המתגוררת ועובדת בכפר הדרוזי ירכא שבצפון הארץ. זיאן מתמקדת בצילומים מבוימים בהם היא מדגישה את היעלמותם של דמויות והבלטת התהליך בעזרת אובייקטים פיזיים. נשים מהחברה הדרוזית הישראלית הן בעיקר נושא האמנות של זיאן, לצד היבטים חברתיים אחרים כמו זהות ומגדר בתרבות הדרוזית העכשווית. "כאישה שמגיעה מכפר ירכא והקהילה הדרוזית", כותבת זיאן, "העבודות שלי הן תגובה לשתי הסביבות שאני קרועה ביניהן: המודרניות והמסורתיות. במרכז תהליך היצירה שלי יש מעין "במה" שאני יוצרת לסצנות המצולמות".

המפגש השני שתקיים זועבי יהיה עם סאהר מיערי, אמן העובד במדיה משולבת. מיערי מגדיר את עצמו כ"אמן בנאי", וככזה, יצירתו מבוססת על חומרי בנייה ועל מושגים מעולם הבנייה. באופן זה הוא מעלה שאלות בנושא שייכות והזדהות של פרט עם המקום, ומבקר את המציאות הפוליטית במדינת ישראל. מיערי נולד בכפר מכר, בו הוא חי ויוצר. למד במכללת הגליל המערבי ולאחר מכן במדרשה לאמנות בבית ברל. 

בשנת 2018 סיים את לימודי התואר השני בבית הספר לאומנויות באוניברסיטת חיפה. לפני שפנה ללימודים הוא עבד כפועל בניין ובעבודותיו יש עיסוק רב בנושא "הבית הישראלי" המשקף, לדעתו, את המורכבות החברתית והפוליטית במדינה. מיערי מעלה סוגיות מקומיות דרך שימוש בקונסטרוקציות ובחומרי בנייה כגון בטון, עץ וברזל, ומבקש לעורר את הצופה להתבוננות מחודשת על המקום בו הוא נמצא.   

מנאר זועבי, חומה (קדחת), 2014, מיצג ומיצב. צילום: יעקב סבן
אמירה זיאן, ללא כותרת, 2020

רולא ח'ורי בשיחות עם יארא קאסם מחאג'נה, דועאא בדראן, חנא קובטי

רולא ח'ורי
יארא קאסם מחאג'נה. צילום: Lenny Gaunt
יארא קאסם מחאג'נה

רולא ח'ורי תארח בקורס "דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית" שלושה אמנים. ח'ורי היא אוצרת, מבקרת והיסטוריונית של אמנות. בעלת תואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת חיפה, ותואר שני נוסף בכתיבת ביקורת על אמנות מבית הספר לאמנות חזותית (SVA) בניו יורק. שימשה כמנהלת האמנותית של מרכז ח'ליל סקאקיני לתרבות ברמאללה וכן מנכ״לית האגודה לתרבות ערבית בחיפה. אצרה תערוכות רבות, ביניהן "Manam"; ו- "Mapping Procession"; בביאנלה הבינלאומית בקלנדיה, 2014.

את המפגש הראשון תקיים ח'ורי עם האמנית יארא קאסם מחאג'נה, שנולדה וגדלה בכפר מועאוויה בצפון ישראל, למשפחות שגורשו מבתיהן בשנת 1948. יצירתה עוסקת בטראומות פסיכולוגיות, תרבותיות וחברתיות. יארא סיימה בהצטיינות את לימודי התואר הראשון והשני באמנות באוניברסיטת חיפה ועבודותיה זכו להכרה על ידי קרן התרבות אמריקה-ישראל (2017), פרויקט הגמר שלה בתואר ראשון זכה בהצטיינות-מקום ראשון מאוניברסיטת חיפה וזכתה בתחרות האמן הצעיר של מוזיאון הכט.

מפגש נוסף תקיים ח'ורי עם האמנית דועאא בדראן שחיה ופועלת בכאבול, הגליל המערבי. בדראן סיימה בשנת 2021 את מסלול MFA במחלקה לאמנות, אוניברסיטת חיפה. השתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות, ביניהן אורחן זיף זיף, זומו (2023) וכן הביאנלה האוטונומית לאמנות בגימנסיה העברית "הרצליה" , תל אביב (2023) באוצרותה של ח'ורי, בגלריית גבעת חביבה לאמנות, בגלריה לאמנות אום אל פחם, ועוד.

את המפגש השלישי תקיים ח'ורי עם חנא קובטי, אמן ואוצר, עובד ומתגורר בירושלים. בעל תואר ראשון בצילום (2017) ותואר שני באמנות (2019), שניהם בבצלאל אקדמיה לעיצוב ואמנות. עבודותיו של קובטי מתמקדות בשאלות של זהות לאומית וזהות היברידית, הזיכרון האישי והקולקטיבי של הפלסטינים בתחומי הקו הירוק, השפה כבת הסביבה ועוד. קובטי עוסק בווידיאו ארט, צילום ומיצבים במרחב הציבורי ומוביל פרויקטים אמנותיים רחבי היקף שבמרכזם עומד השילוב בין אמנות, חינוך וקהילה. קובטי עובד כאוצר תערוכות ראשי בגלריה אל-מרכז לאמנות עכשווית, ומנהל את מרכז פיילי לאמנות בירושלים המזרחית.

חנא קובטי
חנא קובטי
דועאא בדראן
דועאא בדראן

טלי תמיר בשיחה עם פאטמה שנאן

פאטמה שנאן, Lara, 2017
פאטמה שנאן
טלי תמיר
פאטמה שנאן

מפגש נוסף בקורס "דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית" יתקיים בין האוצרת והחוקרת הבכירה, טלי תמיר ובין האמנית פאטמה שנאן. תמיר היא מרצה בכירה בבית לאמנות ישראלית, פעלה כאוצרת גלריה הקיבוץ בתל אביב בשנים 1994 – 2004 וכאוצרת ראשית במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בשנים 2005 – 2010. כאוצרת עצמאית הציגה תערוכות במוזיאון תל אביב לאמנות, המשכן לאמנות עין חרוד, ועוד. בשנת 2022 יצא לאור ספרה "המשותף קיבוץ: אמנות מן הצד השמאלי 1978-1988".

האמנית פאטמה שנאן נולדה וגדלה בג'וליס, כפר דרוזי בצפון הארץ, חיה ויוצרת בתל אביב. שנאן מתמקדת בציור פיגורטיבי, בעיקר בטכניקה של שמן על בד. יצירותיה מתאפיינות בראייה תיאטרלית על סצנות שביימה, שהמשתתפים בהן משתייכים למעגלי חייה השונים. באמנות שלה, שנאן שואפת לפרק הגדרות מוצקות הנוגעות לציור וכן לזהויות מגדריות, לאומיות ואתניות, ולהציע הגדרות חלופיות קולחות יותר.
 
כלל ציוריה של שנאן קשורים באופן אינהרנטי לעבודת ההכנה הפרפורמטיבית שקדמה להן. ברתימת גופה עצמה בתהליך ההכנה, בוחנת האמנית את הקשר בין הפן המחשבתי לבין הפן הפיזי. שנאן מבקשת לחשוף את הצופה לא רק למדיום ציורי כי אם גם לביטוי פרפורמנס, שמביא עמו קרבה לדמות ולסצנה המתוארות בעבודה. שנאן הציגה תערוכות יחיד רבות ביניהן במוזיאון תל אביב לאמנות, ועוד. כמו כן, זכתה במספר פרסים על הישגיה האמנותיים ביניהם פרס חיים שיף לאמנות פיגורטיבית. 

הקליקו לסילבוס המלא ולהרשמה >>

דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית

קורס חדש בן 12 מפגשים החושף את האמנות הפלסטינית העכשווית. מחיר מיוחד בהרשמה מוקדמת עד לתאריך 14.9.23

כתבות נוספות במגזין של הבית >

Facebook