משא ומתן לעצירת המכירה של מוזיאון האסלאם: "לא זכור מקרה כזה בעולם, גם בהיקף וגם בחוסר השקיפות"

בימים אלה נפתחים לימודי המוזיאולוגיה בבית לאמנות ישראלית, אותם מרכזת עידית עמיחי, לשעבר מנהלת תחום מוזיאונים במשרד התרבות. השנה, באופן חריג, נדרשו עדכונים רבים בתכני הלימוד בהתאמה לאירועים חריגים שהתרחשו בשדה המוזיאלי בישראל. כמו, למשל, המכירה מהאוסף של מוזיאון האסאלם שעלתה לסדר היום הציבורי. מאמר דעה
שער-קטלוגווב
עידית עמיחי

עידית עמיחי

אוקטובר 2020 I צילום: שער קטלוג המכירה של פרטים מאוסף מוזיאון אמנות האיסלאם

לפני מספר שבועות חשף גואל פינטו בתכניתו "גם כן תרבות" את ההחלטה של המוזיאון לאמנות האסלאם למכור מספר יצירות בבית מכירות פומביות בינלאומי. על פי הטענה, הדבר נעשה על מנת לאפשר את המשך פעילותו התרבותית של המוזיאון, בשל השחיקה של קרן המוזיאון. באותה עת לא הייתי מודעת להיקף העצום של המכירה ולנדירות המוצגים שימכרו בה. עם היוודע דבר המכירה חלקתי שבחים לניהול חדשני מטיב של המוזיאון על ידי מנהלו, מר נדים שיבאן, שהגדיל את מספר המבקרים והציג אמנות ישראלית עכשווית שהתייחסה לאוסף וחשפה אותו לציבורים גדולים. אני מודה שטעיתי בהערכת חומרת האירוע. 

המכירה עתידה הייתה להתקיים בתאריך 27.10, בסותביס לונדון. בשבועות האחרונים נודעו בהדרגה היקף המכירה ופרטים נוספים והתבהר, כי מדובר על מכירה חסרת תקדים. 190 פריטים מליבת אוסף אמנות האסלאם, מתוכם שלושה דפים מכתבי יד, כולל דף קוראן נדירים ביותר, שטיח הודי שנועד להנחה סביב כס מלכות ושטיח תורכי עותומאני – שניהם נדירים מאד. גביע אמאייל וקסדה עם פיתוחים יוצאי דופן, לצד 64 שעונים מאוסף המוזיאון – מתוכם שלושה שעוני ברגה שנמצאים כעת מידי שבוע במכירות פומביות של סותביס. לדברי יו"ר ועדת אתיקה הבינלאומית של איקום, פרופ' סאלי ירקוביץ, לא זכור מקרה כזה בעולם – גם בהיקף המכירה מהאוסף וגם בהיבט של חוסר השקיפות של המכירה. בתאריך 25.10 ובעקבות הלחץ התקשורתי נודע כי ועד הנאמנים של המוזיאון לאמנות האסלאם משהה את מכירת פרטי האוסף ומתקיים משא ומתן לעצירת המכירה. 

הקונפליקט סביב המכירה הוא מקרה מבחן יוצא דופן וסוגיה מהותית שיש לדון בה, במיוחד בעידן הקורונה בו נקלעו מוזיאונים רבים למצוקה כלכלית. אלא שחשוב להדגיש: איסוף הפריטים למכירה נעשה במשך השנתיים האחרונות (ללא קשר לקורונה) בשקט וללא כל דיון ציבורי – לכן הידיעה הכתה בתדהמה את עולם המוזיאונים בישראל. כך, מצאתי עצמי השבוע מעדכנת את חומר הלימוד בהרצאה על חוק המוזיאונים אותו לומדים תלמידי האוצרות והמוזיאולוגיה של בית לאמנות ישראלית. הרבה קרה השנה: ממפת המוזיאונים של ישראל הוסר מוזיאון תפן לאמנות שנסגר בקול ענות חלושה, גניבה נפשעת התרחשה במוזיאון וילפריד ישראל וכן, נאלצתי לעדכן שמוזיאון מוכר בישראל החליט למכור אוצרות מהאוסף, הוא המוזיאון לאמנות האסלאם. 

 להלן פריטים מהמכירה שתתקיים החודש, כפי שפורסמו בקטלוג סותביס שהגיע לידינו >>

+ קליק לעיון בקטלוג המכירה

נכון הוא שתקציב משרד התרבות למוזיאונים נמוך מדי, במידה שהיא ראויה לכל גינוי. תקציב זה אינו מאפשר התנהלות תקינה ועמידה בדרישות חוק המוזיאונים הישראלי ודרישות האתיקה והסטנדרטים ברמה הבינלאומית. אולם, מצב חמור זה אינו מצדיק התנהלות לא שקופה, לא אתית, שבמידה רבה מתנערת מן האחריות הציבורית של המוזיאון, לא נותנת הזדמנות למציאת פתרונות אחרים שישאירו את המוצגים בישראל. יכלו להיות פתרונות אחרים, אני מאמינה.  

בתקופת עבודתי כמנהלת מחלקת המוזיאונים בישראל אירע לא פעם שמוזיאונים נקלעו למצוקה כלכלית חמורה. באמצעות פנייה מיוחדת למשרד האוצר זכו המוזיאונים לסיוע נקודתי. כך, למשל, קיבל מוזיאון ינקו דאדא בשעתו תקציב מיוחד למיגון בעקבות השריפה בעין הוד, מוזיאון באר שבע לתרבות האסלאם זכה בכמה מיליוני שקלים כדי להפוך את המסגד למוזיאון בהוראת בג"צ. מוזיאוני אמנות בישראל שלא יכלו לממן ביטוח ליצירות מופת, עקב היותנו מדינה בסיכון, זכו בתמיכה מיוחדת למימון תערוכות יקרות ערך, ועוד.

במקרה של המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים נודע לבית לאמנות ישראלית כי לא הוגשה בקשה שכזו, לא התבצעה התראה למשרד התרבות שקיימת מצוקה או בעיה (אמיתית! כספי הקרן השוויצרית התומכת במוזיאון מאז הקמתו נשחקו ואוזלים). יתרה מכך – לאחר שהדברים כבר היו לכאורה מוסכמים, והמוצגים בדרכם לבית המכירות הבינלאומי – מנהל המוזיאון התראיין ברדיו ובישר לגואל פינטו על המכירה, ובגלי צה"ל התראיין ואף זכה לברכת "הצלחה" במכירה. ומכאן הכל היסטוריה. 

מדינת ישראל הצעירה זכתה במשך השנים לתרומות של אוספים נדירים, אוסף אמנות האסלאם הוא מהמשובחים בעולם, כך גם אוספים נוספים במוזיאון ישראל ובמוזיאונים נוספים ברחבי הארץ. גם אוסף מוזיאון אמנות המזרח הרחוק במוזיאון וילפריד ישראל בקיבוץ הזורע, ממנו התבצעה גניבה מוזמנת, היה יוצא דופן באיכותו. אין מילים לבטא את הזעזוע והכאב לאחר שבחודש אוגוסט האחרון הפורצים פתחו את הדלת וליקטו את הפריטים שצוינו להם ברשימה, את שאר המוצגים זרקו על הרצפה.

בשני המקרים יש כאן איבוד נכסים חשובים. למוזיאון מוכר יש מחויבות לציבור ומחויבות על פי חוק ועל פי האתיקה להגנת האוספים, לשמירה על האוספים ולהבטחת ההגנה עליהם למען הדורות הבאים. למוזיאון מחויבות לשמר ולשמור על האוספים כנכסי תרבות. האוסף אינו בבעלות של מוזיאון מוכר כגוף פרטי, אלא כגוף עם מחויבות ציבורית.  מנהלי המוזיאונים מחויבים כלפי הציבור להתריע בפני משרד התרבות, מועצת המוזיאונים והציבור על מצוקה שיכולה למנוע מהם את השמירה על האוסף לטובת הציבור בישראל. לכן, מנהל מוזיאון האסלאם צריך היה, לפחות להבטיח שיתקיים שיח ציבורי לפני שהדברים הופכים למעשה עשוי. 

מתוך היכרות אישית אני יודעת שהמוזיאונים יקרים לליבם של מנהלי ועובדי המוזיאונים. הם נאבקים יום יום במצוקות כלכליות ונאבקים להישרדות ולפעילות ראויה. למרות מיעוט התקציבים ומיעוט התרומות מתקיימת פעילות מבורכת של למעלה מ-400 תערוכות בשנה, למעלה מ-800,000, הדרכות חינוכיות לילדים ונוער בשנה, עשרות קטלוגים וספרים לאמנים ישראלים ועוד. במקרה של מוזיאון האסלאם – אחת המטרות לגיוס הכספים שהצהיר עליהם מנהל המוזיאון היא הבטחת פעילות בין-תרבות, רב-תרבותית, חינוכית. זוהי בהחלט פעילות חשובה. ולמרות זאת, השאלה חייבת הייתה להישאל גם ברמה הציבורית: באיזו מידה ועד כמה חשובה יותר הפעילות הרב תרבותית, החינוכית, הרב דורית, מן השמירה והגנה על האוסף לשמו נולד והוקם המוזיאון, והאם בשמה נכון להוציא למכירה חלק ניכר כל כך מהאוסף.  

"למוזיאון יש מחויבות לציבור על הגנת האוספים, על שמירתו והצגתו כהכנה בין דורית. למוזיאון מחויבות לשמר ולשמור על האוספים כנכסי תרבות. האוסף אינו בבעלות פרטית של מוזיאון.  לפחות היה צריך לעשות שיח עם הציבור"

לאחר שנודע היקף המכירה של מוזיאון אמנות האסלאם, הוציאה מנהלת מחלקת המוזיאונים במשרד התרבות, הגב' שירית קסין, מכתב למנהל מוזיאון האסלם מר נדים שיבאן. במכתב היא מבקשת תשובות ואינה מסתפקת בשימוש שעשה המוזיאון בתקנה 12 לתקנות הקבועות לפי חוק המוזיאונים. תקנה זו מאפשרת מכירת יצירות מהאוסף בנסיבות מסוימות. שיבאן מתבקש להציג את הנימוקים למכירה ומנהלת המחלקה מבהירה כי היא תשקול אם להמליץ לשר התרבות לקצץ במחצית התמיכה השנתית של המוזיאון באופן חד פעמי, כסנקציה, אם יתברר שהייתה בהחלטה משום הפרה של החוק, ותבקש גם לברר את דרכי התנהלותו כמוזיאון מוכר.

קראו את המכתב שנשלח ממשרד התרבות עם חשיפת דבר המכירה >

בסך הכל זה סיפור מאד עצוב. המוזיאונים לא עומדים בראש סדר היום של מדינת ישראל. ייתכן שאיבוד נכסי תרבות לא מעניין דיו את הציבור שעסוק כעת בהישרדות ממש. נראה שגם הנהלת המוזיאון לא סברה שיש עניין ציבורי באוסף הנדיר שלהם, עוד קודם משבר הקורונה. עובדה שהם לא הגישו בקשה לעזרה, לא ניהלו דיון ציבורי בנושא – גם הם עסוקים בהישרדות.  העונש שמשרד התרבות מאיים בו עלול להחריף את הבעיה. אבל, טוב עושה המשרד שנוקט בהליכים המחייבים את המוזיאון לעצור ולבחון את המצב שנוצר וייתכן שמעז עוד יצא מתוק. 

"העונש שמשרד התרבות מאיים בו עלול להחריף את הבעיה, אם אכן יתברר כי המוזיאון זקוק לתמיכה כספית גבוהה יותר כדי לאפשר את קיומו. אבל, טוב עושה המשרד שנוקט בהליכים המחייבים את המוזיאון לעצור ולבחון את המצב שנוצר וייתכן שמעז עוד יצא מתוק" 

אנחנו מחויבים לדורות הבאים. מי יודע לאן יתגלגלו אוצרות מוזיאון האסלם, אם אכן יימכרו. האם יזכו שוחרי התרבות בארץ ובעולם ללמוד וליהנות משכיות חמדה אלה או שאוצרות אלה יגיעו לבתיהם של אספנים פרטיים וייעלמו מהמוזיאונים. האם ישובו התורמים הגדולים לתרום אוספים למוזיאונים בישראל כאשר הם מבינים שאנחנו לא יודעים לשמור עליהם, שהמדינה לא מעריכה אותם. מה עתיד המוזיאונים בישראל אם מנהלי המוזיאונים פועלים מתוך ייאוש ולא מקיימים את המטרה החשובה ביותר לשמה הוקמו: הגנה על האוספים. משרד התרבות מחויב לסייע למוזיאונים, להילחם בעבורם על התקציבים המתאימים ולהעמיד להם את הסיוע המקצועי המתאים על מנת שנצליח, כחברה, לשמור על נכסי התרבות במדינת ישראל לדורות הבאים.

לקריאת כתבות נוספות במגזין של הבית >

Facebook