ואלס עם קישקה וטריינין

איור וקומיקס ישראלי
27 באפריל עד 6 ביולי 2021
11 מפגשים בימי ג', 17:00 – 18:30
הקורס ידון בהתפתחות תחומי האיור, הקומיקס והקריקטורה בהקשרים היסטוריים עולמיים ומקומיים ותפקידו של המאייר כיוצר במארג התרבותי, אמנותי ופוליטי בישראל ומחוץ לה.
מנחים: עמית טריינין ופרופסור מישל קישקה
אורחים.ות: זאב אנגלמאייר, ליאורה גרוסמן, רותו מודן, מרב סלומון, דוד פולונסקי
*המלצת קריאה: ראיון עם מישל קישקה על קריקטורה וחופש הביטוי
עלות הקורס:
בוגרי תכניות מלאות של הבית לאמנות ישראלית: 900 שקלים
תלמידים ותיקים בבית לאמנות ישראלית: 1,000 שקלים
תלמידים חדשים בבית לאמנות ישראלית: 1,100 שקלים
*הנרשמים.ות לקורס מקבלים גישה לאתר אקדמית מקוונת אליו עולות הקלטות של הרצאות לצפייה חוזרת וכן חומרים משלימים
Q & A: הקליקו לשאלות ותשובות על למידה בבית לאמנות ישראלית
"ואלס עם אנה" נקודות דרך בעבודתו של המאייר דוד פולונסקי. המפגש הראשון מאפשר הצצה לעולמו של המאייר זוכה פרסים דוד פולונסקי, שבין עבודתיו ניתן למצוא את הסרטים "ואלס עם באשיר" ו"כנס העתידנים והנובלה הגרפית "אנה פרנק היומן הגרפי" . טריינין ישוחח עם פולונסקי על נקודות מפתח בעבודתו לאורך השנים ועל שני הפרויקטים האחרונים בהם מעורב: איוריו לסרטו החדש המונפש של הבמאי גידי דר "אגדת חורבן" ועל עבודתו האחרונה לספרה החדש של זוכת פרס ישראל הטרייה, נורית זרחי בהוצאת כנרת.
* המפגש יצולם לסרט דקומונטרי על פולונסקי לערוץ 11. לקריאת ראיון עם במאי הסרט אופיר טריינין
איור ישראלי והזירה הבינלאומית: בשנים האחרונות האיור הישראלי זוכה להצלחה מחוץ לגבולות המדינה ומאיירים רבים זוכים לפרסום מעבר לים. אחת הבולטות בהן היא הקומיקסאית עטורת הפרסים רותו מודן. מודן תתארח ותספר על עבודתה האחרונה על הנובלה הגרפית "מנהרות" . נשוחח עם מודן על הזווית הישראלית בעבודתיה וכיצד זו מתורגמת ומשתקפת בעינים בינלאומיות.
גמלים בקיבוץ האם יש דבר כזה איור ישראלי?
המאיירת וחוקרת האיור הישראלי ליאורה גרוסמן תספר על תחילת האיור הישראלי האידאלים המשתנים שהגדירו את נושאי האיור כגון: השפעת מוצאם של המאיירים הראשונים, התפתחות דמותם של ילד העיר והכפר באיורים מקום המדינה וכיצד התפתחות עולם הדפוס השפיע על התחום. גרוסמן היא מאיירת, סופרת חוקרת איור ישראלי, אוצרת תערוכת "אני מכאן" – רטרוספקטיבה של איור ישראלי ומקימת "מאיירימים" בית ספר מקוון לאיור.
אייר לי קטסטרופה: איור נתפס כתחום שבד"כ מתקשר לספרי ילדים, אלא שבשנים האחרונות אנו עדים לפריחה בתחום הספרות החזותית המתקיימת בטווח שבין הנובלה הגרפית ל’פואטיקה החזותית’ המאופיינת בכך שתוכן הספר מובא בעיקר באמצעים חזותיים. בהרצאה נציג כיצד נושאים כמו פחדים, זוגיות, מחלות, מוות, בגידות ועוד באים לידי ביטוי ברומנים גרפים וספרות חזותית.
סיפור חייה של שושקה – מדמות מאוירת למנהיגה חברתית.
"כן באנו להנות" על האסקפיזם באיור. על נעימות כתפיסה אסטרטגית באיור ובחירה בפסיכולוגיה החיובית באיור בהתאם להשקפת עולמו של אלן דה בוטון ובעבודות של המנחה עמית טריינין.בהרצאה יוצגו עבודות של מאיירים בינלאומים וישראלים נוספים כמו מאירה קלמן, אנדראה דקיוני, אריק קארל ואחרים.
תולדות הקומיקס המערבי (אמריקה ואירופה)
סקירה היסטורית על התפתחות הקומיקס המודרני מסוף שמאה ה-19 ועד היום, עם דגש על היוצרים החשובים שהטביעו את חותמם על כל שדה הקומיקס. ההרצאה מלווה בדימויים רבים והקשרים היסטוריים ואמנותיים. הרצאה חובה לביסוס הידע בתחום.
הרומן הגרפי העכשווי.
הרומן הגרפי, סוגה חדשה יחסית בשדה הקומיקס והספרות כאחד, זוכה לפריחה ולעדנה במאה הנוכחית. ״מאוס״, הרומן הגרפי של ארט שפיגלמן שיצא לאור בניו יורק ב-1986היה ללא ספק החלוץ בתחום. הוא קןמיקס אוטוביוגרפי על השואה ועל הדור השני הפונה לקהל בוגר. אין בו לא גיבורי בטייטס וגלימה ולא הומור. הספר זכה בפרס פוליצר היוקרתי ופתח את השער לכל היוצרים שבאו אחריו. רומנים גרפיים קיבלו מאז מקום של כבוד על מדף הספרים.
השואה בקומיקס העולמי.
מאז מלחמת העולם השנייה נוכחות השואה בקומיקס העולמי תופסת חשיבות גוברת ועולה. נקודת המפנה בנושא הינו ללא ספקיצירת המופת ״מאוס״ של ארט שפיגלמן. בצרפת, ארה״ב ויפן וכמובן גם בארץ, יוצרים רבים מטפלים בשואה מזוויות מגוונות, היסטוריות ואישיות. סקירה של היצירות המשמעותיות ועל השפעתן.
קריקטורות וחופש ביטוי.
הקריקטורה הפוליטית מלווה את העיתונות כחלק אינטגרלי מראשית התפתחותה. קריקטוריסט הוא פובליציסט שמבטא דעה בצורה חזותית. אבל במאה הנוכחית קריקטורות של הנביא מוחמד בעיתון דני עוררו מהומות עם הרוגים, בוצע טבח מזעזע במערכת השבועון הפריזאי הסאטירי שארלי הבדו, העיתון ניו יורק טיימס החליט להפסיק לפרסם קריקטורות בעקבות גל תגובות ברשתות החברתיות. השאלה היא מי יגדיר את גבולות חופש הביטוי, החוקים, העורכים, הקריקטוריסטים עצמם, ההמון הזועם, הטרור?
"הדור השני: דברים שלא סיפרתי לאבא" – קישקה יחשוף את מאחורי הקלעים של ספרו שתורגם לשפות רבות בעולם ונמצא בימים אלה בעיצומה של אדפטציה לסרט אנימציה. שני סרטים דוקומנטריים כבר נוצרו עקב הספר ועבודות תזה נכתבו עליו באוניברסיטאות בארץ, בארה״ב ובגרמניה.
לאור המצב: הקורס נדחה
10 מפגשים
ימי שלישי
ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה, דועאא בדראן, פרופ' ציבי גבע, ד"ר עיסא דיבי, מנאר זועבי, אמירה זיאן ,רונן זן, רולא ח'ורי, מריה סאלח מחאמיד, נרדין סרוג'י, פרופ' אסד עזי, יארא קאסם מחאג'נה, סאהר מיעארי, חנא קובטי, פאטמה שנאן, טלי תמיר
למידה מקוונת
סמסטר א', תשפ"ד
12 מפגשים
ימי ראשון
מרצה: טלי תמיר. אורח: יגאל צלמונה
למידה היברידית
סמסטר א', תשפ"ד
12 מפגשים
ימי ראשון
מרצה: ד"ר קציעה עלון
אורחים: ליאור גריידי, ד"ר יאלי השש, מוטי מזרחי, אלי פטל, פרופ' חביבה פדיה, תמיר צדוק, מוש קאשי, שולה קשת, חן שיש, פרופ' יהודה שנהב-שהרבני, שרון תובל
למידה היברידית
סמסטר א', תשפ"ד
8 מפגשים וסיור
ימי שלישי
מרצה: ד"ר סמדר שפי. אורחים: אליהו אריק בוקובזה, יקיר בן-משה, פרופ' אריאל הירשפלד, אסתר כהן, תומר ספיר, אינגה פונר קוקוס
למידה מקוונת