רעות ברנע
מאי 2025. דימוי: הילה בן ארי, מִשְמָר, 2025. מתוך הוידאו. צילום: אביגיל שפרבר
למעלה מעשור שהאמנית הילה בן ארי משלבת בעבודותיה בין עולם האמנות הפלסטית (בעיקר וידיאו) לבין עולם הגוף, התנועה והמחול. "זה לא היה מתוכנן", היא מספרת. "אפילו לא ברמת משאלת לב. לא הגעתי מעולם המחול. דברים התגלגלו מפרויקט לפרויקט והעבודות התפתחו בהדרגה לתוך העולם הזה". בן ארי תשתתף בקורס "מבמת המחול למוזיאון ואל חוצות העיר" שייפתח בסמסטר הקרוב בבית לאמנות ישראלית בהנחייתן של דרורית גור אריה ורותי דירקטור. במסגרת הקורס תקיים בן ארי גם סיור מודרך מיוחד לתלמידים בתערוכתה החדשה שתפתח בשבוע הבא (13.5) בגלריה אחד העם 9 של סמינר הקיבוצים (אוצרת: דרורית גור אריה).
"התחלתי לעשות וידיאו מתוך עיסוק בתנועה שמתרחשת בתוך מגבלה, כזו שבקושי יכולה להתקיים", היא מספרת. "תכנית לפסל שלא יצא לפועל, התגלגלה לעבודת וידיאו שהדמות שמופיעה בה מצויה בתווך שבין תנועה לסטטיות. מתוך המקום הזה התחלתי לפתח את עבודות הוידאו הראשונות שלי, שבהן הגוף ניצב במנחים סטטיים על קצה גבול היכולת, במעין מצב תמידי של מופע".
בתערוכה "נעמה: מחווה לנחום בנארי" שהציגה במשכן לאמנות עין חרוד ב-2015 (אצרה: גליה בר אור), ובה יצרה מחווה לאחיו של סבה על בסיס מחזה שכתב בשנות ה-50, עבודת הווידיאו התרחבה לכמה ערוצים והחלל החל לקבל מאפיינים של במה. "אני קוראת לזה כוריאוגרפיה מרחבית", אומרת בן ארי. "היא לא מתרחשת על ציר הזמן. הצופים לא מגיעים למופע שיש לו התחלה, אמצע וסוף. הגוף של הפרפורמרים כמו נמצא באופן תמידי במרחב, והקהל יכול לשוטט ביניהם, להתקרב, כמעט לגעת. החוויה הגופנית של הצופה הופכת להיות חלק מהעניין".
"אני קוראת לזה כוריאוגרפיה מרחבית. הצופים לא מגיעים למופע שיש לו התחלה, אמצע וסוף. הגוף של הפרפורמרים כמו נמצא באופן תמידי במרחב, והקהל יכול לשוטט ביניהם"
מאז מייצרת בן ארי כוריאוגרפיות לעבודות, אבל לרוב הן לא כאלה במובנן המקובל מעולם המחול. "בתערוכה בעין חרוד שבה הופיעה קבוצה גדולה (50 איש היו על הסט) נעזרתי בכוריאוגרפית שולי אנוש לקטעים שבהם נדרשה כוריאוגרפיה של קבוצה גדולה, אך רוב העבודה מבוססת על כוריאוגרפיה שלי. בעבודה יצרתי קריאה חדשה, ובה נעמה, שמוצגת כשולית במחזה, הופכת לדמות מרכזית. המחשבה היתה לעבוד עם המבנה של המחזה המקורי, אבל גם כל הזמן לפרק אותו. ליצור את העלילה דרך פרגמנטים כמעט קפואים, שהתנועה שלהם כוללת רק החזקה סטטית ורעד. לספר את הסיפור מתוך הממד הגופני"
בתערוכה הגדולה הבאה שלה, "תנועה בין קווים שבורים – מחווה להדה אורן | בעקבותיה", שהוצגה במוזיאון הרצליה ב-2017 (אצרה: טל יחס), יצרה בן ארי דיאלוג עם העבודות של הכוריאוגרפית הישראלית הדה אורן (1935-2008). "מתוך גוף העבודה שהדה יצרה בשנות ה-70, בחרתי מספר תנועות שהרגשתי שהן נושאות עבורי משמעות ועבדתי איתן ובהשראתן. מיצב וידאו כלל 11 הקרנות שהיו פזורות בחלל התערוכה. בכל הקרנה הופיעה ג'סטה אחת שרצה בלופ, והכוריאוגרפיה הכוללת התגבשה דרך השיטוט בחלל, בין התנועות המבודדות. קטעי הוידאו צולמו במרחבים שונים של פנים וחוץ, וחלק מהם צולמו על במה, שהפכה להיות עבורי דימוי משמעותי. מצד אחד במה היא המרחב האופטימלי לנוכחות ונראות, אבל יש בה את החלק האחורי, זה שנשאר סודי וחסוי".
"מצד אחד במה היא המרחב האופטימלי לנוכחות ונראות, אבל יש בה את החלק האחורי, זה שנשאר סודי וחסוי"
בתערוכה "קול הקורא אל עצמו" שהציגה בבית אנה טיכו של מוזיאון ישראל ב-2022, הציגה מיצב וידאו רב-ערוצי שבו היא מתייחסת למגזרות הנייר של האמן משה רייפר (1985-1907). "דרך הדיאלוג עם העבודות של רייפר הרגשתי שאני מרחיבה את התנועתיות שלי. אל מול ההחזקה שאני כל כך עסוקה בה, נכנסו אלמנטים של קריסה והתפרקות. ונכנס גם האור, כאלמנט שחושף ומחזק, אך יכול גם להכניע. חומר מרכזי נוסף בעבודה הוא הנייר, שמופיע אצלי במדיות אחרות, כמו פיסול וחיתוך נייר, ובעבודה הזו לראשונה נכנס לתוך מערכת היחסים עם הגוף. כך שהתערוכה כולה היתה מבוססת מבחינתי על כוריאוגרפיה של שלושה מרכיבים: גוף, נייר ואור".
"אמנות לא עושים ממקום שבו מתקבעים ועומדים יציב. אני אוהבת את ההצלבה הזו בין התחומים, והייתי רוצה לחשוב על המשך היצירה שלי באופן הכי רחב.
"לא להשתייך לקטגוריות, אלא להיפתח להרפתקאות נוספות ולכל מה שירגיש לי שאני צריכה, כדי לשאול את השאלות שמעניינות אותי"
ב-2023 הוזמנה בן ארי ליצור פרויקט עבור להקת המחול של חוזה לימון (Limón Dance Company) מניו יורק. לימון, שנפטר ב-1972, היה מחלוצי המחול המודרני, ואחרי מותו ממשיכה הלהקה להופיע עם יצירותיו ובמקביל לפתח פרויקטים עם כוריאוגרפים עכשוויים במטרה להרחיב את הדיאלוג. "דנטה פוליאו, המנהל האמנותי של הלהקה, הזמין אותי לפתח פרויקט עבור הלהקה. זו היתה הפעם הראשונה שהלהקה מזמינה יוצרת שמגיעה מתחום האמנות החזותית ולא מעולם המחול. רב-התחומיות מאוד עניינה אותם".
בן ארי בחרה ליצור דיאלוג עם יצירה איקונית של לימון משנת 1949, המבוססת על המחזה "אותלו" של שייקספיר. במקור, היצירה כללה ארבעה רקדנים שגילמו דמויות ראשיות במחזה – אותלו ויאגו ונשותיהם – דסדמונה ואמיליה. "ביצירה שלי הוצאתי את התפקידים הגבריים ונשארתי רק עם תפקידי הנשים", היא מספרת, "אבל יצרתי הכפלה. בעבודה יש שתי רקדניות בלייב ושתי רקדניות בווידיאו. הן מופיעות בו זמנית על הבמה ומבצעות יחד כוריאוגרפיה משותפת. עניין אותי לבחון את התנועות של התפקידים הנשיים, שביצירה המקורית נתמכות ע"י הרקדנים הגברים או מגיבות אליהם. ניסיתי לבדוק מה קורה להן בלי התנועות של הגברים שהיוו את השלד. מה קורה לתנועה הנשית ה'אילמת'. יצרתי מעין עלילה חדשה, דרך קשב לתנועות האילמות האלו, מעין ניסיון לחלץ מהן קול, להבין את הסיפור שלא נשמע. יצרתי כל מיני שיבושים בתוך הרצף הנרטיבי. יש תנועות שמגיעות מהסוף ומהדהדות כבר בהתחלה. לקחתי תנועות מסוימות מהיצירה של לימון אבל הקפאתי ושיבשתי אותן. זה איפשר לי לספר את הסיפור מפרספקטיבה חדשה".
"עניין אותי לבחון את התנועות של התפקידים הנשיים, שביצירה המקורית נתמכות ע"י הרקדנים הגברים או מגיבות אליהם. ניסיתי לבדוק מה קורה להן בלי התנועות של הגברים שהיוו את השלד. מה קורה לתנועה הנשית האילמת"
המופע עלה בכורה ב-NYLA בניו יורק בדצמבר 2023. "זה היה מאוד מרגש ליצור עבודה ללהקת מחול כל כך ותיקה ומבוססת ולגבש דיאלוג עם יצירה שהיא איקונית בעולם המחול. יכול להיות שאם הייתי מגיעה מתחום המחול, הייתי חוששת לבחור בה. כשהעבודה הוצגה, זה היה חודשיים לתוך פרוץ המלחמה. המופע נמצא עכשיו בתוך הרפרטואר של הלהקה, אבל לא ברור לגמרי מה יהיה הטיימינג הנכון להעלות אותו שוב".
ב"מִשְמָר", תערוכת היחיד שלה שתפתח בשבוע הבא (13.5) בגלריה אחד העם 9 של סמינר הקיבוצים (אוצרת: דרורית גור אריה), משלבת בן ארי לראשונה בין תנועה וטקסט. "החלל בתערוכה מתפקד על הציר שבין חדר אינטימי לבין מרחב של במה. הצופים והצופות שנכנסים לחלל נמצאים בתוך המרחב של המופע, שאפשר אפילו לקרוא לו 'מופע וידיאו'".
הדמויות, כמו במיצבי הווידיאו האחרונים, מוקרנות בגודל אנושי של 1:1. על המסך המרכזי מופיעות שלוש דמויות: השחקנית אביגיל אריאלי מבצעת מונולוג שהוא כמו הוראות הנחיה אל הגוף. היא נכנסת ויוצאת מהבמה, ולסירוגין חוברות אליה המשוררת יערה שחורי שמקריאה ממספר שירים שלה, והמוזיקאית אור אדרי שמבצעת שני שירים שלה. במקביל, מופיעות שתי רקדניות בשני מסכים נפרדים, אחת שוכבת ואחת עומדת. "העבודה עוסקת בגוף ובמצבי טראומה כשהמופע התנועתי והקולי מתפקד כמו מערכת פרגמנטרית, שלעיתים מתלכד ולעיתים מתפרק".
"העבודה עוסקת בגוף ובמצבי טראומה כשהמופע התנועתי והקולי מתפקד כמו מערכת פרגמנטרית, שלעיתים מתלכד ולעיתים מתפרק"
המקום הרב-תחומי שיצרה לעצמה במהלך השנים, מספרת בן ארי, הוא זה שהיא מרגישה הכי פוריה בו. "כל פעם שאני מגלה עוד איזה ענף, אני מרגישה שהרגל שלי דורכת במקום לא יציב. התחושה הזאת מאתגרת אותי. אמנות לא עושים ממקום שבו מתקבעים ועומדים יציב. אני אוהבת את ההצלבה הזו בין התחומים, והייתי רוצה לחשוב על המשך היצירה שלי באופן הכי רחב. לא להשתייך לקטגוריות, אלא להיפתח להרפתקאות נוספות ולכל מה שירגיש לי שאני צריכה כדי לשאול את השאלות שמעניינות אותי".
לכתבות נוספות במגזין של הבית >