הקורס סוקר מגמות שונות בייצוג נשים ונשיות באמנות היפנית מהעת המסורתית, המציגה מבט גברי על האישה, דרך התעוררות הפמיניזם ביפן וביטויו בשדה האמנות, ועד ליצוגי נשים ונשיות באמנות יפנית עכשווית.
בין שלל הנושאים: "על קוצו של חוט – חוטים באמנות היפנית"; אמניות יפניות בשנות ה-60 של המאה ה-20; מפגש פסגה בין ניקי דה סן פאל וקוסמה יאיואי ועוד.
מרצה: ד"ר אתי גלס גיסיס
אורחת: נלי אגסי
למידה משולבת: באקדמית ת"א יפו ובמקביל בזום
מחיר רגיל: תלמיד חדש – 750 ש"ח I תלמיד חוזר – 680 ש"ח הנרשמים.ות מקבלים גישה למערכת אקדמית מקוונת ובה הקלטות של ההרצאות למשך שבועיים, והמלצות לקריאה.
שפה משלה
מהי שפה יפנית נשית וכיצד היא נבדלת מזו הגברית. ביטויי שפה (כתובה, מדוברת ושאינה מדוברת) במדיות השונות של האמנות היפנית.
29/5/2026
כחוט השערה
נשים אמניות הפורצות סטריאוטיפים של נשיות באמצעות שימוש בחוטים ופעולות אמנותיות של אריגה ורקמה.
5/6/2026
פורצות גבולות
נשים אמניות בשנות ה-60 של המאה ה-20. מקומן של נשים אמניות יפניות בסצנת האמנות האמריקנית והיפנית.
12/6/2026
יוקו, דאדא וזן
עקרונות של דאדא וזן ביצירותיה של יוקו אונו. בהמשך לשיח על נשים פורצות דרך, יתמקד השיח ביצירותיה של יוקו אונו והזיקה ביניהן למחשבה היפנית והמערבית.
19/6/2026
9 שמלות אורחת: נלי אגסי
משמעות השמלה באמנות והפיכתה לכלי ביטוי אמנותי בישראל וביפן.
26/6/2026
מפגש פסגה
פגישה וירטואלית בין יאיוי (קוסמה) לניקי (דה סן פאל). בהפרש של שנה נולדו שתי אמניות פורצות ומכתיבות דרך בשני מקומות מרוחקים, יפן וצרפת. מחד גיסא, לכל אחת שפה אמנותית ייחודית ומאידך, קווים רבים משותפים.
3/72026
מקינצוגי ועד צלקת – גוף וכאב
גוף נשי וכאב דרך עיניהם של אמנים – גברים ונשים – יפניים. מקומה של הצלקת במניפסט הנשי.