מהתבוננות לכתיבה
סדנת כתיבה על אמנות
21 במרץ – 9 במאי 2024
6 מפגשים כפולים בימי חמישי, 16:00 – 19:00
מנחה: פרופ' דרור בורשטיין
הסדנה מלאה, לרשימת המתנה שלחו מייל: liatli@mta.ac.il
בסדנה זו נשלב התבוננות מודרכת עם כתיבת טקסטים על ציורים מאוסף המוזיאון ודיון ביקורתי בטקסטים האלו. הנחת המוצא של הסדנה היא שהתבוננות אינה פעולה טבעית בתקופתנו, שפועלים בה כוחות שונים כנגד ההתבוננות.
התבוננות היא מילה הקרובה לבִינה, ויש בה שהות, עיון, תבונה – ובמילים אחרות שיחה קרובה ודרוכה עם יצירת האמנות. בסדנה לא נעסוק בכתיבת רקע (היסטורית או תיאורטית) על היצירה, אלא במפגש ישיר עם היצירה כפי שהיא מגלה את עצמה לעינינו.
המפגשים יכללו דיונים עקרוניים על המפגש ביצירת אמנות, התבוננות מודרכת בציורים במוזיאון, ודיון במתכונת של סדנת כתיבה על כתיבת המשתתפים.
הסדנה תכלול שישה מפגשים של 3 שעות כל אחד (כולל הפסקה קצרה).
מנחה: פרופ' דרור בורשטיין
למידה פרונטלית, במוזיאון ת"א לאמנות, הספרייה לאמנות על שם מאיר אריסון, תרומת הקרן המשפחתית על שם תד אריסון.
* דמי ההשתתפות אינם כוללים כניסה למוזיאון ואנו ממליצים למשתתפים לרכוש מנוי שנתי למוזיאון תל אביב שיאפשר להם כניסה חופשית והמשך עבודת כתיבה גם בין המפגשים ולאחריהם.
** סדר המפגשים בתכנית נתון לשינויים בהתאם להתקדמות.
עלות הסדנה: 2,200 ש"ח.
לעלויות הקורסים ולמדיניות ביטולים לחצו כאן
מהי התבוננות גרועה; מהי יצירת אמנות ומהו מפגש נכון בה (בעקבות מחשבת הציור הסיני הקלסי ודיוויד הינטון); איך רוצה יצירת האמנות שנדבר עליה; יצירת האמנות כחלום שהתגשם ודיבור על יצירת אמנות מול דיבור עם יצירת אמנות (בעקבות מחשבת החלום של ג'יימס הילמן); הנחיות מעשיות להתבוננות ביצירת אמנות.
תזכורת קצרה להנחיות המעשיות; כתיבה קבוצתית על ציור אחד מאוסף מוזיאון תל אביב (הקבוצה תתחלק לשניים וכל מחצית תכתוב על אחד משני ציורים מסוימים); התכנסות ודיון ראשוני בטקסטים; בבית – עיבוד הטקסטים ומשלוח למורה.
דיון בטקסטים שנשלחו; מפגש שני (קצר יותר) עם הציור הנ"ל לשם עיבוי ושיפור הטקסט (קריאה מומלצת מראש: Between Two Colmars מאת ג'ון ברג'ר).
תזכורת קצרה להנחיות המעשיות; כתיבה על ציור נוסף; התכנסות ודיון ראשוני בטקסטים; בבית – עיבוד הטקסטים ומשלוח למורה.
הצגת אפשרויות נוספות של כתיבה על אמנות בעקבות דוגמאות מופת: מכתבים (בעקבות רילקה על סזאן), הייבּוּן, מסה אינטימית (בעקבות שרה בריטברג-סמל על דליה אמוץ); ניתוח סמיולוגי (בעקבות רולאן בארת); שירה על אמנות (אקפרסיס).
קריאה בכתיבת המשתתפים, עבודת עריכה משותפת.
לעלויות הקורסים ולמדיניות ביטולים לחצו כאן
סמסטר א', תשפ"ו
6 מפגשים, סרט ו-2 סיורים
ימי שלישי
מרצה: ד"ר סמדר שפי. אורחיםות: פרופ' שרון יערי, פרופ' יעל מוריה, בעז נוי
למידה מקוונת
סמסטר א', תשפ"ו
11 מפגשים
ימי ראשון
ליווי וייעוץ: יגאל צלמונה
מרצים: יעל ברתנא, פרופ' ציבי גבע עם האדר' אמנון רכטר, ד"ר אמיתי מנדלסון עם הדסה גולדויכט, רותי דירקטור עם הסופרת מאיה ערד, צאלה קוטלר הדרי, יונתן הירשפלד, מירה לפידות, נירית נלסון, פרופ' דורית ריינס
למידה היברידית
סמסטר א', תשפ"ו
10 מפגשים
ימי שלישי
מרצה: ד"ר נגה ברנשטיין. אורחיםות: אנדי ארנוביץ, ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה, גלית גאון, גיל יפמן, גלי כעני, עידו מיכאלי, יובל עציוני, ד"ר מיטל פלג מזרחי, ד"ר דוד שפרבר
למידה מקוונת
סמסטר א', תשפ"ו
11 מפגשים
ימי ראשון
מרצה: ד"ר טלי תמיר. אורח: יגאל צלמונה
למידה היברידית