אמנות וידאו במזרח התיכון

line
הכרות עם גופי עבודה של אמני וידאו ומיצב בולטים ממצרים, לבנון, איראן וישראל שנותנים ביטוי בעבודתם לתהפוכות הפוליטיות ולחוסר הוודאות האזורי
20 במאי – 8 ביולי 2025
8 מפגשים, בימי ג' 19:00 – 20:30
מרצה: נבט יצחק. אורח: ד"ר אהד זהבי

הקורס מתמקד בפרקטיקות של אמנות עכשווית תוך בחינה של אמנים פעילים ומוסדות תרבות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, ומתן דגש עיקרי על עשייה אמנותית בתחום הוידאו והמיצב באזור.

הקורס יבחן באופן ביקורתי את תפקיד התרבות בתקופה של קונפליקט וגלובליזציה, ואת מעמדה של היצירה האמנותית העכשווית כמשקפת תהליכים היסטוריים, מייצרת הקשרים בין העבר להווה, ואף מעצבת נראטיבים חלופיים בעידן של תהפוכות פוליטיות, אי-שקט חברתי, אקטיביזם פוליטי וחוסר וודאות אזורי. בהקשרים אלו, נבחן את גוף עבודותיהם של אמני וידאו ומיצב בולטים לצד צמיחתם של מוסדות תרבות אלטרנטיביים וארכיונים שונים במזרח התיכון שמייצרים חלופות אמנות ביקורתיות.

הקורס יתבסס בין היתר על ספרו של הכותב והאמן ג’לאל תאופיק, The Withdrawal of Tradition Past a Surpassing Disaster על כתביו של Anthony Downey הבוחנים את התרבות החזותית במזרח התיכון בעשורים האחרונים, וכן על האנתולוגיה של קבוצת אטלס, Scratching on Things I Could Disavow: Some Essays from the Atlas Group Project / Walid Raad

מרצה: נבט יצחק
אורח: ד"ר אהד זהבי
למידה מקוונת דרך זום
>> הקורס לא יוקלט, נדרשת נוכחות בזמן המפגשים בזום.

תלמיד חדש: 890 ש"ח, תלמיד חוזר: 820 ש"ח

Q&A: תשובות לשאלות, מדיניות ונהלי למידה בבית לאמנות ישראלית 
הקונצרט, נבט יצחק, 2013

הרשמו און-ליין

לעלויות הקורסים ולמדיניות ביטולים לחצו כאן

או

השאירו פרטים

    מרצים וסגל

    נבט יצחק
    20/5/2025 נסיגת התרבות עם בוא האסון

    זיכרון אישי ותרבותי מתערבבים עם טראומות קולקטיביות באזור המזרח התיכון, כאשר מלחמות אזוריות ואסונות קיצוניים משפיעים עמוקות על התרבות והחברה. נצפה בעבודות וידאו העוסקות בזיכרון וטראומה והשפעתן על זהות מקומית אישית וקולקטיבית, ונבחן את הפוטנציאל של מדיום הוידאו לשמש כאמצעי לניהול זיכרון טראומטי וככלי לשינוי תפיסות תרבויות ופוליטיות.

    27/5/2025 Prewrite History

    דת פוליטיקה ומיתולוגיה דרך אנימציה, בובות, דימויים מסורתיים ומוסיקה קלאסית.

    3/6/2025 ד"ר אהד זהבי: אל תוך הלבירינת של ג'לאל תאופיק

    מפגש עם ד"ר אהד זהבי, שינחה אותנו בהגותו וביצירתו של האינטלקטואל והיוצר הלבנוני העכשווי ג'לאל תאופיק ובמחשבה הייחודית שלו על האסון הבל יתואר, על המסורת הנסוגה, על הרס וחורבות, על רוחות רפאים – ועל כוחו של מעשה היצירה.

    10/6/2025 אוצרות לאומיים וארכיונים בדויים

    זכרון לאומי נתון לשליטה פוליטית.
    נבחן כיצד עבודות אמנות המתבססות על ארכיונים ואוצרות לאומיים מנסות לערער תפיסות שגורות של אמת היסטורית וכיצד תיעוד ויזואלי, במיוחד במדיום הוידאו, יכול לשמש כמצפן פוליטי – כלי לעיצוב מחדש של נרטיבים, המאתגר את המציאות האישית והקולקטיבית.

    17/6/2025 שכחה קולקטיבית וזיכרון סלקטיבי

    הפנייה לארכיון מאפשרת חשיפה של נרטיבים מודחקים או נשכחים. תיעוד העבר מאפשר בחינה מחדש, שינוי, הוספה, פירוש ועדכון. נצפה בעבודות שמשמשות כמעין ”ארכיון“ חי, המאפשר להתבונן מחדש במציאות שהייתה, ולהתמודד עם השפעותיה על ההווה והעתיד.

    24/6/2025 כרונולוגיה של כאוס - מחשבות על ריפוי

    תיקון וריפוי (Repair) – חברה פצועה מנסה לתקן את עצמה בדרכים שונות, פיזית או סימבולית. נצפה בעבודות המציעות דרכים לחשוב על תיקון וריפוי, הן פיזי והן תרבותי.
    הגוף האנושי כמרחב שבו מתנקזות שאלות של שייכות, וזהות פוליטית. האם הגוף האנושי מייצג באופן פיזי את תחושת השייכות והמאבק הפוליטי? האם גלות, עקירה והגירה נרשמים בגוף, בעור? נבחן עבודות העוסקות בקשרים שבין הגוף לגבולות תרבותיים ופוליטיים.

    1/7/2025 היסטוריונים כמהמרים נלהבים

    זהות טכנולוגית – אסתטיקה דיגיטלית ונרטיבים פוליטיים.
    נבחן עבודות העוסקות בהשפעת הטכנולוגיה על הזהות העכשווית במרחב.

    8/7/2025 כחול כמו הים התיכון

    השקיעה, שמייצגת רגעים של שלווה וסוף יום, מופיעה כאן במפגש המסכם בהקשר של סכסוך אלים. דימויים ניטרליים של הים התיכון הופכים לטעונים פוליטית. צילומי שקיעה תמימים מעוררים ספק באמינות הדימוי המצולם וביכולתו לתאר מציאות אובייקיבית. שקיעות חוזרות יוצרות תחושת מחזוריות והמתנה – האם משהו עומד לקרות? האם המלחמה אי פעם הסתיימה, או שהיא ממשיכה לרחף ברקע הכחול?

    הרשמו און-ליין

    לעלויות הקורסים ולמדיניות ביטולים לחצו כאן

    או

    השאירו פרטים

      קורסים נוספים שיעניינו אותך

      תפריט נגישות