מודרניזם, תכנון והדרה במרחב הפלסטיני
6 בפברואר – 20 במרץ 2026
5 מפגשים, ו-2 סיורים, ימי שישי 10:00 – 11:30
מרצה: פרופ׳ ארכיטקט סנאן עבדאלקאדר
קורס זה שואף לעורר מודעות ביקורתית בנוגע למעבר שחל בתפיסות התכנוניות בפלסטין – מתכנון שהתבסס על עקרונות התרבות האסלאמית, שבמרכזם ערכים כמו אַל-חַק (הזכויות) ואִחְיַאא אֶל-אַרְד (החייאת האדמה), אל עבר מודרניזם מערבי שכפה עצמו באמצעות כוחות קולוניאליים ולאומיים.
הקורס ינסה לברר מהם ההבדלים המהותיים בין תפיסות מרחב מקומיות לבין אלו שמציעה המודרנה המערבית? כיצד נבחין בין תכנון הנשען על ערכים של שותפות, לבין תכנון הנשען על יעילות, רציונליזציה ושליטה?
בניגוד לעמדה הרווחת שלפיה “המודרניזם לא הושלם” – הנחה הסוברת שאילו הושלם היה מביא עמו שיפור והתקדמות – הקורס מבקש לשאול: האם תהליך זה קידם את המרחב המקומי, או שמא דווקא תרם לדעיכתו? האם המודרניזם שימש אכן ככלי לפיתוח, או שמא היה אמצעי לדחיקת האדריכלות המקומית ולפירוק המרקם האורבני שנועד להתפתח באופן אורגני?
הקורס מעמיד לדיון גם את הקשר המבני שבין המודרניזם לבין התכנון הקולוניאלי. האם ניתן לנתק בין שיח הקידמה לבין מבנים של שליטה? מהו המחיר של אימוץ שיח אוניברסלי במרחבים מקומיים בעלי הקשר תרבותי והיסטורי שונה? במקום לראות במודרניזם פרויקט נייטרלי או התפתחות תרבותית, הקורס מציע לנתחו ככלי מרכזי בייצור של מרחבים של שליטה. בפלסטין, המודרניזם התקבל דרך פרויקטים של ארגון מרחבי אשר נועדו לעצב את הקרקע והאוכלוסייה בהתאם לצרכים ולאינטרסים של המשטר הקולוניאלי. לכן, הקורס מציע להבין את המודרניזם לא כתהליך קידמה אוניברסלי, אלא כמנגנון פוליטי ותודעתי להדרה, למחיקה של דפוסים מקומיים ולהעמקת יחסי שליטה.
מרצה: פרופ׳ ארכיטקט סנאן עבדאלקאדר
למידה פרונטלית באקדמית ת"א-יפו (ללא הקלטות)
תלמיד חדש: 1,280 ש"ח I תלמיד חוזר: 1,200 ש"ח
הנרשמים.ות מקבלים גישה למערכת אקדמית מקוונת ובה המלצות לקריאה.
לעלויות הקורסים ולמדיניות ביטולים לחצו כאן
התפתחות ותהליכי מיסוד של ערים בעולם הערבי לאורך שלושת התקופות ההיסטוריות. חלק א'
כיצד השפיעו שלוש התקופות: תקופת שלטון האימפריה העות‘מאנית, תקופת הקולוניאליזם האירופי, והתקופה הפוסט-קולוניאלית על מבנה העיר הפלסטינית ועל אופני החיים במרחב הערבי? באיזה אופן התפרשה המודרניזציה – ככלי שחרור או כשדה של שליטה?
התפתחות ותהליכי מיסוד של ערים בעולם הערבי לאורך שלושת התקופות ההיסטוריות. חלק ב'
המודרניזם והמרחב הפלסטיני
בזמן שהעולם הערבי חולק למדינות לאום בעקבות הסכמי סייקס-פיקו, קמה בפלסטין מדינת ישראל – מה שקטע את מהלך המודרניזציה והכפיף את החברה הפלסטינית למשטרי שליטה ודיכוי. האם מדובר בקטיעה של תהליך אורגני שהתבסס על התחדשות תרבותית מקומית? החברה הזו, שהחלה לגבש מסלול עדכני משלה, עברה תהליך של פירוק והדרה, ודחיקה שיטתית לשוליים. מהן ההשלכות של דחיקה זו על המרחב הבנוי? כיצד תורגמו מנגנוני השליטה וההדרה למדיניות תכנונית קונקרטית?
הערים המעורבות
הכפרים הפלסטיניים ששרדו על ראשי הגבעות הפכו למוקדי אוכלוסייה צפופים נטולי תכנון רשמי – לא מבחינה אדריכלית ולא ברמה האורבנית- וכך נוצרו מצבים עירוניים שבהם התשתיות אינן מפותחות והתכנון מדיר.
האם מדובר בהיעדר תכנון בלבד – או בהימנעות מכוונת של הממסד?
האם תכנון מדיר הוא תוצאה של הזנחה, או של מדיניות ברורה?
סיור בנכסי הווקף האסלאמי ביפו
הסיור יתרכז בקומפלקס של מגורי הווקף ברחוב נחום גולדמן 9
הפרקטיקות הבלתי פורמליות שהתפתחו כתגובה מקומית להדרה ולשליטה.
כיצד נוכל להבין את הפעולה הבלתי-פורמלית – כהישרדות בלבד, או כהתנגדות מרחבית? האם ניתן לקרוא את המרחב הבלתי-פורמלי כסוג של פרקטיקה תרבותית-פוליטית?
סיור בנכסי הווקף האסלאמי ביפו
מרבית הסיור יתרכז באזור כיכר השעון, עם ביקור באתרים כגון מסגד אל-מוחמדיה (המסגד הגדול)
לעלויות הקורסים ולמדיניות ביטולים לחצו כאן
סמסטר א', תשפ"ו
6 מפגשים, סרט ו-2 סיורים
ימי שלישי
מרצה: ד"ר סמדר שפי. אורחיםות: פרופ' שרון יערי, פרופ' יעל מוריה, בעז נוי
למידה מקוונת
סמסטר א', תשפ"ו
11 מפגשים
ימי ראשון
ליווי וייעוץ: יגאל צלמונה
מרצים: יעל ברתנא, פרופ' ציבי גבע עם האדר' אמנון רכטר, ד"ר אמיתי מנדלסון עם הדסה גולדויכט, רותי דירקטור עם הסופרת מאיה ערד, צאלה קוטלר הדרי, יונתן הירשפלד, מירה לפידות, נירית נלסון, פרופ' דורית ריינס
למידה היברידית
סמסטר א', תשפ"ו
10 מפגשים
ימי שלישי
מרצה: ד"ר נגה ברנשטיין. אורחיםות: אנדי ארנוביץ, ד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה, גלית גאון, גיל יפמן, גלי כעני, עידו מיכאלי, יובל עציוני, ד"ר מיטל פלג מזרחי, ד"ר דוד שפרבר
למידה מקוונת
סמסטר א', תשפ"ו
11 מפגשים
ימי ראשון
מרצה: ד"ר טלי תמיר. אורח: יגאל צלמונה
למידה היברידית