מקום המדינה ועד ימינו: איסוף ותצוגה של אמנות אפריקאית בישראל I פרופ' איתמר פרוקצ'ה
הרצאה היברידית
פרופ' איתמר פרוקצ'ה ודורית שפיר בהרצאה אודות היסטוריית האיסוף והתצוגה של אמנות אפריקאית בישראל, מקום המדינה ועד ימינו.
אמנות אפריקאית מסורתית הוצגה לראשונה בישראל באופן מפתיע באמצע מלחמת העולם השנייה, כבר אז היו בארץ מי שאספו אמנות מתרבויות "שבטיות" (מונח שלא משתמשים בו היום) והוצגו תערוכות בבצלאל הישן בניהולו של מרדכי נרקיס שהבין את ייחודם.
במסגרת המפגש יציג פרופ' איתמר פרוקצ'ה את אוספו ואת מדיניות האיסוף שלו.
אודות הקורס
ליצירה האפריקאית השפעה מכרעת על התפתחות המודרניזם האמנותי באירופה. הקוביזם, הפוביזם והאקספרסיוניזם, לדוגמא, לא היו מתפתחים אילו לאמנים בראשית המאה ה-20 לא היתה הזדמנות להיחשף לתרבות החומרית שהגיעה בכמויות גדולות מהקולוניות באפריקה ואוקיאניה לאירופה. הפסלים, המסכות וחפצי פולחן אחרים שלא נעשו כלל כיצירות "אמנות" מאפריקה עוררו פליאה והשתאות.
השפה הצורנית שלהם היתה רחוקה מהקנון המקובל שדגל בנטורליזם ויכולת שכפול של המציאות (מימתיות). לאמנות אפריקאית מסורתית שמקורה בפולחנים דתיים יש מקום משמעותי ומרתק ללא קשר להשפעתה על המערב. אמנות זו מחברת אותנו אל הרוחני אל התת-מודע ואל המטאפיזי. אמנות אפריקאית פוסט-קולוניאלית מתאפיינת ביצירה חדשנית וייחודית כשיוצרים אפריקאים עכשוויים מצטרפים אל קהילת האמנות הגלובלית.
בקורס זה נכיר את האמנות האפריקאית המסורתית ואת התרבויות שפיתחו אותה. נחשוף את האופן שבו השפיעה על המערב ובעקבות זאת על העשייה האמנותית בעולם. בדגש על אמנות ישראלית נעקוב אחר אופן האיסוף והתצוגה בארץ, השפעתה על אמנים שפעלו בעבר ופועלים היום בישראל.
למידה היברידית: באקדמית ת"א יפו ובמקביל בזום.