טבעות המתנה של פרויד I ד”ר ערן רולניק

► הרצאה מקוונת

כרטיס
22.03.2021
19:30-18:00
70 ש"ח

רכישה

פרטי אירוע

טבעות המתנה של פרויד I ד”ר ערן רולניק

במהלך חייו פרויד העניק בין עשרים לשלושים טבעות שבהן הייתה משובצת אבן עתיקה שעליה חרוט דימויי מהמיתולוגיה היוונית או הרומית. הוא עצמו ענד בתקופות מסוימות בחייו יותר מטבעת אחת מתוך האוסף. איזה תפקיד מילאו הטבעות בעולמו של פרויד ובעולמם של מי שענדו אותן? תערוכה על טבעות המתנה של פרויד התקיימה במוזיאון ישראל בשנת 2019, אוצרת: מורג וילהלם.

מה ניתן ללמוד מהאיקונוגרפיה של כל טבעת על מקומו של מקבל הטבעת בעולמו של פרויד? האם מדובר במתנה מן הסוג הרגיל, או שמוטב לראות בטבעות החותם, בחלקן לפחות, ״סמל סמכות״ שניתן בהשאלה לבעלי תפקידים ב״חצר המלכות״ המדומיינת של הפסיכואנליזה בשנותיה הראשונות? באיזה אופן קשרו הטבעות את בעליהן החדשים לפרויד האיש ולתורתו?

האם האובייקטים שפרויד העביר מרשותו לתלמידיו הוכיחו את עצמם כאמצעי יעיל ליצירה של תחושת מחויבות אישית, לכידות קבוצתית והשתייכות ממסדית? האם מקבלי הטבעות עמדו בציפיות שפרויד תלה בהם? ובכלל, מי מהם ענד את הטבעת, ומי העדיף לאפסן אותה בתא המטען של מכוניתו? מי העביר את הטבעת ליורשיו ומי נקבר איתה? האם אי פעם דרש פרויד בחזרה את אחת הטבעות? ומי זכה לכבוד גדול במיוחד: לקבל טבעת שפרויד הסיר למענו מאצבעו? ״הטבעות של פרויד״ מעלות שורה של שאלות היסטוריוגרפיות. נבקש לטעון שכל ניסיון רציני לשבץ את ״פרויד של הטבעות״ בהקשר אוטוביוגרפי, סוציולוגי, איקונוגרפי או דיסקורסיבי מן הראוי שיחרוג אל מעבר לאנקדוטלי ויהדהד גם לתוך הייצוג שיש לפרויד ולפסיכואנליזה בתקופתנו, בין אם במישור התרבותי ובין אם במישור המנטלי הפרטי.

ד"ר ערן רולניק הוא פסיכיאטר, פסיכואנליטיקאי והיסטוריון. תרגם מגרמנית וערך מדעית רבים מכתביו של זיגמונד פרויד והוא שותף – כמחבר יחיד, מחבר שותף, עורך, או עורך שותף – ליותר מ-20 ספרים. כ-70 מאמרים שלו התפרסמו בכתבי עת שפיטים בעברית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, גרמנית, פולנית.

במסגרת הקורס "בסטודיו עם פרויד" בו נבחנת השאלה כיצד שינה פרויד, אבי הפסיכואנליזה את האמנות ואת השיח על האמנות.