הקונצרט במחצבה, הקדרית והנפח | שיח גלריה מקוון: משכן לאמנות עין חרוד I מוזיאון ישראל, ירושלים

מפגש מקוון

כרטיס
01.05.2024
18:00 - 19:30
ללא עלות בהרשמה מראש

רכישה

שיחי גלריה מקוונים (דרך זום) לקראת פתיחת הקורסים החדשים "הנוף ושברו" ו-"אפריקה מעוררת". הקליקו לקורסים המלאים
ללא עלות – בהרשמה מראש. 

הקונצרט במחצבה ומישורי אי התאמה | רלי דה פריס. משכן לאמנות עין חרוד
שיח גלריה אודות התערוכה המוצגת בימים אלו במשכן לאמנות בעין חרוד עם האמנית רלי דה פריס ואוצרת התערוכה ד"ר גליה בר אור.
ד"ר טלי תמיר, לקראת פתיחת הקורס "הנוף ושברו".

הקדרית והנפח: בין הנשי לגברי בתרבויות אפריקה. מוזיאון ישראל, ירושלים
שיחה והצצה אל התערוכה המוצגת בימים אלו במוזיאון ישראל, עם יעל אשל, אוצרת המחלקה לאפריקה ואוקיאניה במוזיאון ישראל.
דורית שפיר, לקראת פתיחת הקורס "אפריקה מעוררת".

על התערוכות

"הקונצרט במחצבה ומישורי אי התאמה"
ב-1926, יאשה חפץ -מגדולי הכנרים והמפורסם שבהם מגיע להופעה במחצבת הגיר עין החרוד, מול קהל נרגש שהגיע בבגדי חג לבנים. היה זה אירוע מיתולוגי בתולדות היישוב העברי, וממנו נותרו רק תצלומים ספורים. כמעט 100 שנה לאחר מכן, נפגשה האמנית רלי דה פריס עם תצלום האירוע, מפגש שהיכה והשפיע עליה עמוקות.

דה פריס היא אמנית רב־תחומית, אדריכלית נוף המשלבת בעבודתה שדות ידע כגון גאולוגיה וגאוגרפיה. היא ביקשה לשוב עם המוזיקה לאתר המחצבה הנטושה. בעבודת הוידאו "הקונצרט במחצבה ומישורי אי התאמה" היא יזמה שיתוף פעולה עם המוזיקאים יעל ברולסקי ואילן וולקוב בכינור ורם גבאי בתופים (Mines) ליצירת קונצרט עכשווי אשר מחייה מחדש את האירוע ההוא.


הקונצרט של יאשה חפץ, 1926, צילום: ציפורה דוד

"הקדרית והנפח: בין הנשי לגברי בתרבויות אפריקה"
מגדר הוא מושג חובק עולם, שלובש צורה משלו בכל תרבות. התערוכה "הקדרית והנפח" מתבוננת בחפצים מנקודת מבט מגדרית ומנסה לפענח באמצעותם מהם נשיות וגבריות בתרבויות יבשת אפריקה שמדרום לסהרה. לצד החלוקה הברורה מתגלים מקרים מורכבים ועמומים, ומהם מצטייר מנעד רחב יותר של התפיסה המגדרית. מלבד פריטים מאוסף המוזיאון, מוצגות בתערוכה עבודות של האמנית הישראלית אנטנש יאלאו, אשר חוקרת בעבודותיה את המשמעויות של המלאכות המסורתיות, ומהדהדים בהן צורות אנושיות, מוטיבים מהטבע וכלים מאתיופיה, מולדתה.

יעל אשל היא אוצרת המחלקה לאפריקה ואוקיאניה במוזיאון ישראל. היא בעלת רקע אקדמי באמנות אפריקה ואוקיאניה ושנים רבות של ניסיון בניהול פרויקטים הומניטריים ובעריכת מחקר שטח עם קהילות באפריקה, אסיה והקריביים. ליעל תארי MA באמנות אפריקה, אוקיאניה והאמריקות מאוניברסיטת איסט אנגליה, נוריץ', ובלימודי מגדר מאוניברסיטת LSE , לונדון. תערוכתה 'הקדרית והנפח: נשיות וגבריות בתרבויות אפריקה' מוצגת כעת במוזיאון ישראל.


פסלונים מהווי החיים בכפר, איבָּדָן, ניגריה, אמצע המאה ה־20. קוצי־עצים מגולפים ודבק אורז. מתנת ד"ר אווה ורודולף גרוסמן, כפר שמריהו צילום: אלי פוזנר וזוהר שמש, מוזיאון ישראל, ירושלים
דימוי בראש העמוד: מתוך הקלטה באתר המחצבה 2018 צילום: רלי דה פריס