ארצאחרת: סיור ושיחה עם האמנית יעל ברתנא והאוצר אודי אדלמן

סיור אמנות

כרטיס
17.04.2023
11:00 - 12:30
ללא עלות בהרשמה מראש

רכישה

ארצאחרת: סיור ושיחה עם האמנית יעל ברתנא והאוצר אודי אדלמן

אור לגויים היא תערוכת יחיד חדשה לאמנית והקולנוענית יעל ברתנא. פרויקט שנוצר בשנה האחרונה ומוצג בבכורה במרכז לאמנות דיגיטלית, חולון.

אנחנו חיים בתקופה של שינויי אקלים קיצוניים, מגפות גלובליות, מלחמות חדשות וישנות, ומשברים כלכליים. אלה ואחרים מאיימים על המשך החיים האנושיים עלי אדמות. כיצד נוכל לקיים חיים אנושים בעתיד הנראה לעין? עבודתה החדשה של ברתנא "אור לגויים" היא הצעה להישרדות המין האנושי במקרה של קטסטרופה גלובלית שלא תשאיר אפשרות לחיים על פני כדור הארץ.

במסורת ספרות המדע הבדיוני העוסקת באסטרטגיות של הצלה, יעל ברתנא מתרכזת בפרויקט בנייתה של ספינת דורות. הספינה עתידה לשאת קהילה גדולה לעתיד לא נודע; להתיישבות חדשה, לנדידה נצחית או לחזרה בעוד אלפי שנים לכדור הארץ. צורת הספינה מבוססת על התרשים הקבלי של עץ הספרות, והיא מורכבת מעשרה מבני יסוד כדוריים, מבנה המסמל שאיפה ליצור מכלול של קיום אנושי. ההשראה הצורנית לספינה ממבנה הספירות הקבליות מציבה את רעיון תיקון העולם בבסיס בניית הקהילה.

ספינת הדורות אור לגויים משמשת מודל של הישרדות ומניחה אפשרויות של הצלה. זוהי ספינת האם המובילה את המסע הגדול ומכילה את הנבואה התנ״כית של ישעיהו: אֲנִי יְהוָה קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם לְאוֹר גּוֹיִם — ישעיהו מב ו. יעל ברתנא מחברת בין המיסטיקה היהודית לחיים העתידניים ובונה ספינת דורות כשרעיון תיקון העולם והאפשרות לאוטופיה משיחית יוצרים מסד משותף לאתוס הקבלי ולסיפור הדימוני של הפרידה והמסע.

בספינת הדורות נבנית מעבדה למערכות חברתיות, תיאולוגיות, אקולוגיות וכלכליות שייושמו בעתיד אפשרי. המתודה, האופיינית לעבודותיה של ברתנא, היא איתור ואיסוף מבנים רעיוניים מן העבר והתכתם מחדש כאפשרויות פעולה עתידיות (Pre-enactment). באמצעות ספינת הדורות, ברתנא יוצרת ארכיאולוגיה של העתיד, כמרחב שבו נבחנים למעשה ההווה והעבר.

התערוכה מורכבת מסדרת מיצבי וידאו, סביבת מציאות מדומה, אנימציה ופיסול.

אוצר: אודי אדלמן
יעוץ אמנותי: דורית לויטה הרטן
ארכיטקט הספינה: אסף קימל

התערוכה מתקיימת בתמיכתם הנדיבה של קרן מונדריאן ומועצת הפיס לתרבות ואמנות.
התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב במרכז לאמנות דיגיטלית עד לתאריך 10.06.23

ללא עלות, בהרשמה מראש. מספר המשתתפים מוגבל.

דימוי: ארצאחרת, מתוך סדרת כרזות אור לגויים, 2023