אקטיביזם ופמיניזם מזרחי באמנות הישראלית

הרצאה מקוונת

כרטיס
19.11.2023
19:00 - 20:30
70 ש"ח

רכישה

פרטי אירוע

אקטיביזם ופמיניזם מזרחי באמנות הישראלית
מרצה: ד"ר קציעה עלון, אורחת: שולה קשת

במפגש שיוקדש לאקטיביזם ופמינזם מזרחי באמנות הישראלית תארח עלון את שולה קשת. בשנת 2000 אצרה שולה קשת, אמנית בוגרת המדרשה, שתי תערוכות פורצות דרך: "אחותי" יחד עם ריטה מנדס פלור, בבית האמנים בירושלים, ו"מזרחיות" בגלריה עמי שטייניץ. התערוכות היוו סוג של "מפץ גדול" בספירת האמנות הישראלית. התערוכות זכו לתהודה עצומה, ולמעשה יצרה קשת שינוי אפיסטמולוגי בשדה האמנות הישראלי. באמצעות יצירתה ופועלה של קשת נוצר מרחב בשדה האמנות הישראלי המכוון לאופקים אתניים, פוליטיים ואמנותיים.

קשת היא אמנית, יוצרת, אוצרת, מו"לית, אקטיביסטית, וחברת מועצת העיר תל אביב משנת 2018. על פעילותה הנרחבת בשדות שונים זכתה בפרסים רבים, ביניהם: אות אמיל גרינצוייג לזכויות אדם (2019), ובפרס על שם ישעיהו ליבוביץ על עשייה ציבורית משמעותית (2014).

קשת ייסדה את ההוצאה לאור של תנועת אחותי והיא העורכת הראשית. במסגרתה יצאו לאור ספרים וקטלוגים רבים. בין השאר, בשנת 2013 הוציאה קשת יחד עם דר' קציעה עלון את הספר "שוברות קירות- אמניות מזרחיות עכשויות בישראל" (הוצאת אחותי) , ספר ייחודי שהוא תלכיד של קטלוג אמנותי הכולל צילומי עבודות של אמנות מזרחית עכשווית ומאמרים, באופן המבקש ללכוד את סיפור החיים הנשי מזרחי דרך מדיומים שונים. בשנת 2015 הוציאה לאור, וערכה יחד עם פריד אבו שקרה, את הספר "כתמים והכתמות: מזרחיות ופלסטיניות באמנות החזותית בישראל", ספר מיוחד במינו שהעמיד במרכזו את נקודות השוני והמגע בין האמנות המזרחית לפלסטינית.

קשת אצרה והשתתפה במספר רב של תערוכות, שיצרו סביבן שיח ער. כך למשל התערוכה "13 כדורים חיים" שהוצגה באורנים בשנת 2001 התייחסה להרג 13 אזרחים ערבים בידי כוחות המשטרה, התערוכה "עבודה שחורה" שהוצגה הן בירושלים בגלריה ברבור והן בווינה, יצרה שיתוף פעולה בין אמנותה של קשת לבין יצירתן של נשים אתיופיות ופלסטיניות וערערה על המוסכמה של "אמנות גבוהה" ו"פולקלור נמוך", ותערוכותיה "מזרחיות וערביות באמנות החזותית בישראל" הצליחו לשלב בין אמניות ואמנים פלסטינים ליהודים באופן מעורר השתאות.

קשת היא ממיסדות תנועת "אחותי" למען נשים בישראל, ועורכת ראשית של הוצאת אחותי, ממיסדות קואליציית לבי במזרח, התארגנות כוח לקהילה, התארגנות הלא נחמדות והלא נחמדים, קואליציית שותפות- קואליציית ארגוני הנשים, מאהל המחאה שאגת הדרום, מטה המאבק לפינוי התחנה המרכזית החדשה, דרום תל אביב נגד הגירוש, ועוד.

הטבה לתושבי הדרום ולמפונים: ההרצאה ללא עלות, הקליקו כאן

דימוי: שולה קשת, חולת אהבה, צילום קולאז', 2001