אמנות ציבורית חדשה

line
מחוץ ומעבר לחלל התצוגה
23.10.22 – 8.1.23
10 מפגשים וסיור, בימי א' 19:00 – 20:30
מרצות: הילה כהן-שניידרמן, דנה יהלומי. אורחים: מעיין אליקים, עדי אנגלמן, מירל לדרמן יוקלס, פרופ' אירית רוגוף.

בשלושים השנים האחרונות חל מפנה בשדה האמנות, שתחת חסותו הופנה זרקור אל תפקידה החברתי והקהילתי של האמנות. החל משנת 2005 נפתחו באקדמיות שונות ברחבי העולם חוגים לאמנות כפרקטיקה חברתית (social practice), המציבים אותה כמדיום חדש. מאז ועד היום נולדו ונוסחו תת-ז׳אנרים המתמקדים ב״אמנות מעורבת חברתית״ (socially engaged art), “אמנות מעורבת מוסדית״ (institutionally engaged art), ״אמנות קהילתית״ (community art), ״אמנות השתתפותית״ (participatory art), ״אמנות ציבורית חדשה״ (new-genre public art) ועוד. כל אלה מעידים על הצורך של אמנים ומוסדות אמנות, לנסח מחדש את תפקידו הפוליטי-חברתי של האמן.ית ותוך כך של האמנות עצמה. פרקטיקה שכזו מעלה שאלות אתיות, שאלות על אחריות, על סמכות ועל בעלות (authorship). אופן פעולה שכזה מצריך מאמנים סט כלים שונה מעצם המיומנות ליצירת אובייקט, שכן תהליכי יצירה הפונים אל החברתי והקהילתי דורשים כישורים דיאלוגיים, רגישות רבה וקשב לסביבה בה האמנים פועלים.

הקורס יבחן את אפשרויות הפעולה של אמנים מחוץ לכתלי המוזיאון, חללי התצוגה והגלריות, ובשיתוף פעולה עם גופים עירוניים, דמויות כגון אדריכלים, קבלנים ואגרונומים וגורמים קהילתיים כדוגמת תושבים או קבוצות התייחסות שונות. לצד זאת ניחשף לאמנים הפועלים כחלק מקולקטיבים בארץ ובעולם, נלמד על האתגרים של הפעולה האמנותית-הקהילתית, ונדון בסוגיות אתיות ואסתטיות העולות ממנה. השאלה מה עוד אמנים יכולים לעשות? ומה עוד אמנות יכולה להיות? תהיה הכוח המדמיין המניע של הקורס והוא יתבסס על הרצאות ומפגשים עם אנשי מקצוע

מרצות: הילה כהן-שניידרמן, דנה יהלומי.
אורחים: מעיין אליקים, עדי אנגלמן, מירל לדרמן יוקלס, פרופ' אירית רוגוף.

שימו ❤: לנרשמים לקורס הטבה מיוחדת: הרצאה במתנה של מאיה ידיד, אמנית, חוקרת ומקימת חברת הסיורים ״צ'לסי גלרי טור״ אודות אמנות ציבורית בניו יורק.

למידה היברידית: במכללה האקדמית ת"א-יפו ובמקביל בזום.
עלות לתלמיד חדש: 1,060 ש"ח, עלות לתלמיד ותיק (מהקורס השני ואילך): 980 ש"ח. הנרשמים.ות מקבלים גישה למערכת אקדמית מקוונת ובה קישורים למפגשים, הקלטות של ההרצאות וחומרים משלימים.

Q&A: תשובות לשאלות, מדיניות ונהלי למידה בבית לאמנות ישראלית 
תנועה ציבורית, "חילוץ", פסטיבל מנופים 2019

    מרצים וסגל

    הילה כהן-שניידרמן
    דנה יהלומי
    מעיין אליקים
    מירל לדרמן יוקלס
    עדי אנגלמן
    23/10/2022

    הילה כהן-שניידרמן
    מבוא חלק א': אמנות ציבורית בראי המוסד: מארמון הבדולח אל הקוביה הלבנה והלאה – אל המרחב הציבורי
    בחינה של שורשי המוזיאון כהיכל מוזות, מעבר לחדרי פלאות ושיחרור המוזיאון והחזרתו לציבור במהפכה הצרפתית.
    פיסול ציבורי ואמנות אדמה: בחינה של היחסים של אמנים עם מערכים לאומיים – פיסול ציבורי שהתגלם באמצעות אנדרטאות ומבני ציבור, בתי יד לבנים ככאלה שמהם נולדו מוזיאונים לאמנות בישראל. אמנות אדמה כקנווס עצום בגודלו- התייחסות למייקל הייזר, סמית׳סון ועזרא אוריון.

     

    30/10/2022

    דנה יהלומי
    מבוא חלק ב': מאובייקט לפעולה, מתצוגה לאמנות כדרך חיים
    “Art isn't about what you make but what you make happen” ג׳רמי דלר.
    סקירה של אמנים ותערוכות המסמנים את רגעי המפתח במעבר מאמן הפועל בחלל התצוגה לאמן המתערב בחיים.

     

    6/11/2022

    דנה יהלומי
    המפנה הפרפורמטיבי
    נדון בתערוכות נטולות אובייקט החל מכניסתן, לעתים בשוליי השדה של פעולות, הפנינג ופרפורמנס לחללי התצוגה ועד תערוכות ענק עכשוויות של אמנים כגון טינו סגל, אן אימהוף, אלכסנדה פירצ׳י ועוד.

    13/11/2022

    הילה כהן-שניידרמן
    אמנים ציבוריים
    אמנים שפועלים בתוך מערכות ציבוריות, שהויות אמן במחלקות עיריה, סוכנויות ועוד – המקרה של ה- APG, רותי סלע, טלי קרן, cooking section Forensic Architecture, לורנס אבו חמדאן, השתלבות אמנים בתכנון העירוני. the new partons – מודלים כלכליים-חברתיים. סייט ספסיפיק כמפנה תודעתי – ללמוד מקום, חברה, קהילה.

     

    20/11/2022

    דנה יהלומי
    מבנים השתתפותיים
    סקירה של The Art of Assembly פרויקט ארכיוני של פלוריאן מלצכר המאגד פרטיקות אמנותיות בינלאומיות בהן התיאטרון הופך לפרלמנט, נלמד את מתודות הפעולה של מודלים אמנותיים-השתתפותיים , בין היתר אצל שרון הייז ב-symbionese Liberation Army , הטריבונל של מילו ראו, טניה ברוגרה.
    אורח: פלוריאן מלצבכר על אמנות השתתפותית.

    27/11/2022

    “MAINTENANCE IS FOREVER!”
    מפגש עם האמנית מירל לדרמן יוקלס.
    *המפגש יתקיים באנגלית

    2/12/2022 יום שישי

    סיור מתחם חמשת היבשות בבית המשפט
    חלק א׳ מפגש עם האמן מעיין אליקים.
    חלק ב׳ סיור בבית המשפט על יצירתו של דני קרוון עם האוצרת עדי אנגלמן.

    11/12/2022

    הילה כהן-שניידרמן.
    מחקר אמנותי בעין המוסד.
    מחקר כבסיס ליצירה אמנותית, והאירוע האמנותי כמחולל של ידע. תכנית ליבלינג לשימור עירוני, ופרויקט טרנספרומבאו ליבלינג-דסאו.

    25/12/2022

    דנה יהלומי
    מחקר כפרקטיקה אמנותית
    כיצד להפוך את הצופה לסוכן של ידע? מהי כוריאוגרפיה של ידע ואופני ההעברה העתידיים שלו? נדון בשינוי שחל בשדה האמנות כמו בשדות מחקר מקבילים בעקבות אמנות מבוססת מחקר.

    1/1/2023

    מפגש עם פרופ׳ אירית רוגוף.
    בהרצאה זו תדון אירית רוגוף ב"מפנה המחקרי" באמנות ובאוצרוּת; בהיסט שחל בתחומי המחקר מפעילות משנית בהקשרי הייצור והתצוגה של אמנות, אל אכלוס של עולם האמנות כגורם פעיל בזכות עצמו. אם בעבר הוגדר המחקר בהתבסס על גופי ידע ומסורות שהתקבלו בירושה, כיום הוא נתפס כבחינת התנאים המבססים את החשיבה ואת הידע. החיים מושפעים באופן שוטף מתנאים של סכנה, מחסור, קיימוּת, ביטחון ומימון, ואלה, בהכרח, מטביעים חותם בנושאים ובמתודולוגיות של המחקר. פרקטיקות האמנות העכשוויות ממוקמות בלב-לבו של ה"מפנה המחקרי" הזה, כגורם מרכזי בפיתוח צורות ואופני מחקר חדשים המעוגנים בהמצאה ובספקולציה ולאו-דווקא בהוכחה, תיקוף ואימות.

    8/1/2023

    שיעור מסכם.

      קורסים נוספים שיעניינו אותך