זרמים חדשים

line
קולנוע פלסטיני וישראלי עכשווי
31.1.23 – 21.3.23
9 מפגשים בימי ג', 19:00 – 20:30
קאיד אבו לטיף וד"ר ארז פרי. במאים אורחים: ענת אבן, מייסלון חמוד, רן טל, אפרת כורם, סוהא עראף, דני רוזנברג והשחקן דבבה אשטו (Debebe Eshetu)

קורס זה עוסק במגוון רחב של סרטי קולנוע שיצרו במאים ישראלים ובמאים פלסטינים מתחילת המילניום הנוכחי ועד ימינו.

הקורס סוקר בקצרה היבטים רלוונטיים מתוך ההיסטוריה של הקולנוע הישראלי והפלסטיני, תוך עמידה על התפתחותם של שתי מסורות קולנועיות אלו על ההקשרים החברתיים, התרבותיים והאידיאולוגיים שלהם ובעיקר יעמוד על נקודות הממשק וההשפעות ההדדיות ביניהם.

במסגרת הקורס יוקדש מקום רחב לניתוח יצירות הקולנוע כשהן לעצמן, בד בבד עם ניסיון ללמוד באמצעותן על הלכי הרוח בחברה הפלסטינית והישראלית, ולהבין כמה מהשינויים שהתחוללו בהן וביניהן.

רבים מן הסרטים הנידונים בקורס זכו בפרסים בפסטיבלים בין-לאומיים בשל איכותם הנדירה והאסתטיקה יוצאת הדופן שלהם. במסגרת הקורס נקיים מספר מפגשים עם במאי קולנוע ישראלים ופלסטינים.

מרצים: קאיד אבו לטיף וד"ר ארז פרי
במאים אורחים: ענת אבן, מייסלון חמוד, רן טל, אפרת כורם, סוהא עראף, דני רוזנברג והשחקן דבבה אשטו (Debebe Eshetu).

*הרצאות משולבות בהקרנות סרטים – המשתתפים מקבלים קישור לצפייה מוקדמת.
(ייתכנו שינויים בסדר המפגשים)

הקורס בשיתוף קרן הקולנוע הישראלי 

למידה מקוונת דרך zoom.
עלות לתלמיד חדש: 1,180 ש"ח, עלות לתלמיד ותיק (מהקורס השני ואילך): 1,080 ש"ח. הנרשמים.ות מקבלים גישה למערכת אקדמית מקוונת ובה קישורים למפגשים, הקלטות של ההרצאות וחומרים משלימים.

Q&A: תשובות לשאלות, מדיניות ונהלי למידה בבית לאמנות ישראלית 
כרזת הסרט "לא פה, לא שם" (2016), במאית: מייסלון חמוד

    מרצים וסגל

    קאיד אבו לטיף
    ד"ר ארז פרי
    רן טל
    סוהא עראף
    מייסלון חמוד
    ענת אבן
    אפרת כורם
    דבבה אשטו (אתיופיה)
    20/1/2023 יום שישי בשעה 10:00 - "מהפוליטי אל הפואטי"

    אירוע מיוחד שיתקיים באקדמית ת"א- יפו לקראת פתיחת הקורס "זרמים חדשים".

    עידית עמיחי בראיון מיוחד עם המשוררת ללי מיכאלי, אודות הספר "אהובי הסודי, אתה" (הוצאת עולם חדש, 2022).
    ד"ר ארז פרי וקאיד אבו לטיף: "זרמים חדשים" – אודות קולנוע פלסטיני וישראלי עכשווי – אוצרות קולנועית מהי?
    ד"ר אריאל שיטרית – נינג'ה במחסום: על הקולנוע של אליה סולימאן.
    הקרנת הסרט "התערבות אלוהית", במאי: אליה סולימאן, 2002 (זוכה פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן, הפרס הבינלאומי בטקס פרסי האקדמיה האירופית לקולנוע, ועוד).

    על הסרט

    סיפור אהבה בין ערבי ישראלי, תושב ירושלים, לצעירה פלסטינאית, תושבת רמאללה, אהבה שמתקשה להתממש בשל אי-יכולתם של השניים להיפגש, אלא במגרש מכוניות לצד מחסום צה"ל. אביו של הבחור, תושב נצרת, קורס בשל התמוטטות העסק ומתאשפז בבית-חולים. בהתרוצצויות בין אביו הגוסס לאהבתו החולה, מנסה הבחור להחזיק את שניהם בחיים, ניסיון שנדון לכישלון.

    הקליקו להרשמה לאירוע 

    31/1/2023 

    סרט
    "צימאון"
    (תאופיק אבו ואיל, 2004)
    הסרט עוקב אחר משפחה ערבית המתגוררת באום אל-פחם. בת המשפחה עוברת תקיפה מינית. על-פי הקודים המסורתיים בחברה הערבית-מוסלמית, חייב האב להרוג את בתו על רקע חילול כבוד המשפחה, אך הוא מסרב. בעקבות סירובו, נאלצת המשפחה לעזוב את העיר ויוצאת להתגורר במקום מבודד. בהדרגה מתקוממת המשפחה נגד הבידוד שנכפה עליה ונגד אב המשפחה, דמות פטריארכלית רודנית ואלימה.

    הרצאה
    מושגי יסוד, שפה קולנועית והיסטוריה קצרה של קולנוע פלסטיני.
    ניאו-ריאליזם פלסטיני עכשווי, שיחה בין ד"ר ארז פרי וקאיד אבו לטיף

    7/2/2023

    סרט
    "לא פה, לא שם" (מייסלון חמוד, 2016)
    הסרט עוקב אחר שלוש צעירות ישראליות ערביות השוכרות יחד דירה בתל אביב. לילא – עורכת דין מוסלמית-חילונית ילידת נצרת, סלמה – תקליטנית וברמנית ערבייה-נוצרייה ילידת תרשיחא, ונור, סטודנטית מוסלמית-אדוקה מאום אל-פחם. שלוש הצעירות חוות, כל אחת באופן אחר, ניכור וניתוק מהחברה המסורתית ממנה באו ומהמסגרות בהן משפחותיהן מעדיפות לראות אותן.

    הרצאה
    פמיניזם, חילוניות ויפו בקולנוע הפלסטיני העכשווי, בעקבות הסרט :"לא פה, לא שם". שיחה בין ד"ר ארז פרי וקאיד אבו לטיף בהשתתפות הבמאית מייסלון חמוד.

    14/2/2023

    סרט
    ״וילה תומא״ (סוהא עראף, 2014)
    “וילה תומא” הוא מלודרמה שעלילתה מתרחשת ברמאללה בימים הראשונים של הכיבוש הישראלי. העלילה עוקבת אחר שלוש אחיות נוצריות המתגוררות זה שנים בווילה, כאילו דבר סביבן לא השתנה, אבל כאשר אחייניתן מגיעה לביקור הדברים מתחילים להשתנות.
    *כתוביות באנגלית

    הרצאה
    נשיות ולאומיות פלסטינית בקומדיה שחורה: שיחה בין ד"ר ארז פרי וקאיד אבו לטיף בהשתתפות הבמאית סוהא עראף.

    21/2/2023

    סרט 
    ״בן זקן״ (אפרת כורם, 2015)
    שלומי בן זקן (אלירז שדה) הוא אב חד הורי שמגדל את רוחי, בתו היחידה בת ה-11 בבית אימו באשקלון. שלומי נאבק בעצמו ובסביבתו כדי לשמור את בתו בחזקתו אך גם מכיר בחוסר היכולת שלו לתפקד כאב ולהעניק לבתו היחידה הזדמנות וחיים טובים יותר, כמו שהיה רוצה לעצמו. האם יצליח לשחרר את בתו, ולהעניק לה חסד לו הוא לא זכה מעולם?

    הרצאה
    ניאו ריאליזם בקולנוע הישראלי העכשווי; שיחה בין ד"ר ארז פרי והבמאית אפרת כורם.

    28/2/2023

    סרט
    ״מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם״ (דני רוזנברג, 2020)
    אב ובנו מנסים לעצור את הזמן באמצעות הקולנוע, אך מחלת האב מאיימת לנצח את שניהם במירוץ. בעוד האב הולך ומסתגר בביתו, מתמודד בדרכו הלא סנטימנטלית עם המוות הקרב, בנו מתעלם מהמציאות ומנסה להמציא את אביו כגיבור קולנועי בפעם האחרונה בטרם ייעלם מן העולם. בסיום הסיפור הפיקטיבי תל־אביב תעלה בלהבות, אך עולמו של האב אינו מסתיים בפיצוץ אלא דוהה, נפרם ונעלם.

    הרצאה
    המתח בין קולנוע תיעודי לעלילתי בקולנוע הישראלי העכשווי: שיחה בין ד"ר ארז פרי והבמאי דני רוזנברג

    7/3/2023

    סרט
    ״עלים אדומים״ (בזי גטה, 2014)
    מסגניו טדלה, אלמן טרי בן 74, עלה מאתיופיה לישראל לפני 28 שנה עם אשתו ושלושת ילדיו. לאחר מות אשתו מסגניו מוכר את הבית ויוצא למסע בין בתי ילדיו על מנת לבלות עמם את הזמן שנותר לו. ההתנגשות האלימה בין התרבות והערכים האתיופים עליהם שמר באדיקות, ערכים שהאמין כי הנחיל לילדיו, אל מול המציאות האכזרית שטופחת על פניו, מביאים את מסגניו לעימות אחרון מול משפחתו.

    הרצאה
    קולנוע שחור בישראל הלבנה, ד"ר ארז פרי אורחים: הבמאי בזי גטה והשחקן דבבה אשטו.

    14/3/2023

    סרט
    ״יזכור למנשייה״ (ענת אבן, 2017)
    הבמאית ענת אבן מתבוננת בכרי הדשא המשקיפים על חופי הים של תל־אביב בפארק הציורי שהוקם היכן שניצבה פעם שכונת מנשייה, שנהרסה ושוטחה לאחר מלחמת העצמאות. אנשי השכונה שאינה קיימת עוד, ערבים ויהודים, מגיעים לפארק המשתרע כיום על פני השטח שבו פעם חיו ומספרים לילדיהם את סיפורם ואת סיפור המקום שבו הם עומדים.

    הרצאה
    זיכרון וזיכרון שכנגד בתל אביב-יפו: ד"ר ארז פרי בהשתתפות הבמאית ענת אבן.

    21/3/2023

    סרט
    "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם"
    (רן טל, 2022)
    "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם" הוא סרט על צילום ועל צלם מלחמה. אבל לא פחות מכך, זהו סרט על הצלקות שמותירה ההיסטוריה לא רק בקורבנות שלה, אלא גם במתעדים שלה. מיכה בר-עם, מבכירי צלמי ישראל, הקדיש חמישים שנות צילום לתיעוד הפרויקט הישראלי. כיום, כשהוא כבר בן יותר מתשעים, הוא מביט אחורה על חייו ועל הדימויים שאסף ומנסה להבין בשביל מה ובשביל מי כל זה.

    הרצאה
    לצלם מלחמה – אתיקה ותיעוד בקולנוע הישראלי: שיחה בין ד"ר ארז פרי והבמאי רן טל.

      קורסים נוספים שיעניינו אותך