הַלֵּב הַתָּם; ביאליק

line
אמנות. ספרות. מקום.
7 בנובמבר – 26 בדצמבר 2023
8 מפגשים בימי ג' 17:00 – 18:30 וסיור בבית ביאליק המחודש ביום שישי
מרצה: ד"ר סמדר שפי. אורחים: אליהו אריק בוקובזה, יקיר בן-משה, פרופ' אריאל הירשפלד, אסתר כהן, תומר ספיר, אינגה פונר קוקוס

ביאליק, מהכותבים החשובים בעברית בעת החדשה, הותיר אחריו גוף יצירה בשירה ובפרוזה שקשת רגישויות חזותיות היא אחד ממאפייניו, דבר העולה בקנה אחד עם היותו חובב ואספן אמנות. מורשתו כוללת גוף מסות ומאמרים העוסקים במעמד האובייקט בעת המודרנית ובאופני פיענוח יצירות. ב- 2013 החלה ד"ר סמדר שפי לאצור סדרת תערוכות אמנות עכשווית בבית ביאליק בה מציגים אמנים עבודות המתייחסות לטקסטים של ביאליק.

השנה מציינים 150 להולדתו של ביאליק. כמו כן ראה אור ספר- אנתולוגיה מקיף על התערוכות. הקורס הוא מסע רב תחומי בפרויקט המרתק המתרחש בבית ביאליק: נעסוק בהיבטים האוצרותיים של הצבת אמנות עכשווית בדיאלוג עם הבית ההיסטורי, מהיפים שבבתי תל אביב, ביחס בין אמנות חזותית וטקסט.

החל מ- 2018 נערכו בבית שורת תערוכות שהתגבשו בד בבד עם עבודת האמניות/ים בארכיון הבית. הקורס יאיר שאלות סביב העבודה במשולש אמנ/ית ארכיון ואוצרת. נכיר את כתבי ביאליק שהיוו עוגנים רעיוניים לעשיה האוצרותית ולעבודות ונתבונן בהם בעיני אנשי אמנות חזותית

מרצה: ד"ר סמדר שפי
אורחים: אליהו אריק בוקובזה, יקיר בן-משה, פרופ' אריאל הירשפלד, אסתר כהן, תומר ספיר, אינגה פונר קוקוס

למידה מקוונת + סיור בבית ביאליק בתאריך 15/12

עלות הקורס: תלמיד ותיק – 890 ש"ח, תלמיד חדש – 990 ש"ח.
הנרשמים מקבלים גישה למערכת אקדמית מקוונת ובה קישורים למפגשים, הקלטות של ההרצאות וחומרים משלימים.
> מועד הסיור יתקיים בבית ביאליק, בהדרכת ד"ר סמדר שפי יתעדכן בהמשך

Q&A: תשובות לשאלות, מדיניות ונהלי למידה בבית לאמנות ישראלית 
אסתר רות ודני כהן. מתוך התערוכה המשותפת של האמנית עם הוריה, ״וחציים חלומות״ בבית ביאליק, 2021. אוצרת: ד״ר סמדר שפי. צילום הצבה: יובל חי

    מרצים וסגל

    ד"ר סמדר שפי
    יקיר בן-משה
    תומר ספיר
    אליהו אריק בוקובזה
    פרופ' אריאל הירשפלד
    אסתר כהן
    אינגה פונר קוקוס
    7/11/2023

    המבט היחף על בית ביאליק כאתר לאמנות עכשווית.
    נתבונן בבית מבחינה רעיונית, אדריכלית, וכחלק ממרקם תרבות עירוני נושם. נדבר על מקומה של האמנות, ואתגרי הצבה בבית היסטורי ששוקק קהל רב ומגוון. נעמוד על האתגר של השמירה על אוטונומיית המעשה האמנותי שעה שהוא בתוך מערך רעיוני, אם נרצה המרחק בין איור ליצירה בזיקה והשראה מטקסטים.

    14/11/2023

    אֶל-קַצְוֵי עַד, אֶל-אַחֲרִית יָם?, גילוי וכיסוי
    על תערוכה שבאה משיר – "בערוב היום" – ותערוכה שבאה ממסה "גילוי וכיסוי בלשון"
    שתי התערוכות איתן נפתח מהלך מובנה של ברור וטיפוח הזיקה בין אמנות עכשווית לבית ביאליק. בין האמניות/ם שנראה מעבודותיהן/ם: ציבי גבע, יערה צח, אליהו אריק בוקובזה ודפנה שלום.

    21/11/2023

    אורח: האמן אליהו אריק בוקובזה
    עבודה ומלאכה, אני ואתה.
    על הקריאה הרב תרבותית ומרובדת במורשת של ביאליק שמאפשרת אמנות: על תערוכת יחיד של אליהו אריק בוקובזה ועל התערוכה הקבוצתית "אני ואתה"; שמאירה תפיסות הומניסטיות וגם מבררת כיצד הוטמעו (או דווקא עומעמו) בתרבות הפופולרית. בין האמניות/ם שנראה בעבודותיהן/ם: ליטל רובנישטיין, ראפת חטאב, גבי קריכלי

    28/11/2023

    אורח: המשורר ועורך הספרות בבית ביאליק יקיר בן-משה
    מאחורי הגדר, ים הדממה
    הנוכחות של אמנות עכשווית בתוך בית ביאליק יצרה מקום לחשוב מחדש על תפיסות שהתקבעו על ביאליק שתוארו כמשורר הלאומי עימעם במידה מסוימת את היותו איש הגות רב פנים ולא אחת מפתיע- על אמנות פוליטית בבית ביאליק ב"מאחורי הגדר" .  "ים הדממה" תערוכתה של יאנה רוטנר היתה תערוכת הצילום שהוצגה בסדרה אמנות בקומה השנייה והתייחסה לגביש המשמעויות "צלם","צל" ו"מה". את המלה "מצלמה" חידש ביאליק.
    בין האמניות/ם שנראה בעבודותיהן/ם: מיקי קרצמן, חיימי פניכל ,רותם ריטוב, אבי סבח.

    5/12/2023

    אורח: האמן תומר ספיר
    על סדרת "אמנות בקומה השנייה" – תפנים, קיקלון
    "אמנות בקומה השנייה" גובשה על ידי ד"ר סמדר שפי כידי ליצור מסגרת למסע מחקר, בכלים חזותיים במחוזות הטקסט של ביאליק. תערוכות אלו נועדו להיות מוצגות לאורך השנה כולה בחלל בקומה השנייה (בעוד תערוכות קודמות היו תערוכות שנתיות). נדבר על אופי הפעולה האוצרותית בחלל תצוגה של 2X2. דנה יואלי התייחסה לתקופה היסטורית קצרה ומובחנת בחיי ביאליק – שנותיו בברלין ותומר ספיר המשיך את המחקר שלו במשפחה והורות עם השיר "אבי".

    12/12/2023

    אורחת: האמנית אינגה פונר קוקוס
    נפל דבר, אנתולוגיה – עונג שבת
    הפעולה של ביאליק כאיש תרבות וציבור, מעבר למורשתו כסופר משורר ומסאי כזווית התבוננות בהווה עמדה במוקד שתי תערוכות יחיד: אינגה פונר קוקוס בחנה יחסי שיתוף בין יוצרים עורכים – ביאליק ורבניצקי, ושאלה על יחסי אמנית/ן ואוצר/ת. בכך המשיכה את מחקרה בתחום הארכיונים ושימור מידע. טלי נבון התייחסה לתרומתו של ביאליק כאיש ציבור לגיבוש המתכונת התרבותית של שבת חילונית.

    15/12/23 יום שישי סיור בבית ביאליק

    שישי 15/12 בשעה 10:00

    סיור בבית ביאליק המחודש בהדרכת ד"ר סמדר שפי

    19/12/2023

    פרופ' אריאל הירשפלד – הרצאה מקוונת
    "הלב והעולם" בשירת ביאליק, מקרה "ים הדממה פולט סודות".

    26/12/2023

    אורחת: האמנית אסתר כהן
    קניין ופטיש, חציים חלומות | סיכום
    החשיבה של ביאליק על מעמד האובייקט במאמר "אדם וקנינו" הייתה השראה לתערוכה "קניין ופטיש"- ביאליק כהוגה בן זמנו מרתקת בנגיעה שלה לשאלות המעסיקות את האמנות עד היום. בין האמנים שנראה את עבודתם שי עיד אלוני, אלי גור אריה וגיא זגורסקי.
    אסתר כהן העמידה מיצב מורכב של ציורי אותיות א- ב ,תכשיטים וצמחים ומסע להיסטוריה קולקטיבית ואישית. היא עסקה בדרכי קריאה ופיענוח של שפה, שאלות מרכזיות לאמנות עכשווית.
    נסכם במחשבה על הצומת שנוצרה בין ביאליק לאמנות עכשווית, השאלות הנוגעות לאופי הפרשני של אמנות המוצגת בחלל היסטורי .

      קורסים נוספים שיעניינו אותך