אפריקה מעוררת

line
אמנות אפריקאית בעבר ובהווה והשפעתה על היצירה הישראלית
19 במאי – 14 ביולי 2024
9 מפגשים בימי ראשון, 19:00 – 20:30
מרצה: דורית שפיר. אורחים: ד"ר טל דקל, ד"ר עידית טולידאנו, נירית טקלה, חמוטל סדן, פרופ' איתמר פרוקצ'ה, סרג' תירוש, ד"ר טלי תמיר

ליצירה האפריקאית השפעה מכרעת על התפתחות המודרניזם האמנותי באירופה. הקוביזם, הפוביזם והאקספרסיוניזם, לדוגמא, לא היו מתפתחים אילו לאמנים בראשית המאה ה-20 לא היתה הזדמנות להיחשף לתרבות החומרית שהגיעה בכמויות גדולות מהקולוניות באפריקה ואוקיאניה לאירופה. הפסלים, המסכות וחפצי פולחן אחרים שלא נעשו כלל כיצירות "אמנות" מאפריקה עוררו פליאה והשתאות.

השפה הצורנית שלהם היתה רחוקה מהקנון המקובל שדגל בנטורליזם ויכולת שכפול של המציאות (מימתיות). לאמנות אפריקאית מסורתית שמקורה בפולחנים דתיים יש מקום משמעותי ומרתק ללא קשר להשפעתה על המערב. אמנות זו מחברת אותנו אל הרוחני אל התת-מודע ואל המטאפיזי. אמנות אפריקאית פוסט-קולוניאלית מתאפיינת ביצירה חדשנית וייחודית כשיוצרים אפריקאים עכשוויים מצטרפים אל קהילת האמנות הגלובלית.

בקורס זה נכיר את האמנות האפריקאית המסורתית ואת התרבויות שפיתחו אותה. נחשוף את האופן שבו השפיעה על המערב ובעקבות זאת על העשייה האמנותית בעולם. בדגש על אמנות ישראלית נעקוב אחר אופן האיסוף והתצוגה בארץ, השפעתה על אמנים שפעלו בעבר ופועלים היום בישראל.

מרצה: דורית שפיר
אורחים: ד"ר טל דקל, ד"ר עידית טולידאנו, נירית טקלה, חמוטל סדן, פרופ' איתמר פרוקצ'ה, סרג' תירוש, ד"ר טלי תמיר
+ סיור באוסף דינה ומיכאל וייס: אמנות טקסית ממערב אפריקה בהנחה מיוחדת

למידה היברידית, באקדמית ת"א יפו ובמקביל בזום

עלות הקורס: תלמיד ותיק – 820 ש"ח, תלמיד חדש – 890 ש"ח.
הנרשמים מקבלים גישה למערכת אקדמית מקוונת ובה קישורים למפגשים, הקלטות של ההרצאות וחומרים משלימים.

Q&A: תשובות לשאלות, מדיניות ונהלי למידה בבית לאמנות ישראלית 
נירית טקלה,Human pyramid Last Bloom in July, שנת 2021

הרשמו און-ליין

לעלויות הקורסים ולמדיניות ביטולים לחצו כאן

או

השאירו פרטים

    מרצים וסגל

    דורית שפיר
    ד"ר עידית טולידאנו
    ד"ר טל דקל
    נירית טקלה
    חמוטל סדן
    פרופ' איתמר פרוקצ'ה
    סרג' תירוש
    ד"ר טלי תמיר
    19/5/2024

    דורית שפיר
    תרבות ותפיסת העולם האפריקאית
    ביבשת אפריקה 54 מדינות, בכל מדינה מספר רב של תרבויות שבטיות, לכל תרבות המנהגים והפולחנים שלה, לכל תרבות השפה הצורנית שלה. בשיעור זה נדבר על ההבדלים והדמיון בין התרבויות. נכיר את עקרונות האסתטיקה האמנותית ותפיסת העולם האפריקאית וההבדל בינה לבין אותן תפיסות במערב.

    26/5/2024

    דורית שפיר
    השפעת האמנות האפריקאית על האמנים הגדולים של המאה ה-20
    הקולוניאליזם של סוף המאה ה-19 כמעט רוקן את אפריקה מהתרבות החומרית שבה- החפצים הפולחניים בדוגמת פסלים ומסיכות מצאו את דרכם אל ארמונות מלוכה, בתים פרטיים ואל מוזיאונים. אמנים רבים שהתוודעו לאמנות זו, הושפעו ממה שראו והחלו ליצור בשפה צורנית חדשה.

     

    2/6/2024

    ד"ר עידית טולידאנו
    האם קיימת אמנות באפריקה?
    בעשורים האחרונים מתגלה עניין הולך וגובר במערב ביצירה מהיבשת האפריקאית, אך בדיוק כמו בגל הקודם, בו התעניינו אמני האוונגארד האירופי של תחילת המאה ה- 20 ביצירות האפריקאיות, הפרשנות והערכה של היצירות הן תמיד בתנאים מערביים. למעשה צירוף של מערכת נסיבות תרבותיות, ושינויים פוליטיים וכלכליים במערב יצרו אקלים תרבותי ייחודי שהשפיע על תהליך הבניית הידע אודות היצירה מאפריקה. פרויקט פנים-אירופי זה, התכחש ליכולת האפריקאים להגדיר בעצמם את החשיבות והערך של חפצים שהם עצמם ייצרו והביא להתהוות 'מבט' מערבי מיוחד להתבוננות והבנת היצירה האפריקאית. 'מבט' זה ממשיך להשפיע על התפישה שלנו את האמנות האפריקאית העכשווית ואת מקומם של אמנים אפריקאים בעולם האמנות האוניברסאלי.

    9/6/2024

    ד"ר טל דקל, נירית טקלה
    אמנות של יוצאי אתיופיה בישראל: אמנות עכשווית ואקטיביזם חזותי
    ההרצאה תציג מגוון רחב של יצירות של אמניות ואמנים ישראלים יוצאי אתיופיה ותיפרש יריעת הדיון אודות אופני ייצוגם בתחומי התרבות המקומית בכלל ובשדה האמנות בפרט. בעשור וחצי האחרונים אנו עדים לדור חדש של אמנים ואמניות ממוצא אתיופי המעדכנים את השדה האמנותי ומחוללים שינוי עמוק בשיח ובציבוריות הישראליים. בהרצאה זו זה נבקש לקשור בין התפתחויות אלה ובין ייצור אמנותי של דמויות שחורות שנעשו בידי יוצרים מקהילה זו – קהילת יוצאי אתיופיה. במפגש נביא מקבץ קולות של נשים וגברים המבטאים ביצירותיהם, באופן פוליפוני ורב-רובדי, את החוויות האישיות והקולקטיביות שלהם כיהודים יוצאי אפריקה החיים במדינת ישראל כמיעוט אתני, תוך שכל אחד ואחת מהם מדגישים היבטים זהותיים שונים של חייהם – דת, לאום, מגדר, מעמד כלכלי ועוד. הסברים חברתיים ופוליטיים יאירו יחסי כוח בין לובן ושחורוּת, בין קבוצת ההגמוניה לבין אלו הנדחקים למיקום של היות ה"אחר"; – כל זאת, כפי שהדברים מוצאים ביטוי ומשתקפים ביצירות אמנות.

    16/6/2024

    ד"ר עידית טולידאנו
    "בשדה כותנה קבוצת שחורים קוטפת"
    דימויו של האדם השחור ותרבותו בחברה הישראלית המתהווה כאייקון של מקום אחר רחוק ואקזוטי, דימוים של האדם השחור וסטיראוטיפים אודותיו הופיעו בחברה ובתרבות החזותית הישראלית מימי כינונה. אך לא מדובר היה רק ביחס חד מימדי המבליט את האחרות הגזעית, היה זה גם אמצעי להציג שותפות גורל ורגישות מוסרית של עם היושב בציון עם העמים האפריקאים המשתחררים מניצול ושיעבוד.

    23/6/2024

    ד"ר טלי תמיר
    צייר-צייד: הניצודים והשראת אמנות אפריקאית על אמנות ישראלית
    "יבשת אפריקה, שנחום גוטמן נסע אליה באמצע שנות השלושים של המאה שעברה וכתב בהשראתה את ספרו "בארץ לובנגולו מלך זולו" (1934-5), היא ארץ כפולת-פנים: ישנה אפריקה של הג'ונגלים ושל הספארי, של הגברים ושל הציידים – ממלכה עתירת דמיון שגם בעידן הפוסט-קולוניאליסטי מעוררת עדיין פנטזיות תיירותיות רומנטיות על הרפתקאות קסומות, וישנה אפריקה האחרת: ארץ שדופה וענייה, שתושביה מופקרים לרעב, למגפות ולמלחמות פנימיות, יבשת שמשאביה מנוצלים עד תום על ידי המערב השבע. אפריקה שהיא סמל לכל מה שקרוי, במאזן הפוליטי הקר, "עולם שלישי".

    התערוכה "הניצודים" מתמקדת בדמותו של האדם השחור, האפריקאי בן זמננו, שמצבה העגום של מולדתו מאלץ אותו להתפזר בעולם ולחיות בו כפליט-גולה, לעתים קרובות נרדף וניצוד. זו לא תערוכה אנתרופולוגית המנסה לייצג את "האפריקאי האקזוטי" ומבקשת להתבשם מפראותו של הפרימיטיביזם" (מתוך טקסט התערוכה צייר-צייד: הניצודים)

    בנוסף נסקור אמנים ישראלים השואבים השראה מאמנות אפריקאית. אמנים שהגיעו לישראל בראשית המאה העשרים הושפעו מהאמנות שנעשתה באירופה בעיקר מהאמנות של אסכולת פאריז. הם נחשפו שם לכוחה של האמנות האפריקאית. ההשראה הזו ממשיכה לתת את אותותיה בקרב אמנים עכשוויים חלקם גם בעלי אוספים של פיסול אפריקאי בעצמם.

    30/6/2024

    חמוטל סדן
    אמנות מַעבר: להיעשות-מבקש מקלט
    במפגש נעסוק באמנות שנוצרת על ידי מבקשי מקלט מאריתריאה בישראל ונבין את הייחוד שלה כאמנות שנעשית על ידי אנשים שנמצאים במצב של מעבר (transition) ולימבו – בלי יכולת לשוב למולדתם, בגלל הסיכון לחירותם או לחייהם, אך גם ללא אפשרות להשתקע בישראל, בגלל המדיניות הממשלתית כלפיהם. באמצעות התבוננות במושג ה"בית"; בקורפוס היצירות של שני אמנים – אפוורקי טעמה וצגאי ברהה – נאפיין את
    האמנות כהיברידית (לוקחת השראה מתרבות המוצא, התרבויות בדרך ומהתרבות הישראלית), מטמורפוזית ודינמית. כמו כן, נדון בציורי קיר שציירו מבקשי מקלט על קירות מתקן השהייה "חולות"; ונשאל באילו תכנים בוחרים האמנים לעסוק בזמן מעצרם בכלא ומאילו תכנים הם נמנעים?

    7/7/2024

    סרג' תירוש בשיחה עם דורית שפיר
    Africa First
    פרויקט אפריקה פירסט נוסד על ידי סרג' תירוש בשנת 2017 כאוסף פעיל ופלטפורמה לתמיכה וקידום אמנות עכשווית מהיבשת. כאספן עם ותק של 35 שנה הוא זיהה מוקדם את הפוטנציאל והחליט כבר אז למקד את האיסוף הפרטי שלו באמנות מאפריקה והפזורה.

    מלבד האוסף הגדול שנבנה מאז, אפריקה פירסט פועלת בכל העולם באמצעות תוכניות רזידנסי, פרסים, השתתפות בירידים ומכירות פומביות, השאלות למוזיאונים ועוד מגוון רחב של פעולות המושתתות על שיתופי פעולה בין תירוש לגורמים רבים בתעשיה.

    בישראל חבר תירוש לאמון יריב מגלריה גורדון בתחילת 2023 ומאז מנהל את חלל הגלריה ברחוב הפלך, בו מתקיימות תערוכות רבות של אמנות אפריקאית עכשווית. חלק מהפרויקטים בשיתוף עם גורמים נוספים בארץ כגון הגלריה ללימודי אפריקה, בצלאל, שנקר וצבע טרי, ומגוון מוזיאונים.

    14/7/24

    פרופ' איתמר פרוקצ'ה ודורית שפיר
    היסטוריית האיסוף והתצוגה מקום המדינה ועד ימינו
    איסוף ותצוגה של אמנות אפריקאית בישראל
    אמנות אפריקאית מסורתית הוצגה לראשונה בישראל באופן מפתיע באמצע מלחמת העולם השניה, כבר אז היו בארץ מי שאספו אמנות מתרבויות "שבטיות" (מונח שלא משתמשים בו היום) והוצגו תערוכות בבצלאל הישן בניהולו של מרדכי נרקיס שהבין את ייחודם.
    במסגרת המפגש יציג פרופ' איתמר פרוקצ'ה את אוספו ואת מדיניות האיסוף שלו.

    הרשמו און-ליין

    לעלויות הקורסים ולמדיניות ביטולים לחצו כאן

    או

    השאירו פרטים

      קורסים נוספים שיעניינו אותך