19.1.2021 – 6.4.2021
11 מפגשים בימי ג’, 19:00 – 20:30
האם הצחוק עשוי להיות פורץ גבולות, חתרני ואפילו הירואי כפי שטענו, בין השאר, זיגמונד פרויד ו”קיסר” הסוריאליזם אנדרה ברטון, או שהצחוק הוא דווקא כלי למישטור חברתי, כפי שהציע הפילוסוף אנרי ברגסון? מה יהיו התנאים שבהם הצחוק יהיה “לא ראוי”, והאם ניתן לפרש באור קומי רגעים “רציניים” בתולדות האמנות?
בסדרת מפגשים זו נחשוב על תדרים קומיים שונים ביחס לסוגיות מורכבות, מהחתרנות הפוליטית ועד לביקורת על קפיטליזם, מהתשוקה והזהות המינית והאתנית ועד לעמעום החיץ בין החיים והאמנות, מההומור כעמדה פילוסופית ועד לאיוש הגאה של אידיוטיזם. לצד עבודות משל עצמי, ארצה להתמקד בכמה אמנים ישראלים שעושים שימושים עקרוניים ומרתקים בהומור, ואף לבקש לראות את התדר הקומי כמציע פרספקטיבה היסטורית אלטרנטיבית לאמנות המודרנית בכלל.
מנחה: פרופ’ רועי רוזן
אורחים: קרן ציטר, רחלי רוטנר, בן הגרי, אולף ווסטפאלן
*הקורס יועבר בהוראה מקוונת (zoom)
רועי רוזן, סטיל מתוך הילאריוס, 2010, וידיאו 21 דקות
19 בינואר – 23 במרץ 2021
11 מפגשים בימי ג’, 17:00–18:30
הקורס יסקור את תחום ההדפס מהבטים שונים: טכניקות, היסטוריה וחשיבות תרבותית. רעיונות מרכזיים בהדפס כמו למשל, היפוך, שחור/לבן, מקריות, שכפול, ריבוי ועוד, באים לידי ביטוי באופנים שונים בתקופות שונות. התבוננות ברעיונות הללו ובהתפתחותם מאפשרת לחשוב על ההדפס כאידיאה, כעיקרון מחשבה ועשיה וככוח מניע. כזה הוא היה לאורך ההסטוריה והשפעתו באמצעות תפוצה של דימויים ורעיונות (תקשורת) אף האיצה התפתחויות כלכליות ופוליטיות.
החשיבות התרבותית של ההדפס חורגת, אם כן, מעבר למשמעותו כמדיום אמנותי. אדם והדפס שלובים זה בזה משחר ההיסטוריה. בקורס נעמוד על יחסי הגומלין בין ההבטים האמנותיים המובהקים של ההדפס לבין הבטים אחרים. נכיר ונסקור היסטורית ורעיונית התפתחויות בתחום, סדנאות הדפס, אמני הדפס בולטים בעולם ובישראל ופלטפורמות תצוגה.
מנחה: פרופ’ שרון פוליאקין
אורחים: אורית חופשי, אריק קילמניק וסיור בסדנת ההדפס הראל
*הקורס יועבר בהוראה מקוונת (zoom)
דגנית ברסט, מתרחץ, תחריט, 2000
דגנית ברסט, מתרחץ, תחריט, 2000
19 בינואר – 23 במרץ 2021
11 מפגשים בימי ג’, 17:00–18:30
הקורס יסקור את תחום ההדפס מהבטים שונים: טכניקות, היסטוריה וחשיבות תרבותית. רעיונות מרכזיים בהדפס כמו למשל, היפוך, שחור/לבן, מקריות, שכפול, ריבוי ועוד, באים לידי ביטוי באופנים שונים בתקופות שונות. התבוננות ברעיונות הללו ובהתפתחותם מאפשרת לחשוב על ההדפס כאידיאה, כעיקרון מחשבה ועשיה וככוח מניע. כזה הוא היה לאורך ההסטוריה והשפעתו באמצעות תפוצה של דימויים ורעיונות (תקשורת) אף האיצה התפתחויות כלכליות ופוליטיות.
החשיבות התרבותית של ההדפס חורגת, אם כן, מעבר למשמעותו כמדיום אמנותי. אדם והדפס שלובים זה בזה משחר ההיסטוריה. בקורס נעמוד על יחסי הגומלין בין ההבטים האמנותיים המובהקים של ההדפס לבין הבטים אחרים. נכיר ונסקור היסטורית ורעיונית התפתחויות בתחום, סדנאות הדפס, אמני הדפס בולטים בעולם ובישראל ופלטפורמות תצוגה.
מנחה: פרופ’ שרון פוליאקין
אורחים: אורית חופשי, אריק קילמניק וסיור בסדנת ההדפס הראל
*הקורס יועבר בהוראה מקוונת (zoom)
17 בינואר 2021 – 11 באפריל 2021
12 מפגשים בימי א’, 19:00 – 20:30
הקורס, שכותרתו מצטטת מי.ח.ברנר, מגשר בין מצב היסטורי-לאומי לבין מצב קיומי: מחד גיסא, “היהודי הנודד” או הפליט הערבי; ומאידך גיסא, מצבו של האדם בסימן גלות ואַל-ביתיות.
יצירות האמנות, שיוצגו וינותחו לאורך הקורס, יבחנו את המתח בין חוויית ה”מקום” לבין תחושת אובדנה, את המתח בין מרכז טריטוריאלי לבין אובדנו ואת תחושת הגלות והנדידה/פליטוּת הממשיכה לפעום בקרב אמנים צעירים בישראל העכשווית.
כהשלמה לשבע הרצאות (המשלבות אמנות, ספרות, שירה ועוד) בנושאים הנ”ל מפי ד”ר גדעון עפרת, ישולבו בקורס שלוש הרצאות של ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה, שיאירו את ההיבטים הנדונים מכיוון האמנות הפלסטינאית. כמו כן, יינתנו שתי הרצאות של ד”ר עדי אפעל בנושא גלותם האירופית של אוצרים ישראליים בני זמננו.
מנחים: ד”ר גדעון עפרת, ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה, ד”ר עדי אפעל
*הקורס יועבר בלמידה היברידית: פרונטלית (במכללה האקדמית תל אביב יפו) ומקוונת (zoom)
זויה צ’רקסקי, “היהודי הנודד”, סריגה, 2003
17 בינואר 2021 – 11 באפריל 2021
12 מפגשים בימי א’, 19:00 – 20:30
הקורס, שכותרתו מצטטת מי.ח.ברנר, מגשר בין מצב היסטורי-לאומי לבין מצב קיומי: מחד גיסא, “היהודי הנודד” או הפליט הערבי; ומאידך גיסא, מצבו של האדם בסימן גלות ואַל-ביתיות.
יצירות האמנות, שיוצגו וינותחו לאורך הקורס, יבחנו את המתח בין חוויית ה”מקום” לבין תחושת אובדנה, את המתח בין מרכז טריטוריאלי לבין אובדנו ואת תחושת הגלות והנדידה/פליטוּת הממשיכה לפעום בקרב אמנים צעירים בישראל העכשווית.
כהשלמה לשבע הרצאות (המשלבות אמנות, ספרות, שירה ועוד) בנושאים הנ”ל מפי ד”ר גדעון עפרת, ישולבו בקורס שלוש הרצאות של ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה, שיאירו את ההיבטים הנדונים מכיוון האמנות הפלסטינאית. כמו כן, יינתנו שתי הרצאות של ד”ר עדי אפעל בנושא גלותם האירופית של אוצרים ישראליים בני זמננו.
מנחים: ד”ר גדעון עפרת, ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה, ד”ר עדי אפעל
*הקורס יועבר בלמידה היברידית: פרונטלית (במכללה האקדמית תל אביב יפו) ומקוונת (zoom)
זויה צ’רקסקי, “היהודי הנודד”, סריגה, 2003
17 בינואר 2021 – 11 באפריל 2021
12 מפגשים בימי א’, 17:00 – 18:30
קורס מבוא באמנות ישראלית, המתקיים בשני סמסטרים (24 שיעורים), שנועד ללמד התמצאות בסיסית בכרונולוגיה הלינארית של ההתפתחות האמנות בישראל מאז ימי “בצלאל” ולמפות את הנושאים והסוגיות העיקריות בהן עסקה אמנות זו. הקורס יעמוד על קשיי ההשקה והלידה של האמנות הישראלית, שנולדה יש מאין בראשית המאה העשרים, וכיצד התמודדה עם תנאי היסוד שלה כאמנות מגויסת, עם המתח בין אמנות ולאום, ויצרה לעצמה מרחב פעולה חופשי ועצמאי.
המחצית השנייה תתעכב על הדגשים רעיוניים, כגון: הקבוצה ככוח והיחיד כאינדיבידואל המחפש בה את מקומו, המאבק בין אוניברסליזם לבין מקומיות, שאלות של זהות יהודית, הפצעת האמנות הנשית, עליית הזהות המזרחית, נוכחות השפה העברית מול הדימוי החזותי ושאלות של זיכרון, שואה ומלחמה.
מנחה: טלי תמיר
אורחים: ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה, נועה רז מלמד
*הקורס יועבר בלמידה היברידית: פרונטלית (במכללה אקדמית תל אביב יפו) ומקוונת (zoom)
פרט מ-רפי לביא, ללא כותרת, 1969 אקריליק, עיפרון וקולאז’ על עץ לבוד, גובה 120 ס”מ, רוחב 195 ס”מ, אוסף מוזיאון ישראל
15 בפברואר – 12 באפריל 2021
8 מפגשים בימי ב’, 19:30-18:00
פרויד, אבי הפסיכואנליזה, לא אהב אמנות בת זמנו אבל קשה לדמיין היום טקסט על אמנות פלסטית בת זמננו או אחרת ללא פרויד. הוא אהב אמנות מתקופות קודמות, כמו אמנות מהעת העתיקה ממנה אף צבר אוסף שכלל כאלפיים פריטים שמקורם במצרים, יוון ורומי. הוא כתב על יצירותיהם של ליאונרדו דה וינצי ומיכלאנג’לו, אמני הרנסנס, אך כפי שגם טען בעצמו, אלה לא היו מאמרים של היסטוריון אמנות מן השורה אלא של מי ש”קרא” יצירות בדרכו המיוחדת ששאבה מהגותו הפסיכואנליטית.
אף על פי כן, השפעתו על אמנים בני זמננו ועל אלה הכותבים היום על אמנות, היסטוריונים, תיאורטיקנים ומבקרים רחבה ועמוקה. המפגש בין הגותו של פרויד עם יצירה ועם כתיבה על אמנות פורה ומרתק במיוחד. מטרתם של המפגשים בסידרת ההרצאות “בסטודיו עם פרויד” היא להציג את פירות המפגש הזה ולהראות כיצד הוא שינה למעשה את פני האמנות בת זמננו ואת השיח על אמנות.
מנחה: יצחק ליבנה
בהשתתפות: פרופ’ אפרת ביברמן, מיכל היימן, יונתן הירשפלד, נטע ליבר שפר, ד”ר ערן רולניק
*ההרצאות יתקיימו בזום. הנרשמים יקבלו גישה לאתר הקורס ובו הקישורים למפגשים, חומרים משלימים והקלטות של ההרצאות.
עלות הקורס: 600 ש"ח
הטבה לנרשמים לקורס: מפגש עם האוצרת ענת דנון סיון והאמן דוד גינתון, על התערוכה הרטרוספקטיבית שתפתח לגינתון במוזיאון תל אביב בחודש מאי.
פרט מ-רפי לביא, ללא כותרת, 1969 אקריליק, עיפרון וקולאז’ על עץ לבוד, גובה 120 ס”מ, רוחב 195 ס”מ, אוסף מוזיאון ישראל
17 בינואר 2021 – 11 באפריל 2021
12 מפגשים בימי א’, 17:00 – 18:30
קורס מבוא באמנות ישראלית, המתקיים בשני סמסטרים (24 שיעורים), שנועד ללמד התמצאות בסיסית בכרונולוגיה הלינארית של ההתפתחות האמנות בישראל מאז ימי “בצלאל” ולמפות את הנושאים והסוגיות העיקריות בהן עסקה אמנות זו. הקורס יעמוד על קשיי ההשקה והלידה של האמנות הישראלית, שנולדה יש מאין בראשית המאה העשרים, וכיצד התמודדה עם תנאי היסוד שלה כאמנות מגויסת, עם המתח בין אמנות ולאום, ויצרה לעצמה מרחב פעולה חופשי ועצמאי.
המחצית השנייה תתעכב על הדגשים רעיוניים, כגון: הקבוצה ככוח והיחיד כאינדיבידואל המחפש בה את מקומו, המאבק בין אוניברסליזם לבין מקומיות, שאלות של זהות יהודית, הפצעת האמנות הנשית, עליית הזהות המזרחית, נוכחות השפה העברית מול הדימוי החזותי ושאלות של זיכרון, שואה ומלחמה.
מנחה: טלי תמיר
אורחים: ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה, נועה רז מלמד
*הקורס יועבר בלמידה היברידית: פרונטלית (במכללה אקדמית תל אביב יפו) ומקוונת (zoom)
15 בפברואר – 12 באפריל 2021
8 מפגשים בימי ב’, 19:30-18:00
פרויד, אבי הפסיכואנליזה, לא אהב אמנות בת זמנו אבל קשה לדמיין היום טקסט על אמנות פלסטית בת זמננו או אחרת ללא פרויד. הוא אהב אמנות מתקופות קודמות, כמו אמנות מהעת העתיקה ממנה אף צבר אוסף שכלל כאלפיים פריטים שמקורם במצרים, יוון ורומי. הוא כתב על יצירותיהם של ליאונרדו דה וינצי ומיכלאנג’לו, אמני הרנסנס, אך כפי שגם טען בעצמו, אלה לא היו מאמרים של היסטוריון אמנות מן השורה אלא של מי ש”קרא” יצירות בדרכו המיוחדת ששאבה מהגותו הפסיכואנליטית.
אף על פי כן, השפעתו על אמנים בני זמננו ועל אלה הכותבים היום על אמנות, היסטוריונים, תיאורטיקנים ומבקרים רחבה ועמוקה. המפגש בין הגותו של פרויד עם יצירה ועם כתיבה על אמנות פורה ומרתק במיוחד. מטרתם של המפגשים בסידרת ההרצאות “בסטודיו עם פרויד” היא להציג את פירות המפגש הזה ולהראות כיצד הוא שינה למעשה את פני האמנות בת זמננו ואת השיח על אמנות.
מנחה: יצחק ליבנה
בהשתתפות: פרופ’ אפרת ביברמן, מיכל היימן, יונתן הירשפלד, נטע ליבר שפר, ד”ר ערן רולניק
ההרצאות יתקיימו ב-zoom. הנרשמים יקבלו גישה לאתר הקורס ובו הקישורים למפגשים, חומרים משלימים והקלטות של ההרצאות.
עלות הקורס: 600 שקלים
הטבה לנרשמים: מפגש עם האוצרת ענת דנון סיון והאמן דוד גינתון, על התערוכה הרטרוספקטיבית שתפתח לגינתון במוזיאון תל אביב בחודש מאי.
המפגשים בקורס:
מרב קמל וחליל בלבין, סוחר עתיקות, 2015