23.01.2022 – 10.04.2022
12 מפגשים בימי א’, 17:00 – 18:30
קורס מבוא באמנות ישראלית, המתקיים בשני סמסטרים (24 שיעורים), שנועד ללמד התמצאות בסיסית בכרונולוגיה הלינארית של ההתפתחות האמנות בישראל מאז ימי “בצלאל” ולמפות את הנושאים והסוגיות העיקריות בהן עסקה אמנות זו. הקורס יעמוד על קשיי ההשקה והלידה של האמנות הישראלית, שנולדה יש מאין בראשית המאה העשרים, וכיצד התמודדה עם תנאי היסוד שלה כאמנות מגויסת, עם המתח בין אמנות ולאום, ויצרה לעצמה מרחב פעולה חופשי ועצמאי.
המחצית השנייה תתעכב על הדגשים רעיוניים, כגון: הקבוצה ככוח והיחיד כאינדיבידואל המחפש בה את מקומו, המאבק בין אוניברסליזם לבין מקומיות, שאלות של זהות יהודית, הפצעת האמנות הנשית, עליית הזהות המזרחית, נוכחות השפה העברית מול הדימוי החזותי ושאלות של זיכרון, שואה ומלחמה.
מרצה: טלי תמיר.
*המחיר להרשמה לחברי איגוד האוצרים והאמנים הוא מחיר לתלמיד ותיק בבית לאמנות ישראלית
23/1/2022 – אריה ארוך – המבט לאחור והחזרה לביוגרפיה.
30/1/2022 – לאה ניקל ואביבה אורי – מודרניזם, גודש ומבט נשי.
6/2/2022 – שנות השישים והפצעת המודרניזם הישראלי: יונה פישר ותרומתו להגדרת המודרניזם באמנות ישראלית. תערוכות ראשונות.
13/2/2022 – רפי לביא, הנרי שלזניאק ויאיר גרבוז, מובילי המודרניזם הישראלי החדש בציור.
20/2/2022 – יגאל תומרקין ומיכה אולמן – פיסול מודרניסטי ישראלי.
27/2/2022 – ממשה למשה: משה קופפרמן ומשה גרשוני ויחסם לשואה.
6/3/2022 – אמנות, מלחמה וביקורת: ממצר/מייסר ועד מלחמת לבנון. (אמנות פוסט מלחמת יום כיפור).
13/3/2022 – הפצעת הגוף הנשי: יוכבד וינפלד, דגנית ברסט, נורית דוד והילה בן ארי.
20/3/2022 – זהות מינית ומגדר באמנות הישראלית.
27/3/2022 – זהות מזרחית באמנות הישראלית.
3/4/2022 – אמנות בתנועה הקיבוצית – מהקולקטיב אל היחיד.
10/4/2022 – מילה, חידוד ותשבץ: השפה העברית כגיבורת תרבות.
מיכל נאמן, יצחק יצחק, טכניקה מעורבת על בד, 2013
עלות הקורס במחיר מיוחד: 900 ש"ח
23.01.2022 – 10.04.2022
12 מפגשים בימי א’, 19:00 – 20:30
קורס ראשון מתוך שניים שיעסוק בתערוכות אמנות קבוצתיות בישראל שנתנו ביטוי לרוחות של שינוי והציגו הלך מחשבה ביקורתי. התערוכות שנכללו בקורס הן פרי אינטואיציה חדה של אוצרים.ות ותולדה של מחקר אוצרותי רחב היקף. האוצרים.ות שיזמו ואצרו אותן, ליוו פעולות של אמנים וקבוצות אמנות והשכילו לסמן בזמן אמת מגמות וזרמים או לחשוף ולהגדיר מחדש תופעות אמנותיות בזיקתן לתחומי מחשבה אחרים.
חלק מהתערוכות נחשבו לנקודות ציון משמעותיות כבר בעת שהוצגו, אחרות הפכו לכאלה בחלוף השנים. הקורס “קיצור תולדות התערוכות בישראל” מזמן את אוצרי.ות התערוכות ו/או חוקרי.ות אמנות להביט עליהן יחד מחדש ולסלול את שביל-האבנים-הצהובות של תולדות האמנות המקומית מנקודת מבט של תערוכות פורצות דרך. (קורס המשך יתקיים בשנת הלימודים תשפ”ג)
בהשתתפות המרצים (לפי סדר המפגשים): גדעון עפרת, אליק מישורי ויניב שפירא, אסנת צוקרמן רכטר ומאירה פרי להמן, בנו כלב ואורי דרומר, הילה כהן שניידרמן, אלן גינתון, טלי תמיר וסטפני רחום, דליה מנור, תמי כץ-פרימן, יגאל צלמונה ותמי מנור פרידמן, גליה בר אור, קציעה עלון.
*המחיר להרשמה לחברי איגוד האוצרים והאמנים הוא מחיר לתלמיד ותיק בבית לאמנות ישראלית
23/1/2021 – ד”ר גדעון עפרת. מלחמות המוזיאונים תל אביב וירושלים במחצית השניה של שנות ה-60: חיים גמזו לעומת יונה פישר
30/1/2022 – אליק מישורי יחד עם יניב שפירא. תערוכות אופקים חדשים 1963-1948; “אופק חדש לאופקים חדשים”, משכן לאמנות עין חרוד, 2016 (אוצרים: גילה בלס, דליה דנון ויניב שפירא)
6/2/2022 – ד”ר אסנת צוקרמן רכטר ומאירה פרי להמן.
“מושג + אינפורמציה”, מוזיאון ישראל, 1971 (אוצר: יונה פישר); “רישום מעל ומעבר”, מוזיאון ישראל, 1974 (אוצרים: מאירה פרי להמן ויונה פישר)
13/2/2022 – בנו כלב ואורי דרומר. תערוכת “עשר פלוס: מיתוס ומציאות, 1970-1965”, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2008 (אוצר: בנו כלב); “למות לאט – ז'אק קתמור וקבוצת העין השלישית”, מוזיאון נחום גוטמן, 2012 (אוצר: אורי דרומר)
20/2/2022 – הילה כהן שניידרמן. “כי קרוב אליך הדבר מאוד: דלות החומר כאיכות באמנות הישראלית”, מוזיאון תל אביב לאמנות, 1986 (אוצרת: שרה בריטברג סמל)
27/2/2022 – אלן גינתון. “הנוכחות הנשית”, מוזיאון תל אביב לאמנות, 1990 (אוצרת: אלן גינתון)
6/3/2022 – טלי תמיר וסטפני רחום. “גבולות“, מוזיאון ישראל, 1980 (אוצרת: סטפני רחום)
13/3/2022 – ד”ר דליה מנור. “פרספקטיבה”, ביתן הלנה רובינשטיין, מוזיאון תל אביב, 1991 (אוצרת: דליה מנור)
20/3/2022 – תמי כץ-פרימן. “אנטיפאתוס: הומור אפל, ציניות ואירוניה באמנות ישראלית עכשווית”, מוזיאון ישראל, 1993; “מטא-סקס 94”, המשכן לאמנות עין חרוד ומוזיאון בת ים, 1994 (אוצרת: תמי כץ-פרימן)
27/3/2022 – יגאל צלמונה עם תמי מנור פרידמן. “קדימה: המזרח באמנות ישראל”, מוזיאון ישראל, 1998 (אוצרים: יגאל צלמונה ותמר מנור פרידמן)
3/4/2022 – ד”ר גליה בר אור. “עבודה עברית”, משכן לאמנות עין חרוד, 1998 (אוצרת: גליה בר אור)
10/4/2022 – קציעה אלון. “שפת אם”, משכן לאמנות עין חרוד, 2002 (אוצרת: טל בן צבי)
כריכת קטלוג התערוכה “אנטיפאתוס: הומור אפל, ציניות ואירוניה באמנות ישראלית עכשווית”, 1993
עלות הקורס במחיר מיוחד: 1,080 ש"ח
25.01.2022 – 12.04.2022
12 מפגשים בימי ג’, 17:00 – 18:30
האמנית ניבי אלרואי תמשיך לטוות חוטים בין אמנים באמצעות קשרים גיאוגרפיים וזהויות תרבותיות ורב דוריות. כל שיעור יוקדש לאמנ.ית בינלאומי.ת אחר.ת כגרעין להרצאה.
לאחר פענוח הגנום של כל אמן יסוד, נמתח ממנו קשרים אל אמניות ואמנים ישראלים בני דורות שונים ורקע מגוון. ננוע בין אמנים המוכרים לכולנו לבין אמנים בינלאומיים חשובים שאולי פחות מוכרים לקהל הישראלי.
נדון בהשפעות, ריאקציה, אינטראקציה, המקומי מול הגלובלי. ננוע בין סוגי מדיה שונים, בתוך כך נביא סוגיות מרכזיות בעולם הציור, המבט, מלאכת יד מול טכנולוגיות.
מרצה: ניבי אלרואי.
*המחיר להרשמה לחברי איגוד האוצרים והאמנים הוא מחיר לתלמיד ותיק בבית לאמנות ישראלית
25/1/2022 – ג’יוזפה פנונה
31/1/2022 – ניקול אייזנמן *שימו לב מפגש זה יתקיים ביום שני ולא ביום שלישי
8/2/2022 – סינדי שרמן
15/2/2022 – מרסל דזמה
22/2/2022 – מארק ברדפורד
1/3/2022 – ויליאם קנטרידג׳
8/3/2022 – שרה זה
15/3/2022 – ינקה שוניברה
22/3/2022 – קסו בינג
29/3/2022 – אורסולה וון רדינגסווארד
5/4/2022 – מרלן דומה
12/4/2022 – אנתוני גורמלי
ג’וזפה פנונה (Giuseppe Penone). מתוך ארכיון פנונה
עלות הקורס במחיר מיוחד: 900 ש"ח
25.01.2022 – 12.04.2022
12 מפגשים בימי ג’, 19:00 – 20:30
+ אירועים מיוחדים במהלך הקורס
דור המפנה חושף דור אמנים שנכפה עליו לפרק מיתוסים ולשבור פרדיגמות קודמות; דור של אמניות צעירות שפעלו בשדה גברי וכוחני; דור צעיר שהואשם בריאקציונריות ובחוסר תחכום, אך יצירתו התאפיינה במבע אמנותי ופוליטי עז ודרוך, דור שפעל בפרץ אנרגטי חסר תקדים, והאמנות עבורו הייתה שדה פעולה מרובה ערוצים של המצאה, מחאה והתפכחות.
תרומתה הסגולית של האמנות הצעירה שצמחה מראשית העשור, עיצבה אותו ועוצבה על ידו, באה לידי ביטוי במפנים שחוללה: בתחום האוצרות, בתחום המדיומלי ובתחום התמטי-סגנוני. התבוננות בדיוקן רב-הפנים של הדור הצעיר של אמנים ואמניות שפעלו בשנות השמונים חושפת את קריסת דיוקנה המדומיין של החברה הישראלית. (מתוך ההקדמה לספרה של פרופ’ יעל גילעת "דור המפנה: אמנות צעירה בשנות השמונים בישראל", הוצאת אונ’ בן גוריון, 2019)
מרצה: פרופ’ יעל גילעת.
אורחים: אליה ואיל און, ארם גרשוני, דרורה דומיני, ד”ר איתמר לוי, מירי נשרי, אסד עזי וד”ר גדעון עפרת.
*המחיר להרשמה לחברי איגוד האוצרים והאמנים הוא מחיר לתלמיד ותיק בבית לאמנות ישראלית
25.1.2022 – פרופ' יעל גילעת: למה שנות ה-80? מהו “The Eighties Gap”?
1.2.2022 – מפגש מיוחד לציון 5 שנים למותו של משה גרשוני. משתתפים:, פרופ' יעל גילעת, ד"ר איתמר לוי, המשורר אהרון שבתאי והקרנת סרט קצר.
8.2.2022 – פרופ' יעל גילעת: תערוכות מוזיאליות גדולות בישראל בהתייחסות לדור הצעיר.
15.2.2022 – שיחה עם ד"ר גדעון עפרת תערוכות אולם. או מה לא היה בתערוכות המוזיאליות, ולמה?
22.2.2022 – פרופ' יעל גילעת על התארגנויות חדשות בשדה: קבוצות, גלריות, רחוב שנקין וההגירה לדרום.
1.3.2022 – פרופ' יעל גילעת: המשותף קיבוץ ומפגשי תל חי 80. האירוע מוקדש לטולי ואילנה באומן.
4.3.2022 אירוע מיוחד: רות דורית יעקבי, "האישה עם אלף הקולות". יום עיון פרונטלי (יום שישי)
8.3.2022 – שיחה עם אסד עזי: מפנה הציור – הגוף והגופניות כשאלה ציורית.
15.3.2022 – שיחה עם מירי נשרי על השאלה המגדרית: דימויים, פרקטיקות ומעמד.
22.3.2022 – שיחה עם דרורה דומיני: מפנה הפיסול – רק לא אנדרטה.
29.3.2022 – אורחים: אליה ואיל און על מפנה הצילום – הולדת מחדש, אמת או מיתוס.
21/12/2021 – פרופ' יעל גילעת במפגש סיכום הקורס: השאלה הדורית.
מיכה קירשנר, תמי בן עמי, 1982
עלות הקורס במחיר מיוחד: 900 ש"ח
21.02.2022 – 11.04.2022
8 מפגשים בימי ב’, 18:00 – 19:30
הקורס מהווה נדבך נוסף להבנת האמנות היפנית ולהתבונן במבט חדש על מבחר יצירות של אמנים ישראליים.
קשת הנושאים בהרצאות הקורס מזמנת היכרות עם שלל תפיסות אמנותיות במרחב התרבות הוויזואלית היפנית, על כל תקופותיה.
מרצה: ד״ר אתי גלס גיסיס.
21/2/2022 – יפן של דני קרוון.
28/2/2022 – מאקוטו איידה ודיוויד ריב.
7/3/2022 – מטבוליזם וברוטליזם – שם וכאן.
14/3/2022 – משהו ללבוש? הקימונו כמדיום אמנותי וכחומר באמנות.
21/3/2022 – חפצים מן המוכן (רדימייד). מתי לראשונה מופיע הרדימייד באמנות יפנית? מה הקשר בין פילוסופיית הזן לרדימייד באמנות?
28/3/2022 – העבר כהווה. כיצד משתלב העבר באמנות ההווה. כיצד הופכת יצירה מסורתית או מודרנית ליצירה עכשווית.
4/4/2022 – תפישת חלל בתרבות היפנית. מהי הגדרה של חלל ומהי זיקתו לשפה, לפילוסופיה ולאמנות היפנית.
11/4/2022 – יפן כמוזיאון. כיצד מתבונן המערב על יפן וכיצד היא מבקשת שיתבוננו בה. בנוסף, נבחן את הגישה המקומית לאמנות היפנית דרך תערוכות העבר.
דני קרוון, בראשית, 1998-2000, מוזיאון קירישימה, קגושימה, יפן
עלות הקורס: 620 ש"ח