בית לאמנות ישראלית מזמין אתכם.ן להרשם לקורסים וסמינרים בסמסטר ג' תשפ"ג

לדעת ציור - דרכים לקריאת ציור


19.5.23 – 16.7.23
11 מפגשים בימי א', 17:00 – 18:30

ההרצאות יעסקו בשאלה של כתיבה פרשנית ודרכי התבוננות בציור. הן תשאלנה שאלות על גבולות הסובייקטיביות הפרשנית, גבולות הלגיטימיות של פרשנות מרחיקת לכת, על הטכניקות הפרשניות, הפילוסופיות והפסיכואנליטיות ועל עוד שאלות רבות ומגוונות.

מרצה: יונתן הירשפלד. אורחים: פרופ' דרור בורשטיין, ד"ר דיויד גרייבס, ארם גרשוני, רוני טהרלב

19/5/2023מפגש כפול ביום שישי
אירוע מיוחד לפתיחת הקורס: מיצג של ארם גרשוני וד"ר דיויד גריבס

21/5/2023 – יונתן הירשפלד
מי נחשב מי לא נחשב?
על הטורים שנכתבו על אמנים "לא נחשבים" על הכתיבה כגאולה. על תפקיד המתבונן והקורא ביצירת האמנות. על ההטייה של תולדות האמנות ועל ההקשר המקומי של השיח הזה.

28/5/2023 – יונתן הירשפלד
על הפילוסופיה העכשווית של האמנות.
גרהם הרמן, ברונו לאטור ואובג'קט אוריינטד אונטולוג' ככלים פרשניים וכשתפישת עולם כללית של קורא אמנות.

4/6/2023פרופ' דרור בורשטיין
על ההתבוננות בעקבות הסינים.

11/6/2023פרופ' דרור בורשטיין
ציורים על דמויות שמתבוננות בציורים ובעולם.

18/6/2023 – יונתן הירשפלד
על הדיסוננס של האמן הכותב.
הטור על צוקי, הטור על סגן כהן, הטור על יונתן הירשפלד והטורים המאד אוטוביוגרפיים. על ההשפעה של הכתיבה על האמנות של יונתן הירשפלד וההפך. על מאנה, ופנטין לאטור.

25/6/2023 – יונתן הירשפלד
הטורים שאינם בדיוק על אמנות: איורי גלילאו, אבן אשלית, הונוס מווילנדורף, וושינגטון חוצה את הדאלוור, אשת לוט. מהו גבול המבט של כתיבה פרשנית. על העולם כטקסט ועל "מיתולוגיות" של בארת.

2/7/2023 – יונתן הירשפלד
תיאוריה פסיכואנלטית ככלי פרשני.
על הטורים הפרוידיאניים, יונגיאניים, לאקאנייאניים, קלייניאניים, ועל האופן העדין שבו כתיבה כזו צריכה להיעשות.

9/7/2023 – יונתן הירשפלד
על האמנים הישראליים בספר.
על הטקסטים בספר שכתב הירשפלד על אמנים ישראליים ועל טקסטים שכתב לגלריה גורדון.

16/7/2023 – רוני טהרלב
"על מה שרק ציור פיגורטיבי יכול לגעת בו",
הרצאה זו תעסוק בתכנים ובמהלכים שרק ציור פיגורטיבי והעיסוק בדמות האדם יכולים לגעת בהם. בשיחה על נושאים כמו מגדר וזהות, שחלקה אישית, ננדוד בין קורבה, ולאסקז טיציאן וקארוואגיו, וגם אריכא יוגלו בלתוס וגוטמן, ובין האופנים שבהם השפיעו על העבודה של הציירת רוני טהרלב.

 
יונתן הירשפלד

נגד הרוח - עימותים תיאולוגיים באמנות ישראלית

21.5.23 – 16.7.23
9 מפגשים בימי א’, 19:00 – 20:30

בשנת 1910 כתב מייסד בצלאל בוריס שץ כי ״האמנות היתה לי למקדש, והאמנים לכוהניו״. בכך האיר שץ הן את המעמד המקודש שהעניק ליצירת האמנות, והן את חילול הקודש שמגולם במעמד. עימות זה, שנוגע גם בשורשים דתיים עתיקים וגם במקורות המודרניזם, מלווה יצירות ומגמות אמנות רבות שנוצרו לאורך המאה ה-20 ובראשית המאה ה-21, בישראל וברחבי העולם.

מבוריס שץ עד נירה פרג, ממשה גרשוני ליחיאל שמי, מאתי אברג׳ל לאסי משולם – קורס מיוחד שיוקדש לסוגיות של דת וחילון באמנות ישראלית, יסרוק את האמנות המקומית באמצעות דיון במושגים כקדושה, כפירה, מסורתיות, הגוף, הנשגב ועוד, ויציג מגוון עמדות, מושגים ועימותים תיאולוגיים ומחולנים בתולדות האמנות בישראל.

בהנחיית יונתן אמיר.
אורחים: אתי אברג'ל, אסי משולם, ד"ר גדעון עפרת, נירה פרג.

21/5/2022 –  מהצורה של הרוח לרוח של הצורה
מבוא ליחסי אמנות ודת בעידן המודרני

28/5/2023 – שערי/שמיים
שיחה בין יונתן אמיר לאמנית נירה פרג

4/6/2023על הרוחני, המיתי והחילוני באמנות
יצחק דנציגר ויחיאל שמי, מוטי עומר ואדם ברוך

11/6/2023 – המהלך הרציונלי הוליד את האי-צורה
קדושה ביצירתם של משה קופפרמן ומשה גרשוני

18/6/2023 – מסורתיות רדיקלית
שיחה בין יונתן אמיר לאמנית אתי אברג׳ל

25/6/2023 –  נשגב עכשיו!
פרקטיקות חיפוש אחר הלא-נודע באמנות ישראלית בת זמננו

2/7/2023מסדר הטומאה
שיחה בין יונתן אמיר לאמן אסי משולם

9/7/2023לקראת הדתה מתקנת
סיפורי חסידים, ברכות כהנים וטקסי קודש אלטרנטיביים באמנות צעירה

16/7/2023 – כפירה באמנות ישראלית
הרצאת אורח של ד״ר גדעון עפרת

אסי משולם, "התפילה", 2012. צילום: הילית כדורי

בתוך הבית, בין חפצים - על מעמד הפנים והחפץ באמנות הישראלית

16.5.23 – 4.7.23
8 מפגשים בימי ג' 17:00 – 18:30

במהלך שמונה מפגשים יעלה הקורס את שאלת מוטיב הטבע דומם באמנות הישראלית לדורותיה ויבקש להראות את מעמדו המשני, ביחס לבכירות של מושג הנוף והמרחב. הקורס יבחן את היחס לחלל הפנים, לטבע דומם ולמרחב הדומסטי בתרבות הישראלית וכיצד הוא בא לידי ביטוי באמנות הישראלית. נדון בחוסר האיזון בין המרחב החיצוני לבין החלל הפנימי. נדון במושג 'הבית' בתרבות הציונית ומה בין בית לאומי, בית אזרחי ובית פרטי. לאור זאת נבחן עבודות שעוסקות בחפצים יומיומיים ובקומפוזיציות של טבע דומם ונשאל על מעמדם הסימבולי. נרחיב על המקורות ההיסטוריים של מסורת הפנים והטבע דומם באמנות המערבית ונשווה למציאות הישראלית.

הטענה המרכזית שננסה להוכיח היא שמעמדו של חלל הפנים מוחלש ביחס למרחב הכללי, ה'ארץ-ישראלי', ולפיכך גם מסורת הטבע-דומם הופיעה מאוחר, במעמד מוחלש, כשהיא נתפסת כקונבנציה ציורית וכגושפנקה מקצועית, ולא כנטענת מעצמה. לאורך הקורס נבחן נושאים אלה ביצירתם של חמישה-עשר אמנים ישראליים, מראשית האמנות הישראלית ועד אמנים עכשוויים הפעילים היום: החל בראובן וגוטמן, דרך גליקסברג וארוך ועד יצחק ליבנה, שוש קורמוש ומיכה אולמן.

מרצה: טלי תמיר.
אורחים: יאיר גרבוז ויצחק ליבנה.

16/5/2023 – הרצאת פתיחה: במרכז ההרצאה ידובר על החיבור ההיסטורי בין טבע דומם והמרחב הדומסטי ועל ההיסטוריה של טבע דומם והתפתחות מושג הפנים (interior) בתרבות ובאמנות המערבית. נדון במושג ה'חדר' כיחידת-יסוד הקשורה בערכים של התבודדות, הגות, לימוד ופרטיות ונשאל – למי הייתה הזכות לחדר משלו בהיסטוריה האנושית? לאחר הצגת ההקשרים התרבותיים, הכלכליים, הפסיכולוגיים והאמנותיים שטעונים ומופנמים במוטיבים הללו נדון ביחס הנורמטיבי בין פנים וחוץ ובין פרטי לציבורי, כפי שהתגבש במחשבה המערבית.

23/5/2023 – היכן נמצא הפנים בחזון הציוני ובתרבות הארץ־ישראלית? נצביע על העובדה שמוטיבים של טבע דומם וחללי פנים הבית נעדרים לחלוטין משדה האמנות הארץ-ישראלית המוקדמת בתקופת עיצובה החזותי והרעיוני. מושג מרכזי בהרצאה יהיה – מהלך הספיריטואליזציה של המרחב הארץ־ישראלי והשפעותיו – מצד אחד על מעמדו הבכיר של ז'אנר הנוף המקומי ומצד שני על היעדרותם הבולטת של דימויי פנים. מקרה הבוחן יהיו ציוריו של ראובן רובין שפניהם תמיד אל הנוף ואל המרחב שמחוץ לבית ושליטתו האבסולוטית של ז'אנר הנוף על פני כל מוטיב אחר, ככלי לעיצוב הזהות הלאומית בתקופת גיבושה. ננסה לאתר גם במקורות טקסטואליים, מתוך הספרות העברית המוקדמת, תיאורים שמתייחסים למרחב הדומסטי או, לחילופין, ליציאה מן הבית אל ההרפתקה ואל הנוף הממתינים מחוצה לו.

 30/5/2023 – תפיסת המרחב, הבית והחפץ בתרבות הציונית-סוציאליסטית ובחברה החלוצית בארץ־ישראל: התרבות החלוצית מתאפיינת בשלילה מוחלטת של המרחב הפרטי ובביטול הבעלות הן על המרחב הדומסטי והן על החפץ האישי. החפץ מתנתק מהקשריו הביוגרפיים והופך לתפקודי בלבד, בבעלות קולקטיבית.
1930, 1935 – שנות המפנה בתיאורי הפנים והבלחות ראשונות של תיאורי פנים הבית וטבע דומם בסביבה אורבנית. הופעתו של 'טבע דומם' כקונבנציה ציורית מיובאת ממסורת הציור הצרפתי, בהשראה קוביסטית, על ידי יוסף זריצקי וחבריו המודרניסטים, ותהפוך ל'נייר לקמוס' להענקת לגיטימציה של צייר מקצועי, היודע את אמנותו ומחובר לזמנו.

6/6/2023 – חיים גליקסברג – צייר הפנים הבורגני בתל אביב, המסמן את עליית הבורגנות העירונית בשנות השלושים ואיתה הצורך בדימויים של פנים ומרחב דומסטי עירוני. נדון בשאלת הזרות והניכור בין הסגנון לבין המקום ושתילה של תפנימים אירופאיים בתוך מרחב ים תיכוני. במקביל נתבונן בעבודתו של אריה ארוך, ונבחן את יחסו אל המרחב הדומסטי כאתר אינטימי, ביוגרפי ומשפחתי, שנעדר סממני מעמד ומשוקע בצפנים פרטיים.

13/6/2023 – סימונים של דירות, מעברים ושושלות משפחתיות: הדירה של רפי לביא ומשמעותה כבית פרטי וכסמן זהות בשדה האמנותי; דירות המעבר של פנחס כהן-גן ושאלת זהות המהגר; הבית והדירה ביצירתו של מיכה אולמן.

20/6/2023 – טבע דומם והמרחב הדומסטי ביצירתו של יאיר גרבוז: טבע דומם שמתפזר באוויר, טבע דומם כסמן מקצועי של ציור מערבי. הצגת תכונותיו של הצייר הישראלי ושאלת מבטו אל עבר המסורת הגדולה של הציור המערבי. בשיחה עם יאיר גרבוז עצמו, שיתארח בשיעור, נדבר על הסדרה "פריז-טבריה" , המדברת על הפערים בין המיתוס הפריזאי-מודרני לבין המציאות הטבריינית – לוקאלית. על –פי גרבוז האמנות הישראלית נידונה להתייצב בפתחה של המסורת הזו ולא להיכנס בשעריה.

 27/6/2023 – הציור של יצחק ליבנה (סדרת ציורי הטבע דומם משנות ה-90 וסדרת התפנימים הגדולים מתוך התערוכה "תדהמה", שנות ה-2000). שיחה עם יצחק ליבנה שיתארח בשיעור על הדימויים של המרחב הדומסטי ביצירתו, על המקורות שלהם ועל ריקון המושג מכל מטען רגשי. העיסוק בבית הגרמני ובבית האמריקאי ובמיתוסים של חיי משפחה וחיי נישואין, קשר לחפצים ולמסורת אחיזת העיניים בציור.

4/7/2023 – טבע דומם נטוש: הצילום של שוש קורמוש: מחשבות על טבע דומם נטוש ומנותק ממקורותיו. חפצים מתוך קטלוגים של בתי מכירות פומביות שיצאו מהקשרם ואינם מהווים עוד חוליה ברצף ביוגרפי-משפחתי-דומסטי. בהמשך נדון בחפצים נוספים שנותקו מהקשרם והופקרו אל מרחב חיצוני לא מוגדר: 'טבע דומם בשמש' של אביבה אורי; 'טבע דומם נטוש' של דני קרוון; 'טבע דומם והריסות' של רות שלוס ושרידים מצוירים מתוך הסדרה 'צובה' של לארי אברמסון.
כל אלה יבנו הצעה ל'טבע דומם ישראלי', שיסודותיו מעורערים ובנויים על מרחב דומסטי מוחלש ונטול-שורשים.

 
שוש קורמוש, ללא כותרת, 1992

על גבולות הצילום - צילום מושגי בישראל בשנות ה-2000

16.5.23 – 11.7.23
9 מפגשים בימי ג', 19:00 – 20:30

הקורס מבקש לבחון את המהלכים שמאפיינים את הצילום האמנותי בישראל בשני העשורים האחרונים ובתוכם למקד את המבט באמנים/יות שעבודתם נמצאת ליד הצילום המסורתי, על גבולותיו. עבודות העוסקות בערעור על האמת הצילומית, ניכוס צילומי, עבודות מתוך ארכיון ועבודות וידאו-ארט מבוססות צילום.

מרצה: יאיר ברק.
אורחים: יעל אפרתי, מיכל בראור, אורי גרשוני

16/5/2023 – הרצאת מבוא: על המפנה המושגי בצילום
פוסטמודרניזם בצילום הישראלי. ה״דור המייסד״ אמני/יות שנות ה70-80 והצילום ככלי קונספטואלי (מוטי מזרחי, מיכל נאמן, יהושע נוישטיין, דוד גינתון, מיכל היימן, דגנית ברסט)

23/5/2023 – הדור השלישי – צילום כמשבר זהות:
השבר המדיומאלי והזהותי של שלהי שנות ה-90 – דור המפנה
(דוד עדיקא, שי איגנץ, רונה יפמן)

30/5/2023 – הצילום והארכיב – מפגש עם מיכל בראור
מיכל בראור על יחסיה עם ארכיונים ועם רדי מייד צילומי

6/6/2023 – צילום בהיעדר מצלמה
על דחיקת הסובייקט והוויתור על יחסי הייצור של הצילום
(שרון יערי, עדי ברנדה, בועז אהרונוביץ׳, ינאי טויסטר, אוהד מטלון)

13/6/2023צילום מבקש להיות פיסול
הצילום של תחילת המילניום ויחסיו עם אובייקט וחלל
(רמי מימון, עירית תמרי, שירלי וגנר, הדס סט, יאיר ברק)

20/6/2023מפגש עם יעל אפרתי
אדריכלות, צילום ופעולות של שחזור והמרה בעבודתה של יעל אפרתי

27/6/2023 – צילום מבקש להיות קולנוע
על צילום בשדה המורחב. יחסי סטילס – תנועה – סאונד
(ניר עברון, אמיר יציב, גסטון צבי איצקוביץ׳)

4/7/2023 – מצילום ישיר לצילום מושגי וחזרה
יאיר ברק על התפתחות הפרקטיקה האמנותית שלו בשני העשורים האחרונים

11/7/2023 – צילום מביט לאחור
אורי גרשוני ויחסיו עם ההיסטוריה של הצילום

 
מארק יאשאייב

סמינרים ולימודי המשך - סמינר בנושא קונפליקט: פדרציה או בלקניזציה

17.5.23 – 21.5.23
4 ימים מרוכזים

בסמינר ראשון מסוגו בישראל, המיועד לאנשי מקצוע בתחום האמנות, ננתח את הפרקטיקות שנוקטים אמנים, אוצרים ומוסדות אמנות הפועלים בזמנים מורכבים של קונפליקט, מלחמה ומשטרים אוֹטוֹרִיטָרִים.

מקרה המבחן שלנו הוא הקונפליקט הלאומי והאתני בבלקן והתמוטטות הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה בשנות ה-90 של המאה העשרים. נישיר מבט אל עבודתם של אמנים עכשוויים מהבלקן ואל אופני ההתמודדות שלהם עם המציאות העקובה מדם בארצותיהם.
ארזן שקלולי, שניהל את הגלריה הלאומית של קוסובו ואת הגלריה הלאומית לאמנות באלבניה, הוא אורח הכבוד של הסמינר. שקולולי יציג את דרכי התמודדות של אמנים ושל מוסדות האמנות עם סכסוך, טראומה, מיליטריזם, הגירה, גלובליזציה, קפיטליזם לסוגיו, מציאויות טלוויזיוניות, הפרטה, בעלות, כיבוש, הפרדה, גבולות, וכן עם בורות וחוסר ידיעה.

הסמינר יכלול דיונים קבוצתיים ותרגיל אישי בהנחיית גלית אילת וארזן שקולולי

מנחים: גלית אילת, ארזן שקולולי (קוסובו).
אורחים: גרנטינה קראיה, אבי לובין, חנא קובטי
*הסמינר יתקיים ברובו באנגלית.

עלות: 1,790 ש"ח
לבוגרי מסלול אוצרות בבית לאמנות ישראלית: 1,690 ש"ח (פנו לליאת לבני להרשמה: liatli@mta.ac.il)
מספר המשתתפים מוגבל.

14:00 – 14:30 הקדמה – גלית אילת שיחת פתיחה

14:30 – 16:30 הכרות עם ארזן שקולולי ועבודתו
עבודותיו של ארזן שקולולי עוסקות בחוקיות, טקסים וריטואלים מסורתיים מקומיים, מערערות וחותרות תחת הסימבוליזם העכשווי. הוא משקף בעבודותיו אירועים המסמלים את הקיטוב החברתי במולדתו, קוסובו. האסטרטגיה האמנותית העשירה שלו מורכבת גם מן היכולת לחלץ מן השוליים אמירות גלובליות על גורל אתני, דתי או פוליטי.

16:30 – 17:00 הפסקה

17:00 – 18:30 צפייה בסרט: The Death of Yugoslavia: Enter Nationalism
לאחר מותו של ג'וסיפ ברוז טיטו, הלאומיות הגואה תופסת את יוגוסלביה. הדבר מתגבר לאחר שסלובודן מילושביץ' תופס את השלטון בסרביה ופונה נגד האלבנים הקוסוברים.
בעקבות הסרט: שיחה על קונפליקטים חברתיים, גיאופוליטיים, תרבותיים ואתנים והאופן בו הם מיוצגים במדיה ואמנות.

18:30 – 19:00 הפסקה

19:00 – 20:30 מפגש פתוח לקהל | אוסף המוזיאון כמקרה בוחן להתמודדות עם פוסט דיקטטורה – המוזיאון באלבניה.
אורח כבוד, ארזן שקולולי, על התערוכה האחרונה שאצר בסוף כהונתו כאוצר הראשי ומנהל המוזיאון לאמנות באלבניה, ״הארכיון הפתוח״: הצגה רדיקלית של האוסף הקבוע של הגלריה הלאומית.

14:00 – 15:30 גלית אילת וארזן שקולולי
על התערוכה שאצר שקולולי בארץ – "ההיסטוריה החלה משחקת בחיי", בהשתתפות אמנים ישראלים ומהבלקן.
סכסוך, טראומה, מיליטריזם, הגדרה מחודשת של זהויות, הגירה, גלובליזציה, קפיטליזם לסוגיו, איגודים מקצועיים, מציאויות גלובליות ולוקליות, מציאויות טלוויזיוניות, הפרטה, בעלות, כיבוש, סגרגציה, הפרדה, גבולות, בורות.

15:30 – 16:00 הפסקה

16:00 – 17:30 גרנטינה קראיה – הרקע להתפרקות יוגוסלביה – המלחמה והשפעתה על שדה האמנות של פוסט יוגוסלביה.

17:30 – 17:45 הפסקה

17:45 – 18:30 גלית אילת – אוקטובר סלון מס׳ 52 It’s Time We Got to Know Each Other
איך נוצרת תחושת אחריות? מה היא אחריותינו לאחר? כיצד נוכל לפעול אחרת בתפקידים של יצרני ו/או צרכני תרבות? מהן הדרכים למלא תפקיד אחראי בתהליך זה? אוקטובר סלון ה-52 הציב לעצמו את המשימה להפוך לזרז בדיון על ציות לסמכות, על קונפורמיזם, אחריות חברתית, כמו גם אי ציות ונונ-קונפורמיזם.

18:30 – 19:30 דיון על קונפורמיזם, קונפורמיות, ציות ואי ציות אזרחי
חלוקה לקבוצות דיון ועבודה על פרויקט לקראת פרזנטציה.

10:00 – 12:00 ארזן שקולולי הצבת קוסובו על מפת האמנות העכשווית הבינלאומית.
מהקמת Exit עד לגלריה הלאומית לאמנות של קוסובו. ומניפסטה 14 בפרישטינה 2022.

12:00 – 12:30 הפסקה

12:30 – 14:00 אבי לובין – ערפל: תערוכה קבוצתית שאצר לובין עבור הגלריה הלאומית של קוסובו.
התערוכה עוסקת בהתמודדות של אמנים החיים בצילו של קונפליקט, ובפוטנציאל שיש למציאות הערפילית, ליצור נתיבים חדשים של ראייה ומחשבה.

14:00 – 15:30 חנא קובטי – לקסיקון של קונפליקט.
חנא קובטי סימן ואסף מושגים הקשורים לכיבוש מסביבתו הקרובה, ושיגרת החיים ברחובות ירושלים ופלסטין. הרצאתו של קובטי מעלה שאלות לגבי השפעתם של מושגים שנוצרו לשימוש צבאי או צבאי הסברתי על השפה המקומית בכלל, ועל הזהות התרבותית בתחומי הקו הירוק/בפלסטין בפרט

15:30 – 16:00 הפסקה

16:00 – 20:30 ניתוח של התרגיל וסיכום הסמינר – המשתתפים מציגים את הפרויקטים.

 
“Open Archive,” National Gallery of Arts, Tirana, 2020/21, installation view. Photo: Ylli Bala / Courtesy of National Gallery of Arts, Tirana

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם