28.1.24 – 14.4.24
12 מפגשים בימי א', 17:00 – 18:30
החלק השני של הקורס "מבוא כללי לאמנות ישראלית: הקאנון ונרטיבים אחרים" יתמקד במחצית השנייה של המאה העשרים, משנות השישים ואילך.
יגאל צלמונה, מחבר הספר "מאה שנות אמנות ישראלית" (מוזיאון ישראל,2006), ומי שהיה אוצר ראשי לאמנות ישראלית במוזיאון ישראל, יתארח גם בחלקו השני של הקורס וירצה על יגאל תומרקין כמייצג של הפיסול הישראלי המודרניסטי החדש. בהמשך נדון במגמות החילון והאינדיווידואציה של שנות השישים, תוך ניסיון להתנער מחובת ההתגייסות אל הדגל הציוני והלאומי והצורך לייצר מרחב אמנותי אוטונומי. רפי לביא ייצג מגמות אלה.
נמשיך לתהליכי הקונספטואליזציה של האמנות בשנות השבעים, ולמגמות הפוליטיות והביקורתיות שצמחו מתוכם, תוך העברת מוקדי ההשפעה מפריז אל ניו יורק ואל התרבות האמריקאית. בשנות השמונים נדגיש את מגמת החזרה לציור, התחלות של אמנות פמיניסטית ואת "הרוח האחרת" שנשבה באמנות המקומית והעולמית, כמו גם את המחאות נגד מלחמת לבנון שנמשכו עד שלהי העשור.
משה גרשוני יעלה אז סוגיות של זהות מינית, וזהות לאומית לצד זיכרון הגלות, היידיש וההיסטוריה היהודית. בשיעורים האחרונים נדון בסוגיות ייחודיות שעלו במיוחד בשנות השמונים והתשעים – אמנות הקשורה בתודעת השואה, בזהות יהודית, בזהות מזרחית ועלייה של אמנות פלסטינית צעירה וחדשה.
מרצה: טלי תמיר
אורח: יגאל צלמונה
28/1/2024 – אריה ארוך – המבט לאחור והחזרה לביוגרפיה
4/2/2024 – לאה ניקל ואביבה אורי – מודרניזם, גודש ומבט נשי
11/2/2024 – שנות השישים והמודרניזם הישראלי – יגאל תומרקין וראשית הפיסול הישראלי החדש.
18/2/2024 – הנרי שלזניאק, רפי לביא ויאיר גרבוז: הקולאז' והאסמבלאז' – מקומיות ותולדות האמנות.
25/2/2024 – שנות ה-70 הפוליטיות (1) – מלחמת יום כיפור והמהפך הפוליטי: קבוצת "מצר/מייסר", "המשותף קיבוץ", "מיחזור" של דב אור נר ומחאה נגד המלחמה.
3/3/2024 – שנות ה-70 ושנות ה-80 המוקדמות (2): אמנות גוף אדמה, פרפורמנס ומחאה. מוטי מזרחי המוקדם, עדינה בראון, בוקי שוורץ, יהושע נוישטיין ופנחס כהן גן.
10/3/2024 – הפצעת הגוף הנשי והנוכחות הנשית: יוכבד וינפלד ומיכל נאמן.
17/3/2024 – נשים אמניות: חלק 2 – תמר גטר, דגנית ברסט
24/3/2024 – זהות מזרחית באמנות הישראלית
31/3/2024 – ממשה למשה: משה קופפרמן ומשה גרשוני ויחסם לשואה.
7/4/2024 – דת וחילון באמנות עכשווית בישראל: על זרמים פוליטיים באמנות ישראלית עכשווית
14/4/2024 –"החומר העיקר שאני מפסל בו הוא בעצם אוויר": חמישים שנות יצירה של מיכה אולמן. מרצה אורח: יגאל צלמונה
שימו ❤ מחיר הרשמה מוקדמת עד לתאריך 14/9: תלמיד ותיק – 960 ש"ח, תלמיד חדש – 1,020 ש"ח
28.1.24 – 14.4.24
11 מפגשים בימי א’, 19:00 – 20:30
+ ביקור בבית המכירות תירוש ביום שישי
במסגרת הקורס נערוך היכרות עם שוק האמנות המקומי והבינלאומי ועם השחקנים והשחקניות המרכזיים המשפיעים והמשפיעות עליו: בתי המכירות, הגלריות, הירידים המקומיים והבינלאומיים, האספנים/ות, הזייפנים/ות ועוד.
במהלך הקורס נלמד בין היתר על ההיסטוריה של האספנות בישראל, ההבדלים בין השוק הראשוני והשוק המשני, כיצד מעריכים יצירות אמנות וכיצד מקדמים אותן בשדה, ועל השונה והדומה בין השוק המקומי לזה הבינלאומי.
מה המשמעות של קטלוג רזונה, מי משתמש/ת בו וכיצד מתנהלים עיזבונות, כיצד אמן/ית בונה את עצמו/ה בשוק ואלו מנגנונים נסתרים בקשרים בין מוזיאונים ואוצרים/ות פועלים מאחורי הקלעים. מה ההבדל בין אספני/ות הדור הישן והחדש וכיצד הרשתות החברתיות השפיעו ומשפיעות על צריכת אמנות וייצורה.
לצד זה גם יוצגו אלטרנטיבות ביקורתיות כלפי השוק כגון אמנים/ות שמשתמשים/ות במכוון במדיומים לא סחירים או מתכלים ואמנים/ות שמבקרים/ות את השוק ביצירתם/ן (שבסופו של דבר גם כן מגיעה לשוק).
מרכזות הקורס: דנה גילרמן ועידית עמיחי.
מרצים: רוני גילת בהרב, גלילה ברזילי הולנדר, יפעת גוריון, עירית זומר, אמיתי חזן-תירוש, ד"ר דורון לוריא, עו"ד עדנה פסט, ד"ר מילי פרי, ד"ר הדס קידר, כרמלה רובין, צקי רוזנפלד, ד"ר גלעד רייך, שלומית שטיינברג
28/1/2024 – מפגש מבוא
4/2/2024 – היסטוריית האספנות בישראל
11/2/2024 – שוק האמנות
18/2/2024 – יוזמות להזרמת משאבים לעולם האמנות הישראלי
3/3/2024 – גלריות: מהמודרני לעכשווי
10/3/2024 – גלריות: מהמקומי לבינלאומי
17/3/2024 – על זיוף באמנות הבינלאומית וגם הישראלית
22/3/2024 – סיור בבית המכירות תירוש
איך נקבעים המחירים ליצירות אמנות, ומה משפיע על מחירי השוק של אמנים שונים?
24/3/2024 – אמנות מחסן הערובה (freeport): נוכחות נעלמת
31/3/2024 – קטלוג רזונה וניהול עזבונות
7/4/2024 – פרודוקטיביות לא פרודוקטיבית
14/4/2024 – הפן הסודי של ההשבה
באדיבות גלריה רוזנפלד
שימו ❤ מחיר הרשמה מוקדמת עד לתאריך 14/9: תלמיד ותיק – 960 ש"ח, תלמיד חדש – 1,020 ש"ח
30.1.24 – 2.4.24
10 מפגשים בימי ג' 17:00 – 18:30
האמנית ניבי אלרואי תמשיך לטוות חוטים בין אמנים באמצעות קשרים גיאוגרפיים וזהויות תרבותיות ורב דוריות. כל שיעור יוקדש לאמנ.ית בינלאומי.ת אחר.ת כגרעין להרצאה.
"לפני כשנה, כשתכננו את הסמסטר החדש של הקורס "המושכות בחוטים", לא דמיינו שהחיים יישברו וינדדו ליקום אחר, כואב ושביר ועם זאת, שנזדקק כל כך לאיזו נחמה, לרוך ליופי. במתכונת הקורס הקודם השטתי סירות באוויר בגלריה בבארי ודיברתי על ד"ר זיוה ילין שעטפה זיכרונות. כעבור שנה, בימים שמחוץ לזמן ואחרי התמימות, תכניות כמו רשימת אמנים נצבעות באור חדש. כיצד מדברים על אמנות כשהמילים נאלמות? שרטטתי מחדש רשימה של הרצאות שיקשרו אמנים בינלאומיים וישראלים לימים המאתגרים. נשלב שיחה על כאב ונחמה דרך אמנות. נדבר על זיכרון, חמלה, וננסה לטוות שעה וחצי בשבוע של מארג אמנות מנחם, מרתק ונוגע. הצטרפו אלי לדרך לא נודעת, משותפת ואינטימית נצא טיול לעבר האמנות דווקא בימים קשים", כותבת ניבי אלרואי.
מרצה: ניבי אלרואי
*רשימת האמנים נתונה לשינויים במהלך העבודה על ההרצאות.
30/1/2024 – שרה זי Sarah Sze
6/2/2024 – נג׳ידקה אקונילי קרוסבי Njideka Akunyili Crosby
13/2/2024 – אולאפור אליאסון Olafur eliasson
20/2/2024 – דיויד אלטמד David Altmejd
27/2/2024 – מונה חאטום Mona Hatoum
5/3/2024 – לאונרדו דרו Leonardo Drew
12/3/2024 – שזיה סיקנדר Shahzia Sikander
19/3/2024 – ג׳ני סביל Jenny Saville
26/3/2024 – פטריט הליליי Petrit Halilaj
2/4/2024 – תומס סרסנו Tomas Saraceno
שימו ❤ מחיר הרשמה מוקדמת עד לתאריך 14/9: תלמיד ותיק – 960 ש"ח, תלמיד חדש – 1,020 ש"ח
12.1.24 – 26.3.24
10 מפגשים בימי ג' 19:00 – 20:30
טכנולוגיות חדשות ממשיכות להשפיע על הייצור, הצריכה והסחר של נכסי תרבות. מאוטומציה ומכונות לומדות, כלכלת האן-אף-טי חדשה ועד לבינה מלאכותית ומכונות יצירתיות, כללי הפעולה בשדה האמנות מוגדרים מחדש בזמן אמת ,ואיתם גם השיח האמנותי והאוצרותי.
דרך סדרת הרצאות ומפגשים נעקוב אחרי המציאות המשתנה של התרבות הדיגיטלית ומקומה ביחס להיסטוריה של האמנות ומוסדותיה. במהלך הקורס נעסוק בעתידה של היצירה בעידן של בינה מלאכותית, נעיין באפשרויות של כלכלת הNFT לאחד בין אמנות חזותית ותרבות קריפטו, נבחן כיצד מוזיאונים וגלריות מעריכים מחדש את כללי התצוגה, וננסה לברר האם דימויים סינטטים עשויים להחליף או לייתר את הפעולה האמנותית, או שמא הטכנולוגיה הופכת לאופציה נוספת בארגז הכלים הקיים?
דרך עיון בפרויקטים עכשוויים, הקורס יעסוק בעתיד הדימוי עצמו ובעתידה של קהילת האמנות בעידן המכונה וידון באסטרטגיות אמנותיות המציעות מבט ביקורתי על המפנה האלגוריתמי ובוחנות אפשרויות התנגדות ויזואליות בסביבה שבה הכול מועד לקידוד.
מרצים: ד"ר עפרי כנעני וד"ר רז וינר
מרצים אורחים: ד"ר ליאור זלמנסון, ד"ר מירי סגל, רות פתיר
12/1/2024 – אירוע פתיחת הקורס עם מרצי הקורס במכללה האקדמית
תרבות חזותית בעידן הבינה המלאכותית
30/1/2024 – ד"ר עפרי כנעני
הבעיה עם הדימוי: יצירת האמנות בעידן השיעתוק הסינטטי- סוגיות וגישות לאמנות בעידן המכונה.
6/2/2024 – ד"ר רז וינר
מכונות יצירתיות: היסטוריה קצרה של מכונות יצירתיות ואמנות ממוכנת
13/2/2024 – ד"ר ליאור זלמנסון
איך לאצור את המכונה – עבודה בגלריה עם הלא אנושי
20/2/2024 – ד"ר עפרי כנעני
בואו נעשה סדר: לקסיקון המהפכה – מה זה GAN, GPT ו-NLP?
27/2/2024 – ד"ר מירי סגל
תפקיד האמנית האנושית
5/3/2024 – ד"ר רז וינר
אמנות מבוססת נתונים: חממת האמניות.ים החדשה בחיפה
12/3/2024 –רות פתיר
טכנו-כנעניות
19/3/2024 – ד"ר עפרי כנעני
הביאנלה הבאה תיאצר על ידי AI: אוצרות ומוזיאונים במפנה האלגוריתמי ת"א יפו ובמקביל בזום
26/3/2024 – ד"ר רז וינר וד"ר עפרי כנעני
הגוף הזוכר: פרפורמנס ודאטא
שימו ❤ מחיר הרשמה מוקדמת עד לתאריך 14/9: תלמיד ותיק – 960 ש"ח, תלמיד חדש – 1,020 ש"ח
21.3.24 – 9.5.24
6 מפגשים כפולים בימי חמישי, 16:00 – 19:00
הסדנה תתקיים במוזיאון ת"א לאמנות
בסדנה זו נשלב התבוננות מודרכת עם כתיבת טקסטים על ציורים מאוסף המוזיאון ודיון ביקורתי בטקסטים האלו. הנחת המוצא של הסדנה היא שהתבוננות אינה פעולה טבעית בתקופתנו, שפועלים בה כוחות שונים כנגד ההתבוננות.
התבוננות היא מילה הקרובה לבִינה, ויש בה שהות, עיון, תבונה – ובמילים אחרות שיחה קרובה ודרוכה עם יצירת האמנות. בסדנה לא נעסוק בכתיבת רקע (היסטורית או תיאורטית) על היצירה, אלא במפגש ישיר עם היצירה כפי שהיא מגלה את עצמה לעינינו.
המפגשים יכללו דיונים עקרוניים על המפגש ביצירת אמנות, התבוננות מודרכת בציורים במוזיאון, ודיון במתכונת של סדנת כתיבה על כתיבת המשתתפים.
הסדנה תכלול שישה מפגשים של 3 שעות כל אחד (כולל הפסקה קצרה).
מנחה: פרופ' דרור בורשטיין
* דמי ההשתתפות אינם כוללים כניסה למוזיאון ואנו ממליצים למשתתפים לרכוש מנוי שנתי למוזיאון תל אביב שיאפשר להם כניסה חופשית והמשך עבודת כתיבה גם בין המפגשים ולאחריהם.
** סדר המפגשים בתכנית נתון לשינויים בהתאם להתקדמות.
מהי התבוננות גרועה; מהי יצירת אמנות ומהו מפגש נכון בה (בעקבות מחשבת הציור הסיני הקלסי ודיוויד הינטון); איך רוצה יצירת האמנות שנדבר עליה; יצירת האמנות כחלום שהתגשם ודיבור על יצירת אמנות מול דיבור עם יצירת אמנות (בעקבות מחשבת החלום של ג'יימס הילמן); הנחיות מעשיות להתבוננות ביצירת אמנות.
תזכורת קצרה להנחיות המעשיות; כתיבה קבוצתית על ציור אחד מאוסף מוזיאון תל אביב (הקבוצה תתחלק לשניים וכל מחצית תכתוב על אחד משני ציורים מסוימים); התכנסות ודיון ראשוני בטקסטים; בבית – עיבוד הטקסטים ומשלוח למורה.
דיון בטקסטים שנשלחו; מפגש שני (קצר יותר) עם הציור הנ"ל לשם עיבוי ושיפור הטקסט (קריאה מומלצת מראש: Between Two Colmars מאת ג'ון ברג'ר).
תזכורת קצרה להנחיות המעשיות; כתיבה על ציור נוסף; התכנסות ודיון ראשוני בטקסטים; בבית – עיבוד הטקסטים ומשלוח למורה.
הצגת אפשרויות נוספות של כתיבה על אמנות בעקבות דוגמאות מופת: מכתבים (בעקבות רילקה על סזאן), הייבּוּן, מסה אינטימית (בעקבות שרה בריטברג-סמל על דליה אמוץ); ניתוח סמיולוגי (בעקבות רולאן בארת); שירה על אמנות (אקפרסיס).
קריאה בכתיבת המשתתפים, עבודת עריכה משותפת.