10 במאי – 26 ביולי 2022
12 מפגשים בימי ג’, 19:00 – 20:30
קורס ייחודי זה דן לראשונה באמנות קווירית, קולנוע קווירי וצילום קווירי בישראל תוך השוואה בין העשייה המקומית ותחנות משמעותיות בהתפתחות היצירה הלהט”בית המקורית בעולם.
הקורס יעסוק, בין השאר, בכינון “היהודי החדש” ושריריו ההומו-ארוטיים, הבניית הגבריות, הגבורה והגוף הגברי בתרבות החזותית בישראל, הבניית הדימוי הציבורי של קהילת הלהט”ב בתקשורת הצילומית, שבירת הגבולות המגדריים, ויחסי הגומלין בין עדתיות, מסורתיות ומיניות “אחרת” באמנות ובצילום בישראל.
מרצים: ורדי כהנא וד”ר גלעד פדבה.
10/5/2022 ורדי כהנא – אבני דרך בתולדות “הצילום הקווירי”.
17/5/2022 ד"ר גלעד פדבה – מהי בכלל “אמנות קווירית” והאם יש לה בית ישראלי?
24/5/2022 ורדי כהנא – דימוי הגבורה והגבריות בצילום הישראלי ביובל הראשון לקיום המדינה.
31/5/2022 ד"ר גלעד פדבה – השרירים החשופים של “יהדות השרירים” בראשית האמנות והקולנוע הארצישראליים.
7/6/2022 ורדי כהנא – הליכי השינוי והתמורה של דימוי הגבורה והגבריות בצילום הישראלי, משנות השבעים ועד היום.
14/6/2022 ד"ר גלעד פדבה – עירומים תחת המדים: ההומו-ארוטיות (החתרנית?) של אחוות הלוחמים.
21/6/2022 ורדי כהנא – אבות ובנים, שושלות ומשפחות חדשות.
28/6/2022 ורדי כהנא – אנדרוגיניות ושבירת גבולות מגדריים בצילום הישראלי.
5/7/2022 ד"ר גלעד פדבה – אנדרוגיניות ושבירת גבולות מגדריים באמנות, בקולנוע ובצילום הישראליים.
12/7/2022 ורדי כהנא – הקהילה הגאה כפי שהיא משתקפת בתקשורת הישראלית.
19/7/2022 ד"ר גלעד פדבה – אתניות, עדתיות ומסורתיות קוויריות באמנות, בקולנוע ובצילום הישראליים.
26/7/2022 ורדי כהנא – הדור הבא באמנות ובצילום הקווירי בישראל ובעולם.
דוד עדיקא
עלות הקורס: 1,000 ש"ח
עלות הקורס: 900 ש"ח
23 באוקטובר 2022 – 15 בינואר 2023
12 מפגשים בימי א’, 17:00 – 18:30
קורס מבוא באמנות ישראלית, המתקיים בשני סמסטרים (24 שיעורים), שנועד ללמד התמצאות בסיסית בכרונולוגיה הלינארית של ההתפתחות האמנות בישראל מאז ימי "בצלאל" ולמפות את הנושאים והסוגיות העיקריות בהן עסקה אמנות זו. הקורס יעמוד על קשיי ההשקה והלידה של האמנות הישראלית, שנולדה יש מאין בראשית המאה העשרים, וכיצד התמודדה עם תנאי היסוד שלה כאמנות מגויסת, עם המתח בין אמנות ולאום, ויצרה לעצמה מרחב פעולה חופשי ועצמאי.
מרצה: טלי תמיר
אורחת: אירית חמו
23/10/2022 תקופת טרום בצלאל – אמנות יהודית, אמנות ציונית: התחלות חלופיות
30/10/2022 פרויקט בצלאל – חזון מדיני, כלכלי ומקראי, בין מזרח למערב.
6/11/2022 בצלאל והמודרניזם – מהמרד הראשון ועד "בצלאל החדש"
13/11/2022 הנוף והמרחב הארץ-ישראלי כמגבשי זהות לאומית. אמני שנות העשרים, חלק א.
20/11/2022 הנוף והמרחב הארץ-ישראלי כמגבשי זהות לאומית. אמני שנות העשרים, חלק ב.
27/11/2022 ראשית המוזיאולוגיה בארץ ישראל
4/12/2022 שנות השלושים – קולות זרים: ברלין, פריז, ירושלים ותל אביב.
11/12/2022 שנות הארבעים – מאוריינטליזם לכנענות: ניסיון לגיאוגרפיה חדשה וזהות אזורית.
25/12/2022 1948: ליריקה וקומזיץ: הקמת מדינת ישראל וקבוצת "אופקים חדשים", חלק א.
1/1/2023 אופקים חדשים ואפקט האוניברסליזם – חלק ב' – ציירים.
8/1/2023 אמנות חברתית וביקורתית בישראל הצעירה: יוחנן סימון, רות שלוס, נפתלי בזם, משה גת, שמעון צבר
15/1/2023 מבט לאחור ושיח בין דורי: שיחה עם אירית חמו על אמנים ישראלים.
ראובן רובין, דיוקן עצמי עם פרח, 1923 שמן על בד, באדיבות מוזיאון בית ראובן
עלות הקורס: 1,060 ש"ח
עלות הקורס: 980 ש"ח
23 באוקטובר 2022 – 8 בינואר 2023
11 מפגשים וסיור בימי א’, 19:00 – 20:30
בשלושים השנים האחרונות חל מפנה בשדה האמנות, שתחת חסותו הופנה זרקור אל תפקידה החברתי והקהילתי של האמנות. החל משנת 2005 נפתחו באקדמיות שונות ברחבי העולם חוגים לאמנות כפרקטיקה חברתית (social practice), המציבים אותה כמדיום חדש. מאז ועד היום נולדו ונוסחו תת-ז׳אנרים המתמקדים ב״אמנות מעורבת חברתית״ (socially engaged art), “אמנות מעורבת מוסדית״ (institutionally engaged art), ״אמנות קהילתית״ (community art), ״אמנות השתתפותית״ (participatory art), ״אמנות ציבורית חדשה״ (new-genre public art) ועוד. כל אלה מעידים על הצורך של אמנים ומוסדות אמנות, לנסח מחדש את תפקידו הפוליטי-חברתי של האמן.ית ותוך כך של האמנות עצמה. פרקטיקה שכזו מעלה שאלות אתיות, שאלות על אחריות, על סמכות ועל בעלות (authorship). אופן פעולה שכזה מצריך מאמנים סט כלים שונה מעצם המיומנות ליצירת אובייקט, שכן תהליכי יצירה הפונים אל החברתי והקהילתי דורשים כישורים דיאלוגיים, רגישות רבה וקשב לסביבה בה האמנים פועלים.
הקורס יבחן את אפשרויות הפעולה של אמנים מחוץ לכתלי המוזיאון, חללי התצוגה והגלריות, ובשיתוף פעולה עם גופים עירוניים, דמויות כגון אדריכלים, קבלנים ואגרונומים וגורמים קהילתיים כדוגמת תושבים או קבוצות התייחסות שונות. לצד זאת ניחשף לאמנים הפועלים כחלק מקולקטיבים בארץ ובעולם, נלמד על האתגרים של הפעולה האמנותית-הקהילתית, ונדון בסוגיות אתיות ואסתטיות העולות ממנה. השאלה מה עוד אמנים יכולים לעשות? ומה עוד אמנות יכולה להיות? תהיה הכוח המדמיין המניע של הקורס והוא יתבסס על הרצאות ומפגשים עם אנשי מקצוע
מרצות: הילה כהן שניידרמן, דנה יהלומי.
אורחים: מעיין אליקים, עדי אנגלמן, מירל לדרמן יוקלס, פרופ' אירית רוגוף.
23/10/2022 הילה כהן שניידרמן – מבוא חלק א': אמנות ציבורית בראי המוסד: מארמון הבדולח אל הקוביה הלבנה והלאה – אל המרחב הציבורי
30/10/2022 דנה יהלומי – מבוא חלק ב': מאובייקט לפעולה, מתצוגה לאמנות כדרך חיים
6/11/2022 דנה יהלומי – המפנה הפרפורמטיבי
13/11/2022 הילה כהן-שניידרמן – אמנים ציבוריים
20/11/2022 דנה יהלומי – מבנים השתתפותיים
27/11/2022 “MAINTENANCE IS FOREVER!”
2/12/2022 (יום שישי) סיור מתחם חמשת היבשות בבית המשפט
11/12/2022 הילה כהן-שניידרמן – מחקר אמנותי בעין המוסד.
25/12/2022 דנה יהלומי – מחקר כפרקטיקה אמנותית
1/1/2023 מפגש עם פרופ׳ אירית רוגוף
8/1/2023 שיעור מסכם
תנועה ציבורית, "חילוץ", פסטיבל מנופים 2019
עלות הקורס: 1,060 ש"ח
עלות הקורס: 980 ש"ח
7 בנובמבר – 26 בדצמבר 2022
8 מפגשים בימי ב’, 18:00 – 19:30
מושג ההסוואה עלה בעשורים האחרונים לתשומת הלב ההגותית דרך הבנת חשיבותן של פעולות הסתרה, התגנבות, חמקנות אי-נראות והטעייה – בהקשרים של הגירה ואחרות, היטמעות והישרדות. בראשיתה, המחשבה המודרנית על ההסוואה צמחה מתוך הבנת הקשר שבין ביולוגיה ופרקטיקות צבאיות, אולם היא עוררה ויכוח נוקב בין המצדדים באסטרטגיה זו, לבין המבקרים אותה מתוך ויכוח הנוגע למעמדו של "האני" – מושג מרכזי ומכונן בתרבות המערב.
בסוף המאה ה20, הומי ק. באבא, חוקר פוסטקולוניאלי שכתיבתו עוסקת במתחים המובנים בתוך היחסים הקולוניאלים שבין תרבות בריטניה והודו, אירופה ואסיה, ומערכות הגמונית ויחסן אל אנשים מוכפפים – עסק בשאלות של חיקוי והסוואה כמפתח להבנת קשר שבין תרבויות, במערך יחסים היררכי – וותהליכי המחקר והניתוח שיותגו בקורס הנוכחי גובשו לאור עמדות אלו.
מושג ההסוואה היה נושא הדוקטורט של ד"ר אילת זהר בו עסקה במופעים של הסוואה באמנות עכשווית ובהקשרים הרחבים יותר של ביולוגיה, לימודים צבאיים, תרבות, פסיכואנליזה, פוליטיקה וחברה, ובהמשך, השלכותיה של מחשבת ההסוואה על תפיסות השונות של פני השטח, בין התפיסה המימטית באמנות אירופה, ושיטות ייצוג באמנות מזרח-אסיה. מחקר זה הוביל להבנה כי ההסוואה פועלת כמנגנון המייצר השטחה מתוך ביקורת על אמצעי ייצוג ריאליסטים, תוך יצירת תלכיד בין פני השטח של האובייקט והמרחב בו הוא מצוי. במקרים אחרים, מדובר בהטעיית המתבונן, תוך יצירת מצג שווא, הסותר את מהות הפעולה המכוונת, כמו למשל בפעולתו של המסתערב. לעיתים, עצם פעולת ההסוואה מעלה שאלה לגבי דיכוטומיות וקטגוריות, או מערכות היררכיות היוצרות מבנים של הגמוניה והכפפה, ומעוררות שאלות בכל הנוגע לעצם פעולות המיון, החלוקה וההפרדה בין אלמנטים שונים במערכת נתונה.
בשנים האחרונות מושג ההסוואה נבחן גם במרחב הישראלי, מתוך הבנה של האתגרים הספציפיים המצויים בהקשר זה: הסתרה של סוגיות קשות ועוולות; כמיהה להיטמעות במרחב; אמביוולנטיות שבין השיח הארופאי והאסייתי; נוכחותם של מיעוטים בתוך השיח ההגמוני; דיגום מול מיממטיות; פני שטח מול עומק ומרחב, ועוד. סוגיות אלו יעמדו לנגד עינינו בדיון המורחב במושג, ובצורות השונות של השימוש באסטרטגיות של הסוואה באמנות ישראלית.
מרצה: ד"ר אילת זהר.
אורחים: ניר עברון, אלי פטל, דפנה שלום, ליהי תורג'מן.
7/11/2022 – הקדמה: מהי הסוואה?
14/11/2022 – השטחה: קוביזם והסוואה
21/11/2022 – הסתרה: הסוואה ופני השטח
28/11/2022 – הידמות: דמיון וריבוי
5/12/2022 – סכיזואנליזה: הסוואה וסכיזופרניה תרבותית
12/12/2022 – הסוואה ועור
19/12/2022 – חמקנות: הסוואה והתגנבות
26/12/2022 – מיליטאריזם: הסוואה וצבא
פאטמה שנאן, דיוקן עצמי עם שטיח, מס'3, 2017
עלות הקורס: 710 ש"ח
25 באוקטובר 2022 – 3 בינואר 2023
10 מפגשים בימי ג’, 17:00 – 18:30
מאז המיתוס של פיגמליון ניתן לחשוב על האמנות כאתר בו מתעמעם הגבול המפריד בין הסובייקט-האדם, והאובייקט-החפץ, החי והדומם, מרחב בו לא נופתע לשמוע ביטוי כגון ״הפסל מדבר אלי״, ולחשוב על החומר והפיגמנט כנשאים של רוח חיים. ואולם לחיץ הזה, שבין אובייקט וסובייקט, תפקיד מרכזי בתרבות המערבית. מלבד התמיכה שהיא נותנת לתפיסה השמה את האדם במרכז, על פיה משועבדים החיות והחפצים (למעשה – העולם), למעמד הפריבילגי של האדם, ההפרדה כרוכה בהפרדות נוספות: בין הפרימטיבי למתורבת, בין הילדי למבוגר, ובין הקמאי והרציונלי. למעשה, היו שהבינו את העת המודרנית כולה כמושתתת על ״החיץ הגדול״ (כביטוי הפילוסוף ברונו לאטור) בין בני התרבות המערבית הרציונליים, המבחינים בין חי ודומם (כמו גם בין החי לבין המת), ובין האחר המאמין באנימיזם, ברוח החיים של החפץ הדומם. ובכל זאת, ההפרדות הללו מתעתעות, ונדמה שעודף החיים מתגלה בעקשנות ברמות המהותיות ביותר של תרבות המערב: ניתן לחשוב בהקשר זה על המושג "פטיש", הן במובנו הפסיכולוגי והמיני אצל פרויד, והן ביחס למוצרי הצריכה אצל קרל מרקס, או על ההופעות הרבות של חיים-מתים בתרבות הגבוהה והפופולרית כאחת.
בסדרת מפגשים זה נבחן ביטויים אמנותיים לאנימיזם ולמשמעויות התרבותיות שלו, מהסוריאליסטים וסרטי ההנפשה של וולט דיסני, דרך הקריאה של הקונסטרוקטיביזם הרוסי להתמקד בחפץ ולספר את סיפורו, מההחפצה של האדם אל הפטישיזציה של החפץ בפופ ובאמנות הפוסט מודרנית. השנים האחרונות ראו עניין וביטוי מחודש באנימיזם, ונדגיש את מאפייניו ההווים של הנושא, מהתערוכה ״אנימיזם״ של אנסלם פראנקה ועד אמני וידיאו כהיטו שטיירל. בחלק מהמפגשים אציג גם פרוייקטים משל עצמי שהאנימיזם הוא מונח מרכזי בהם, ובחלקם נתוודע לעמעומים מרתקים של החיץ הגדול אצל אמניות ואמנים אורחים. נחשוב על הרלוונטיות החדשה של המונח הזה גם לנוכח אופק האסון האקולוגי, שעשוי לייצר הכרה בסוגים חדשים של זהות והזדהות בין אנשים, חיות אחרות, וישויות דוממות.
מרצה: פרופ' רועי רוזן.
אורחים: דגנית ברסט, תמר הירשפלד, גלית אילת, פרנצ׳סקו פיניציו.
25/10/2022 – מבוא, אנימיזם, פטישיזם ואמנות
4/11/2022 יום שישי – הקרנת סרט ושיחה
8/11/2022 – הפסיכולוגיה של החפץ הסוריאליסטי
15/11/2022 – אנימיזם ומודרניות: שתי תערוכות מפתח
22/11/2022 – אמנית אורחת: תמר הירשפלד
29/11/2022 – אמנית אורחת: דגנית ברסט
6/12/2022 – היטו שטיירל וטוד היינס: ביוגרפיה של החפץ וביוגרפיה דרך החפץ
13/12/2022 – אוצרת אורחת: גלית אילת
20/12/2022 – חפציות צרכנית בעידן הקפיטלוקן
27/12/2022 – אמן אורח: פרנצ׳סקו פיניציו
3/1/2023 – אנימיזם פוליטי
רועי-רוזן, Woman in Furs, שנת 2017. מתוך "קפקא לקטנים". באדיבות האמן וגלריה רוזנפלד
עלות הקורס: 1,060 ש"ח
עלות הקורס: 980 ש"ח
25 באוקטובר – 10 בינואר 2023
12 מפגשים בימי ג’, 19:00 – 20:30
קורס ייחודי זה דן לראשונה באמנות קווירית, קולנוע קווירי וצילום קווירי בישראל תוך השוואה בין העשייה המקומית ותחנות משמעותיות בהתפתחות היצירה הלהט”בית המקורית בעולם.
הקורס יעסוק, בין השאר, בכינון “היהודי החדש” ושריריו ההומו-ארוטיים, הבניית הגבריות, הגבורה והגוף הגברי בתרבות החזותית בישראל, הבניית הדימוי הציבורי של קהילת הלהט”ב בתקשורת הצילומית, שבירת הגבולות המגדריים, ויחסי הגומלין בין עדתיות, מסורתיות ומיניות “אחרת” באמנות ובצילום בישראל.
מרצים: ורדי כהנא וד”ר גלעד פדבה.
25/10/2022 – ורדי כהנא – אבני דרך בתולדות "הצילום הקווירי"
1/11/2022 – ד"ר גלעד פדבה – מהי בכלל "אמנות קווירית" והאם יש לה בית ישראלי?
8/11/2022 – ורדי כהנא – דימוי הגבורה והגבריות בצילום הישראלי ביובל הראשון לקיום המדינה.
15/11/2022 – ד"ר גלעד פדבה – השרירים החשופים של "יהדות השרירים" בראשית האמנות והקולנוע הארצישראליים.
22/11/2022 – ורדי כהנא – הליכי השינוי והתמורה של דימוי הגבורה והגבריות בצילום הישראלי, משנות השבעים ועד היום.
29/11/2022 – ד"ר גלעד פדבה – עירומים תחת המדים: ההומו-ארוטיות (החתרנית?) של אחוות הלוחמים.
6/12/2022 – ורדי כהנא – אבות ובנים, שושלות ומשפחות חדשות.
13/12/2022 – ורדי כהנא – אנדרוגיניות ושבירת גבולות מגדריים בצילום הישראלי.
20/12/2022 – ד"ר גלעד פדבה – אנדרוגיניות ושבירת גבולות מגדריים באמנות, בקולנוע ובצילום הישראליים.
27/12/2022 – ורדי כהנא – הקהילה הגאה כפי שהיא משתקפת בתקשורת הישראלית.
3/1/2023 – ד"ר גלעד פדבה – אתניות, עדתיות ומסורתיות קוויריות באמנות, בקולנוע ובצילום הישראליים.
10/1/2023 – ורדי כהנא – הדור הבא באמנות ובצילום הקווירי בישראל ובעולם.
דוד עדיקא, ללא כותרת (דוד), 2009
עלות הקורס: 1,060 ש"ח
עלות הקורס: 980 ש"ח