הקורס מוקדש לסיפורו של הצילום הישראלי של נשים צלמות שפעלו ופועלות כאן כיום דרך בחינה של עמודי התווך של השיח הצילומי שהן יצרו. עיקרו של הקורס מבוסס על סקירה של פרקטיקות ונושאים מרכזיים בעבודתן החל ממבטן הייחודי אל המרחב הלאומי, דרך התייחסותן לנוף, לבית, לייצוגי גוף, לנרטיב האישי ולאינטימיות.
החלק הארי של סדרת המפגשים מוקדש להבנת השיח הנרקם בעשורים האחרונים דרך עדשתן של צלמות נשים, המציע ראייה שונה מזו המתקיימת דרך קבע בתודעתנו ביחס לתבנית הנוף הישראלי המוכר. נשאל לגבי היחסים המורכבים שמציעות צלמות שונות בין המרחב הפוליטי והאישי; נחקור את הנגזרות השונות של יחסי הגומלין בין צילום ואובייקט; בין צילום וארכיון; ואת פרקטיקות הצילום שהתפתחו כאן בעשורים האחרונים.
הקורס הועבר בסמסטר א' תשפ"ב.
תקנון
לאחר הרכישה ישלח אליך קישור לצפייה און-ליין. הקישור הינו לשימושכם האישי בלבד ואין לעשות בו שימוש החורג מהגדרה זו כגון: העברת הקישורים לגורם אחר, צילום הסרטונים, שמירתם או הפצתם. ברכישה הנך מתחייב/ת בזאת למלא אחר הוראות התקנון. ידוע לך כי הפרה של אחד מהתנאים בתקנון זה עלולה לחשוף אותך לתביעות משפטיות בגין הפרת זכויות יוצרים.
השנים הראשונות: פנים שונות לחלוציות צילומית בארץ ישראל.
מבט אל המפעל הציוני דרך עיניהן של צלמות שפעלו בארץ בעשורים הראשונים: ייצוגי מרחב ונוף, ההתיישבות, המבט הציוני המגויס וזה שמנגד, הבנייה והתיעוש (טרודי שוורץ, חנה דגני, סוניה קולודני, עליזה הולץ, כרימה עבוד)
התהוות של מבט אחר
התהוות של מבט אחר בצילום משנות ה 40 ואילך.
המבט שמעבר לאתוס הציוני: פרקטיקת השוטטות, הפורטרט, סטודיו הצילום והתפתחות הצילום האקספרימנטליסטי בהשפעת ״הראייה החדשה״ והצילום האוונגרדי של שנות ה 30 באירופה (ליזלוטה ג‘רזבינה, האחיות שרלוט וגרדה מאייר, בטינה אופנהיימר, בהירה עדן, מרלי שמיר ועוד)
מפוטוג‘ורנליזם למרחב האינטימי
מפוטוג‘ורנליזם למרחב האינטימי של הצילום התיעודי. על צלמות עיתונאיות בעיתות מלחמה ועל פעולה אישית במרחב הקולקטיבי: מהמאבק הנשי על נוכחות בזירה הבטחונית ועד הצילום התיעודי ככלי מחקר פרטי (ענת סרגוסטי, רינה קסטלנובו, עליזה אורבך, רונית שני, אריאלה שביד, ורדי כהנא).
הנוף כזירה חסרה, אילמת וחשוכה
קווים לדיוקנו של מקום דרך מעשה ההתבוננות בו, נקודות המבט והשפה הצילומית: על הנוף החסר וייצוגי הגוף הנוכח-נעדר בו (דליה אמוץ, אורית סימן-טוב, מירב היימן, מורג'אן אבו דיבה, טל שוחט, מלי דה-קאלו).
טיפולוגיה של מרחב פוליטי
טיפולוגיה של מרחב פוליטי: על צורות, צבעים, מלחמה וכיבוש.
תפיסת הצילום הטיפולוגי שבין הגוף למרחב: מצילום תיעודי וצילום ישיר לצילום מטופל ווידיאו. (אפרת שווילי, אורית ישי, הדר סייפן, מיכל רובנר, יעל ברתנא)
הבית המתרוקן פנימה
על היחס בין המרחב הביתי, זהות, אובדן, היעדר ותהליכי הפשטה: מסע בגוף עבודותיהן המתרוקן ומרוקן של צלמות (פסי גירש, גליה גור זאב, ליאת אלבלינג, אחלאם שיבלי).
אובייקט – צילום – אובייקט
או השבר בין הצילום והפריים: בחינת הגבולות בין צילום ואובייקט דרך הדיאלוג הפנימי בעבודותיהן של שפי בלייר, שוש קורמוש, נועה בן נון מלמד, איילת השחר כהן, עירית תמרי, עדי פלומן
הגוף המתנדנד, המתפרק, המתאחה
על קרע, איחוי, זהות ומגדר בייצוגי הגוף (יוכבד וינפלד, רונה יפמן, אלינור קרוצ‘י, ורד נסים, חן כהן, שגית זלוף נמיר, אמירה זיאן, יעל מאירי ועוד)
ארכיון ורדי מייד
פעולות ניכוס ופעולות ארכיביות המייצרות מנגנוני התבוננות ביקורתיים: על הרדימייד, הארכיון, הפוטומונטאג‘ ו״הצילום הרע״ (מיכל נאמן, דגנית ברסט, מיכל בראור, אנה ים, רונית פורת, ועוד).