עידו ברונו: “אם המדינה לא תתמוך במוזיאון ישראל נשאיר אותו סגור או שנפתח והמוזיאון יתמוטט כלכלית”

בימים כתיקונם מוזיאון ישראל מחזיק את עצמו מהכנסות עצמיות ומתרומות, תמיכת המדינה עומדת על כ-15% בלבד, בשונה ממוזיאונים אחרים שנתמכים על ידי המדינה או הרשות המקומית. אלא שמשבר הקורונה הוביל לירידה חדה בהכנסות ובתרומות ומצד שני עידו ברונו, מנכ”ל המוזיאון, שומע רק הבטחות ולא קיבל עדיין שום תמיכה מהמדינה. במצב כזה מוזיאון ישראל, המוזיאון הלאומי, יישאר סגור לעוד זמן רב. ראיון מיוחד למגזין בית לאמנות ישראלית

קראו עוד »

א.ב יהושע: “כדי להבין את המרכיבים העמוקים של זהות לאומית יש לבחון את הביטויים האמנותיים שלה”

כאשר הסופר א.ב יהושע ראה את הפרסום של הקורס “מגדר וזהות אצל אמנים פלסטיניים עכשוויים” הוא הבין “אני חייב להירשם לו והייתי ממליץ גם לישראלים אחרים, תהיה נטייתם הפוליטית אשר תהיה”. יש לו שלוש סיבות לכך. טור אישי ומיוחד למגזין הבית

קראו עוד »

עידית עמיחי פותחת סמסטר: “הצימאון לאמנות לא מפסיק”

בטור אישי לרגל פתיחת סמסטר ג’ בבית לאמנות ישראלית שנפתח באופן מקוון כותבת עידית עמיחי: “כשהחלה הקורונה חששתי שהבית יקרוס. מי ירצה ללמוד אמנות כשהמלחמה היא על הלחם? להפתעתי, מלווה בהתרגשות ממש – תלמידים לא הפסיקו להשתתף ולצפות בקורסים המקוונים. ההרשמה לסמסטר הקרוב גבוהה”

קראו עוד »

כרטיס הפעילות המקוון של בית לאמנות ישראלית: הרצאות, מפגשי אמן ועוד

כרטיס הפעילות המקוון מקנה 8 הרצאות מקוונות, באורך 90 דקות כל אחת, שמועברות בשידור חי, מתוך מבחר שמתחדש כל הזמן. לאחר הרשמה קצרה למערכת תוכלו לרכוש את הכרטיס ולהצטרף בקליק לידידי בית לאמנות ישראלית

קראו עוד »

ניבי אלרואי: “יש משבר קיומי גם בתוך עולם האמנות”

רגע לפני שהחל הסגר האמנית ניבי אלרואי עבדה על החלק השלישי בטרילוגיה “תהום מריאנה” בו היא כותבת ספר אמן ואטלס מצויר של העולם החדש שיהיה אחרי סוף העולם. אלא שהדיסטופיה שניבי יצרה הפכה למציאות ואלה התערבבו זו בזו, שינו את נקודת המבט שלה. מה תהיה השפעת השינויים של ימי הקורונה על האמנות העכשווית בישראל?

קראו עוד »

בלעדי: פרק מספרה של אסנת צוקרמן רכטר “אוצרות עכשווית בישראל”

הספר “אוצרות עכשווית בישראל” הוא פרסום ראשון שעוסק בצורה שיטתית ומקיפה בהתפתחות האוצרות בישראל בשנים המכוננות שלה. במהלך בהיר וקולח מציגה אסנת צוקרמן רכטר את האוצרות העכשווית כמקצוע ששינה את שיח האמנות העכשווי והתבסס כדיסציפלינה חדשה. הנה הצצה לפרק הראשון העוסק בחנוכת מוזיאון ישראל, קבוצת עשר פלוס ואמנות צעירה בישראל

קראו עוד »

8 תשובות אפשריות לשאלה – מהו ציור?

התשובות המוכרות לשאלה מהו הציור נעות בדרך כלל בין “הציור הוא חלון למציאות” לבין “הציור הוא מראה שהמציאות משתקפת בה”, אבל האמנים יצחק ליבנה ויונתן הירשפלד מציעים כמה תשובות פחות צפויות

קראו עוד »

בין האנליזה לציור: על הספר “אות השני” – דם, פצעים וצלקות

שני אנשים יושבים לכתוב טקסט על סיפור. שניהם אינם אקדמאים של ספרות, היא פסיכואנליטיקאית והוא צייר, אבל ישנו דבר מה שהם מנסים להבין – זה הסימן. אורנה קסטל ויונתן הירשפלד מותחים קו בין האנליזה לציור במאמר משותף על הספר “אות השני” מאת נתנאל הות’ורן

קראו עוד »

ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה: “רק 2% מהאמנים הפלסטינים העכשוויים מוצגים בישראל, זאת נקודה כואבת”

בחודש מאי יפתח בבית לאמנות ישראלית הקורס “מגדר וזהות אצל אמנים פלסטינים עכשוויים”. כחלק מפרסום הקורס פורסמה מודעה בפייסבוק אודותיו, אלא שתגובות הנאצה לא אחרו לבוא. החוקר ד”ר חוסני אלח’טיב שחאדה מסביר למה הוא לא היה מופתע ומתריע גם כי אחת המגמות המעניינות בעולם האמנות הישראלית לא מקבלת מספיק הכרה

קראו עוד »

“נטשתי את תל אביב”. אמן בהסגר: יונתן הירשפלד

הרבה השתנה מאז הפרק הראשון של יומן הקורונה – הכל החמיר, כותב יונתן הירשפלד בפרק השני. את הסטודיו עזב, חזר לבית אמו, כשהוא מתרחק מהציור הוא מתקרב לכתיבה. חשיבה עיונית, הוא מבין, היא היפוכה של החשיבה הויזואלית – בסוף עוד יהפוך לפילוסוף

קראו עוד »

אמן בהסגר: יומן קורונה – יונתן הירשפלד

הוא חי על במבה וקפה בסטודיו, את מטליות שאריות הצבע דוחף בקפה הקר, הבטלה משתקת. מה טיבה של יצירה אם אין בה דחיפות ועד כמה העולם שלו, כך הוא מגלה, היה תפור ברישול. איך נראה יום בחיי אמן בימי קורונה? יונתן הירשפלד בטור מיוחד למגזין בית לאמנות ישראלית

קראו עוד »

היכן המרכז ומה גבול הפריפריה? יום עיון רב משתתפים על פועלה האוצרותי של דרורית גור אריה, לרגל סיום תפקידה כמנהלת ואוצרת מוזיאון פתח תקוה לאמנות.

“כתמים עוורים”: היכן המרכז? מה גבול הפריפריה? יום עיון על פועלה האוצרותי של דרורית גור אריה, לרגל סיום תפקידה כמנהלת ואוצרת מוזיאון פתח תקוה לאמנות. 

קראו עוד »

מייסדי הגלריה השיתופית אגריפס: “אנחנו נמצאים במצב בו כמות האמנים גדולה על השטח העומד לרשותם”

ב-2004 הקימה קבוצת אמנים ירושלמים את הגלריה השיתופית הראשונה בישראל – אגריפס. כרמלה טייכמן בשיחה עם שניים מדור המייסדים: מיכאל לב-טוב ועינת עריף-גלנטי, ובהשתתפות תמר גיספאן-גרינברג, אוצרת אורחת של תערוכת העשור, על הקמת הגלריה והפעילות בה

קראו עוד »

יונה פישר: “מושג + אינפורמציה הייתה תערוכה שונה, בגלל שהיא הציגה רעיונות שלבשו צורה וביטוי חדשניים לתקופה”

יונה פישר, האוצר הבכיר שהשפיע על שדה האמנות בישראל וקיבל פרס ישראל על תרומתו, בשיחה עם כרמלה טייכמן על נסיעות אופניים כילד למוזיאונים, על העשייה במוזיאונים המרכזיים, על התרוממות הנפש בפתיחת תערוכות ועל מכתבי מחאה של הקהל

קראו עוד »

טלי תמיר: “קיר ריק קורא לך לשים עליו משהו וזו הצהרה על החיים”

“לא ייתכן לכתוב על אמנות ישראלית בלי להכיר את התערוכות “מושג+אינפורמציה”, “גבולות”, “רישום מעל ומעבר”, “דלות החומר”, “נדודים”, ועוד כמה תערוכות מכוננות”, אומרת טלי תמיר בשיחה עם כרמלה טייכמן על תחנות מקצועיות ועל שדה האמנות בישראל

קראו עוד »

עידית עמיחי: “התרבות לא צריכה את המדינה, אבל המדינה צריכה את התרבות”

כשהגיעה ליפן קנתה מגזין מקומי והחלה לפקוד אירועי תרבות ואמנות, כך יצרה קשרים והובילה שיתופי פעולה בין ישראל ליפן בתחומי התרבות והיצירה. כיום, עידית עמיחי היא מנהלת בית לאמנת ישראלית. בשיחה עם כרמלה טייכמן מספרת על תחנות בחייה

קראו עוד »

אניסה אשקר: “אני לא מציגה עבודה אם אין בה את הקול שלי. היצירה ואני – אחת, היצירה מדברת ערבית”

“התפתחות האמנות היא כמו ספירלה – שמתקדמת באיטיות. בעבודות שלי אני מתכתבת עם תולדות האמנות, ממיתולוגיה יוונית, מסורות מוסלמיות, ועד השיח האמנותי העכשווי”, אומרת אניסה אשקר בשיחה עם כרמלה טייכמן

קראו עוד »

סלה-מנקה: “עד שנת 2009 לא לקחנו תמיכות רשמיות וכשהציעו לנו חסויות – סירבנו”

לאה מאואס ודיאגו רוטמן, חברי סלה-מנקה, בשיחה עם כרמלה טייכמן על אמנות עצמאית שהעירה את ירושלים בתקופה הכי קשה, על אירועי אמנות שעוברים מפה לאוזן, על המתח בין התמסדות לביקורתיות ועוד

קראו עוד »

דרורית גור אריה: “עשיתי במוזיאון פתח תקווה לאמנות עבודה חלוצית”

דרורית גור אריה בשיחה עם כרמלה טייכמן על הפעילות במוזיאון פתח תקווה והפיכתו למוזיאון מרכזי שמציע תערוכות אמנות עכשווית מרכזיות, “אוצר צריך להיות קוסם. אני שואפת לייצר חוויות צפייה שמשלבות בין האינטלקט לרגש”.

קראו עוד »

יאן ראוכוורגר: “גם כשאני מפסל – אני מצייר”

“הקשר שלי עם החיים הוא קשר וויזואלי. לצורך ההתבוננות אני צריך מולי מודל, נוף, טבע, דומם – משהו להתבונן בו. כרמלה טייכמן בשיחה עם האמן יאן ראוכוורגר על תחנות בחייו וביצירה, על המגורים ביפו, על הקשר עם זריצקי ועל בית אבא

קראו עוד »