נקודת מבט ישראלית: בין תיעוד אישי לצילום עיתונות
סמסטר א’, תש”פ
29 באוקטובר 2019 עד 14 בינואר 2020
11 מפגשים וסיור, ימי ג’, 17:00 – 18:30
ורדי כהנא עם צלמים אורחים:
מירב הימן ואילת כרמי, אלכס ליבק, רון עמיר, נירה פרג, מיקי קרצמן

בסדרת הרצאות על צילום ישראלי, נעסוק בייצוג של אמת ובדיה, של אתוס וזיכרון של כוח ושררה – כפי שהם מופיעים בשער העיתון ועל קיר המוזיאון. נסקור צילומים אייקוניים-היסטוריים, נספר על נסיבות היווצרותם ועל המיתולוגיה השזורה בהם. נבדוק את הדיאלוג הקבוע בין אנשי התקשורת לעולם האמנות. נברר איך הוצג פורטרט של ״מחבל -מבוקש מספר אחד״ במוזיאון ישראל, ומה עושה אמנית וידאו ארט במערת המכפלה בחברון. נבחן את עמדת הצלם המדווח מול הצלם האקטיביסט. את תפיסת ׳הרגע המכריע׳ מול הייצוגיות של הפורטרט המבויים, נסקור את אופני הביטוי האישי-המשפחתי בצילום המקומי, אל מול ייצוגים חברתיים, סוציולוגיים ופוליטיים של הקבוצה הישראלית.

1. 29/10/2019 ורדי כהנא
איקונוגרפיה של צילום עיתונאי
מה הופך צילום חטוף לסמל – עיון באיקונות מקומיות.
הכרזת המדינה, מלחמת ששת הימים, אסון מעלות, פרשת קו 300 אלה, ואירועים נוספים מטלטלים וחשובים בהיסטוריה הישראלית, צרובים בזיכרון של כולנו בזכות דימוי אחד בלבד-הצילום האייקוני. בהרצאה נבחן את הדימויים המוכרים וננסה להבין מה הפך אותם לסמל, למייצגים של האירוע והתקופה. בנוסף, נבחן צילומים אייקוניים מהעולם שצולמו בתקופות מקבילות.

2. 1920/11/5 ורדי כהנא
מרוברט קאפה ועד ״עדות מקומית״
האם הקדמה הטכנולוגית שינתה את השפה הצילומית.
רוברט קאפה לא היה הראשון שצילם מלחמות, אבל הוא הראשון שנקרא ״צלם מלחמה״ והפך את המושג למותג. בהרצאה אציג צילומים מאזורי מלחמה בארץ ובעולם, לאורך ההיסטוריה ועד ימנו אלה. נבחן את הדרך שעברה התקשורת מאז צילום המלחמה הראשון בעולם, ע״ג לוח זכוכית רגיש לאור, ועד לצילום הדיגיטלי המשודר ומופץ לכל העולם בזמן אמת.

3 . 12/11/2019 אלכס ליבק
“הארץ שלנו”
מראה מראה שעל הקיר
אלכס ליבק, הצלם המוכר ועטור הפרסים, שצילומיו הוצגו באין ספור תערוכות בארץ ובעולם, הוא
מודל יחיד וחד פעמי בצילום העיתונות המקומי.
בשנת 2005 זכה ליבק בפרס ישראל לצילום. בנימוקי השופטים נאמר: “אין עוד צלם כאלכס ליבק המעורה כל כך בחוויה הישראלית. הוא ניחן במחויבות ומשמעת, ראיה מקורית ונוקבת, לעיתים
אירונית של המציאות הישראלית על המובלעות הנידחות שלה. ליבק מצלם מתוך חירות מחשבתית ואמפתיה ומתוך התבוננות פואטית במחוות הרגעיות של המתרחש ברחוב הישראלי “. בהרצאתו יציג ליבק מבחר מגוף עבודתו רב השנים, וישתף אותנו במחשבותיו על המרדף לתפיסת הרגע, על תפקיד המבשר ועל הכוח, אם ישנו, של הצילום לשנות מציאות.

4 . 19/11/2019 ורדי כהנא
מיכה קירשנר והפורטרט המבויים
צילומי פורטרט מכוננים שעברו מהמגזין לקירות המוזיאון.
אבא אבן, אריק שרון, תמי בן עמי, קרן מור, הלית ואבות ישורון אלה ועוד, צולמו ע״י מיכה קירשנר ז״ל, הצלם שהביא לארץ את הצילום המבויים, המטופל, המעובד. נשוחח על דימויים ותדמיות דרך עיון בעבודתו של קירשנר מתקופת ״מוניטין״ לצד אדם ברוך בתחילת שנות השמונים, ועד לטוריו האישיים ב״מעריב״ בשנות האלפיים. על צילום ראשי מדינות ופוליטיקאים, אנשי כלכלה וצבא, תרבות ואמנות. על ההבדל בין הצילום בסטודיו, לצילום המזדמן.

5 . 26/11/2019 ורדי כהנא
אקטיביזם ומחאה בצילום המקומי
בין צילום מדווח לצילום פעולה.
הפגנות 2011 , מחאת מבקשי המקלט, הפגנות פ״ת, פרשת אום אל חיראם, הפגנות שישי בבילעין.
אירועים אלה ועוד, לוו בסיקור מצולם שחצה את הגבולות הצרים של העיתון. צלמים נקטו עמדה אקטיבית. הפיצו עדויות מצולמות ברשתות חברתיות, העידו בבתי משפט, הקימו תערוכות מחאה ברחוב, הנחו קבוצות צילום בקרב אוכלוסייה מוחלשת, כל זאת במטרה מוצהרת להביא לשינוי. נשוחח על העבודה של קואופרטיב אקטיבסטילס ושל הצלמים קרן מנור, אורן זיו, קובי וולף, דן חיימוביץ׳, אלדד רפאלי ועוד.

6 . 3/12/2019 מיקי קרצמן
מדף העיתון לגלריה ובחזרה
האמן, העיתונאי, האקטיביסט והמורה
מיקי קרצמן עטור הפרסים, שהציג תערוכות רבות בארץ ובעולם ושעמד בראש המחלקה לצילום בבצלאל, החל את דרכו כצלם עיתונות ברשת שוקן, ועבד שם קרוב לשלושה עשורים. קרצמן מרכז כיום את תחום הצילום ב׳בית ספר בסיס לאמנות׳. בנוסף, היה שותף בייסוד ׳שוברים שתיקה׳ ומשמש עד היום כיושב ראש הדירקטוריון. מיקי קרצמן יציג במפגש גופי עבודות המשקפות תחנות שונות בעשייתו האמנותית. העבודה לעיתון, פרויקטים אישיים, אקטיביזם והוראה. הזהות המורכבת הזו כוונה אותו להתנסות ולחקור את מדיום הצילום תחת כובעים שונים, תוך כדי ניצול פלטפורמות תואמות. ההרצאה תתחיל בימי האינתיפאדה הראשונה ועד לימים אלה.

7 . 10/12/2019 רון עמיר
“להעביר את הזמן בחולות”
מנגנוני אלתור ואספקטים של זמן
רון עמיר הוא צלם-אמן עטור פרסים, ומרצה לצילום. עבודותיו הוצגו בתערוכות רבות בארץ ובעולם.
בתחילת לימודיו במדרשה לאמנות בשנת 2000 , צילם עמיר משפחות על חוף הים בג׳סר א-זרקא.
כשחזר לכפר לתת הדפסות למצולמיו, נפרש בפניו עולם שגרם לו לשוב ולצלם בו. מפגש צילומי זה הפך עם השנים, לא רק לפרויקט הגמר שלו במדרשה, אלא גם לנושא המרכזי אותו הוא ממשיך
לחקור עד היום. עמיר מתמקד בפרויקטים ארוכי טווח מול קהילות שוליים מודרות, תוך התבוננות באופנים שבהן קהילות אלו מגיבות למגבלות שמטילה עליהן המערכת הכלכלית, החברתית והפוליטית. עבודתו של עמיר חוקרת את מדיום הצילום ככלי ליצירת אינטראקציה חברתית ובוחנת את יחסי הכוח בין צלם למצולם. בהרצאה יתמקד עמיר בפרויקט “להעביר את הזמן בחולות” שצולם במהלך שנתיים וחצי מחוץ למתקן חולות שבנגב. “להעביר את הזמן בחולות” הוצג ב 2017 במוזיאון ישראל וב 2018 במוזיאון לאמנות מודרנית בפריס.

8 . 17/12/2019 ורדי כהנא
ההוויה הישראלית כפי שמשתקפת בעבודות וידאו נבחרות
בין הדוקו לוידאו ארט
עיון בעבודות של אמניות הוידאו הישראליות המובילות בתחום בארץ ובעולם:
יעל ברתנא ,סיגלית לנדאו, אורית רף ומיכל רובנר .
במהלך ההרצאה נצפה בעבודות המתבוננות בחברה הישראלית ובריטואלים הקשורים באתוס המקומי. נדון בנקודת המבט האישית של כל אחת מהן, הצופה אל נופי הארץ, מבקרת אתרים היסטוריים ומייצרת דיאלוג ויזואלי עם תרבות פופולארית.

9 . 20/12/2019 יום שישי 10:00-11:30 (במקום מפגש 24.12 )
סיור מודרך בתערוכת עדות מקומית 2020 במוזיאון ארץ ישראל עם אוצר התערוכה, אלדד רפאלי.

10 . 31/12/2019 מירב הימן ואילת כרמי
“שביל ישראל, התהלוכה”
מסע צליינות של עולי רגל המעמידים במבחן את אמנותם
מירב הימן, אמנית צילום, למדה במדרשה לאמנות, ב SVA ניו יורק ובמחלקה לצילום בבצלאל.
אילת כרמי, ציירת ואמנית מייצב, בוגרת המחלקה לאמנות בבצלאל.
בפרויקט משותף ורחב היקף, מציגות שתי האמניות מסע קבוצתי לאורך שביל ישראל. זהותם של משתתפי המסע – ספק נוודים, ספק שורדים או פליטים – אינה ברורה, שכן הם אינם נושאים סימנים
מוגדרים של שייכות ושל זמן. הם מתקדמים בעזרת מִתקנים משונים, המונעים את מגע כפות הרגליים בקרקע ויוצרים חוויית תנועה חריגה של ניכור בין הצועד לארץ. הפרויקט בוחן את הקשר הטעון עם אדמת הארץ מבעד לטקס החניכה העכשווי של הליכה בשביל
ישראל, הנטוע באתוס הציוני של כיבוש הקרקע ברגליים. בהרצאתן יציגו הימן וכרמי את עבודת הוידאו ויספרו על השלבים בפיתוח הפרויקט ובנייתו. “שביל ישראל, התהלוכה” הוצג ב 2019 במוזיאון פתח תקוה לאמנות, ובאוניברסיטת ברנדייס ארה״ב.

11 . 7/1/2020 נירה פרג
“אברהם שרה וישמעאל”
פרקטיקות של ריבונות והפרדה במרחב המקודש
נירה פרג בוגרת קופר יוניון, ניו יורק ובצלאל ( MFA ( היא אמנית וידאו מובילה בארץ ובחו״ל שזכתה בפרסים רבים ועבודותיה הוצגו בביאנלות של וונציה, שנחאי וסאן פאולו ובמוזיאונים
מרכזיים בעולם ובישראל. בעבודותיה עוסקת פרג באופן מעמיק ועקבי במקומות מקודשים ובפולחן הקשור בהם. בהפרדה, במחסומים פיזיים, בריבונות, ובנקודות תצפית מצטלבות. מיצבי הוידאו שלה מבוססים על מחקר שקדני ושעות צילום רבות. יש בעבודות הוידאו של פרג יסודות של סרט תיעודי, אבל אלה הם חומרי הגלם. באמצעים אמנותיים של פרוק והרכבה, בעריכה מחודשת ובהצבה בחללים גדולים, הופכת פרג את המציאות הישראלית המצולמת המוכרת לעיתים, לחזיון אבסורד פנטסטי.
נירה פרג תשוחח על ׳שבת׳ ׳אברהם אברהם׳ ׳שרה שרה׳ ו-׳ישמעאל׳ ותציג קטעים מהעבודות.

12 . 14/1/2020 ורדי כהנא
הכלל והפרט בצילום הישראלי
הייצוג האישי, והדימוי הקבוצתי בנוף המקומי.
עיון בעבודותיהם של ברי פרידלנדר, אנג׳ליקה שר, פבל וולברג, אורית סימן טוב, עדי נס, מיכל חלבין, יגאל שם טוב, רונית שני, גליה גור זאב, דניאל צ׳צ׳יק, עודד בלילטי ועוד.

סמסטר א’, תש”פ
29 באוקטובר 2019 עד 14 בינואר 2020
11 מפגשים וסיור, ימי ג’, 17:00 – 18:30