חושבים מחדש על מוזיאונים

סמסטר ג’, 2/4/19 – 7/7/2019
ימי א’, 18:30-17:00

מרצים: דר דור גז, רותי דירקטור, יצחק ליבנה

הקורס ינוע בין המקומי לבינלאומי בהצגת מגמות עכשוויות הנפתחות בפני אמנים ואוצרים בעבודתם עם חללים מוזיאלים ומרכזי אמנות בישראל ובעולם. לצד זה ינסה הקורס להתבונן באופן שבו המוסד, שהוא תוצר של המודרניזם והנאורות, מגיב לשינויים אידיאולוגיים, כלכליים ופוליטיים של העשורים האחרונים, בכלל זה ייצוגי מיעוטים במרחב המוזיאלי בישראל, מעורבות המוזיאון בקהילה, מעמד הארכיון, היות המוזיאון מקום ללא חפצים, היסוד הלאומי כאלמנט מכונן בתודעה הקולקטיבית בישראל.

הקורס יינתן על ידי שנים מבכירי האמנים והמרצים בישראל: ד”ר דור גז ויצחק ליבנה והאוצרת הראשית לאמנות עכשווית במוזיאון ת”א רותי דירקטור.

נושאי ומועדי השיעורים:

1. 28/4/2019 ד”ר דור גז
מעמד הארכיון בחלל המוזיאלי העכשווי
מה ההבדל בין ארכיונים ציבוריים/מטעם המדינה לבין ארכיונים שבונים אמנים וכיצד פרקטקיות ארכיוניות מתרגמות לתערוכות של אמנות עכשווית, במהלך השיעור נתמקד בארכיון הפלסטיני נוצרי, אותו ד”ר דור גג ייסד לפני עשור.

2. 5/5/2019 ד”ר דור גז
מהצבה לקטלוג מוזיאלי
כיצד עבודות אמנות/הצבות מתורגמות לפורמט של קטלוג תערוכה? מהו תפקידו של הקטלוג המודפס והאם הוא עדין רלוונטי כיום. עם כניסתה של אמנות המייצג, הוידיאו והמייצב אמנים מתמודדים עם סוגיית תיעוד עבודותיהם והעברתם אל המימד הגרפי, הוא הקטלוג. במהלך השיעור נבחן גישות שונות לעיצוב קטלוג התערוכה.

3. 12/5/2019 ד”ר דור גז
ייצוגי מיעוטים במרחב המוזיאלי בישראל
מה תפקידו של המוזיאון בייצוג “האחר”? במהלך השיעור נבחן מספר תערוכות מפתח מהעשור האחרון בישראל שבמסגרתן הוצגו נרטיבים שאינם מתיישבים עם המטא-נרטיב הישראלי ועוסקות בפוליטיקה של הזיכרון.

4. 19/5/2019 ד”ר דור גז
אמנות מעורבת חברה וקהילה
סקירה של מודל פעילות המרכז לאמנות דיגיטלית בחולון ושל בית הגפן, מרכז תרבות ערבי יהודי בחיפה.

5. 26/5/2019 ד”ר דור גז
היסוד הלאומי כאלמנט מכונן בתודעה הקולקטיבית בישראל
אמנים מהמזרח התיכון שעוסקים במקום ובמקומיות כנקודת מוצא לעבודותיהם ונוטלים חלק בכתיבת היסטוריה אזורית אלטרנטיבית

6. 2/6/2019 יצחק ליבנה
המוזיאון האמריקאי לתולדות הטבע בניו יורק: על הפוליטיקה של ראיה, תצוגה ותרבות ויזואלית
ההרצאה תעסוק באמנים שבוחרים לנהל דיאלוג פעיל עם מוזיאונים שאינם מוזיאוני אמנות הן במישור התוכן והן במישור אופן התצוגה. בעשותם כך הם מוחקים למעשה את ההפרדה והקיטלוג ההיסטוריים למוזיאון טבע אמנות אתנולוגיה וכדומה. אמנים כגון תומר ספיר בתערוכה החקלאית במוזיאון פתח תקווה, איה בן רון שהציגה במוזיאון הרפואה בברלין ועוד רבים.

7. 16/6/2019 רותי דירקטור
ממוזיאון ללא קירות למוזיאון ללא חפצים
מוזיאונים במאה ה-21 נדרשים להגדיר מחדש את מטרותיהם, את סוג הפעילות שלהם ואת אופן התנהלותם. מצד אחד, פריחה עצומה של מוזיאונים, מצד שני מתבקש לחשוב על אפשרויות למוזיאון מסוג אחר: האם מוזיאון פוסט-קולוניאלי הוא התשובה למוזיאון הקלאסי כפי שאנחנו מכירים אותו?
דוגמאות להגדרות, למוזיאונים, ולחושבים עליהם החל מאנדרה מאלרו ועד ל- MCUR באי Réunion.

8. 23/6/19 רותי דירקטור
אקו-מוזיאון, מוזיאון קהילתי
האם למוזיאונים שפעם נקראו אתנוגרפיים, למוזיאונים היסטוריים ולמוזיאוני מורשת יש סיכוי גדול יותר להשתנות מאשר למוזיאונים לאמנות?
המקרים של מוזיאון מרכז אפריקה בבריסל, מוזיאון קה בראנלי ז’ק שיראק בפריז, מוזיאון Zeitz לאמנות אפריקאית עכשווית בקייפטאון, והברנינג מן בסמיסתוניאן.

9. 30/6/2019 רותי דירקטור
מוזיאון טורף, מוזיאון קניבלי
איך מוזיאונים השיגו את חפצי האמנות הנפלאים שברשותם? מבט ביקורתי על אוספי מוזיאונים, על מוזיאונים אנציקלופדיים שצמחו מתוך ערכי הנאורות והמודרנה, ועל הסוגיה המורכבת של השבת אמנות למקורותיה.

10. 7/7/2010 רותי דירקטור
ללמוד מגוגנהיים בבילבאוקטור
מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, שנפתח ב-1997, הפך שם נרדף לתופעה – מוזיאון המתוכנן על יד סטארכיטקט, מוזיאון כמנוף כלכלי-תיירותי לעיר, מוזיאון כמופע ראווה. עשרים שנה אחרי פתיחתו המטאורית הקולות הביקורתיים הולכים ומתגברים.

סמסטר ב’ 13/1/19 –31/3/2019
12 מפגשים
ימי א’ 18:45-20:15