טוקיו תא עונה שנייה

טוקיו – תל אביב (עונה שניה)
סמסטר א ‘, תש”פ
29 באוקטובר 2019 עד 14 בינואר 2020
12 מפגשים, ימי ג’, 18:45 – 20:15
פרופ’ יעקב רז, ד”ר שלמית בז’רנו, עדלי סטוק, חנן דה לנגה, נורית דוד,
מאיה כהן לוי, ד”ר עינב רוזנבליט, מיה דונסקי, שיר מלר ימגוצ’י,
ד”ר מיכל דליות-בול, ד”ר אורי ברטל ואילנה אפרתי, מאסטר קזואו אישיאי

קורס שני בסדרה אשר ימשיך לחקור את ההשפעה של אסתטיקה ואמנות מסורתית ועכשווית יפנית על תחומי יצירה שונים של אמנים ישראלים. נשוב ונבחן מונחים ועקרונות אסתטיים יפניים וגלי השפעתם בעולם ובישראל, ומשם נעבור לבדוק כיצד הם באים לידי ביטוי בעבודתם של יוצרים ישראלים עכשווים בתחומי האמנות, האופנה, הבישול, העיצוב, המחול, הקרמיקה והגרפיקה. התוצאה תהיה משחק המשקף את האופן שבו היוצרים מדמיינים את האחר ובוראים מרחבים היברידיים של התחדשות תרבותית מקומית לעתים גלובלית.
השיעורים יועברו על ידי חוקרים ויוצרים בולטים, לעיתים במשותף, תוך שימוש במגוון גדול של דוגמאות ליצירת קורס חוויתי.
יעוץ מקצועי: פרופ’ יעקב רז

1. 29/10/2019 פרופ’ יעקב רז
קאטא/קאטה יאבורי: צורה ושבירת צורה באמנות היפנית
כמו בתרבויות אחרות, באמנות היפנית קיים התהליך שבו משחק האמן בין צורות, שפה, משקלים, תחביר, קומפוזיציות ותבניות קאנוניות – לבין המשחק החופשי, הטבעי, המשוגע, המתריס, החתרני, המצחיק והמתריס, בקיצור, מה שקרוי ספונטניות. ההרצאה תדון במתח הזה, תוך הבאת דוגמאות מן הציור, הקליגרפיה, השירה, הספרות, הארכיטקטורה והתיאטרון היפני.

2. 5/11/2019 ד”ר שלמית בז’רנו
זן בודהיזם, מושגיות ודלות החומר – בין יפן (ארה”ב) וישראל
לאחר מלחמת העולם השנייה התעוררה באירופה ובארה״ב התעניינות מחודשת באמנות היפנית, במיוחד באמנויות מינימליסטיות ומופשטות שזוהו עם הזן בודהיזם. השפה החזותית המינימליסטית פורשה כשפה חתרנית הקוראת לפירוק תפיסת המציאות המקובלת. אמניות ואמנים ישראלים נחשפו למגמות אלו, וחיברו אותן עם העדפות מקומיות לחומריות רזה ולביטויים חתרניים. ההרצאה תסקור את מה שכונה ״אמנויות זן״ בניו יורק של שנות החמישים-שישים, ותציע לאורן פרשנות למגמות של מינימליזם ודלות חומר באמנות הישראלית.

3 . 1920/11/21 עדלי סטוק
מרקם, מראה, צבעים, אסתטיקה, טעם: אמנות המטבח היפני וגלגוליו לשולחן הישראלי
חווית הסעודה היפנית בה המנות מוגשות בזו אחר זו, הנה כדפדוף במגזין עיצוב משובח או קטלוג של יצירות אמנות. יש הטוענים כי המטבח היפני הוא למעשה תחום נוסף במרחב האמנות. החל מהמאה ה- 16 עם סן- נו-ריקיו וטקס התה, דרך התפתחות הקייסקי, ועד רוסנג׳ין במאה ה- 20 . נבחן כיצד האמנים האלה הטביעו חותמם ואיך הם מהלכים קסם על חלוצי ומובילי אמנות המטבח היפני בארץ.

4. 19/11/2019 חנן דה לנגה
SENBON פינת MARUTAMACHI , קיוטו
בפברואר 1987 נבנה בית פרטי בכפר קטן כמאה ק”מ דרומית לקיוטו. הבית תוכנן ונבנה בסגנון בניה מסורתי באמצעות בעלי מקצוע – אומנים מסורתיים. האדריכל, ריוסקה סוזוקי, יזם פגישה בין המזמין, מר אואנו יאמה לביני ולאחר שיחה מגומגמת הוזמנתי לעצב את גופי התאורה לחללי הבית. הצעתי לעבוד עם חומרים מקומיים כמו נייר וואשי, עץ מייפל וגרניט מקומית אך בעיצוב אישי. בהרצאה אגע בעבודותיי שהושפעו מהמקומות, המראות והאנשים ביפן שנספגו, הותכו והשאירו חותם.

5 . 26/11/2019 נורית דוד
מסין ליפן דרך תל אביב
ההרצאה תיגע בחלקה הראשון בזיקה של עבודתי לסין וליפן טרם ביקור ביפן, כשאני מייחסת את המושג היפני “פורוסאטו” (הכפר בו נולדתי, הכפר כמחוז געגועים) להתמקמותי בסין בציוריי
המוקדמים. בחלק זה יושם דגש על חיבור בין מילים ותמונות תוך התייחסות לציור סיני ולספרות יפנית. חלקה השני ייסוב על ההשפעה הישירה של שני ביקוריי ביפן ב- 2016 וב- 2017 על עבודתי כיום, בעיקר דרך ארכיטקטורה ותיאטרון מסורתיים.

6 . 3/12/2019 מאיה כהן לוי
עם הפנים למזרח
הרהורים ומחשבות על מקורות ההשראה בתהליך היצירה ועל הדו-שיח המתמשך עם מושג החלל הריק היפני ונוכחות ההעדר בעבודותיי, בהשפעת נסיעתי לטוקיו ללימודי קליגרפיה וציור הדיו סומיא בשנת 1983 ועשור לאחר מכן באוניברסיטת בייג’ין.

7 . 10/12/2019 ד”ר עינב רוזנבליט
אמנות המקרה: זן בודהיזם באמנות המחול העכשווי
המפגש יתמקד בעיקרים מתורת הנפש הבודהיסטית, שהשפיעו על המחול העכשווי במערב. נבחן את המהלך של המלחין ג’ון קייג’ ושל הכוריאוגרף מרס קנינגהם, שהושפעו מהאסתטיקה היפנית ומתפיסת הזן, ואת השפעת דרכם על אמני מחול עכשווי בארץ ובעולם. נדון ב”עקרון האקראיות”, ב”אי הוודאות”, ב”תודעת המתחיל”, ב”ריקות” ובמושגים נוספים מהזן היפני, ונשלב צפייה מודרכת בקטעים נבחרים מיצירות מופת באמנות המחול

8 . 17/12/2019 רקדנית הבוטו מיה דונסקי
הריק מחזיק את ההר
על מחול הבוטו ועל ההכרח בטרנספורמציה משיעבוד לצורה, אל הריק המלא והקונקרטי. על רוח פנימית לוחשת סוד לגופים……מרחב חדש של חקר התנועה הפנימית. על הדרך אל מחוזות מופשטים של מהות בהם הרקדנית אינה נאחזת אפילו בתנועה עצמה. מיה דונסקי תשתף בדבריה בהקרנת קטעים מתוך יצירות מחול הבוטו שלה ועבודות ווידאו דאנס / ארט.

9 . 24/12/2019 שיר מלר ימגוצ’י
גשר בין מזרח למערב או /דיאלוג בינתרבותי במוזיאון וילפריד ישראל
מוזיאון וילפריד לאמנות המזרח מציג אמנים יפניים עכשוויים לצד תערוכות של אמנים ישראלים הפועלים בזיקה לתרבות יפן. ההרצאה תסקור את הדיאלוג האוצרותי המתקיים בין התערוכות והאמנים. בין התערוכות: Selfless של קימיקו יושידה שהוצגה במקביל לתערוכה נוכח נסתר עם אורלי מייברג, דרור אוסלנדר, שחר סיון, עופר ללוש וצבי לחמן – שעסקה בגוף, המבקש להתפשט מגשמיותו ומזהות אחת ויחידה. תערוכתו של ראובן קופרמן- על דרקונים, סמוראים ודים סאם- שאבה את השראתה מהדפסי עץ יפניים מהמאה ה- 19 ומקעקועי היאקוזה – אנשי המאפיה היפנית. תערוכותיהם של נעה יקותיאלי ואלכס ליבק שעסקו באסון פוקושימה שפקד את יפן. והתערוכה נופים נעלמים -אורי גרשט, חנה סהר, דרור אוסלנדר ופניה פינס שהציגה את המרחב הריק שבין הנוף הנגלה לזה הנעלם, בין קיום להיעדר, בין זיכרון לשכחה. בתערוכה בוטו- מחול הנשמה הציגו צלמים מישראל ומיפן מחול שמתבונן בעולם הפנימי: דרורה שפיץ, נורית מאסון – סקינה, אקיקו מיאקה, הירוקו קומיה וגן פוקודה

10 . 31/12/2019 ד”ר מיכל דליות-בול
קוספליי: משחקי תחפושות מיפן לישראל
משחקי תחפושות הם לא אופנה אלא פעילות של מעריצי קומיקס ואנימציה בכנסים. על ההיסטוריה של משחקי תחפושות ביפן, איך משחקים במשחקי תחפושות, איך הפעילות יצאה את גבולות יפן, ואיך אימצו אותה אלפי שחקני תחפושות בישראל.

11 . 7/1/2020 ד”ר אורי ברטל ואילנה אפרתי
אני ביפן באומבריה – ד”ר אורי ברטל מראיין את אילנה אפרתי
שם הכותרת לקוח מתוך מכתב ששלח ואן-גוך לאחיו תיאו בו הוא כותב “אני ביפן בארל” ובכך הוא מתאר את עצמו נמצא ביפן למרות שהוא נמצא פיזית בעיר הצרפתית ארל. ההרצאה תעקוב אחרי פרקטיקות של יצירות יפניות אותן מקיימת מעצבת האופנה אילנה אפרתי בביתה שבאומבריה – החל מיצירה של חומרים וצבעים טבעיים, ועד מעקב דרך ארבע העונות על התאורה וצבעיהם השונים על יצירתה .

12 . 14/1/2020 פרופ’ יעקב רז והמאסטר קזואו אישיאי
קווי מכחול מעופפים – על אמנות הקליגרפיה היפנית
מרכז הפגישה יהיה הדגמת קליגרפיה של האמן היפני קזואו אישיאי. ההרצאה תסקור את ההיסטוריה, התיאוריה, הגוונים, וסגנונות הקליגרפיה היפנית, מאז מוצאה בקליגרפיה הסינית ועד ימינו.

סמסטר א’, תש”פ
טוקיו – תל אביב (עונה שניה)
29 באוקטובר 2019 עד 14 בינואר 2020
12 מפגשים, ימי ג’, 18:45 – 20:15